Fagelnos
Trådstartare
Sv: Kastrering av tik, behöver kloka ord.
Ja lite så tänker jag också. Visst är det jobbigt att torka golv varannan dag men knappast anledning i mitt fall. Det var mer ett påpekande om att det vore lättare än just en anledning till att kastrera henne.
Men så har vi detta med tumörer som kan dyka upp vid en okastrerad tik, hur vanligt är det att sådana dyker upp?
Personligen hade jag INTE kastrerat i ditt fall. Att göra det för att man ska slippa torka golvet känns inte alls som en vettig anledning.
Du beskriver att tiken blir pigg och glad så hon verkar inte må dåligt alls av löpen.
Jag har själv kastrerat min ena tik men det var för att hon blev extremt slö under långa perioder, jag tycker inte att det är något man ska göra på lösa grunder eller för ens egen bekvämlighet.
Ja, det är ett rutiningrepp. Men det finns fortfarande risker och biverkningar som man bör överväga noga.
Man bör heller inte utesluta hundar från aveln i onödan, om de nu inte är helt olämpliga, för att undvika att minska avelsbasen för mycket.
Ja lite så tänker jag också. Visst är det jobbigt att torka golv varannan dag men knappast anledning i mitt fall. Det var mer ett påpekande om att det vore lättare än just en anledning till att kastrera henne.
Men så har vi detta med tumörer som kan dyka upp vid en okastrerad tik, hur vanligt är det att sådana dyker upp?