Sv: Kastrerade gårdar
Du läser inte vad jag skriver!!!
Att man kan bjuda på gårdar är ju självklart men att ge ÖVERpris för en gård dvs nästan 3ggr mer för marken är ett BRA marknadsvärde så finns det inte en chans för en normal människa att kunna vara med.
Jag har inte en enda chans att bjuda mot slottet inte en enda chans för de kan punga upp med 20 mille för ett ställe utan att det syns i deras börs
Nu pratar jag inte om topprenoverdae gårdar med mkt mark utan normala gårdar som det inte gjorts renoveringar sedan 70 talet med kanske 3ha mark etc....
Nu köper godsen upp dessa gårdar och sedan antingen RIVER dem eller styckar av dem som hus med en tomt på ca 1500-2500kvm.
Du förstår inte vad jag menar!!! De som bara är ute efter marken för att sedan riva gården tycker jag är FEL!! De har säkert råd att stycka av gården med 3ha och sälja för ett bra pris vilket de borde tjäna en del på. Idag styckar man av runt husen vilket gör gården obrukbar!! Nej jag kan inte se det rätta med detta!
Tror att du missar något här faktiskt, det står ju var och en fritt att delta i budgivningen, eller hur? Så det är ju inte självklart att jag som lantbrukare lägger högsta budet. Men om jag gör det så måste jag ju åxå få bestämma över den egendom jag köpt, allt annat vore ju märkligt.
Så är det en gård till salu så är det ju bara att hänga på, samt att ha insikt om att en gård med mark kostar, ofta så klagas det på att de går för höga summor och i nästa andetag gnälls det över att det finns så lite mark. Man kan ju faktiskt inte både ha kakan och äta upp den. Den befintliga ägaren kan ju inte dumpa priset för att det ska följa med visst mycket mark till en gård som har hästmöjligheter och av den anledningen att folk ska ha råd att köpa den. Så vill man ha gården i det skick den är, upp med plånboken och bjud!
Du läser inte vad jag skriver!!!
Att man kan bjuda på gårdar är ju självklart men att ge ÖVERpris för en gård dvs nästan 3ggr mer för marken är ett BRA marknadsvärde så finns det inte en chans för en normal människa att kunna vara med.
Jag har inte en enda chans att bjuda mot slottet inte en enda chans för de kan punga upp med 20 mille för ett ställe utan att det syns i deras börs
Nu pratar jag inte om topprenoverdae gårdar med mkt mark utan normala gårdar som det inte gjorts renoveringar sedan 70 talet med kanske 3ha mark etc....
Nu köper godsen upp dessa gårdar och sedan antingen RIVER dem eller styckar av dem som hus med en tomt på ca 1500-2500kvm.
Ser inte heller att det på något vis är att värna om landsbygden att inte låta befintliga etablerade lantbruksföretag ha möjlighet att expandera! Den som för stunden sitter på det största kapitalet samt viljan att avyttra det, får åxå gården.
Kicki
Du förstår inte vad jag menar!!! De som bara är ute efter marken för att sedan riva gården tycker jag är FEL!! De har säkert råd att stycka av gården med 3ha och sälja för ett bra pris vilket de borde tjäna en del på. Idag styckar man av runt husen vilket gör gården obrukbar!! Nej jag kan inte se det rätta med detta!