Kastrering av tik, behöver kloka ord.

Min tik är numera kastrerad p.g.a hon hade väldigt jobbiga löp och för henne var det bra. Hon har blivit en jämnare och mer harmonisk hund. MEN hon har fått lindrig inkontinens på köpet! Det är inga problem i vardagen och hon behöver inte medicineras. De gånger det har varit problem har vi gjort något på kvällen som gjort att hon druckit/fått mycket vatten (te.x fjällvandrat och gett torrfoder utblandat med mycket vatten). Då har hon läckt i sömnen. Men nu när vi vet detta kan vi planera bättre och det har inte hänt att hon läckt sen i juli.

grubblandet fortsätter. mest för att jag är orolig att något ska gå fel.

hur gör ni andra som har hundar på hunddagis; tikarna får ju inte vara där när de löper... så hur löser ni det som måste ha hundarna på dagis vid löpen? det är ju ändå flera veckor man måste vara hemma i så fall...

Det finns hunddagis som tillåter löptikar.

Min tik är numera kastrerad p.g.a hon hade väldigt jobbiga löp och för henne var det bra. Hon har blivit en jämnare och mer harmonisk hund. MEN hon har fått lindrig inkontinens på köpet! Det är inga problem i vardagen och hon behöver inte medicineras. De gånger det har varit problem har vi gjort något på kvällen som gjort att hon druckit/fått mycket vatten (te.x fjällvandrat och gett torrfoder utblandat med mycket vatten). Då har hon läckt i sömnen. Men nu när vi vet detta kan vi planera bättre och det har inte hänt att hon läckt sen i juli.

Gick op bra och så? Var i landet utfördes den?
Blev din hund förändrad psykiskt?
Tog det lång tid att läka?

Min hund har ju än så länge bara löpt en gång, så svårt för mig att säga något; det kan ju bli både värre, bättre eller lika...

Jag har min hund på ett underbart hunddagis så vill inte byta dagis bara för att hon ska få vara där när hon löper... Det kryllar inte av hunddagis utan burar direkt tyvärr.

Men skulle hon få ngn sjukdom som hade kunnat undvikas med kastration hade jag aldrig förlåtit mig själv :cry:

Op gick bra, helt utan komplikationer, hon blev opererad i Gävle. Jag har inte märkt någon förändring psykiskt på min hund förutom att hon slipper sina jobbiga löp och skendräktigheten. Det läkte bra men hon hade rejält ont när hon kom hem. Det gick dock över på några dagar men då var det istället väldigt jobbigt att hålla henne still och lugn. Det är ju väldigt viktigt att de inte hoppar på saker och har sig i två-tre veckor (minns inte exakt).

Min tik har ju fått en "sjukdom" om än lindrig p.g.a kastrationen så det är ju något att ta med i beräkningen. Det är som jag förstått det ganska vanligt att tikar blir inkontinenta efter kastrering.

Liknande trådar

Övr. Hund Det låter som att du tar det för självklart att kastrera en hane, men så är det inte. En del tror att precis som med hästar och katter...
5 6 7
Svar
135
· Visningar
8 421
Senast: Migo
·
Hundträning Något luddig trådstart kanske men jag har ett problem med att min ena hund har gjort utfall mot barn i koppel. Med utfall menar jag att...
2
Svar
38
· Visningar
4 865
Senast: Liran
·
Övr. Hund Har tyvärr fått dela på mina två tikar, 1 respektive 2 år. De har alltid varit bästa vänner, men den yngsta blev ett monster vid sitt...
Svar
0
· Visningar
739
Senast: Midlingur
·
Övr. Hund Min BC har precis fyllt två år, är precis så pigg och glad som en ung BC är och älskar att vi börjat träna agility! Han har alltid fått...
2
Svar
27
· Visningar
8 969
Senast: Ananas
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar