Kastrera hanhund?

Sv: Kastrera hanhund?

Ska inte säg att alla gör det men de hanar jag träffat har gjort det både hemma och när de hälsat på hos andra. Vår började med det vid sista löpperioden. Han pinkade inne hos mina föräldrar första gången han var där efter att han blivit könsmogen. Min mosters hanhundar gjorde det också. Hennes ena hane (dobermann)pinkade tom på min dåvarande tik(sheltiekorsning) :eek: Gissa om vi alla glodde snopet!

Nä, pinkar de inne då också :eek:

Hm, min man är alltid snäll, men det kommer han inte stå ut med ....tror jag...och inte gnället heller :crazy:

Kan iofs tänka mig att kastrera, men har fått en tanke att detta kanske är en bra hund som kan användas i avel...kanske alltså.

En annan sak o ha i åtanke innan man kastrerar är att man får INTE delta på varken utställning, prov eller tävling om hunden har kemisk kastrering. Det räknas som doping......

Enligt min vet så slutade de producera spermier också, men det är kanske inte 100%.

Nej, den avtar absolut inte helt. Den avtar något men det finns hundar som lyckas producera avkomma "trots" p-spruta. Låga doser påverkar inte spermieproduktionen alls och hur snabbt nivåerna sjunker i hunden lär vara svårt att räkna ut. Jag skulle absolut inte se p-spruta som någon slags variant av kastrering (den för även med sig en del allvarliga biverkningar).

På katter avtar spermieproduktionen knappt alls. Jag känner en mängd avelskatter (hanar) som går på p-spruta för att inte strila som producerar stora och friska kullar.

En annan sak o ha i åtanke innan man kastrerar är att man får INTE delta på varken utställning, prov eller tävling om hunden har kemisk kastrering. Det räknas som doping......

Och det är ju ett av mina intressen.
Får jag inte ens tävla lydnad?

Jösses, det är lättare att äga tikar ;)

Liknande trådar

Övr. Hund Ni som har hanhundar som påverkas av löptikar i närheten, hur hanterar ni det? T.ex. hanhund som slutar äta och gnäller/gläfser/ tjuter...
Svar
11
· Visningar
752
Senast: Roheryn
·
Övr. Hund Hej. Jag jobbar småskaligt med hundpassning i mitt hem, tanken är att öppna hunddagis om något år. Men något jag funderar över. I...
2 3
Svar
40
· Visningar
2 371
Senast: Lillefrun
·
Övr. Hund Hej! Jag har 2 tikar ( fransk bulldog) den ena är 9 år kastrerad & hon har bott med mig sedan hon var 8 v. Den andra tiken är en rescue...
Svar
3
· Visningar
830
Senast: animalasia
·
Hundhälsa Jag har funderingar om jag ska kastrera min 2-åriga storpudel. Jag är fullt medveten om att kastrering inte nödvändigtvis är en lösning...
2
Svar
22
· Visningar
1 973
Senast: hastflicka
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar