Katt på diskbänk

_FiA_

Trådstartare
Jäkla skit (ursäkta språket) men kattungen har fattat att man kan ta sig upp på diskbänken i köket bara man tar i och hoppar tillräckligt högt. Detta är inte alls bra, jag kanske har någon platta på, eller all disk jag har där jämt med gamla matrester och annat:o, :( Jag säger ju självklart åt honom när jag är hemma och ser det, men han kommer ju vara där när jag är borta. Finns det något sätt att hålla honom borta därifrån?!
 
Sv: Katt på diskbänk

Ja, om du nätar in den. ;)

Skämt åsido. Jag känner inte till något bra sätt men någon annan kanske gör det.

Det är förmodligen svårt att påverka vid de tidpunkter du inte är hemma men när du är hemma så får du helt enkelt konsekvent plocka ner honom varje gång han hoppar upp.
Se dessutom till så att du inte har några farliga saker framme när du inte är hemma och att plattorna är ordentligt avstängda.
 
Sv: Katt på diskbänk

När det gäller plattorna så kan du ställa dit en kastrull med kallt vatten efter att du lagat mat, för att kyla ner plattan. Då riskerar han inte att skada sig.

Sen är det bara att upprepa, upprepa och upprepa igen. Katten hoppar upp, du lyfter ner den. Katten hoppar upp, du lyfter ner den.
Mina har fått lära sig att när jag kollar på dom och knäpper med fingrarna så gör dom något dom inte får, och borde låta bli med det omedelbart. Någon sådan signal kan du också träna in för att inte behöva springa fram och tillbaka mellan diskbänken och andra platser hela tiden, utan kan korrigera på avstånd.

Om han gör det när han är ensam hemma är det givetvis svårt att ändra på. Men då får du se till att det inte finns något där som han vill åt (t.ex. mat), så att han inte direkt vinner något på att hoppa upp.
 
Sv: Katt på diskbänk

Du kan testa att erbjuda katten en bra utiktsplats i köket i närheten av spisen och diskbänken. När du ser katten hoppa upp o oönskad plats så visa/locka den till den godkända platsen och ge den godis där.

Alltid kastrull med vatten på varm platta tills den svalnat.

Hur går det med jamandet?
 
Sv: Katt på diskbänk

Men usch vad drygt allt blev. Jag har ingen diskmaskin och diskar därför förhand, men jag orkar inte diska varje dag. utan brukar låta det ligga en dag i diskhon. Nu måste jag alltså diska varje grej flera gånger om dagen för att inget kan ligga där.

Självklart säger jag åt honom och blir förbannad när han hoppar upp om jag är hemma. Men problemet är ju när jag inte är hemma. Jag läste något om dubelhäftande tejp? Men vet inte om jag kan tejpa in hela bänken, och om det går att få bort från bänken sedan.
 
Sv: Katt på diskbänk

Du kan testa att erbjuda katten en bra utiktsplats i köket i närheten av spisen och diskbänken. När du ser katten hoppa upp o oönskad plats så visa/locka den till den godkända platsen och ge den godis där.

Alltid kastrull med vatten på varm platta tills den svalnat.

Hur går det med jamandet?

Tyvärr så har jag ingen möjlighet till någon utkiksplats. köket är jätte litet och långsmalt med bara en diskbänk i princip. Men det är inte därför han hoppar upp heller, utan först var det av nyfikenhet och då var det lite mat där, han hoppar upp för han vill käka det som finns där.:crazy:

Det går väl sådär med jamandet.. försöker leka med honom ständigt men han jamar ändå mycket, försöker ignorera metoden nu när han jamar och ger honom uppmärksamhet när han är tyst. Får se om de funkar
 
Sv: Katt på diskbänk

Se till så att det inte finns något ätbart där då dvs skölj av disken innan du ställer den på bänken.
 
Sv: Katt på diskbänk

Jag diskar också för hand, men inte varje dag eller direkt när jag ätit klart för det :)
Lägg besticken längst ner och tallriken upp och ner över dom, då finns det inget att skada sig på och heller inget att äta.
Ett alternativ är att köpa en sån där träbricka som du kan lägga över diskhon. Tror att ikea har dom?
 
Sv: Katt på diskbänk

Det är tyvärr bara att träna och vara konsekvent som gäller. Ta ner katten när den hoppar upp, ge godis på golvet. Avled när du ser att katten är på väg att hoppa upp. Upprepa till förbannelse.

Det är fullt möjligt. Jag har inga katter på diskbänk eller spis och har inte haft det på väldigt många år.
 
Sv: Katt på diskbänk

Bara att lyfta ner honom då du ser detta så lär han sig förhoppningsvis.
Sen får man ju tänka och hålla undan allt lite mer när man har en kattunge.
Dvs diska med en gång,inte ha en varm platta på utan tillsyn,inte lämna framme saker som en kattunge kan tycka är intressant och kan skada sig på.
Lycka Till!:)
 
Sv: Katt på diskbänk

Jag diskar också för hand, men inte varje dag eller direkt när jag ätit klart för det :)
Lägg besticken längst ner och tallriken upp och ner över dom, då finns det inget att skada sig på och heller inget att äta.
Ett alternativ är att köpa en sån där träbricka som du kan lägga över diskhon. Tror att ikea har dom?

Oh det där med en träbricka att lägga över var en jätte bra ide, ska kolla vart man kan hitta en sådan
 
Sv: Katt på diskbänk

Försök låt bli att bli arg på honom. Det gör ingen nytta utan kan i värsta fall bara göra katten osäker på dig och resultera i oönskade beteende. Belöna i stället gott uppförande.
 
Sv: Katt på diskbänk

Försök låt bli att bli arg på honom. Det gör ingen nytta utan kan i värsta fall bara göra katten osäker på dig och resultera i oönskade beteende. Belöna i stället gott uppförande.

Fast att bli lite arg på honom ( är inte elak men ryter i med rösten)har fungerat jätte bra med rumsbordet som han aldrig hoppar upp på längre, trots att jag har en tallrik med mat där.:)
Det här är en otroligt tillgiven och klängig :D katt som knappast skulle bli osäker hehe
 
Sv: Katt på diskbänk

Nu har jag googlat massor här och försöker hitta någon skiva som man täcker diskhon med, men hittar ingenting :( Hittade inget på Ikea heller? vet inte om jag söker fel.. är det någon som vet vart jag kan hitta en sådan?
 
Sv: Katt på diskbänk

Självklart säger jag åt honom och blir förbannad när han hoppar upp om jag är hemma. Men problemet är ju när jag inte är hemma. Jag läste något om dubelhäftande tejp? Men vet inte om jag kan tejpa in hela bänken, och om det går att få bort från bänken sedan.

Vi hade problem med våran tjockis. När vi flyttade lite på akvariumet så upptäckte han att det passade bra i hans rejsrunda som han kör i lägenheten dagligen (oftast efter att han har skitit av någon anledning). Eftersom han då kom i 340 km/h, upp på väggen, under bordet, upp på soffan, ner på golvet och sen använde akvariumet som en avsats till sängen hade vi inte en suck att hinna tillrättavisa honom. Det var väl sammanlagt 0,5 sek han var på akvariumet, men han lyckades ändå flera gånger riva upp den ena luckan och slänga ner den i akvariumet.
Sambon tog då sån där flugpapper man har i ladugårdar, klippte i cmstora bitar och la på akvariumet. Ragnar gick efter nån timme och sket och gav sig sen ut på sin rejsrunda. Väl uppe på akvariumet fick han flugpapper på hela benen och kom av sig helt. Han satt där och försökte bita loss dem, fick en på svansen och gav upp. Satte sig på golvet och "bad om hjälp".
Sen har han inte varit på akvariumet mer.

Men om det skulle fungera med en diskbänk vet jag inte. Nu var ju akvariumet bara "en avsats", ingen utkiksplats eller spännande lukter som lockade. Och jag kan erkänna att jag innan var skitsur på sambon för att han tänkte göra det, och efteråt är jag jättelättad att han gjorde det för en gång räckte och det sitter fortfarande i, ett halvår senare.
 
Sv: Katt på diskbänk

Mina två har hoppat upp på en varm platta en gång. De har aldrig nånsin varit i närheten igen :angel: Nu var det ju inte meningen såklart, men sen dess har de aldrig varit i närheten av spisen/vedspisen så det blev liksom aldrig nåt problem av det..

Sen ogillade jag att de började hoppa upp och knata på bordet som små, men erbjöd istället en plats i fönstret och såklart en kant längst in på bordet så de kunde ta sej dit. (sa 'nej', flyttade till fönstret. alt avbröt med ett nej och ett stopp(höll upp handen tex) när de var på väg över gränsen jag gett.)

Detta funkade även på hästen, att stanna inom en viss osynlig gräns, annars hade jag nog aldrig kommit på idén ens ;) men det är konsekvens konsekvens konsekvens....

Jag tror jag tjatade öronen av dom duktigt:p, men idag som vilda ett och ett halvt-åringar håller de sej faktiskt till sin kant på bordet. Är de på väg över bordet säger jag bara 'nej' och det fattar de direkt och går undan till den gräns de fått tilldelade på matbordet.

Diskbänken låter de också bli, men jag diskar alltid av lite lätt innan jag ställer i diskhon, så det finns liksom inte så mycket intressant kvar.

De var inne när jag var på jobbet hela första året..så säkerligen har de varit och undersökt både det ena och det andra men det har aldrig blivit ett problem.

Idag kan de försöka sno nåt från vardagsrumsbordet om jag glömt framme, men kan ropa från övervåningen och avbryta handlingen :love:
 
Sv: Katt på diskbänk

Ska passa på att tillägga att jag blir så glad över att du frågar om alla saker du undrar/är osäker över, istället för att bara hitta på en egen lösning och köra på den. Man lär sig så himla mycket av att få veta hur andra gör/gjort och hur det fungerat.
 
Sv: Katt på diskbänk

Fast att bli lite arg på honom ( är inte elak men ryter i med rösten)har fungerat jätte bra med rumsbordet som han aldrig hoppar upp på längre, trots att jag har en tallrik med mat där.:)
Det här är en otroligt tillgiven och klängig :D katt som knappast skulle bli osäker hehe

Om köket är så litet att det bara får plats en (förbjuden) diskbänk antar jag att du bor i en väldigt liten lägenhet, och då tycker jag att det låter väldigt märkligt att även förbjuda katten att vara på "rumsbordet". Var får katten vara någonstans, förutom på golvet?
 

Liknande trådar

Katthälsa Vår 17-åriga bondkatt har det senaste året börjat jama på ett väldigt ovanligt sätt. Hon utger ett mörkare och högre ljud än sina...
Svar
8
· Visningar
774
Skola & Jobb Någon som är mer insatt än vad jag är nu för tiden? Om det är ok för PA att jobba dygn, och om det får fortsätta vara ok? Jag har i...
Svar
8
· Visningar
844
Senast: Stekspaden
·
Kropp & Själ Jag väljer att skriva det här inlägget här, då jag trots allt är lite "halvanonym" här. I alla fall så till vida att jag inte är öppen...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
7 074
Senast: Blyger
·
Katthälsa Hej Jag provar att fråga här. Snälla inga påhopp, jag är här för att be om tips o råd. Jag gör det bästa jag kan för mina katter efter...
Svar
18
· Visningar
4 373

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp