Sv: Katastrofområde
Katastrof ett är motivationen och inspirationen, i grund och botten är det mitt "huvud" som ställer till det och fula hjärnspöken. Har en ny fåle som jag håller på att rida in - och han är så ENKEL och OKOMPLICERAD och välbalanserad och FIN, så jag får ångest...... Kan det verkligen vara såhär "enkelt"? Hjärnspökena grundar sej mest i en rädsla att "göra fel", "förstöra en fin häst", göra misstag som förstör för all framtid och så vidare.
Så katastrofområde som jag jobbar med främst just nu är
1 Fokus på rätt saker (allt kan inte vara perfekt på en gång - jag låser mej bara och blir frustrerad när jag försöker få allt perfekt på en gång), försöka se på ridningen som ett pussel, jag måste lägga bit för bit först för att kunna få ihop helheten
2 Måste kunna förlåta mej själv när jag gör fel
Också insikten som är viktigast - hästen är begåvad, balanserad, stark och fin och vi har inte stött på några stora problem ännu = NJUT!!!
Sedan har jag förstås en hel del mindre besvärliga problem, som sitter mer i kroppen. Dels är han ny för mej och väldigt annorlunda motför tidigare hästar, vilket gör att jag känner mej som en total nybörjare när jag sitter upp - inget funkar som jag är van (känns det som)!
Den häst jag jobbat med innan som mest format mitt sätt att rida senaste åren (sedan hösten 03 i vart fall) har varit en räserhäst som löste det mesta med fart, hon var väldigt vinglig, "överrörlig" i bäcken och ryggrad på det viset att man kastades runt så att man blev alldeles "sjösjuk", hade noll kroppsmedvetenhet & mycket dålig balans, hade mycket svårt att forma sin överlinje, och svarade oftast på mina tankar & sinnesstämningar långt innan jag ens var medveten själv om vad jag kände/tänkte (typ) - känslig till gränsen till att vara oridbar pga det. På henne blev man smärtsamt medveten om alla sina fel och brister, och frustrerad över alla fel och brister som man inte var medveten över.....
Nuvarande är mer en sävlig, långsam kille som är lite bekväm (lat) av sej, han är välbalanserad och formar sej naturligt kanon i överlinjen - man sitter väldigt stilla och "upplyft" på honom, han är känslig och följsam men svarar emot fort ifall jag blir för ihärdig (som jag ofta fick lov att vara på den andra).
Knäppt nog känns det som om jag blir för "seeeg" på honom, jag har svårt att känna in mej i hans rörelser mest pga att han är så balanserad och "mjuk", han rör sej som en katt (mjukt, spänstigt) och jag har väldigt svårt att tajma rätt. Det sticker liksom inte ut någon bakdel åt något håll, ingen bog hit eller dit, han bara ÄR därunder en. Vilket förstås är "lögn" också men jag kan för mitt liv inte känna om det felas honom nånting och var isåfall.....
Han är väldigt grön - riden högst 15 gånger, så tajmingen är A och O nu när han ska lära sej vad man dillar om däruppe.
På den andra hästen fick jag alltid lov att sitta och "bromsa" alla rörelser, delvis omedvetet men försökte också medvetet - jag märker nu att jag måste "släppa på" energi och rörelse på ett helt annat sätt för att få bra rörelse och bjudning i honom. Jag måste ha bålstabiliteten på helt andra ställen - bromsar jag i magen som jag gjorde på den andra hästen, så rör vi oss till slut inte alls framåt., jag måste våga öppna upp låren framåt (utåtrotera uppe i höften) på ett annat sätt, inte klämma åt så förbaskat. Släppa lite på ramarna, kan man väl säga....
I övrigt blir det inte så mycket "skolridning" ännu, så övriga katastrofområden har jag för tillfället skjutit på framtiden......
Har under sommaren ridit en annan häst där jag mest lekt och letat lite efter lite olika muskler i mage & rumpa - hela tiden med katastrofområde nr 1 i åtanke, att kunna galoppera till vänster (har aldrig kunnat och kan ännu inte). Sista veckorna innan hon åkte hittade jag ÄNTLIGEN rörelsen i yttersidan som behövdes för att tillåta vänstergaloppen, och WOW.... Men då skulle hon åka hem.
Men summan av kardemumman just nu är egentligen
- SLUTA TÄNK OCH RID ISTÄLLET.........