Kastrerade gårdar

Sv: Kastrerade gårdar

På tal om hurtiga mäklare - hittade jag detta på hemnet imorse:

Utdrag ur annonsen:

Hus på landet med lada, tre uthus och stor tomt på 7 721 kvm.
Närhet till stall och ridverksamheter.

Lämpl. för mindre hästverks.h. el. dyl.:rofl::rofl::eek:

Enligt muntligt besked: Möjlighet att ha två hästar i stall/hage hos närliggande granne.

-----------------------------------------------------------------

Är lite osäker på exakt vad det är som gör detta fynd lämpligt för hästverksamhet... Kanske föll ett "O" bort framför "lämpl."?? :angel:

Iofs, hästverksamhet borde även kunna betyda hästaffär eller liknande, det borde det kanske passa till mtp närheten till stall och ridverksamheter? :)

Nja - det var en rätt ... hm... vad ska man säga - liten och ja - "dragig" lada om man säger så. Fast visst - om man renoverar (river och bygger nytt) så kan man kanske kränga en hovkrats eller två där:D

Annars kom jag just på att jag näst intill redan har hästgård!:bump: Boende utan stall och hagar och häst inhyrd i närheten på obestämd framtid!!!:D

Runt där vi bor ligger det två mycket stora gods varav det ena är störst i Skåne. De köper för det mesta upp alla gårdar de inte redan äger och styckar av dem sedan utan mark.

Var för ett par veckor sedan och tittade på en arrende gård det ena godset skulle sälja ut och till det fick man 2ha mark till uthus på 2000kvm. Nej det gick absolut inte att köpa till mer mark.

Kan ju säga att vi inte var ett dugg intresserade av stället..

Här kastrerar man gårdar hej vilt helst så river man uthusen och säljer bara boningshusen men tyvärr har man dessutom valt att riva hela gårdar (i mkt bra skick) bara för att kunna få lite mer mark.

här är det oxå bara avstyckade gårdar, eller JÄTTEGÅRDAR på 150hkt, hittade en gård vi tyckte var en drömgård här men 8milj var inte riktigt vår prisklass. dessutom var bostadshusen i princip bara att jämna med marken o bygga nya (2 hus ett stall 1 ekonomibyggnad 89 hkt varav 73 skog 10 inägomark och 4 åkermark och 2 betesmark.) blir så TRÖTT på husletandet så vi har lagt ner det tills vidare...

Shit såg nyss en gård till salu i dalarna med 48 boxplatser, egen rundbana, stort bostadshus + 3 olika stall och ENDAST 3ha mark :eek::crazy:

Skulle aldrig falla mig in att köpa den gården, till det priset ( 3 mille) och så lite mark.
Hur fasike får dom 48 hästar att rymmas på den lilla ytan det är juh endast 625 kvm/per häst, jag skulle MINST vilja ha 15 ha mark till så många hästar. helst 20-30 ha.

Nä, det finns ett antal "hästgårdar" till salu på hemnet med endast 2-10.000 kvm, det är verkligen INGET och går inte att kalla det gård tycker jag :crazy:

Det finns ingen tvång i Sverige då att har man häst måste man ha minst 2 eller 3ha mark? (minns inte måttet säkert) Några hästtäta kommuner i Finland har den regeln och jag har läst att en hel del har hamnat lägga ner sina stall efter att den kommit i bruk (fast det endast varit 1-2 hästar) just pga att det var 0,01ha för litet, då har djurskyddinspektörer, veterinär och en massa andra mänskor som kollar sådant meddelat kommunen att hästarna mår prima. Dock bor jag tack-och-lov inte där.

knapplån

kommer inte ihåg om jag skrivit här,,,,men well...jag har precis köpt ett ställe med väldigt lite mark!! La även bud på en större gård med mer mark, men en månadshyra på över 20.000 känns inte så lockade för 2 unga personer.
Ändå la vi bud på det. Men det va skönt att det inte gick igenom, huset steg ju givetvis upp ännu mer och för att kunna bo där, då får man nog ha det riktigt gott ställt. Det va 5 ha mark till...så det va väl inte jättemkt för vad man får betalar för varje månad.

nu har vi köpt oss ett fräsht och nyrenoverat hus med en byggnad med plats för runt 2 hästar (utan problem för 3 också med godkända boxmått)
men det är nästan ingen mark alls, men det räcker till 2-3 rasthagar!
för min del så kvittar det. Det kommer läggas grus i hagarna om det behövs (den ena är redan grusad) och med tanke på att jag får tillgång till världens bästa träningsmöjligheter med häst av både ridhus och paddockar precis brevid så underlättar det även allt!

på sommaren kan man ju hyra in sig på sommarbeten ändå!

Hittade en annons där det stod dessa uppgifter:

Antal hästar
Nuvarande arrendator har tillstånd för 10 egna hästar samt 20 inackorderingar.

Mark
Arrendet omfattar ca 20.000 kvm ( ca 2 ha)

Lite mark för så himla många hästar. Fast det stod ju sen att, man kunde arrendera lite mer mark av kommunen :angel:

Detta var ett ridcenter som var till salu, med paddock, ridhus, lägenheter och hela alltet ;)

Det var ju billigt även om jag aldrig haft så många hästar på så lite mark. Men ändock i Skåne hade den lätt hamnat på 8 mille!

Min man och jag är Helsingborgare av födsel och ohejdad vana. Men att hitta en vettig gård i närheten var fullständigt omöjligt - det var hårt avstyckade gårdar om det öht fanns några objekt till salu.

Så vi drog lite mer än fyra mil norrut. Vi har inte så jättemycket mark, men 4,5 ha bete räcker gott till de tre hästar vi har. På köpet fick vi fantastiskt fina ridvägar, med oändliga alternativ.

Immer

Grattis ;) Får jag lov att fråga var... av nyfikenhet.

*Lånar knapp*

Vet att tråden är gammal och jag har inte läst hela tråden heller, men en del. Tycker det är väldigt märkligt att det är så många som gnäller över "matkkåta" bönder som inte vill sälja mark eller stycka av mer generöst.....men varför skulle de det egentligen? Av ren snällhet eller? Att odla marken är ju deras levebröd..skulle ni frivilligt ge bort arbetstimmar på erat jobb om ni egentligen velat ha full arbetstid själv?

Sveriges bönder är egna företagare som förhoppningsvis ska driva sitt företag med vinst, precis som alla andra företagare vill göra. varför skulle de då sälja marken som bringar deras inkomst och som utgör grunden i deras företag? Det är ju ungefär som att en budbilsfirma skulle sälja sina budbilar. :eek:

Om man vidare ska se riktigt krasst på det så används marken dessutom till hobbyversamhet, många som har hästar har det för sitt eget nöjes skull och inte för att driva något företag (finns givetvis dom som har hästföretag) men majoriteten har hobbyversamhet. Jag tycker det är ganska självklart att bönderna håller hårt i sin mark och försöker köpa mer, det hade ju varit dåliga företagare om de inte hade gjort det! Vem ska annars producera vår mat?
Man förutspår ju att det kommer bli matbrist innom en överskådlig framtid.
Att sen våra (hästfolks) intresse krockar med böndernas är ju bara olyckligt.

Senast ändrad:

Men är det så många som gnäller över bönderna som inte säljer/arrenderar ut mark? Jag tycker att det verkar som de mesta risen har delats ut till mäklare som kallar allt med mer mark än 0,1 ha och någon typ av uthus för "hästgård" och till folk som glatt pungar ut en rejäl slant för att köpa en s.k. "hästgård" med otillräcklig mark och som sedan gnäller över att bönderna inte är så pigga på att arrendera ut mark... Dvs samma sak som du också gnäller över, i pricip... ;)

... Dvs samma sak som du också gnäller över, i pricip... ;)

Jag gnäller inte alls! Jag menar att jag förstår helt och hållet att bönder köper upp mark innan husen kommer ut på marknaden i avstyckad form.
Att mäklarna annorserar ut hus med lite mark som hästgårdar förstår jag oxå...uppenbarligen funkar det ju eftersom den typen av hus går åt som smör i solsken. "Problemet" hade inte funnits om det inte funnits någon efterfrågan.

Senast ändrad:

Det finns inget mer markkåta än våra ena grannar. Det allra lustiga är att marken han nu äger är våran gårds mark från början och var det från slutet av 1800-talet till 1987 :smirk:

Den är runt gården så han måste krångla in sig bakom vårat hus för att bruka. hade varit betydligt enklare för honom att sälja av denna mark till oss. Det rör sig väl om ca 3tln!

Jag letar konstant nytt ställe med mer mark men här runtomkring är det hopplöst.

Här bland annat gnälls det väl över böndernas vilja att driva sina företag med vinst.

1,5 hektar till 7 hästar !! Det var lite det. Parasittrycket måste vara bra hårt i dom hagarna.

Det finns gårdar till salu med väl tilltagna arealer att ha hästar på med då kostar det därefter. Många hästfolk har inte råd att betala vad marken verkligen är värd. Därför köps inte gårdarna av hästfolk direkt, utan köps av dem som faktiskt ha råd, styckas av och säljs eftersom köparna inte har något intresse av husen.

Här nere kostar marken sjukt mkt, ska man bara ha marken till hästar bringar inte marken någon inkomst i sig och det blir vääääldigt dyrt i längden. Om man däremot köper mark för att bruka den får man en inkomst och kan därför lättare finansiera köpet.

Här bland annat gnälls det väl över böndernas vilja att driva sina företag med vinst.

Ja, att det finns en och annan som har den åsikten har jag inte sagt något om, det jag sa var att de allra flesta i den här tråden delar din åsikt. Jag vände mig alltså mot att du tyckte att det var "så många" som hade åsikter om elaka bönder när det i den här tråden faktiskt bara vädrats ett fåtal sådana.

Immer bor någonstans på Hallandsåsen. Tråden är så gammal så hon har bott där ett tag nu.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka