Hej
Jag har i alla år givit (trots skrikande plånbok... och den skriker när man har/hade runt 5 katter) dyr vet.foder (Hills torrfoder maintenance och Hills I/D sen för en av katterna som har mkt känslig tarm)... jag säger det...aldrig mer (obs min personliga åsikt!) Nu gäller bara mjukmat (typ pussi/mjau eller liknande...) för mina katter (Hills mjukmat går bara inte ner). Efter en katt som fått foderallergi, en katt (honkatt!) som fått mycket besvär med struviter (grus-ej stenar), en hankatt med kisseribesvär, en katt som blir tjockar o tjockare osv osv... När jag var yngre och vi gav våra katter vi hade då vanligt mjukmat var det sällan någon hade problem.... Jag pratade med en veterinär(som inte lever på att sälja dyr märkesmat) och hon sade att det allra bästa för katter är mjukmat (så bra som möjligt förstås). Då säkerställer man att katterna får i sig mycket vatten samt inte så koncentrerad form föda vilket skall var mycket bättre ur de flesta synpunkter. Som kund/ej expert så blir man så lurad av alla som vill pracka på en saker..för man tror det är det bästa för djuren (bättre märke o ju dyrare = bättre eller?)
Nu säger jag inte att man inte skall ge specialfoder om man har problem med sjukdomar hos sin katt. Självklart skall man det o lyssna på sin veterinär. Men tycker också man skall lyssa på sin inre röst. Denne veterinär håller med om det. I många fall hjälper det inte att ge specialfoder. Man rekommenderas ju ofta att ge t ex torrfoder specialfoder för njursjuka/leversjuka som då skall ha mindre näringsämnde, protein typ för att ge mindre belastning på njurar/lever...men ger man mjukmat får de i sig mycket mer vatten och mindre % näringsämnen som kan vara skadliga... (min åsikt men har också läst på nätet i olika artiklar om detta. Kan tyvärr inte ge källhänvisning just nu).
Vad jag ville säga... efter att länge ha givit enbart mjukmat (mjau/pussi) mår nu magkatten bra, kisseri-besvär katterna bra och den feta katten har gått ner i vikt... allergikatten visar också mindre o mindre symptom....
OBS detta är min åsikt men ville bara lufta mig lite för jag har känt ibland när man går till veterinärer att ger man inte deras mat eller specialmat (kosta vad det kosta vill) och följer alla deras anvisning ar så är man ingen bra matte... så har det känts för mig i alla fall.
Nu går jag självklart alltid till veterinären om det är något galet med kissarna hemma men tänker mycket själv också...
Kom gärna med era åsikter - för vi har säkert många olika.
p.s har inte räknat på priset, det är mest principen torrfoder och dyra märken jag sätter mig nu lite emot. Fast alla skall naturligtvis göra som de känner för sina djur.d.s
Kram Lillemim