Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Har alltid retat mig på hästgårdar med typ 2.000 m2 mark. Borde ju finnas lagar att de inte får styckas av så mycket. Ibland ser man stora lantbruk med flera stora lador och stallar med 1 eller 2 tunnland mark, hur kan det vara tillåtet? Håller med alla som säger att så länge folk går och köper dessa avstyckade gårdar så kommer det ju att fortsätta. Var själv väldigt noga med att köpa tillräckligt med mark när vi köpte gård. Har för mycket mark till 2 hästar (10 ha) men tar in hösilage som vi säljer. Bättre att ha för mycket än för lite.
Det borde minst vara 1hkt per box tycker jag .
Problemet här är ju att folk har helt enkelt inte råd att betala för så mycket. Iaf inte i södra sverige. Vet en gård som kommer att bli till salu. Jättefin, med 9 boxar, stor ridbana, fint boningshus, pool och 13 hektar mark. Den kommer att kosta ca 7miljoner. Hur många hästfolk har råd att betala det?
Däremot har ganska många råd att betala 3,5 miljoner som den skulle kosta utan all mark, och bara tillhörande lite mindre hagar.
Det är pris och efterfrågan som styr
Problemet här är ju att folk har helt enkelt inte råd att betala för så mycket. Iaf inte i södra sverige. Vet en gård som kommer att bli till salu. Jättefin, med 9 boxar, stor ridbana, fint boningshus, pool och 13 hektar mark. Den kommer att kosta ca 7miljoner. Hur många hästfolk har råd att betala det?
Däremot har ganska många råd att betala 3,5 miljoner som den skulle kosta utan all mark, och bara tillhörande lite mindre hagar.
Det är pris och efterfrågan som styr
Visst styr marknaden. Men det får aldrig gå ut över djurskyddet att folk inte har råd. Har man inte råd att ordna en dräglig tillvaro för sina hästar är det enkelt - ha inga hästar på det stället.
Och kostar gården 7 miljoner så är det bra läge vi pratar om och där finns ofta köpare även för dyra gårdar.
På sikt så är en hästgård med mark värd så mycket mer så det är korkat att inte köpa med mark till.
Vi måste hålla liv i denna tråd...för jag hittade denna:
Unikt tillfälle att förvärva en mycket speciell mindre hästgård med plats för 2-3hästar. Tomtarea 3 219 m²
Fast här är det ibland bönderna själva som "ställer till det".
En gård ska säljas..........närmaste granne/bonde köper hela klabbet.
Han är sen inte intresserad av boningshus och lador/stall......utan styckar av det och säljer det som "hästgård".
Har sett det hända i min bygd otal ggr.Inge ont om bönder........vi är också det..............men ni fattar vad jag menar va?
Vad som är ännu tråkigare är när de börjar spy galla över att "den snåle bonden" som äger marken inte vill sälja
På sistone har det varit några sådana trådar här på Bukefalos.
Immer