Katter för allergiker?

N

Naggur

Funderar på att nån gång i framtiden skaffa katt igen. har haft katt hela livet tills för två år sedan då jag flyttade hemmifrån. för ca fyra år sen så gjorde jag ett allergitest för jag trodde jag var allergisk mot hö. men nej, jag är allergisk mot KATTER! skumt att jag inte känt av de innan=/ ja hur som helst. nu när jag inte bor med katter så börjar jag snörvla när jag träffar nån. sambon är åxå allergisk.

Så vilka raser kan vara allergivänliga? Tänkte flytta till radhus eller villa innan kattskaffandet så den får vara ute. men man vill ju gärna kunna gulla med den lite åxå=)

Sv: Katter för allergiker?

Det finns inga allergivänliga kattraser. Som allergiker kan du reagera på olika saker, saliv, päls, utsöndring mm. Så det beror helt på vad du är allergisk mot på katten.
Är det päls finns det tunnpälsade- och nakenkatter. Dessa är absolut inte lämpliga för din del, eftersom du vill släppa ut den.
Är det utsöndringen är det bättre med tjockare päls. Är det saliven så funkar dom flesta sålänge du kan låta bli att bli tvättad, vilket kanske är svårt. Kattungar sägs vara mer allergena också.

Tänk på att om du bor i tätbebyggt område så är det fler än du som skaffar katt om du gör det. Katten kommer troligen gå in och hälsa på hos grannar, kissa i deras sandlådor, gräva upp deras rabatter, sova i deras utemöbler/barnvagnar osv. Det är inte alla som gillar detta, så att ha katt i tätbebyggt område är inget jag rekomenderar. Det är du som får ersätta eventuella skador om dom kan bevisa att det är din katt som gjort det och det är du som drabbas om katten inte sköter sig i längden. Dessutom är det få uppfödare som säljer raskatter till folk som vill ha dom ute i tätbebyggt område, risk för stöld, djurplågeri samt att katten blir påkörd och kanske dödad av bilar i området är rätt stor.

Bättre i så fall att hålla den inne, bygga en rastgård åt den och eventuellt hålla den från sovrummet. Samt städa ofta förstås.

Kolla runt efter raser du gillar, besök uppfödare och stoppa näsan i pälsen, klappa katten och klia dig i ögonen, samt låt den tvätta dig och sen är det bara att vänta på vilken sorts reaktion du får.

I USA har de avlat fram allergifria katter. De saknar helt enkelt den gen som bildar allergenerna (pälsallergenerna har jag uppfattat det som). De ligger dock i dagsläget på runt 25000 då det endast finns en eller två kullar.

jo, jag vet att det inte finns en ras som alla allergiker klarar av. men det måste ju finns någon som är allergisk här inne som har katt eller?=)

självklart får man prova sig fram genom att hälsa på hos uppfödare och liknande, men i vilken ände ska man börja?=) de finns ju en hel del raser!

så jag vill ha tips om raser som andra allergiker klarar av.

_husmusen_: Nja, de är lite dyrare än vad jag tänkt mig. för dom pengarna köper jag nog hellre en till häst faktiskt=)

men man får väl hoppas att priserna sjunker då=)

devon rex anses av många vara "allergivänliga". jag har en dotter som är allergisk/svår astma mot hund och jag blir så trött på folk som säger att "det är ingen fara, den är ok. för allergiker"

ända skillnaden är att hon kan vistas i hundens sällskap i 10 min. istället för 2 innan vi får fara till akuten :crazy:

det du kan göra är att åka till en uppfödare och lämna 1-2 örngott/filtar och be denna ha det där katterna bruka ligga (låta dom ligga på det) och sedan ha tyget med tex. i sängen och se vad som händer inom en vecka. vet att "min" uppfödare har gjort så ibland. en del ggr. funkar det, andra inte.

Det går liksom inte att säga så.

Rexraserna (Cornish Rex, Devon Rex) sägs vara bra, men det finns ändå massor av allergiker som inte klarar av dom. Min mamma är allergisk, hon klarar av sin korthåriga huskatt, medan andra allergiker jag pratat med bara klarar av långhåriga katter. Sibirier klarar endel av, andra inte. Endel klarar av Sphynx, endel inte.

Som du ser så finns det inga raser som allergiker generellt klarar av, det är bara en skröna och helt beroende på vad man reagerar på. Så det är bara din kropp som kan avgöra vilken ras du klarar. Inte vi eller du.

Sen gäller det ju för dig att hitta en uppfödare som vill sälja till dig eftersom du vill ha den ute. Jag tror det kan bli rätt svårt, vi är väldigt måna om våra små och vill att köparna ska ge dom ett säkert liv.

devon rex anses av många vara "allergivänliga". jag har en dotter som är allergisk/svår astma mot hund och jag blir så trött på folk som säger att "det är ingen fara, den är ok. för allergiker"

Devon är inte mer allergivänliga än andra katter. Skillnaden är väl möjligen att dom inte fäller.
Jag och min dåvarande allergiske sambo köpte två devonkillar efter noggrann provsniffning hos uppfödare. Det funkade fint -i 4 månader sen fick han börja äta allergimedicin och sen gick det utför. Idag är jag fortfarande sambo -med mina två devonkillar.

självklart får man prova sig fram genom att hälsa på hos uppfödare och liknande, men i vilken ände ska man börja?=) de finns ju en hel del raser!

Man börjar i den ände intresset ligger. Är du nyfiken på någon speciell ras? Är du det, börja kolla upp den rasen/de raserna. Är det ingen ras du är mer dragen till kanske du ska läsa mer om dem, se mer bilder, gå på en utställning och försöka bilda dig en bättre uppfattning om de olika raserna.

Det kan bli katastrofalt att skaffa en perser om man inte har orkar med/har tid för pälsvård och det kan bli katastrofalt att skaffa en devon rex om man inte har tid att stimulera den (de flesta som skaffar devon rex finner att det inte går att ha den ensam utan att den behöver en kompis).

Huruvida man tål en viss ras/katt beror på så himla mångfa faktorer. Äter katten bra mat hålls pälsen i bra kondition vilket innebär mindre fällning. Håller man katten ute ur sovrummet, vädrar man ofta, våttorkar man ofta och har en luftrenare ökar sannolikheten att man kommer klara av att ha katt trots allergi.

Så börja kolla upp de raser du är intresserad av.

nej det va ju det jag menade ;) . är man allergisk så är man, men skillnaden på allergivänlig eller inte är ju bara en fråga om tid....

kanske han tålt en "vanlig" katt i 2 mån. istället för 4 :crazy:

Jo jag vet att de är dyra, menade mest att de kanske, när det blir fler, kommer att gå ner i pris. Plus det här med att vissa katter inte har "allergigener".

Jag är allergisk. Såpass mkt att läkaren på sjukhuset sa att jag inte borde hälsa på hos folk som har katt. Jag sa inte att jag har fyra katter hemma själv.. :angel:

Jag äter allergimedicin, måste jag ändå göra så.. Sen försöker jag hålla dom ute från sovrummet, och låta bli att putta hela ansiktet ned i pälsen. Jag har vanliga korthåriga bonnkatter. Märker dock att jag är Mkt mer allergisk mot honorna!! Så tydligen ger dom av fler allergener..

Märker dock att jag är Mkt mer allergisk mot honorna!! Så tydligen ger dom av fler allergener..
Vad jag har förstått så är det generellt tvärt om, okastrerade hankatter är värst och honkatter och kastrater brukar det gå bättre med. Sen kan d väl säkert vara induviduellt..

enligt min uppfödare så är kattungar och fertila djur värst. en steriliserad hona eller kastrerad hane är tydligen (enligt hennes erfarenhet) det "snällaste" mot allergiker. men oavsett så är det ju oftast "bara" en fråga om tid. hur mkt./länge man kan utsätta sig innan det blir ett "anfall" :crazy:

enligt min uppfödare så är kattungar och fertila djur värst. en steriliserad hona eller kastrerad hane är tydligen (enligt hennes erfarenhet) det "snällaste" mot allergiker. men oavsett så är det ju oftast "bara" en fråga om tid. hur mkt./länge man kan utsätta sig innan det blir ett "anfall" :crazy:

Fast det är inte helt ovanligt att kroppen faktiskt vänjer sig vid det egna djuret. En av läkarna jag träffat menar att det är väldigt vanligt att allergiker tål de egna djuren men inte grannarnas (även om de är av samma ras).

min dotter är astmatisk mot hund. vi hade egna hundar (kennel) när det "upptäcktes" vad det va hon inte tålde (hon va 3 år då). vi hade en sk. allergivänlig ras som inte fällde och som badades 2 ggr. i veckan (shi-tzu). hon fick 1-2 ordentliga anfall i mån. som krävde ambulans färd. träffade hon andra hundar som tex. min systers rottis eller schäfer så fick hon ett anfall efter någon tim. det blev inte heller bättre, bara stadigt sämre. idag tål hon inte hund alls.

hennes allergiläkare förklarade så att kroppen hos en allergiker tål en viss "mängd" allergen för att "utlösa" reaktionen, en låg allergen ras (sk. allergi ras) kan man på så sätt utsätta sig för en "längre" stund innan man fått i sig tillräcklig mängd för att få en reaktion, medans en individ som utsöndrar högre allergen dos blir man sjuk av fortare. alltså är det en fråga om tid.

Allergi är så individuellt, man kan aldrig säga "så är det" utan i princip alla allergiker fungerar olika och med olika raser/individer.

jo visst är det individuellt. men har ju gemensamt att det är en överkänslighet, dvs. att det blir en reaktion på det som man inte tål (astma, kontaktallergi eller exem).

är man lite överkänslig så visst, det behöver ju inte bli värre. men har man otur så kan det bli det. och då kan det ju oxå bli tråkiga konsekvenser. vad jag reagerat på under årens lopp är att det faktiskt finns folk som tror att vissa sk. "allergi raser" är helt ofarliga för allergiker, och det är ju inte helt sant.

den uppfödare jag köpt min ena katt från har vid tveksamma fall låtit sina katter ligga på ett örngott, handuk eller filt en vecka och sedan låtit ev. kattungeköpare ha den hemma med sig under en period för att "kolla" om det kan tänkas bli reaktion. ibland har det funkat och ibland inte, men funkar det inte så är det ju bra att det uppdagats innan kattungen flyttat.

Självklart finns det inga sk. allergiraser, en allergiker kan vara allergisk mot min katt och tåla grannens katt (Min devon, grannens semilånghår) eller tvärt om. Det handlar ju om vilka allergener allerikern reagerar på.
Jag är ingen expert på ämnet men känner till många kattägare som hittat just sin ras, som det funkar att leva med. Även som sol säger, så finns det flertalet fall där allergikern bara klarar en specifik katt, som denne levt med men inte annan individ av samma ras.

min dotter är astmatisk mot hund. vi hade egna hundar (kennel) när det "upptäcktes" vad det va hon inte tålde (hon va 3 år då). vi hade en sk. allergivänlig ras som inte fällde och som badades 2 ggr. i veckan (shi-tzu). hon fick 1-2 ordentliga anfall i mån. som krävde ambulans färd. träffade hon andra hundar som tex. min systers rottis eller schäfer så fick hon ett anfall efter någon tim. det blev inte heller bättre, bara stadigt sämre. idag tål hon inte hund alls.

hennes allergiläkare förklarade så att kroppen hos en allergiker tål en viss "mängd" allergen för att "utlösa" reaktionen, en låg allergen ras (sk. allergi ras) kan man på så sätt utsätta sig för en "längre" stund innan man fått i sig tillräcklig mängd för att få en reaktion, medans en individ som utsöndrar högre allergen dos blir man sjuk av fortare. alltså är det en fråga om tid.

Och min allergi har förbättrats. Drabbades av pälsdjursallergi för 10 år sedan och har sedan dess bara blivit bättre och bättre (har aldrig gett upp djuren). Olika läkare har väldigt olika saker att säga. Läkaren jag skrev om tidigare menar på att man kan hyposensibilisera sig själv om man är så pass "milt allergisk" och tjurig som jag. Visst kan man bli sämre också men enligt henne finns det två håll det kan gå åt, man blir sämre eller så hyposensibiliserar man sig själv och blir bättre. Efter 10 år och stadig förbättring skulle iaf jag påstå att jag har gått åt det positiva hållet.

Däremot finns det ju läkare som älskar domedagsprofetior när det gäller allergi, har träffat flera sådana.

Jag har samma erfarenhet som Sol, allergi kan gå åt båda hållen. I mitt fall har det lett till att jag tål vissa katter, men min höallergi blir bara värre och värre.

Själv tål jag korta, silkiga och fällfria pälsar bäst: korat, burma, crx tex. Kraftiga pälsar och semilånghår är döden: britter, de flesta huskatter, skogisar m.fl.

Liknande trådar

Övr. Katt Är som sagt allergisk mot katt men har i flera år hört om sibirisk katt. Har haft hund i flera år trots allergi även där men då gick det...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
5 445
Senast: Liten
·
Övr. Katt Hejsan, jag heter Jonas och har en blandras (50% ragdoll, 50% huskatt) vid namn Lizzy, hon är ett år gammal om ett par dagar och är...
Svar
8
· Visningar
2 319
Senast: Praefatio
·
Katthälsa Hej Jag provar att fråga här. Snälla inga påhopp, jag är här för att be om tips o råd. Jag gör det bästa jag kan för mina katter efter...
Svar
18
· Visningar
4 449
V
Hundavel & Ras Hej! Planen är att köpa en valp men jag är inte helt säker på ras eller uppfödare/föräldradjur än. Haft finsk lapphund tidigare. Är ute...
4 5 6
Svar
100
· Visningar
10 398
Senast: valpköpare
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar