Kastrering av hanhund.

MaRomer

Trådstartare
Nästa vecka ska min lille bus få sin manlighet borttagen. Ska även då ta bort sporrarna.

Vet att jag kommer få info från veterinär. Men hur ska man göra tiden efter?

Då menar jag med promenader, trappor, busa med andra hundar. Ja allt möjligt! Skriv det du kommer på, och som sagt ska öven ta bort sporrarna bak och vill givetvis veta lite om detta också.

Han är nu 11 mån.

Sv: Kastrering av hanhund.

Min stora blandis hane blev kastrerad idag..just nu så har han väldigt ont:/ han får inte busa med min andra hund,inte gå på långa promenader och inte vara lös. sen ska han ha smärtstillande i tre dagar plus ett plåster på såret.

Den enda erfarenhet jag har av kastrering är väl att dom har lättare att gå upp lite för mycket i vikt och bli mer vaktiga. Fast det va ju inte det du fråga om...:p

Planerar också att kastrera min hund men har hört skräckhistorier..
En av dom är att en av samma ras som min hund blev kastrerad och fick infektion. Dom var ute på promenad långt ute i skogen när det börja blöda och han hann förblöda innan dom han fram till veterinären!:cry:

Nästa vecka ska min lille bus få sin manlighet borttagen. Ska även då ta bort sporrarna.

Vet att jag kommer få info från veterinär. Men hur ska man göra tiden efter?

Då menar jag med promenader, trappor, busa med andra hundar. Ja allt möjligt! Skriv det du kommer på, och som sagt ska öven ta bort sporrarna bak och vill givetvis veta lite om detta också.

Han är nu 11 mån.

Varför tar man förresten bort sporrarna?

Den enda erfarenhet jag har av kastrering är väl att dom har lättare att gå upp lite för mycket i vikt och bli mer vaktiga. Fast det va ju inte det du fråga om...:p

Planerar också att kastrera min hund men har hört skräckhistorier..
En av dom är att en av samma ras som min hund blev kastrerad och fick infektion. Dom var ute på promenad långt ute i skogen när det börja blöda och han hann förblöda innan dom han fram till veterinären!:cry:

Men så får man inte g långa promenader förens det är helt läkt heller. Den första tiden ska de bara ut och rastas i koppel.

Ja om han får lättare att gå upp i vikt gör inte honom något=) Har dock aldrig hört att de skulle bli mer vaktiga...

Varför tar man förresten bort sporrarna?

Vissa tar bort det för det estetiska, men faktum är att de ej har någon nytta av dem. Jag vill ta bort dem för att de kan fastna och så kan de skära sig på skaren(om det kommer någon snö).

De ska ta det lugnt den första tiden tills såret läkt. Sen får man var anpga med att se till så att de inte kommer åt såret och kan slicka på det eller dra av stygnen. Vissa kommer tyvärr åt trots att de har tratt.

Jag gick endast kortare rundor de första dagarna och han fick inte hoppa och busa. Sen ökade vi när såret läkt lite men bus fick han vänta med tills det likt. Vissa hundar blir mycket svullna vid och runt såret men min huns fick inga problem och såret höll sig fint. Jag märkte bara att det kliade på honom första och andra dagen lite sedan märkte man inte av något.

tack så mycket för ditt svar!

Efterlyser även svar från de som låtit vet ta bort sporrarna bak(Vid äldre ålder)

Hur mycket går en kastrering lös på?

Det är en rottweiler jag ska kastrera och det ligger på ca 3500kr. Kan skilja någon hundralapp beroende på var du kastrerar och så skiljer det på hundens storlek.

Jag har en dvärgpudel och det kostade 2000 och där ingick återbesök för att ta stygnen.

Min herre är kastrerad, är min andra kastrerade hanhund. Den första gick NER i vikt som kastrat. I övrigt ingen påverkan. Kastrerades pga testikeltumör 9 år gammal.

Nuvarande är en lättfödd GRIS efter kastrering. Han har blivit lite mer vaktig/skällig med, lite mer mattebunden rent generellt. En del av självförtroendet rök med testosteronet. På plussidan så är han betydligt mer hörsam, och ffa så är hanhundsaggresiviteten borta. Kastrerad som fyraåring pga handhundsaggresivitet.

Han fick sina sporrar borttagna med, fast fram. Det bästa val jag gjort. Var dryg läkningstid, han fick en allergisk reaktion på suturtråden, infektion etc. Hade lite känningar vid hård ansträngning ett tag efter det var läkt med, men sen dess inga problem, bara fördelar.

Betalade 3500 kr för hela kalaset, en riesenschnauzer. Tog lång tid och ordentligt ingrepp ta bort hans sporrar då de satt med ben, och rejält. Bara kastrering hade kostat 2500 kr. Hur mkt bara sporrarna kostat vet jag inte, det blev tusen kr extra i samband med kastrering men då låg han ju redan i narkos etc, hade jag tagit bort sporrarna enkom hade det nog gått på ungefär samma som kastreringen.

De tar ca 1000kr för att ta bort sporrarna, så jag får ge ca 4500 kr för min lille kille.

Varför valde du att ta bort sporrarna fram? Och varför tycker du det var ett så bra val? (Nyfiken)

Han skadade sporrklorna, ffa höger, stup i kvarten. På knappt ett år hade han fem klokapselbrott stackarn. Och det är också anledningen till att jag tycker det var det bästa jag gjort. Nu kan han storma och härja i skogen, tvärs igenom kalhyggena, utan att det slutar i ont, blod, veterinär och sen två - tre veckors koppelskonvalescens, och bara vänta på nästa gång det skulle bli ett klokapselbrott.

Jag fick ju också betala 1000 kr just för sporrborttagandet när det var i samband med kastraktion, men hade ett billigare kastraktionspris (men tror min hemmavet är väldigt billig, hört betydligt högre kastraktionssummor från andra som kastrerat och då ändå mindre hundar. Första hanen minns jag inte vad det kostade, det gjordes på annan klinik och i samband med tandsanering också, men har för mig just kastraktionen gick på runt 4000 kr, och det är ett antal år sen)

Alla priser grundas på vikten. Vad jag vet så väger inte din hund över 25-30kg. Min lille rackare går ju lös på ca 40kg=) Därav priset. Jag vet dock ej vad de tar för bara sporrarna men fick intrycket av att det var samma om man bara tog dem.

Förstår om du ville ta bort dem. Min har aldrig skadat sig mn jag tycker att det är bäst att ta bort dem innan något händer.

Min riesenherre väger som din, dvs ca 40 kg.

Den tidigare, greyisen, vägde 27 - 28.

Kompisen har en sån där liten som man inte kan stava till praz-nåt. SÅn där pytteytteliten som är mindre än min katt. Hon fick pynta 2500 kr för kastrering av den. Den väger 1½ kg. Så alla veterinärer går inte efter vikt heller, utan tycks ha 'fast pris'.

Fick du en veterinär ta bort sporrarna utan anledning? Fascinerande, det brukar de inte gå med på. Jag 'provade' föreslå extraktion efter andra skadan men fick njet från samtliga. Efter femte provade jag igen med DV som tyckte nej, men då tyckte hemmavet att 'med så många skador så absolut' (men även han sa nej vid två).

Är ju det där med operativa ingrepp utan anledning som jag fattade det, blev inte riktigt klok på om det inte är tillåtet/lagligt, eller om de 'bara' inte vill. Men lite förvånad som sagt att du fick okej att ta bort dem 'bara för att'. Får jag vara nyfiken tillbaka och undra varför du tycker det känns bäst? =)

Nu väljer ju jag att ta bort sporrarna bak. Det anses snarast onormalt om en hund har dem idag=/. Normalt så klipps ju dessa bort vid mycket ung ålder. Detta för att det tydligen förekommer väldigt mycket skador, då de är betydligt större än fram sporrarna. Min hunds är ca 3 ggr större än de fram. Så jag väljer att ta bort dem av samma anledning som du gjorde. Bara det att detta är i förebyggande sytfe. Då det som sagt förekommer väldigt mycket skador på dessa. Särskilt när det blivit hårda och när snön kommer.

Nej jag behövde inte ge någon anledning för att ta bort dem. Tror att det är stor skillnad på att ta bort fram och bak!

Jo, så kan det säkert vara, tänkte inte på att de bak ju när de finns är lite annorlunda i designen. Mina har ju inte sådana, men kom på hur kompisens hunds ser ut, och kan tänka mig det är att be om skador annars ja!

Senast ändrad:

Här får du se vilken jätteskillnad!
Fram:
24919311.jpg

Och bak:
24919313.jpg

Tilläggas kan att alla klor klipps lika ofta och ibland klipper jag bak sporrarna där emellan.

Liknande trådar

Övr. Hund Har en renrasig hund av mindre ras som kom till oss för fyra år sedan direkt från uppfödaren. Hon var 14 månader när vi tog henne och är...
2
Svar
20
· Visningar
1 887
Senast: Otherside
·
Övr. Hund Hej! Jag har 2 tikar ( fransk bulldog) den ena är 9 år kastrerad & hon har bott med mig sedan hon var 8 v. Den andra tiken är en rescue...
Svar
3
· Visningar
859
Senast: animalasia
·
Övr. Hund Hej! Jag måste bara få skriva av mig. Vid ett flertalet tillfällen när jag är ute och går med mina två Cane corsos så möter vi...
2 3 4
Svar
68
· Visningar
4 164
Hundträning Jag funderar mycket just nu. Jag har bestämt att alltid ha 2 hundar. Jag har trivts med det men bestämt att inte skaffa mer pälsvård för...
Svar
13
· Visningar
646
Senast: Lillefrun
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka