Kastrera hanhund?

Sv: Kastrera hanhund?

Har precis pratat med vet ang kastration på vår hanhund. Hon såg inga nackdelar med att låta han kastreras trots hans ålder(blir 4 år i Maj). Eftersom han är så aktiv och används i jakt så såg hon inga problem med viktökning.Det som skulle påverka honom var hans könsdrift,vilket är anledningen till att vi nu ska låta honom kastreras.Att slippa detta eviga revir markerande inne och ute och de otroligt påfrestande perioderna vid löp. Både hund och vi :p påverkas när tikarna löper.

Hur det avlöper efter kastrationen återstår att se dock.Men jag har sedan tidigare bara positiva erfarenheter av att låta kastrera hanhundar.

Känns stärkande då jag lämnat in min sockersmula nu på morgonen... (just fyllda 3 år) Lite jobbigt var det att verkligen bestämma sig.... men nu skall det göras, ingen återvändo...

Innan vi kastrerade vår 4-åriga hane gick han på sk "kastreringsspruta" och det fungerade alldeles utmärkt. Han slutade helt intressera sig för våran tik och slutade slåss med vår andra hane. Enligt min vet har åldern inte så stor betydelse, de tappar intresset för tikar, däremot invanda mönster som hanhundsilska och sådana beteende sitter oftast i huvudet på hunden, men har hört att en del även har blivit lugnare på den fronten. Man kan ju jämföra det med äldre hingstar t ex halvblodhingsten Solos Carex som kastrerades för att lugna ner sig, så han kunde fungera på tävlingar.

Har fått ge min hane en kasterationsspruta pga infektion i prostatan.
Enda skillnaden jag kan märka är att han är lite MER intresserad av lukter och sådant.
Men han har inga problembeteenden vare sig före eller efter.

Kastreringsspruta, är det samma som p-spruta?
Kan inte du kika lite på mina frågor i början på tråden :)

Grana som är helt novis när det gäller hanhundar ;)

Kastreringsspruta, är det samma som p-spruta?
Kan inte du kika lite på mina frågor i början på tråden :)

Grana som är helt novis när det gäller hanhundar ;)

Vid kemisk kastrering är ges typ ett kvinnlig (honligt) dräktighetshormon.
De är tänk att blockera eller iallafall dämpa testosteronets negativa verkan.
Effekten kan variera mellan olika individer.
Preparatet är i första hand tänkt att användas för uppskjutande av brunst hos til och vid godartad prostata förstoring hos hanhund.

Gav detta till våran blandras hane o han vart både lite slöare och betydligt mer matglad.
Öppnade sopskåpet o rev ut sopor i jakt på föda:(
Detta var en hund som tidigare inte alls varit särsklit glad i mat.

3 Månader efter hans första spruta fick vi ta bort honom så jag vet inte om detta är något som hade hållt i sig en längre tid....

Gav du det till er hund pga av prostataproblem, eller gjorde ni det för han var jobbig med tikar vid löp?

Gav du det till er hund pga av prostataproblem, eller gjorde ni det för han var jobbig med tikar vid löp?

Han var 8 år när vi gjorde detta och vi gjorde pga förstorad prostata.

De visade sig sedan att han hade ett allvarligt ändtarmsbråck så då fick han somna in.

Ok, jag tror min kompis är ute efter att hennes hund ska vara lugnare när tikar löper, och att hon vill att han ska äta bättre.
Och er blev ju gladare i mat, så då kanske hon kan slå två flugor i en smäll :)

Hu, nu när jag läser hur en del hanar är vid löp, så undrar jag hur det ska gå här med en hane och 4 tikar :crazy:

Ok, jag tror min kompis är ute efter att hennes hund ska vara lugnare när tikar löper, och att hon vill att han ska äta bättre.
Och er blev ju gladare i mat, så då kanske hon kan slå två flugor i en smäll :)

Hu, nu när jag läser hur en del hanar är vid löp, så undrar jag hur det ska gå här med en hane och 4 tikar :crazy:

Hahaha vi hade 2 hanar och en tik.
När hon löpte så hade vi dem åtskilda hela tiden..
Nattetid så hade vi tiken inne hos oss i sovrummet vilket resulterade i två pipande hanhundar som låg med näserna nera i golvspringan
och luktade och pep hela nätterna, ingen hit alls!!!

Hahaha vi hade 2 hanar och en tik.
När hon löpte så hade vi dem åtskilda hela tiden..
Nattetid så hade vi tiken inne hos oss i sovrummet vilket resulterade i två pipande hanhundar som låg med näserna nera i golvspringan
och luktade och pep hela nätterna, ingen hit alls!!!

Så får man faktiskt inte säga ;) Man ska säga *det kommer gå sååå bra* :D

Så får man faktiskt inte säga ;) Man ska säga *det kommer gå sååå bra* :D

Ja de kommer att gå bra.
Tänk bara så här...... det är snart över..... det är snart över..... det är snart över.....
det är snart över..... det är snart över..... det är snart över.....

De går faktiskt över!!:) Och sen är allt som vanligt igen:banana:

Ja de kommer att gå bra.
Tänk bara så här...... det är snart över..... det är snart över..... det är snart över.....

De går faktiskt över!!:) Och sen är allt som vanligt igen:banana:

Detta ska min man få läsa :D

Får jag låna din tråd lite ;) :)
En kompis till mig frågade om hanar går upp i vikt av p-spruta. Vet någon om det är så?
Hennes hane är tydligen väldigt jobbig när deras tik löper, och även om de lämnar bort honom så märker han ändå av dofterna när han kommer hem. Detta gör också att han äter dåligt och är alldeles för tunn.
Så hon funderade på att om hon ger p-spruta så kanske han också kan gå upp lite i vikt.
Kan en hane som får/fått p-spruta användas i avel? Hennes hane står ju till förfogande för lämpliga tikar.

Min hane gick upp lite i vikt av sprutan. Han vägde innan 30 kg och nu 32 kg, denna viktökning gjorde inget på honom då han var lite smal sen innan. Däremot rek vet annars både vi spruta och riktig kastrering att man drar ner på maten eller ger ett foder med mindre fett (energi). Min hund är ganska lagom i hullet nu så vi ger ett lågenergi foder, ska han jaga lite höst så ökar vi det till något med lite mer energi. Som jag skrev innan så tappade han helt och hållet intresset för tiken, men det tog en vecka då han var helt galen och slogs värre än vanligt med den andre hanen, detta hade vet dock varnat för att det skulle hända. Min systers leonberger har också fått en spruta, men de har inte märkt så stor skillnad som vi, så det kan nog vara lite individuellt. En hane som fått en spruta kan inte användas i avel så länge sprutan är verksam då han inte producerar några spermier. Sprutan ska vara effektiv ca 6 mån, men vet inte hur länge man bör vänta innan man använder hanen i avel igen, med det bör vet kunna informera om. Vi provade med spruta först eftersom vi ville se vilken effekt en ev kastrering skulle ha, även om en riktigt kastrering är mer påtaglig och effektfull, så fick vi iallafall en hint om hur han skulle bli och vi är nöjda än så länge. Tar 4-6 v innan man ser resultat efter en riktig kastrering.

Jag läste just att göra små valpar kan de göra ändå, är ju bara att könsdriften minskar. Spermierna finns tydligen där och simmar omkring :D

Detta försöker jag intala mig själv var gång. Men det försvinner lika snabbt när hanen drar igång.*suck* Vi har 2 tikar också ..

Hanen är i dessa perioder allt annat än önskvärd. Jag blir tokig hunden är tokig och gubben vet inte vart han ska ta vägen för att inte bli drabbad av mitt humör:devil: Vet inte hur många smeknamn hanen fått från löpperioderna.Men de är allt annat än rumsrena och fler än 10 till antalet.:o

Så nu ska vi knipsa (eller vet) för alla parters skull.

Nä, pinkar de inne då också :eek:

Hm, min man är alltid snäll, men det kommer han inte stå ut med ....tror jag...och inte gnället heller :crazy:

Kan iofs tänka mig att kastrera, men har fått en tanke att detta kanske är en bra hund som kan användas i avel...kanske alltså.

Enligt min vet så slutade de producera spermier också, men det är kanske inte 100%.

Liknande trådar

Övr. Hund Ni som har hanhundar som påverkas av löptikar i närheten, hur hanterar ni det? T.ex. hanhund som slutar äta och gnäller/gläfser/ tjuter...
Svar
11
· Visningar
752
Senast: Roheryn
·
Övr. Hund Hej. Jag jobbar småskaligt med hundpassning i mitt hem, tanken är att öppna hunddagis om något år. Men något jag funderar över. I...
2 3
Svar
40
· Visningar
2 371
Senast: Lillefrun
·
Övr. Hund Hej! Jag har 2 tikar ( fransk bulldog) den ena är 9 år kastrerad & hon har bott med mig sedan hon var 8 v. Den andra tiken är en rescue...
Svar
3
· Visningar
830
Senast: animalasia
·
Hundhälsa Jag har funderingar om jag ska kastrera min 2-åriga storpudel. Jag är fullt medveten om att kastrering inte nödvändigtvis är en lösning...
2
Svar
22
· Visningar
1 973
Senast: hastflicka
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar