Kastrering av tik, behöver kloka ord.

Sv: Kastrering av tik, behöver kloka ord.

Personligen hade jag INTE kastrerat i ditt fall. Att göra det för att man ska slippa torka golvet känns inte alls som en vettig anledning.
Du beskriver att tiken blir pigg och glad så hon verkar inte må dåligt alls av löpen.

Jag har själv kastrerat min ena tik men det var för att hon blev extremt slö under långa perioder, jag tycker inte att det är något man ska göra på lösa grunder eller för ens egen bekvämlighet.

Ja, det är ett rutiningrepp. Men det finns fortfarande risker och biverkningar som man bör överväga noga.
Man bör heller inte utesluta hundar från aveln i onödan, om de nu inte är helt olämpliga, för att undvika att minska avelsbasen för mycket.

Ja lite så tänker jag också. Visst är det jobbigt att torka golv varannan dag men knappast anledning i mitt fall. Det var mer ett påpekande om att det vore lättare än just en anledning till att kastrera henne.

Men så har vi detta med tumörer som kan dyka upp vid en okastrerad tik, hur vanligt är det att sådana dyker upp?

Hej Fagelnos,

Jag är veterinär, numera äldre senior, jag har därför hunnit med att ha många egna hundar. Jag har haft hundar av båda könen, ofta 2 åt gången av olika kön, alla kastrerade. Jag sysslar inte med hundavel. Jag har kastrerat mina egna se lista

Berner Sennen, tik, kastrerad vid 3 års ålder, blev 11 år, avlivad pga div ålderskrämpor
Whippet, tik, kastrerad vid 3 års ålder, blev 10 år, avlivad se ovan
Whippet, hane, kastrerad vid 1 års ålder, blev 14 år, avl. se ovan
Rottweiler, tik, kastrerad efter 1 löpet, blev 10 år, avl. se ovan
Rottweiler, hane, kastrerad vid 4 års ålder, blev 10 år, avl. se ovan
Irländsk Varghund, tik, kastrerad före första löpet, blev 9 år, hjärtat pajade (nu hade jag varit i USA där alla kastrerar vid 6 mån ålder och har gjort så i evinnerliga tider och därför tidigarelagt kastreringarna av mina egna)
Bullmastiff/labradorkorsning, tik, kastrerad före första löpet, avlivad pga skada vid 7 års ålder
Bullmastiff, hane, kastrerad vid 9 mån ålder, död i trafikolycka vid 2 års ålder
Irländsk Varghund, tik, kastrerad före första löpet, nu 1 år gammal.

Jag kastrerar mina hundar, hästar (bedrivit hästavel) och katter dels för min egen skull och dels för deras skull. Ex rymmande hanhundar, kärlekskranka hingstar, rymmande katter, löpande tikar i möbler/sängar, usch, mina kastrerade hundar har verkat trivas med livet.

Men ju fler Du frågar desto fler/olika svar får Du, var och en får ha sin egen uppfattning liksom jag min. Naturligtvis kan det hända otrevliga saker liksom det kan göra om du tar en Magnecyl (kolla biverkningslistan) men i de allra flesta fall går det bra, det är ju faktiskt en rutinoperation liksom en blindtarmsoperation och vi veterinärer skulle knappast hålla på med sådana operationer om det skulle bli alltför nervöst. Vi känner oss trygga i vårt jobb liksom flygkaptenen i sitt flygplan men ja, olyckor händer men oftast kan dessa tillskrivas dolda fel på patienten/flygplanet.

Nu blev Du väl inte så mycket klokare?

Men min rekommendation har alltid varit Kastrera mera.
PS betr. lynnesförändringar så brukar jag kort och gott säga, det handlar inte om en lobotomi utan om borttagande av könsorganen.

Kastrera mera!!:bow::bow::bow:

Helt korrekt och toppen att du är en av de få som faktiskt kastrerar innan ett års ålder! Tex katter, finns fall som jag vet om att de blivit dräktiga vid fem månaders ålder.. Ska man då behöva vänta till ett år? Ha, de kan ju redan då vara dräktiga med sin andra kull!:crazy:

Att kastrera hundar i Sverige är ju helt tabubelagt överlag verkar det som, trots att detta är ett enkelt ingrepp. På hane dessutom extremt enkelt...
Riskerna är få om man inte har en sjuk hund med svagt hjärta eller trubbnos, så fattar inte problemet!
Är det för att plånboken är för tunn så man får komma på dåliga ursäkter för att slippa kastrera?
Apap! Jag tycker själv att det är svindyrt, men kastrerar själv inte allt för ofta, så inget jag lider av.
Är det inte en fördel att ta bort de drifter som sätter griller i huvudet på djuren än att ha skenlöpande tikar, hanar lever hela livet med revirmarkeringar etc.

Nej Zizzy det är inte för att plånboken är tunn. Det är för att jag inte tycker man ska lägga en frisk hund på opbordet.
Hanar revirmarkerar men det tror jag inte de lider av men du som ägare får ju bestämma hur mkt den ska pinka på promenaden.
Löptikar o deras dofter ser jag också lite som miljöberikning för mina hanhundar. Men det är klart det krävs lite mer av mig som ägare.
Att sen tycka det är jobbigt att tvätta golven för att tiken löper o kastrera därför är ju helt vansinnigt.

Alla tikar får inte besvärliga skendräktigheter o alla hanar blir inte kollriga i huvudet av löptikar, så varför skall man då kastrera?

Min tös har då inte varit skendräktig, inte än. Hanarna jag tidigare kastrerat har haft prostatafel båda två så där var kastrering nödvändigt. Jag kan dock säga att min tvekan till att kastrera eller inte har inte med plånboken att göra utan mer eller mindre om det överhuvudtaget är värt att göra det.

Min tös har då inte varit skendräktig, inte än. Hanarna jag tidigare kastrerat har haft prostatafel båda två så där var kastrering nödvändigt. Jag kan dock säga att min tvekan till att kastrera eller inte har inte med plånboken att göra utan mer eller mindre om det överhuvudtaget är värt att göra det.

Om tiken inte har problem, varför ska du då kastrera?

Jag är själv positiv till kastrering, men jag tycker också att man borde tänka err steg längre. Översexuella hanar som kastreras ska inte ha några kullar innan kastrering, samma sak för tikar. Har du en tik med stora problem med löpen, avla inte på den tiken.

I ditt fall kan jag inte se anledningen till en kastrering. En hund med enkla löp där det enda du behöver göra är att införskaffa tikskydd är väl bra. Den enda anledningen är möjligtvis då juvertumörer/livmodersinflammation osv.

Själv har jag haft 4 tikar varav alla blev kastrerade i 5-7 års ålder pga livmoderinflammation. När jag väl stod där så tänkte jag inte ens på medicinering på en enda av dem. Av dem 4 fick en cushings, en svår UVI med njurbäckeninflammation som följd och en är fortsatt inkontinent. Dock blev alla fyra piggare och gladare hundar efter ingreppen.

I ditt fall kan jag inte se anledningen till en kastrering. En hund med enkla löp där det enda du behöver göra är att införskaffa tikskydd är väl bra. Den enda anledningen är möjligtvis då juvertumörer/livmodersinflammation osv.

Det är just detta med tumörer och inflammation som får mig att luta åt kastrering allt annat som kommer med en kastrering är en annan sak. Men samtidigt är jag tvistad, personligen ser jag ingen mening men jag vill heller inte att hon ska få tumörer osv om nu detta kan förebyggas med kastrering. Jag vill gärna vara så lite som möjligt med henne på en veterinärs station för främmande människor och veterinärer är inte hennes grej.

Har inte fått svar på frågan än så jag ställer den igen, hur vanligt är det att en okastrerad tik får tumörer osv?

En av fyra tikar får någon gång livmoderinflammation samt stor ökad risk på juvertumörer..
Ring Agria om ni inte tror mig, det är där i från jag fått informationen.
Det räcker som motivation att kastrera en fullt frisk hund, för att ge det ett par extra år utan problem.

En av fyra tikar får någon gång livmoderinflammation samt stor ökad risk på juvertumörer..
Ring Agria om ni inte tror mig, det är där i från jag fått informationen.
Det räcker som motivation att kastrera en fullt frisk hund, för att ge det ett par extra år utan problem.

Det beror på vilka raser det handlar om, juvertumörer är vanligare bland vissa raser. Själv har jag haft flera tikar som aldrig fått det, 3 BCs, en pappis samt en Finnstövare, alla blev gamla o fick aldrig vare sig pyo eller tumörer.

Risken för tumörer är kopplat till hur många löp tiken haft, tror att kastrering inte har någon effekt på förekomsten av juvertumörer om ingreppet sker efter tredje löpet, men minns inte siffrorna exakt. Till 100 % hjälper det om det görs före 1a löpet.

Det är just detta med tumörer och inflammation som får mig att luta åt kastrering allt annat som kommer med en kastrering är en annan sak. Men samtidigt är jag tvistad, personligen ser jag ingen mening men jag vill heller inte att hon ska få tumörer osv om nu detta kan förebyggas med kastrering. Jag vill gärna vara så lite som möjligt med henne på en veterinärs station för främmande människor och veterinärer är inte hennes grej.

Har inte fått svar på frågan än så jag ställer den igen, hur vanligt är det att en okastrerad tik får tumörer osv?

Hej Fagelnos

Könshormoner har tydlig inverkan på uppkomsten och utvecklingen av juvertumörer liksom livmoderinflammation (pyometra).

Den mest effektiva förebyggande åtgärden är att operera bort livmoder och äggstockar medan tiken är helt ung, helst före den första löpningen.

Om man jämför risken för en tik som kastreras före den första löpningen är den 0,05 procent av den hos en intakt tik. För en som kastreras efter första löpningen ökar den till 8 procent och den ökar till 25 procent av risken för en okastrerad tik om kastrationen görs efter andra löpningen. Ref. Wallin-Håkanson.

Pyometra (livmoderinflammation), i genomsnitt drabbas var fjärde tik av sjukdomen innan de fyllt 10 år. Ref. Agria.

Försäkringsbolagen ger rabatt för kastrerad tik.

Tack för statistiken marna.

Btw så blev samtliga av mina 5 tikar en bra bit över tio år gammla, o som sagt, ingen av dem fick livmodertumörer (eller andra tumörer heller), inte heller fick de pyo.
Di kanske har statistik på hur det ser ut hos olika raser? Dvs, vilka raser drabbas mest o vilka drabbas minst?

Tack för statistiken marna.

Btw så blev samtliga av mina 5 tikar en bra bit över tio år gammla, o som sagt, ingen av dem fick livmodertumörer (eller andra tumörer heller), inte heller fick de pyo.
Di kanske har statistik på hur det ser ut hos olika raser? Dvs, vilka raser drabbas mest o vilka drabbas minst?

Hej vallhund

–Via databasens information kunde vi konstatera att en fjärdedel av alla tikar, oavsett ras, drabbas innan tio års ålder, och att vissa raser hade märkbart högre risk. Till exempel drabbas 54 procent av berner sennentikar och 50 procent av rottweilertikar. Sjukdomen är även ganska vanlig hos cavalier king charles spaniel, långhårig collie, golden retriever och engelsk cockerspaniel, medan raser som schäfer, drever, tax och hamiltonstövare har mindre risk att utveckla sjukdomen.
Ref.SLU 2008

Hej,

Jag förstår inte varför kastrering av hund är en så stor fråga här i Sverige. Skulle gissa att det är alla äldre hundkunniga som alltid har gjort på sitt sett och har svårt att tänka nytt.

Fördel:
Tiken behöver inte bli isolerad bara för hon löper. Du kan vistas i hundparker och träffa andra hundar hela tiden.

Du behöver inte oroa dig för juverinflammation, att tikar som kastrierats får lägre försäkringspremie säger ganska mycket att juverinflammation är något försäkringsbolagen betalar ut mycket för. Känner tre tikar som fått det, en dog.

Om tiken påvekats mycket tidigare under löp så slipper hon det nu.

Nackdelar:

Onaturligt

Ett kirurgiskt ingrepp

Pälsen och vikten kan påverkas.

Jag har själv kastrierat min tik och jag ångrar det inte alls!
Hon vart lite hängig efteråt men nu mår hon så bra så. Det ändra jag märkt på henne är att hon fått lite ullig päls. Men nu kan jag alltid träffa släkt och vänner med många hanhundar. Vilket också gör det betydligt lättare att hitta hundvakt. Dagisavgiften kan jag utnyttja till fullo då hon inte behöver vara hemma.

Hoppas du kommer fram till det som känns bra för dig.

Fördel:
Tiken behöver inte bli isolerad bara för hon löper. Du kan vistas i hundparker och träffa andra hundar hela tiden.

Jag har då aldrig isolerat min tik när hon löper.. Jag brukar i och för sig inte vara i hundrastgårdar i alla fall men hon får visst träffa andra hundar. Sen släpper jag inte henne lös med hanhundar men det finns ju andra tikar som hon kan leka med. Jag får ju så klart inte träna på brukshundsklubben men här i min stad på Hundungdoms agilitybana tillåter dom numera löptikar. Jag har även gått kurs med en löptik hos en privat aktör (alltså inte via SBK) så det behöver inte heller vara något hinder p.g.a löp. Jag tycker inte att jag blir hindrad att göra saker med min hund p.g.a löpet. Men min hund får dock häftigt humör därför kanske kastration skulle vara en idé för henne.

Varför köper man tikar om man nu bara ska kastrera, kan man inte lika gärna köpa en hanhund då?

KL

Många som förespråkar kastrering av tik glömmer att väldigt många av dessa tikar drabbas av inkontinens.

Jag har endast låtit kastrera en tik under mitt liv med hundar och det var pga grava skendräktigheter med mjölkstockningar och hög feber. Hon blev inkontinent efter ett år...

KL
Många som förespråkar kastrering av tik glömmer att väldigt många av dessa tikar drabbas av inkontinens.
Har sett siffror mellan 10-20% av tikarna som blir inkontinenta, tydligen löper större hundar större risk än mindre. Risken för inkontinens ökar också på tjocka hundar så ännu ett skäl med att se upp med vikten efter kastrering.

Tilägg: När jag googlade hittade jag även information som sa att kuperade hundar löper större risk för inkontinens. Undrar hur det går till. :eek:

Nej så är det ju så klart inte :grin: Men jag förstår inte varför man ska kastera bara för att man tycker att det är jobbigt att torka upp blodfläckar på golvet. Har svårt att förstå varför man ska göra ett kirurgiskt ingrepp på hundar i ren rutin.

Nej så är det ju så klart inte :grin: Men jag förstår inte varför man ska kastera bara för att man tycker att det är jobbigt att torka upp blodfläckar på golvet. Har svårt att förstå varför man ska göra ett kirurgiskt ingrepp på hundar i ren rutin.

delvis kl

Bengt Röken sa nu i senaste avsnittet av Djursjukhuset att han sett klara samband med att tikar blev äldre genom kastrering. Ungefär samma erfarenhet som jag har, dessutom ALDRIG *peppar peppar* haft en juvertumör på någon av mina tikar. Eller jo, Fortune har en pytteliten som inte växer, som hon har haft väldigt länge, men så är hon kastrerad sedan 4-5 år också.

Liknande trådar

Övr. Hund Det låter som att du tar det för självklart att kastrera en hane, men så är det inte. En del tror att precis som med hästar och katter...
5 6 7
Svar
135
· Visningar
8 421
Senast: Migo
·
Hundträning Något luddig trådstart kanske men jag har ett problem med att min ena hund har gjort utfall mot barn i koppel. Med utfall menar jag att...
2
Svar
38
· Visningar
4 865
Senast: Liran
·
Övr. Hund Har tyvärr fått dela på mina två tikar, 1 respektive 2 år. De har alltid varit bästa vänner, men den yngsta blev ett monster vid sitt...
Svar
0
· Visningar
739
Senast: Midlingur
·
Övr. Hund Min BC har precis fyllt två år, är precis så pigg och glad som en ung BC är och älskar att vi börjat träna agility! Han har alltid fått...
2
Svar
27
· Visningar
8 969
Senast: Ananas
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar