Katastrofområde

Sv: Katastrofområde

Trollspeilet skrev:
Hm.

"Lika sned när han slutade..."

Måste tänka lite; vad är det man kan ändra i loppet av en enda ökt?

Hur mycket mindre sned kan man göra en häst på tjugo minuter?

Pelle

Rätt mycket beroende på vem som brukar rida hästen skulle jag vilja säga. Jag har fått hästar till snudden på fantastiska på 20 minuter om man jämför med hur dom gick innan med sin ordinarie ryttare enbart på att räta ut dom så dom slutar gå på dubbla spår, det gör underverk för gången och schwunget. Så allt är givetvis relativt men det har varit en enorm märkbara skillnad för ögat även om det såklart tar längre tid för hästen att bli rak.

95% av dom hästarna jag har suttit upp på har gått på dubbla spår och inte varit framme för hjälperna så då är det ju klart att det blir stor skillnad.
På en häst som i stort sett är rak och på hjälperna från början hade det inte synts någon skillnad om jag hade suttit upp.

Någon som förstod??

fio. skrev:
I träningen har jag inga katastrofområden just nu på den nivån jag tränar på...

Jag har fått hästar till snudden på fantastiska på 20 minuter om man jämför med hur dom gick innan med sin ordinarie ryttare enbart på att räta ut dom så dom slutar gå på dubbla spår, det gör underverk för gången och schwunget. Så allt är givetvis relativt men det har varit en enorm märkbara skillnad för ögat även om det såklart tar längre tid för hästen att bli rak.

95% av dom hästarna jag har suttit upp på har gått på dubbla spår och inte varit framme för hjälperna så då är det ju klart att det blir stor skillnad.
På en häst som i stort sett är rak och på hjälperna från början hade det inte synts någon skillnad om jag hade suttit upp.

Till punkt och pricka, har kännt det själv många gånger. jag förstår precis vad du menar, och jag har till och med suttit upp på hästar som sett smått orena ut bak, och med lite rakriktning och "fram för hjälperna" så blir de jämna, fina och schwungen kommer som av sig själv. Som att hästen måste schwunga när bakdelen är bakom!

MEN... Tänk om någon so kallar sig Noir hade skrivit så. Då hade braockforumet exploderat. ;)

Tessan

Senast ändrad av en moderator:

Ja jag tycker inte att det är konstigt att kunna rakrikta.

Har du lust att berätta hur du gör, tänker, checkar av?

Susan skrev:
Ja jag tycker inte att det är konstigt att kunna rakrikta.

Har du lust att berätta hur du gör, tänker, checkar av?

Jo jag återkommer när jag har lite mer tid.

Nu vet jag inte om jag är barock ens, eller hur mycket katastrof vi talar om... ;) Men problemområden just nu är:
- min vänstra höft som jag inte kan öppna nog mycket,
- och huruvida jag sitter för mkt på vänster sittben, eller för lite på höger...
- eller; om inte LeRo låter mig sitta på höger och själv helst inte vill använda vänster bak i lika hög grad som höger om jag inte påminner honom.

Hur stora katastrofområdena är hoppas jag få reda på imorgon då jag rider för "min nya" tränare. Ska bli spännande!

Men... vänta nu, ska vi utgå ifrån att allt dåligt vi ser är undantag? Ska man inte få kritisera något utifrån den information som ges, eller måste man in bokstavligt talat bakom lyckta dörrar? Om man ser t ex barrering, grov sporrning eller piskning på film - kan man inte få lov att ondgöra sig över det? Slakttransporterna, de såg vi ju på film?

Dessutom får jag säga att du begår samma misstag igen - det är ingen som "spottar" eller sågar, vad jag kunnat se. Det diskuteras ganska konstruktivt kring olika ridstilar och deras biomekaniska konsekvenser på hästen. Vissa ryttare kan stå som exempel som företrädare för olika skolor. AvG står ju öppet för sin rollkur, så att "peka ut" henne för att syssla med just det är ju inget konstigt. Hon gör det ju själv.

Hur det går för de svenska ungdomarna i dressyrtävlingar har faktiskt inte alls med diskussionen att göra. Frågan gäller ju snarast om rätt saker bedöms vid tävlingarna, dvs följs TR? Det är inte alls en enkel fråga det här med ridstilar, metoder / tekniker - det forskas för fullt kring vad som är samling, hur det funkar biomekaniskt i hästen och hur olika ryttarsignaler påverkar det hela. Forskarvärlden är inte ense. Men den tävlingsdressyr vi ser står inte som en objektiv sanning eller enda måttstocken på god ridning.
Dressyr är en bedömningssport, så frågan kommer alltid ner på: vem gör bedömningarna? På vilka grunder görs bedömningarna? Är det bra grunder?

