Kastrering av tik, behöver kloka ord.

Sv: Kastrering av tik, behöver kloka ord.

Kanske fördelarna överväger nackdelarna med andra ord då. Men jag tycker ändå att man kanske bör ha bättre anledningar än att det är jobbigt med blod när man kastrerar. Absolut om det är till fördel för hunden men att kastrera för att man själv är lat d.v.s för sin egen bekvämlighet, njaäe..

Absolut, det finns ju tikskydd och så himla jobbigt är det inte, tycker jag iaf:) Men när det blir 4 gånger om året och tiken dessutom blir skendräktig varje gång, det är då man börjar fundera.

Jag tycker absolut att man kan kastrera om tiken har jobbiga löp och även om det gör att hunden lever längre och är friskare så absolut :) Men det är just att kastrera för att man själv upplever det som jobbigt när tiken löper, då kan man ju istället fundera från början om det som man anser är fördelar med tikar uppväger nackdelarna tycker jag då :)

Tja, jag har då aldrig behövt isolera en tik för att hon löper.
Har aldrig hört talas om juverinflammation, eller menar du mjölkstockning?
Förmodligen menar du livmodresinflammation o det ämnet har redan tragglats i tråden, om du nu råkat missa det när du läste.

*KL*

Jag har nu haft oturen med 2 tikar av helt olika raser som fått PYO som unga, en schäfertik och nu min chihuahua/papillon. Så nästa tik, om det nu blir nån, kommer kastreras tidigt.
Min papillon hane är kastrerad, mest för att han är oreggad och jag har tik. Ingen ska avlas på så då ser jag ingen anledning till att gå runt med alla dessa hormoner.

*kk*
Förändras humör/lynne efter kastrering?
Har en tik som är extremt dominant, kissar bra mycket mer än hanhundar och hon kan inte gå förbi någon annans hund kiss utan att slicka, slicka och slicka. Tror ni detta är något som kan tänkas förändras till bättre eller rentav sämre?

Den som blev kastrerad nu kan jag inte svara på än. Men hon har också varit en skvättare, och det hoppas jag kommer försvinna!
Schäfern fick PYO när hon va 7 månader, och hon va precis som vanligt efter kastreringen.

Syrrans hund började skvätta efter kastrering. Men det är ju svårt att veta om det berodde på kastreringen eller inte :)

*Kl*

Jag är helt klart för kastrering, på både tikar och hanar.

Kastrerade min tik för 3 månader sen och hon har nyss fyllt 7 år. Nu hade hon ifs jobbiga löp och ännu värre skendräktigheter så valet var ganska enkelt.

Jag kommer dock kastrera kommande hundar med, just för att förebygga de problem som kan uppstå om man inte kastrerar.

En till sak som "min" veterinär sa var att väldigt många tikar har cystor som sitter placerade runt äggstockarna (om jag minns rätt) vilket gör att dom utsöndrar "löpdoft" hela tiden, alltså mellan löpen också, vilket gör att hanar reagerar på tiken som att hon löpte, och det kan även vara stressande för tiken. Hade aldrig hört detta tidigare, någon annan som hört det?

Visade sig att min tik hade just det som han pratat om, antagligen därför hanhundar vart så "på" henne.

Jag har en bullmastiff tik på 3 år,henne kastrerade vi efter andra löpet tror jag det var.Vi ska inte ha valpar på henne och det viktigaste tycker jag att det minskar risker för juvertumörer mm.Vårat förs.bolag ger rabatt till hundägare som kastrerar t.om.

Veterinären gick igenom alla för o nackdelar med kastrering hoppas jag?

*kk*
Förändras humör/lynne efter kastrering?
Har en tik som är extremt dominant, kissar bra mycket mer än hanhundar och hon kan inte gå förbi någon annans hund kiss utan att slicka, slicka och slicka. Tror ni detta är något som kan tänkas förändras till bättre eller rentav sämre?

Sadan ar min rottis tik ocksa och det har inte alls forsvunnit efter att hon kastrerades. Det ar precis lika viktigt att kiss hogre upp pa traden an alla hanhundar som varit dar forut.:meh:

Min mamma lät kastrera sin tik (6 år) nu i våras innan vårlöpet. Hon blir i princip alltid skendräktig, mår pyton och får en massa mjölk vid de flesta löpen plus att hon är ett hormonstint monster som ska hacka andra hundar i småbitar (tikar o valpar) under löpet och skendräktigheten..

Den enda mamma ångrar nu efteråt är att hon inte gjort det tidigare.. Hunden mår toppen helt enkelt! Enda negativa är väl att hon får passa maten ännu mer än tidigare då hunden sedan innan haft lite väl lätt att lägga på sej.

Tiken var låg/deppig ca 1 vecka efter op men annars pigg och inga komplikationer.

Mvh Domino_s

Jag väcker tråden då jag är i valet och kvalet (mest valet) att låta kastrera min tik.
Anledningen är främst för minskad risk för sjukdomar.
Men även så klart för att inte det ska bli några oönskade valpar.
Vi har en okastrerad hanhund i hushållet på deltid så för att de ska kunna leka som vanligt även under löpperioderna så funderar jag på kastration.
Min tik går också på hundagis, så även där hade det ju funkat bättre!
Hon har haft sitt första löp och var då väldigt slö och lite nere. Och så "lindrig" skendräktighet efter.

Finns det kliniker som är bättre eller sämre?
Finns det någon nackdel med att behöva köra någon/några timmar till/från klinik?
Vad kostar det på ett ungefär?
Min tik väger 28 kg ca.

Tja, jag har då aldrig behövt isolera en tik för att hon löper.
Har aldrig hört talas om juverinflammation, eller menar du mjölkstockning?
Förmodligen menar du livmodresinflammation o det ämnet har redan tragglats i tråden, om du nu råkat missa det när du läste.

Juverinflammation (mastit) är ett begrepp, har själv haft en tik som drabbats och det är ganska vanligt på kor :). På tiken hittades en juvertumör och då blev hon av med ett gäng tuttar. Ett par år senare fick hon akut pyo och då blev hon av med livmodern också. Hon blev väldigt pigg och glad efteråt, och levde tills hon blev nästan 16 år.

Pyo drabbar iofs var 4:e tik, dock är det koncentrerat till vissa raser, hur det ser ut med mastit har jag inte koll på.

Jag väcker tråden då jag är i valet och kvalet (mest valet) att låta kastrera min tik.
Anledningen är främst för minskad risk för sjukdomar.
Men även så klart för att inte det ska bli några oönskade valpar.
Vi har en okastrerad hanhund i hushållet på deltid så för att de ska kunna leka som vanligt även under löpperioderna så funderar jag på kastration.
Min tik går också på hundagis, så även där hade det ju funkat bättre!
Hon har haft sitt första löp och var då väldigt slö och lite nere. Och så "lindrig" skendräktighet efter.

Finns det kliniker som är bättre eller sämre?
Finns det någon nackdel med att behöva köra någon/några timmar till/från klinik?
Vad kostar det på ett ungefär?
Min tik väger 28 kg ca.

Vad är din hund för ras? Olika raser är olika drabbade av diverse problem som kan påverkas av kastration.

Sedan är det också värt att veta att många tikar har ganska jobbigt första löp, men senare blir det bättre. Min andra hund tex, hon hade helt förjävligt jobbiga löp i början, sådär så att jag var helt inne på att kastrera trots att jag verkligen undviker det så långt det är möjligt. MEN efter några löp så var allt så lätt att de inte ens märktes (mer än att det kom blod då).

Vad är din hund för ras? Olika raser är olika drabbade av diverse problem som kan påverkas av kastration.

Sedan är det också värt att veta att många tikar har ganska jobbigt första löp, men senare blir det bättre. Min andra hund tex, hon hade helt förjävligt jobbiga löp i början, sådär så att jag var helt inne på att kastrera trots att jag verkligen undviker det så långt det är möjligt. MEN efter några löp så var allt så lätt att de inte ens märktes (mer än att det kom blod då).

Min hund är en labrador. Hon är en väldigt "blåögd" individ och ser inget ont i någon. Så när hanarna är på och juckar på henne (även när hon inte löper) så står hon liksom bara stilla och låter dem hålla på (!!) vilket också känns lite riskabelt, om hon bara låter hanarna komma till så lätt!

I och med hunddagiset och mycket hanhundar i omgivningen och bekantskapen så lutar det alltmer åt kastration.

Men finns det kliniker som är bättre än andra på kastrationer? Jag vill ju bara anlita de bästa :)

Min hund är en labrador. Hon är en väldigt "blåögd" individ och ser inget ont i någon. Så när hanarna är på och juckar på henne (även när hon inte löper) så står hon liksom bara stilla och låter dem hålla på (!!) vilket också känns lite riskabelt, om hon bara låter hanarna komma till så lätt!

I och med hunddagiset och mycket hanhundar i omgivningen och bekantskapen så lutar det alltmer åt kastration.

Men finns det kliniker som är bättre än andra på kastrationer? Jag vill ju bara anlita de bästa :)

grubblandet fortsätter. mest för att jag är orolig att något ska gå fel.

hur gör ni andra som har hundar på hunddagis; tikarna får ju inte vara där när de löper... så hur löser ni det som måste ha hundarna på dagis vid löpen? det är ju ändå flera veckor man måste vara hemma i så fall...

Liknande trådar

Övr. Hund Det låter som att du tar det för självklart att kastrera en hane, men så är det inte. En del tror att precis som med hästar och katter...
5 6 7
Svar
135
· Visningar
8 421
Senast: Migo
·
Hundträning Något luddig trådstart kanske men jag har ett problem med att min ena hund har gjort utfall mot barn i koppel. Med utfall menar jag att...
2
Svar
38
· Visningar
4 865
Senast: Liran
·
Övr. Hund Har tyvärr fått dela på mina två tikar, 1 respektive 2 år. De har alltid varit bästa vänner, men den yngsta blev ett monster vid sitt...
Svar
0
· Visningar
739
Senast: Midlingur
·
Övr. Hund Min BC har precis fyllt två år, är precis så pigg och glad som en ung BC är och älskar att vi börjat träna agility! Han har alltid fått...
2
Svar
27
· Visningar
8 969
Senast: Ananas
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar