Kattklubbar....(avel)

Sv: Kattklubbar....(avel)

Frågan är om inte dom rinniga ögonen beror på 2 saker. Dels den intryckta näsan, men också på ögonens storlek. Tog upp detta med min vet då Abbies ögon är rinnande ofta och hon är ju inte direkt intryckt i näsan. Men precis som persern, så ska ju britten ha stora, runda ögon vilket gör att dom är mycket känsligare för drag, smuts och annat som orsakar att det rinner.
Jag tycker mig notera rinniga ögon på britter också då och då faktiskt.

Jag håller med om det på korat. De av mina katter som haft störst ögon har också varit känsligare. Jag vill inte driva aveln mer åt det hållet nu, Elise har "medelstora" ögon vilket inte räcker till yttersta toppen utställningsmässigt men det är både vackert och mer hälsosamt än extremerna.

Sv: Kattklubbar....(avel)

Frågan är om inte dom rinniga ögonen beror på 2 saker. Dels den intryckta näsan, men också på ögonens storlek. Tog upp detta med min vet då Abbies ögon är rinnande ofta och hon är ju inte direkt intryckt i näsan. Men precis som persern, så ska ju britten ha stora, runda ögon vilket gör att dom är mycket känsligare för drag, smuts och annat som orsakar att det rinner.
Jag tycker mig notera rinniga ögon på britter också då och då faktiskt.

Tror absolut att båda faktorerna påverkar. På devons förekommer "weepy eyes", främst inom vissa linjer men då verkar det mer bero på korta nosar för de katterna kan inte påstås ha särskilt stora ögon. Devons med weepy eyes säljs i regel som sällskapskatter.

Liknande trådar

Hundavel & Ras Ber först om ursäkt för en vägg av text men jag känner att jag vill få lite extern input. Jag har medvetet inte nämnt namnet på ras...
2 3
Svar
47
· Visningar
9 286
Senast: dobbis
·
Hundavel & Ras Att ta valpar på sin tik Lite allmänt om tik, parning och valpning. Vill man lära sig mer, så rekommenderar jag hunduppfödarens...
2
Svar
26
· Visningar
5 937
Senast: lundborg
·
S
Hästvård Vet inte om jag lagt tråden rätt men jag bara kände att jag var tvungen att skriva av mig lite och höra om det är någon annan än jag som...
2
Svar
37
· Visningar
2 730
Senast: korytko
·
A
Islandshäst Jag har tagit mig friheten och lånat Sambaengis citat från en annan tråd för detta med hur allt kommer att fungera med registreringar...
2
Svar
21
· Visningar
2 619
Senast: Kick
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar