Jag tyckte det lät märkligt.Nej kattungar säljs tidigast vid 12 veckor och då är de ju inte kastrerade.
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Jag tyckte det lät märkligt.Nej kattungar säljs tidigast vid 12 veckor och då är de ju inte kastrerade.
Uppfödaren jag köpt ifrån och som jag anser väldigt seriös lämnar inte ifrån sig katterna vid 12 veckor men låter dom vara kvar längre och därvid kastrerade innan man får dom.Jag är Helt och hållet med på tåget att alla katter som inte ska gå i planerad avel bör kastreras, men Säljs de verkligen kasterade? Här är är normen/rekommendationen minst sex månader eller i alla fall två kilo.
Är det etiskt försvarbart att kastrera honkatter bara för att vi inte orkar med allt skrikande kring löp?
Jag känner mig som en bödel när jag funderar på att packa in alla skrikande honkatter i bilen och köra dem till en Veterinär som skall sprätta upp dem och skära bort inälvor.
Kan jag få litet stöd i mina beslut här?
Finns uppfödare som kastrerar kattungar innan de säljer, och man får kastrera redan vid 12 veckor i Sverige även om det är ovanligt. Dock är rekommendationen att kattungen är grundvaccinerad innan kastrering.Jag tyckte det lät märkligt.
Jag är Helt och hållet med på tåget att alla katter som inte ska gå i planerad avel bör kastreras, men Säljs de verkligen kasterade? Här är är normen/rekommendationen minst sex månader eller i alla fall två kilo.
Kattungar kan kastreras från 12 veckors ålder och helst ska de vara kastrerade innan 16 veckor för att undvika att de hamnar i löp så jo, kattungar kan absolut säljas kastrerade och endel raskattuppfödare gör det på rutin. Tyvärr inte lika vanligt bland de som föder upp bondkattungar av förklarliga skäl.Nej kattungar säljs tidigast vid 12 veckor och då är de ju inte kastrerade.
Numera rekommenderas lämplig ålder 5-6 månader, men man kan kastrera dem så tidigt som vid 16 veckor, vilket är anledningen att många uppfödare idag, väntar till 16 veckor med att sälja kattungarna för att kunna kastrera sina honkatter, för att inte uppmuntra till "buskavel" om inte köparen uttryckligen tänker ägna sig åt avel.Jag är Helt och hållet med på tåget att alla katter som inte ska gå i planerad avel bör kastreras, men Säljs de verkligen kasterade? Här är är normen/rekommendationen minst sex månader eller i alla fall två kilo.
Jag hade aldrig hört talas om det i andra sammanhang än katthem, räddningsorgansiationer och liknande bara, att kastera så tidigt. De vill ju ha iväg djuren så snart som möjligt och omplacerar endast kastrerade djur, helt begripligt.Kattungar kan kastreras från 12 veckors ålder och helst ska de vara kastrerade innan 16 veckor för att undvika att de hamnar i löp så jo, kattungar kan absolut säljas kastrerade och endel raskattuppfödare gör det på rutin. Tyvärr inte lika vanligt bland de som föder upp bondkattungar av förklarliga skäl.
Här är det som sagt runt sex månader (eller minst två kilo), så ungefär samma.Numera rekommenderas lämplig ålder 5-6 månader, men man kan kastrera dem så tidigt som vid 16 veckor, vilket är anledningen att många uppfödare idag, väntar till 16 veckor med att sälja kattungarna för att kunna kastrera sina honkatter, för att inte uppmuntra till "buskavel" om inte köparen uttryckligen tänker ägna sig åt avel.
Är katten väldigt liten så kan man såklart behöva vänta men att kastrera vid 12 veckor är alltså helt okej i normalfalletJag hade aldrig hört talas om det i andra sammanhang än katthem, räddningsorgansiationer och liknande bara, att kastera så tidigt. De vill ju ha iväg djuren så snart som möjligt och omplacerar endast kastrerade djur, helt begripligt.
Men min Kim var så bedrövligt liten vid 16 veckor att jag aldrig hade vågat, och han är ändå en hane. Jag är glad att min uppfödare känner sig trygg med sina köpare än så länge och släpper dem okastrerade så att det kan göras när de har lite mer kött på benen.
Kim vägde 2.2 runt halvåret. Många raskatter är ju rätt små, jag reagerade mest på att det skulle vara vanligt att uppfödare sålde färdigkastrerat då jag aldrig varit med om det.Är katten väldigt liten så kan man såklart behöva vänta men att kastrera vid 12 veckor är alltså helt okej i normalfallet
Jag släppte inte iväg kattungar som inte vägde 2 kg. Då fick de vara kvar tills de var uppe i den vikten. Nu var det kattungar från vilda katter, en kull nappade jag upp så jag kunde såklart inte vara helt hundra på när de föddes så jag gick på att de föddes den dagen de hittades och de bedömdes då vara ca 1-2 veckor gamla. Det är annars det normala att bondkatter väger två kilo vid 12 veckors ålder.
Ja, katt är nog det enda djurslaget som jag verkligen är för rutinmässig kastrering av båda könen. De har ju det mycket jobbigare än övriga tamdjur när de löper i min erfarenhet. Om det är skapat av oss människor genom avel eller om det är naturligt vet jag däremot inte.Det är stor skillnad på synen på kastrering hos katter i jämförelse med andra djurslag. Det ses snarare som absolut rekommenderat och olämpligt att inte göra om katten inte ska vara i avel.
Jag råkade i rejäl kulturkrock när jag började läsa mig in om skötsel av andra tamdjur, hade bara vana av katter innan och blev förvirrad av allt prat om att kastrering inte var okej, speciellt på honor Kändes mycket märkligt!Ja, katt är nog det enda djurslaget som jag verkligen är för rutinmässig kastrering av båda könen. De har ju det mycket jobbigare än övriga tamdjur när de löper i min erfarenhet. Om det är skapat av oss människor genom avel eller om det är naturligt vet jag däremot inte.
Kan tänka mig att det naturligt inte skulle finnas sisådär tjugo katter på runt två kilometers avstånd - eller i vissa fall inom tvåhundra meter. Ett intensivt löp vore kanske nödvändigt hos vildkatter som lever isolerat med stora revir, jag vet inte, men i dagens samhälle är ju verkligen intensiva och fekventa löp ett besvär, liksom antalet friare inom nära avstånd och antalet kullar det kan innebära för honan. Stressen och rivaliteten mellan antalet friare också.Ja, katt är nog det enda djurslaget som jag verkligen är för rutinmässig kastrering av båda könen. De har ju det mycket jobbigare än övriga tamdjur när de löper i min erfarenhet. Om det är skapat av oss människor genom avel eller om det är naturligt vet jag däremot inte.
Bara en teori.. Jag kollade upp de närmsta släktingarna till tamkatten (afrikansk och europeisk vildkatt) och de verkar löpa en gång om året, men om det är en bra tillvaro så kunde den europeiska löpa igen samma år.Om det är skapat av oss människor genom avel eller om det är naturligt vet jag däremot inte.