Ju mer jag lær mig inom den akademiska ridkonsten desto mer kommer jag till insikt att jag faktiskt inte borde sitta på en hæst ænnu mindre rida. :cry:

Hela min høger sida ær ett katastrofområde & jag vet om det men jag kan inte rætta till det. :mad:
Skall bestælla tid hos naprapat till mig sjælv samt børja gå på regelbundet massage samt køpa træningskort på friskis & svettis.. någongång borde jag bli en acceptabel ryttare før min stackars hæst som min brorsdotter som ær 11 år håller på att sætta igång till mig pga jag tværvægrar sitta upp på han, innan han fått upp en del muskler efter sin konvalacens.. :crazy:

knapplån

Okey jag tror att min beskrivning av rakriktning inte hör hemma här längre så jag tror jag avstår tillsvidare :crazy:

Skulle inte du kunna starta en egen tråd om just rakriktningstekniker, så slipper ditt inlägg bli förgiftat av stämningen i denna tråd? Vi kan kanske alla börja på ny kula där.

Tessan

Något jag tycker är jobbigt är att jag har svårare att rida hästarna i det varv de är svagare i. Alltså svagare vänster sida-svårare att rida i balans i vänster varv. Hästarna viker sig. De flesta brukar tycka den svagare sidan är lättare men jag är tydligen tvärt om. Det är något jag jobbar på just nu.
Sen finns det ju alltid andra saker som inte går lätt. Min relativt nya häst ska grundutbildas och vi har kommit till det stadiet då hon börjar använda sin bakkärra bättre och därigenom protesterar. Hon försöker slippa med alla tänkbara metoder. Så är det ju, bara att fortsätta.

Mitt katastrof område

... heter Arne och är 7 år... :smirk:
Han kom för ganska precis ett år sedan, är ett varmblod
och det är först nu det börjar gå att prata med honom... ;)
Aldrig sutten på, gick knappt att leda när han kom.
Men nu så har vi faktiskt lyckats gå en längre promenad
utan konstigheter, så jag börjar se ljuset. :cool:
Men ack så mkt vi har kvar... :crazy:
Vi jobbar på det här med ledarskap och fokus...
sen ska vi börja jobba lite på det här med ridningen...
från backen först o främst...
Han kopplar inte riktigt det här med rösten... :smirk:

I vintras när han tagit sig ur hagen och min kära bror, på vars gård denna lilla hästen bor , fick för sig att ta in honom igen... så rörde sig inte hästen ur fläcken...
Förra ägaren, även arbetskompis till brorsan ringer på mobilen
vid just det tillfället... Varpå min bror passar på att fråga
hur f*n man får hästen att gå :devil:
Svaret blev ett självklart " Ta honom i grimman o säg "Kom nu Arne så går vi" .
Sagt och gjort... O hästen gick... :rofl:
Bör tilläggas att min bror inte är ett dugg hästvan, men han gör så gott han kan... :smirk:
Som sagt, vi har lite att jobba med där ja...

Med tjejen är det lite bättre, nu har hon vilat ett tag
och vi håller på komma igång igen.. Hon är inte så komplicerad, det är bara hennes fysik som begränsar henne... När man mjukat upp henne och hon kommit igång så brukar det gå bra... :)

Dock måste jag börja ta lektioner igen - jag måste bli en bättre ryttare, definitivt. Är så lätt att falla ur när man slutar ta lektioner. :(

Hm jag ska ta det lite snabbt för att inte tråka ut, men det är skönt att få gnälla på sig själv ibland!

Jag har olika långa ben, skeva höfter, ett skadat knä och en skadad hand.
Jag är skev, får ont i ryggen av att rida lätt för jag tippar ohjälpligt framåt och skänkeln ligger ständigt minst en eller kanske två dm för långt bak!!

Hästen står med stel rygg efter den satans stormen vi har haft och allt e skit!

Liknande trådar

C
Ridning Jag tycker mig se, väldigt många sidospår i alla diskussioner. I vissa dryftas ridningen enligt de gamla ridmästarna. Är det...
3 4 5
Svar
94
· Visningar
7 173
Senast: Sonila
·
Utrustning Jag har lite funderingar angående stångbett. Och ”barock-folk” brukar ju allmänt vara rätt så insatta i olika bett så därför lägger jag...
Svar
8
· Visningar
1 177
Senast: mimus
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama