Katter för allergiker?

Sv: Katter för allergiker?

Jag tror det är väldigt individuellt vad man är mer eller mindre allergisk mot. Min pojkvän är allergisk å har astma men kan bo med katter. Helst inte i sängen dock. Han är allergisk mot de tre katter hans mor har men inte mot den vi har hemma.
Hans kusin är jätteallergisk men klarar av den långhåriga katten de har.

§Zith

Sv: Katter för allergiker?

Och min allergi har förbättrats. Drabbades av pälsdjursallergi för 10 år sedan och har sedan dess bara blivit bättre och bättre (har aldrig gett upp djuren). Olika läkare har väldigt olika saker att säga. Läkaren jag skrev om tidigare menar på att man kan hyposensibilisera sig själv om man är så pass "milt allergisk" och tjurig som jag. Visst kan man bli sämre också men enligt henne finns det två håll det kan gå åt, man blir sämre eller så hyposensibiliserar man sig själv och blir bättre. Efter 10 år och stadig förbättring skulle iaf jag påstå att jag har gått åt det positiva hållet.

Däremot finns det ju läkare som älskar domedagsprofetior när det gäller allergi, har träffat flera sådana.

Vad intressant, för jag har undrat över vad katten mina allergitendenser har pysslat med.
Hade marsvin när jag var liten och började visa överkänslighet mot den, hettande kinder var det jag märkte av. Läkare sa då att det kunde bero på pälsdjursallergi. Tjurig och totalt hästtokig som man ju kan vara i 10-11 års åldern blev jag inte glad när detta skulle kunna innebära att jag inte skulle få rida och träffa hästar. Jag skulle minsann INTE bli allergisk. Tja, höll kläderna utanför huset och inte märkte jag mer av det inte. Sen på senare år så jobbade jag heltid en tid med hästar - bodde på en gård med hästar, katter, hundar och stall. Började känna av lite samma symptom precis när jag kom dit, blev återigen skitsur på att kroppen inte kunde bete sig som jag ville. Åt allergimedicin ett litet tag, och så helt som det var så försvann symptomen även när jag inte ätit allergimedicinen på några månader. Kunde gosa med både hästar och hundar och sopa stallgången. Inga problem. Har även haft köldallergi som blossat upp och sedan försvunnit igen, kommit tillbaka svagt men aldrig lika kraftigt.
Jag fattar inte hur jag funkar...:)

Liknande trådar

Övr. Katt Är som sagt allergisk mot katt men har i flera år hört om sibirisk katt. Har haft hund i flera år trots allergi även där men då gick det...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
5 445
Senast: Liten
·
Övr. Katt Hejsan, jag heter Jonas och har en blandras (50% ragdoll, 50% huskatt) vid namn Lizzy, hon är ett år gammal om ett par dagar och är...
Svar
8
· Visningar
2 319
Senast: Praefatio
·
Katthälsa Hej Jag provar att fråga här. Snälla inga påhopp, jag är här för att be om tips o råd. Jag gör det bästa jag kan för mina katter efter...
Svar
18
· Visningar
4 449
V
Hundavel & Ras Hej! Planen är att köpa en valp men jag är inte helt säker på ras eller uppfödare/föräldradjur än. Haft finsk lapphund tidigare. Är ute...
4 5 6
Svar
100
· Visningar
10 398
Senast: valpköpare
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar