Kattklubbar....(avel)

Sv: Kattklubbar....(avel)

Men dom flesta perserkatter har ju rinniga ögon!:crazy: Även sk avelshannar som vunnit dittan o dattan..

Kan så vara, jag är inte så insatt i perseraveln men är det så är det illa för varken defekta tårkanaler eller trånga näsgångar är normalt och det är definitivt inte sådant man ska avla vidare på. Har du själv en perser med rinnande ögon bör du kanske tänka över det här med att avla på henne några gånger till för det är något hon mycket väl kan lämna till avkomman.

Avkomman kommer INTE per automatik bli frisk bara för att du parar med en katt av annan ras.

Men då är ju alla perser katter defekta:crazy: För dom FLESTA perser katter har rinniga ögon(trånga tårkanaler...)

Det har jag inte sagt något om och har inte heller någon kunskap om ämnet men vad jag vet strävar de flesta perseruppfödare strävar efter sundare katter.
Om du är emot aveln på defekter säger du mot dig själv när du själv vill avla på din defekta katt, perser eller ej.

Har nyss köpt en jättefin liten shaded silver hona, har haft många katter.....men hon är såå unik att det inte går att beskriva!!:love: Jag tycker själv dock att nosen bör vara lite längre ÄVEN på chinchillor som redan har lite längre nos, lagom är bäst..... så jag ska försöka att korsa henne så bra jag kan med ex en hane som är 50 procent perser o 50 ragdoll eller mainecoon!! Tänker på att de nog blir friskare o så....temperamentet!!:love:

Ska även kanske pröva med turkisk Van!!:banana: Jag e inte ute efter pengar.....bara sunda missar!! Det är ju naturens lag i våra händer nu! Så hälsan e sååå viktig! Och självklart temperamentet o sen kommer gulligheten!! men....det går!!:rofl::bump:

Varför inte para med en "långnäst" perser istället utan näs- och ögonproblem? De finns ju.

Det finns perseruppfödare som satsar på att föda upp perser med längre nos, du kanske borde söka upp en sådan om du är intresserad av att få fram perser med längre nos. Perserkorsningar finns det nog tyvärr fler än vad som behövs av och bara för att de är korsningar innebär det inte att "perserproblemen" försvinner.

Gammal tråd, men ändå väldigt relevant då fettso avlar(!) på sin sjuka
(? ingen som vet för hon har ju fortfarande inte tagit hälsotester men men erkänt rinniga ögon!?!?) typ.

resten vet ni ju själva i de senaste trådarna här på sistone. :(

Over and out.

Man "får" ju avla på vad man vill - men man kan inte vara medlem i en raskattklubb eller registrera ungarna.

Man kan ju börja skapa ett eget register för sina katter, till och med starta ett förbund, som tillåter den aveln.

I viss mån kan det nog handla om konkurrens, men inte i de flesta fall. En del vill ha "äkta bondkatt", en annan vill ha ras. En del, som vill ha ett säreget drag, som exempelvis maskningen hos birma och siames, kan köpa blandis med just denna teckning, och det förekommer att man väljer bort en avsevärt mycket dyrare katt "som ser likadan ut" om man hittar en som ser ut på det sättet man gillar. Köpare förälskar sig ofta i ett utseende, precis som när man köper vad som helst är "förpackningen" ibland tragiskt avgörande. Som uppfödare lägger man ju i första hand heller inte upp foton av resultat på tester man utfört. Man lägger upp en bild av katten, för hur frisk en katt än är, måste utseendet tilltala köparen. Även om man om är mån om hälsan som uppfödare, spelar det ju ingen roll om katten är "ful".
Man ser ofta nyblivna ägare till kattungar fråga om viktiga saker i efterhand, för att de fallit för kattunge som är söt.

Men i hjärtat är och förblir jag nog darwinist. På stort. Klart man ska dra fördel av vetenskapliga upptäckter som gynnar oss, även om vi lurar naturen lite. Men jag tror ändå att katten, som art, klarat sig jättebra, utan vår inblandning. Den är ju inte direkt utrotningshotad.

Klart man kan avla på vilka raser man vill, så länge katten är frisk.

Min lilla darling har INTE rinniga ögon, och hon har en fin nos, verkligen inte platt, utan som en liten nalle :-)

Ragdollen o persern härstammar ju från samma katt från början. Ja, det är väl klart att vi bara ska avla på friska katter!! Men allt är inte synligt.....

Köpte nyss en Norsk skogskatt....som utåt ska vara så mycket friskare än persern..... ajaj, felfel!!!!!:eek:

En del uppfödare är i stort BARA ute efter utseendet.....o det verkar ju vääldigt märkligt om det visar sig att jusy hos en uppfödare så ex nyser katterna jämnt!! O säger att det är helt normalt!!

Mina katter har tidigare ALDRIG nysit!!!:o

Håller helt med- man kan korsa hur man vill....så länge katten är frisk. Annars är det inte rättvist att "leka gud...."

Så bara för att din Norska Skogkatt var sjuk är skogisar sjukare än Persers? :crazy:

Det finns ju katter som är sjuka inom alla raser.

JAPP!

Och jag såg en trebent blå katt en gång, så ALLA trebenta katter måste ju vara blåa!!

;)

Gammal tråd, men ändå väldigt relevant då fettso avlar(!) på sin sjuka
(? ingen som vet för hon har ju fortfarande inte tagit hälsotester men men erkänt rinniga ögon!?!?) typ.

resten vet ni ju själva i de senaste trådarna här på sistone. :(

Over and out.

Vet inte vad du får dina uppgifter ifrån men denna tråden är från 2006!
Jag har ändrat min inställning sedan dess, testarna är gjorda på både tilltänkta mamma och pappa katt!:)

Rinniga ögon går inte att komma ifrån på Perser med så intryckt näsa, inga problem om man sköter det rätt, precis som Perser kräver pälsvård.

Rinniga ögon går inte att komma ifrån på Perser med så intryckt näsa, inga problem om man sköter det rätt, precis som Perser kräver pälsvård.

Och det här är det skrämmande, en abnormalitet normaliseras och anses inte vara så farlig. Det är klart det går att föda upp perser utan rinnande ögon, ögonen hos perser har inte alltid varit blöta. "Problemet" är väl kanske att det inte går att föda upp så extrema perserkatter om man försöker komma åt det problemet och det är helt enkelt så att den vilja inte finns. Inte hos fler än kanske 1 promille av perseruppfödarna iaf.

Frågan är om inte dom rinniga ögonen beror på 2 saker. Dels den intryckta näsan, men också på ögonens storlek. Tog upp detta med min vet då Abbies ögon är rinnande ofta och hon är ju inte direkt intryckt i näsan. Men precis som persern, så ska ju britten ha stora, runda ögon vilket gör att dom är mycket känsligare för drag, smuts och annat som orsakar att det rinner.
Jag tycker mig notera rinniga ögon på britter också då och då faktiskt.

Vet inte vad du får dina uppgifter ifrån men denna tråden är från 2006!
Jag har ändrat min inställning sedan dess, testarna är gjorda på både tilltänkta mamma och pappa katt!:)

vilka hälsotester har huskatten gått igenom?

Inga men hon ska bara ha denna sista kullen.

Perserkatterna är testade!

Liknande trådar

Hundavel & Ras Ber först om ursäkt för en vägg av text men jag känner att jag vill få lite extern input. Jag har medvetet inte nämnt namnet på ras...
2 3
Svar
47
· Visningar
9 286
Senast: dobbis
·
Hundavel & Ras Att ta valpar på sin tik Lite allmänt om tik, parning och valpning. Vill man lära sig mer, så rekommenderar jag hunduppfödarens...
2
Svar
26
· Visningar
5 937
Senast: lundborg
·
S
Hästvård Vet inte om jag lagt tråden rätt men jag bara kände att jag var tvungen att skriva av mig lite och höra om det är någon annan än jag som...
2
Svar
37
· Visningar
2 730
Senast: korytko
·
A
Islandshäst Jag har tagit mig friheten och lånat Sambaengis citat från en annan tråd för detta med hur allt kommer att fungera med registreringar...
2
Svar
21
· Visningar
2 619
Senast: Kick
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar