Sv: Kastrerade gårdar
Att sedan få övriga EU att införa samma regler som finns i lilla Sverige tror jag är näst intill omöjligt.
Med tanke på hur ointresserade de flesta svenska konsumenter är idag så finner jag ingen större tröst i detta.Fast att inte ha makt är fel uttryck. Dels finns EU som har makt och där är vi medlemmar. Fast mer effektiv och alltid närvarande är makten som konsumenter av livsmedel. Om vi som konsumenter ställer krav på bönderna och är beredda att betala för det, är jag säker på att det finns drivna lantbrukare som gärna tillgodoser dessa behov.
Att sedan få övriga EU att införa samma regler som finns i lilla Sverige tror jag är näst intill omöjligt.
Och vad skulle vi ha istället på dessa marker? Skog? För så många hästar finns inte i Sverige att de skulle kunna hålla markerna öppna.Om det verkligen är så att svenskt lantbruk är så ineffektivt (dvs slösar enorma resurser på liten utkomst) så att man inte klarar konkurrensen ens på den inhemska marknaden (trots att transporter kommer att bli dyrare och dyrare), så anser jag att ett sådant lantbruk ska läggas ned.
Nej, alla i-länder har vad jag vet inte enorma stöd. Och stöden behövs eftersom konsumenterna inte är beredda att betala vad det kostar. Det skulle leda till ännu större effektivisering på bekostnad av djurens välfärd och miljön.Men jag är övertygad om att det inte är så. Och stöden ger ju inte en nettokonkurrensförstärkning EFTERSOM alla i-länder har enorma stöd. De enda det ger en nettokonkurrensförstärkning mot är u-länderna som inte har råd med sådana stöd.
Jag må vara cynisk, men jag tror tyvärr inte att de flesta tänker som du i denna fråga. Helst vill de ta bort stöden och ha kvar sin billiga mat, vilket är en utopi.Ja, jag är beredd att betala mycket mer för min mat. Via mina inköp av dessa livsmedel. Inte via skattsedeln.