kastrera shettis?

J

JustWatchMeMrBlack

Nu ska jag ta och kastrera min lilla kille (ett årig hingst) men jag har ignen aning hur jag ska bära mig åt? Vad är det bästa vägen man kan gå?
Jag vill ha honom kvar här henna på en säker plats för honom och undvika risker så gott det går vert ringer jag?

En annan fundering är hur jag ska göra eftervården, ska jag låta honom stå inne eller ute? vi har lösdriftlada räcker det med nytt spån där inne eller ska han få stå i stall? hur mycket motion behöver han?

Mycket tacksam för svar:laugh :)

Sv: kastrera shettis?

Du kan kastrera honom hemma i fall han kan kastreras stående och bara på lugnande och smärtstillande medel, om han måste sövas och sys måste han kastreras på klinik. Ring vet och boka tid för kastrering så kan han undersöka honom ifall det går bra att kastrera honom hemma. Jag skulle rekomendera att ha honom på box några dagar med vanlig utevistelse om det finns att tillgå annars får går det med lösdrift, det är bra om han rör på sig så mycket som möjligt. Gå ut på promenader några gånger per dag, spring gärna en bit under promenden, skulle ha rek longering, körning eller ridning också om det inte vore för att han är för ung. Det är viktigt för att sår vätskan inte ska stanna kvar i pungen så han blir svullen och vet måste komma ut igen för att trycka upp såret och ge pencilin.

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad...
3 4 5
Svar
86
· Visningar
13 173
Senast: lizzie
·
Hästvård Jag ska köpa en 4 årig arabhingst, som ska kastreras. Har försökt läsa på om olika metoder, pris och eftervård, men blir inte klokare...
Svar
9
· Visningar
1 628
Hästmänniskan Jag har sådan beslutsångest och behöver skriva av mig, och kanske bolla med någon... Jag är 28 år, har heltidsjobb och två hundar av...
2 3
Svar
42
· Visningar
7 747
Senast: Efwa
·
Hästvård Från ingenstans har nu min andra häst också fått fång. Min gamla shettis hade en känning förra våren när hon släpptes i en obetad hage...
2
Svar
22
· Visningar
4 959

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka