Kastrering av tik, behöver kloka ord.

Fagelnos

Trådstartare
Alltså, jag får dubbla bud vad gäller kastrering av tikar från hundägare höger och vänster.

En del säger att kastrering av en tik går smidigt medan andra säger att det är 50% chans att en tik överlever en så lång narkos och att jag inte kommer få hem min hund samma dag utan att det blir inläggning med avgifter på det och f*n vet allt. Andra menar på att det är bättre för tiken att låta henne löpa (något jag inte är med på noterna om pga den stress löp utgör för en tik, min kan inte sitta still för fem öre under löp). Sedan har vi en del som säger att kastrerar jag henne så halverar jag hennes livslängd. Slutligen har jag också fått höra att kastreras hon så kommer hon bli aggressiv, med tanke på hur fjompig och blåögd min hund (alla är hennes vänner, även de som gör utfall anser hon) är just nu så kan jag inte se aggressioner i henne på något sätt har aldrig hört henne ens morra varken av varning eller dylikt.

Nu ber jag er få ordning på alla bud jag fått då jag inte får ihop allt folk säger.

Jag vill kastrera min tik för inte fasen ska jag avla på henne och till vilken nytta har hon då av sitt löpande men allt det ovan folk sagt till mig gör mig så sjukt nervig och osäker.

Detta är min första tik, har enbart haft hanar innan.
Ber er snälla om hjälp kring detta med kastrering av tikar.

Sv: Kastrering av tik, behöver kloka ord.

Vi kastrerade vår schappistik när hon var ganska prick 3 år.
Vi lämnade henne vid 8 på morgonen och hämtade hem henne vid 13.00
Hon var groggy, men mådde bra.
Det var ett bra beslut, hon behöver inte vara låg i 8 veckor, och sedan samla pipdjur i hysteri ett par dagar:crazy:
Hon är om möjligt en gladare hund nu, men möjligt är att hon lagt på sig lite. Det gör inget, för tidigare åt hon inget alls under långa perioder....
Vi har massor av kompisar med hanhundar, och nu behöver vi inte tänka på "vad hon luktar" och hon kan gå ut och in i hundluckan hela året. Utan att vi ska få panik för att det står någon förrymd hanhund på bron.
Om vi sen förkortat hennes liv, så har vi i alla fall gett henne livskvalite under hennes år!
De va dyrt, 5050 kr men väl värt pengarna.

* Jenny *

Många tikar kastreras och få dör.. Vad du bör tänka på är när i löpcykeln du kastrerar henne. Tala med veterinären om det.

Jag tycker inte att man ska kastrera en frisk hund. Det kan bli många biverkningar och det är alltid en risk att söva en hund.

Jag funderar i precis samma banor som du. Min tik blir väldigt påverkad av sitt löp humörsmässigt. Men jag tänker vänta och låta henne löpa minst en gång till innan jag tar beslut. Känns lite som att jag inte vill kastrera bara för att, då hade jag lika gärna kunnat köpa en hane för jag vet ju att tikar löper. Ser däremot inget fel i att kastrera om tiken mår dåligt under löpet.

Kände för övrigt en kastrerad tik som blev 15 år, har svårt att se att hon skulle levt längre om hon inte blev kastrerad..

Alltså, jag får dubbla bud vad gäller kastrering av tikar från hundägare höger och vänster.
En del säger att kastrering av en tik går smidigt medan andra säger att det är 50% chans att en tik överlever en så lång narkos och att jag inte kommer få hem min hund samma dag utan att det blir inläggning med avgifter på det och f*n vet allt. Andra menar på att det är bättre för tiken att låta henne löpa (något jag inte är med på noterna om pga den stress löp utgör för en tik, min kan inte sitta still för fem öre under löp). Sedan har vi en del som säger att kastrerar jag henne så halverar jag hennes livslängd. Slutligen har jag också fått höra att kastreras hon så kommer hon bli aggressiv, med tanke på hur fjompig och blåögd min hund (alla är hennes vänner, även de som gör utfall anser hon) är just nu så kan jag inte se aggressioner i henne på något sätt har aldrig hört henne ens morra varken av varning eller dylikt.

Nu ber jag er få ordning på alla bud jag fått då jag inte får ihop allt folk säger.

Jag vill kastrera min tik för inte fasen ska jag avla på henne och till vilken nytta har hon då av sitt löpande men allt det ovan folk sagt till mig gör mig så sjukt nervig och osäker.

Detta är min första tik, har enbart haft hanar innan.
Ber er snälla om hjälp kring detta med kastrering av tikar.

Hej Fagelnos,

Jag är veterinär, numera äldre senior, jag har därför hunnit med att ha många egna hundar. Jag har haft hundar av båda könen, ofta 2 åt gången av olika kön, alla kastrerade. Jag sysslar inte med hundavel. Jag har kastrerat mina egna se lista

Berner Sennen, tik, kastrerad vid 3 års ålder, blev 11 år, avlivad pga div ålderskrämpor
Whippet, tik, kastrerad vid 3 års ålder, blev 10 år, avlivad se ovan
Whippet, hane, kastrerad vid 1 års ålder, blev 14 år, avl. se ovan
Rottweiler, tik, kastrerad efter 1 löpet, blev 10 år, avl. se ovan
Rottweiler, hane, kastrerad vid 4 års ålder, blev 10 år, avl. se ovan
Irländsk Varghund, tik, kastrerad före första löpet, blev 9 år, hjärtat pajade (nu hade jag varit i USA där alla kastrerar vid 6 mån ålder och har gjort så i evinnerliga tider och därför tidigarelagt kastreringarna av mina egna)
Bullmastiff/labradorkorsning, tik, kastrerad före första löpet, avlivad pga skada vid 7 års ålder
Bullmastiff, hane, kastrerad vid 9 mån ålder, död i trafikolycka vid 2 års ålder
Irländsk Varghund, tik, kastrerad före första löpet, nu 1 år gammal.

Jag kastrerar mina hundar, hästar (bedrivit hästavel) och katter dels för min egen skull och dels för deras skull. Ex rymmande hanhundar, kärlekskranka hingstar, rymmande katter, löpande tikar i möbler/sängar, usch, mina kastrerade hundar har verkat trivas med livet.

Men ju fler Du frågar desto fler/olika svar får Du, var och en får ha sin egen uppfattning liksom jag min. Naturligtvis kan det hända otrevliga saker liksom det kan göra om du tar en Magnecyl (kolla biverkningslistan) men i de allra flesta fall går det bra, det är ju faktiskt en rutinoperation liksom en blindtarmsoperation och vi veterinärer skulle knappast hålla på med sådana operationer om det skulle bli alltför nervöst. Vi känner oss trygga i vårt jobb liksom flygkaptenen i sitt flygplan men ja, olyckor händer men oftast kan dessa tillskrivas dolda fel på patienten/flygplanet.

Nu blev Du väl inte så mycket klokare?

Men min rekommendation har alltid varit Kastrera mera.
PS betr. lynnesförändringar så brukar jag kort och gott säga, det handlar inte om en lobotomi utan om borttagande av könsorganen.

Min syster är veterinär och har låtit kastrera alla sina hundar, både hanhundar och tikar.
Om risken för komplikationer vore så stor så hade nog inte veterinärer varit så snabba på att kastrera sina hundar, det är ju trots allt dom som både kastrerar och möter de hundar som får problem efteråt.

Ja men det är klart att veterinärer förespråkar kastrering. Det är ju inkomst för dem. Vill jag inte ha en tik med löp o allt vad det innebär så köper jag en hane.
Mår tiken dåligt av sina löp eller blir sjuk ja då kastrerar jag givetvis.
Men kom inte o säg att det är ett rutiningrepp det finns alltid risker vid sövning.
Dessutom drabbas många av biverkningar av kastrering.
Man kan inte jämföra löpande hundar med katter. Lakan går alltid att skydda soffan med under löp. Dessutom är det ju inget blodbad utan de flesta tikar sköter det jättefint själva.

Jaså, du känner till det, ändå propagerar du urskiljningslöst för kastrering?
Fö är du knappast ensam om att ha haft/ha flera hundar, jag har själv haft ganska många, oftast två i taget o ofta av båda könen, o hör o häpna ingen av dem har varit kastrerade, utom en senior som flyttade hem till mig när han var 7 år gammal.
Jag har aldrig upplevt de problem som du vill undvika med kastrering, o det är jag knappast ensam om.

Jaså, du känner till det, ändå propagerar du urskiljningslöst för kastrering?
Fö är du knappast ensam om att ha haft/ha flera hundar, jag har själv haft ganska många, oftast två i taget o ofta av båda könen, o hör o häpna ingen av dem har varit kastrerade, utom en senior som flyttade hem till mig när han var 7 år gammal.
Jag har aldrig upplevt de problem som du vill undvika med kastrering, o det är jag knappast ensam om.

Ingreppet föregås naturligtvis av en diskussion med ägaren i varje enskilt fall.

Vad bra :)

Tack alla för era svar men än är jag tvistad. Jag har inte sett att min tik mår dåligt av löp utan hon blir bara mer glad, social och energirik än hon normalt är och mot slutet av löpet är hon nog lite otålig och kan ge ifrån sig ett gnäll men annars är hon som hon alltid brukar vara. Men samtidigt kan jag tycka det vore lättare att ha henne kastrerad så man slipper gå och torka golv, ta bort mattorna, förbjuda henne från att träffa sina kompisar mm. Men så sent som igår fick jag då höra om två personer som kastrerat sina tikar som efter kastreringen inte mådde som de skulle och att det visade sig att kastreringen gjorts på fel sätt, att det fortfarande satt rester kvar i underlivet som resulterade i en till nedsövning. Hur vanligt är det att de sker?

Hanarna jag tidigare haft har alla varit kastrerade men på hanarna är det ett mindre ingrepp som inte kräver en så lång sövning.

Senast ändrad:

Jag håller med dig vallhund. Jag förstår inte denna kastreringshysteri. Jag har också haft ett flertal hundar både tikar o hanar och aldrig ens tänkt tanken på kastrering. Jag tror folk tittar lite för mkt på USA.
Är hunden inte sjuk eller lider av sina löp varför utsätta den för ett stort ingrepp med alla dess risker.

Personligen hade jag INTE kastrerat i ditt fall. Att göra det för att man ska slippa torka golvet känns inte alls som en vettig anledning.
Du beskriver att tiken blir pigg och glad så hon verkar inte må dåligt alls av löpen.

Jag har själv kastrerat min ena tik men det var för att hon blev extremt slö under långa perioder, jag tycker inte att det är något man ska göra på lösa grunder eller för ens egen bekvämlighet.

Ja, det är ett rutiningrepp. Men det finns fortfarande risker och biverkningar som man bör överväga noga.
Man bör heller inte utesluta hundar från aveln i onödan, om de nu inte är helt olämpliga, för att undvika att minska avelsbasen för mycket.

Ja men det är klart att veterinärer förespråkar kastrering. Det är ju inkomst för dem. Vill jag inte ha en tik med löp o allt vad det innebär så köper jag en hane.

Fast 2 av mina vänner är veterinärer, och dom har kastrerat sina hundar. Knappast för att det är en inkomst, dom har ju gjort det själva?
Sedan är det väldigt många hanhundar som mår pissdåligt av att tikar löper i omgivningen.
Så det är inte plättlätt att välja en hane...
Jag har alltid funderat på varför det är okey att kastrera katter och hästar, men näst intill dödsynd att kastrera en hund?
Jag är fortfarande glad att vi valde att kastrera Impa, och jag kommer tveklöst att göra det med nästa hund också.
Jag har inga som helst avelsplaner, och är en så dålig människa att jag gärna gör mitt liv enkelt, för både mej och min hund.

* Jenny *

En operation som en kastrering på tik innebär är inte ett långt ingrepp vad gäller tiden. 30-60 minuter. Narkosen blir därmed inte heller så lång.
Visst kan en narkos vara dödlig, men det brukar vara om hunden har något okänt fel/sjukdom. Och visst, kan inte sköterskan/veterinären något så kan man döda en hund med narkos, men vi får ju verkligen hoppas att de som är osäkra på narkos sysslar med något annat.

Liknande trådar

Övr. Hund Det låter som att du tar det för självklart att kastrera en hane, men så är det inte. En del tror att precis som med hästar och katter...
5 6 7
Svar
135
· Visningar
8 421
Senast: Migo
·
Hundträning Något luddig trådstart kanske men jag har ett problem med att min ena hund har gjort utfall mot barn i koppel. Med utfall menar jag att...
2
Svar
38
· Visningar
4 865
Senast: Liran
·
Övr. Hund Har tyvärr fått dela på mina två tikar, 1 respektive 2 år. De har alltid varit bästa vänner, men den yngsta blev ett monster vid sitt...
Svar
0
· Visningar
739
Senast: Midlingur
·
Övr. Hund Min BC har precis fyllt två år, är precis så pigg och glad som en ung BC är och älskar att vi börjat träna agility! Han har alltid fått...
2
Svar
27
· Visningar
8 969
Senast: Ananas
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar