Kastrerade gårdar

Sv: Kastrerade gårdar

hej! vi köpte oss en liten gård för ett par år sedan., fick då även arrendera marken som en gång hade faktist tillhört gården! nu som tur är har vi fått köpa loss det så gården är "hel igen" :grin:

*KL*

Jag anser att det borde vara en lag mot att stycka av gårdar "snålt". Det borde finnas en MINIMIAREAL som är relaterat till hur stora stallbyggnaderna är i m2.
/KT

Kul när en gammal tråd vaknar igen :D

En lag där det är uträknat vilket antal hästar som gäller på vilken areal möjligen.. Miniareal tror jaf möjligen på om det ska få kallas häst gård men annars gäller du ju att se vad man har.

Vi styckade av (se tidigare inlägg) en gård med 10 ha mark. Numera huserar där 20 islänningar och 5 andra hästar. Det räcker inte som de tänkt (och som jag insåg långt före dem) och är jättesura på alla oss runt om som inte vill arrendera ut eller sälja mark till dem. Nu kan vi tänka oss sälja men vi kommer inte överens om priset. :angel:

Spelar liksom ingen roll om det är den eller den arealen, man gapar efter mer. :crazy:

*KL*

Jag anser att det borde vara en lag mot att stycka av gårdar "snålt". Det borde finnas en MINIMIAREAL som är relaterat till hur stora stallbyggnaderna är i m2.

/KT

Det skulle ju vara en jätteinskränkning i äganderätten och enligt mig inte ens önskvärt.

Tänk om man köper en sådan gård utan att vilja ha hästar på den. Skulle det också bli olagligt? Tex kanske någon vill ha åkeri eller liknande. Några kanske bara vill bo på landet.

Samma fenomen är vanligt här. Här är det inte alls ovanligt att mäklarna försöker mångla ut "gårdar" på 0,1-1ha - antingen inklusive stall eller med "uthus lämpade för att inreda stall". Det senare innebär dessutom rätt sällan att de verkligen är lämpade för stallinredning - oftast är där för lågt till tak. Senast idag kikade jag på annonser och såg en väldigt trevlig gård med en väldigt lämplig ladugårdsbyggnad och bra placering. Men av de ursprungliga 50ha tänkte man stycka av och låta 2ha följa med gården "med ev möjlighet att arrendera ytterligare av marken". Lite ledsen i ögat blir man. Mitt barndomshem såldes till en (hos mig numera måttligt populär) snubbe som genast styckade av bostadshus, stall och ca 0,5ha hage trots löften om att behålla gården intakt. På den gården fanns ändå dubbla dränerade grusridbanor med staket och belysning samt gräspaddock och en inhyst aktiv ridklubb som varje år anordnade flertalet tävlingar och andra aktiviteter. Ingen av ridbanorna följde med bostadshusen och stallet. Ridklubben åkte ut direkt då deras arrende gick ut och ridbanorna är numera fårbete. Känns varken ekonomiskt eller logiskt genomtänkt.

*kl*
Även häromkring är det vanligt att bostadshus med litet stall (eller uthus med möjlighet att bygga stall) och minimalt med mark annonseras ut som hästgård. En kort period senare hör man den (o)lyckliga köparen stå och gnälla över 'elaka bönder/markägare som inte vill arrendera ut/sälja mark'. Eller helst ska de ju låna marken gratis....

Jag tror inte på något lagtvång angående minimiareal beroende på stallbyggnadens storlek osv. Det finns folk som bara vill bo på landet, utan djur, och mot dem skulle en sådan lag slå fel.

Jag tycker hela ansvaret faktiskt ligger på köparen. Är man så naiv och okunnig att man tror att 0,1 hektar är tillräckligt som enda mark till ett stall så får man själv ta på sig det.

Köpte grannens gård för ett tag sedan och vi har nu planer på att stycka av ca 1 - 1,5 ha till den och sälja vidare. Lämpligt för 2-3 hästar

Om man har möjlighet att ha hästarna på sommarbete på annat håll, så räcker 1-1,5 ha alldeles utmärkt som vinterviste åt 2-3 hästar. Jag har själv ca 1 ha till två hästar. Marken (gräshage) håller alldeles utmärkt under de nio-tio månader om året som hästarna går där. Och arealen är "laglig" även ur gödselsynpunkt.

I Göteborg är det väl likadant. Den här annonsen tex är väl ett fint exempel. Tar bara lite utdrag från annonsen.

Stallet är 160 kvm
Tomt 2000 kvm
MÖJLIGHET att hyra 1 hektar mark till bete i anslutning till stallet.
3 miljoner eller högstbjudande.

Annonsen kallas * Liten hästgård*

:crazy:

Hittade ny favorit i mitt gårdsletande: "Stallbyggnad med sex boxar, ladugårdsdel och stor loge, plåtbelagd -02. Liten paddock och hage. Uthus."

Tomt: 4000 kvm (Möjligt att arrendera till c:a 1 ha beteshage.)

kl* Visst finns det mäklare som "slarvar" en aning vid försäljningar också. Som den som sålde grannfastigheten, just en sådan avstyckning som nämnts tidigare. Vid visningen så lovade mäklaren att hagarna ovanför denna tomt (dvs våra sommarbeten) alldeles säkert skulle gå att arrendera. Gissa om köparna blev snopna sedan när det fick veta att så inte alls var fallet.
I mina gamla hemtrakter har varenda vedbod förvandlats till stall, fanns inga hästar alls där när jag växte upp, nu kryllar det av dem och eftersom där nästan bara är åkermark överallt så rider de sönder och samman de få skogspartier som finns och blir sen sura när man påpekar att marken(vår skog) inte håller för uppsättning av terrängbanor mm. SUCK.

*kl*

Man måste säkerställa att man får arrendera eller helst köpa till mark. Som köpare sätter du kravet, att i köpekontraktet finns en återgångsklausul som säger, att om det inte inom en viss tid innan tillträdet, skrivits bindande papper (arrendeavtal eller köpekontrakt) på den önskade marken ska köparen ha rätt att dra sig ur.
Är det en seriös mäklare ordnar h*n det.

Rolle
Islandshästar på Lösdrift

Efter att ha läst alla inlägg här så kan jag bara konstarera att:
Herregud va bra jag har det!

Vi köpte vår gård för 2 år sedan. Det var då ingen hästgård. Det fanns boningshus och ladugård/garage. 2 hektar skog och 5 hektar betesmark.

Vi har byggt ett nytt stall med 3 stora boxar (jag ska inte ha fler hästar) sadelkammare och foderkammare. Det finns möjlighet att kunna bygga ut stallet om man skulle vilja....men jag SKA inte ha fler hästar.
Har nu min egen häst och kusinens ponny här och dom har en jättehage på ca 2,5 hektar + lite skog at gå på. Inför nästa sommar ska jag haga upp ännu en eller 2 hagar åt dom.
Och allt detta köpte vi för 800 000Kr....vi hade super tur! Men så bor vi varken i Sthlm eller skåne heller....jag förstår att läget är ett helt annat där.

Vore trevligt därför om inte alla lösdriftsentusiaster/skogsmullar rakt av dömde ut varje annat sätt att ha häst som rent plågeri eller värdelös hästhållning. Ni är förresten välkomna om ni vill se hur hästarna har det i praktiken för de ser både glada och välmående ut! :)

Ursäkta!! :eek: Måste man vara skogsmulle bara för att man förespråkar att sina hästar ska få vara just hästar?
Jag har faktiskt riktigt svårt att tro att hästar som står ensamma i varsin sandlåda har ett underbart och optimalt liv även fast de flera gånger i veckan får besöka och galoppera runt i det roliga ridhuset... Men att man på en liten gård har detta som enda alternativ är en helt annan sak.

Gillar din parallell att stora hagar = lerigt och hemskt medans en liten hage är väldränerad och trevlig. Har man en tillräckligt stor hage så blir det inte lerigt. Men det är just det som är problemet, att man genom avstyckning av gårdar gör det omöjligt att ha tillräckligt stora hagar.

//Carro

Gillar din parallell att stora hagar = lerigt och hemskt medans en liten hage är väldränerad och trevlig. Har man en tillräckligt stor hage så blir det inte lerigt. Men det är just det som är problemet, att man genom avstyckning av gårdar gör det omöjligt att ha tillräckligt stora hagar.

//Carro

Fast alla hagar blir leriga vid in utsläpp/foderställe. Så där måste man dränera/lägga grus oavsett.

och jo jag vet att det finns sandmark där det inte blir lika lerigt.

Vi har lerjord och våra hagar blir inte alls särskilt leriga, varken vid foderplats eller grindhål. Då går våra hästar ändå ute 24 timmar om dygnet. Vi har rejäla hagar, och grindhål i sluttning. Foderplats byter vi ofta.

Ja jag glömde ju säga att det beror ju även var man bor ;)

Här nere där jag bor är det mycket svårt att få det torrt vid in/utsläpp om man INTE lägger grus eller dränerar på annat sätt.

Vi har lagt 36 ton grus vid våra in/utsläpp

Kl

Att en del gårdar kastreras vid köpetillfället beror faktiskt även på det att köparen då inte vill betala vad marken är värd, köparen själv väljer att stycka av och sedan är det ju som regel kört och fastigheten säljs kanske senare om och då utan mark.

Kl

Att en del gårdar kastreras vid köpetillfället beror faktiskt även på det att köparen då inte vill betala vad marken är värd, köparen själv väljer att stycka av och sedan är det ju som regel kört och fastigheten säljs kanske senare om och då utan mark.

Här nere ber de flesta om mer mark, har aldrig hört talas om någon som styckar av en gård som de köper runt husknuten som man här gör

Det stämmer bra. Det är många hästmänniskor som vill ha gård med mark. Men det är främst två saker som hindra dem. Marken är för dyr här nere eller så är det så avsides så det är svårt att pendla.
Det bästa är hästfolk som inte skaffat häst än, de har oftast pengarna kvar..;)

Rolle
IpL

Här nere ber de flesta om mer mark, har aldrig hört talas om någon som styckar av en gård som de köper runt husknuten som man här gör

Det är säkert inte så vanligt, men allmännt vill en del inte betala det som gården kostar med mer mark utan väljer själva att ta bort en del.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka