Kastrera hane - varför inte alla?

Sv: Kastrera hane - varför inte alla?

Men hur kommer det sig då att så många hanhundar blir lugnare av att bli kastrerade? Testosteronet har ju en effekt på tempramentet.
 
Sv: Kastrera hane - varför inte alla?

Naggur;6488110. Så en liten fråga från min sida. Varför ska tikarna få gå som dom är å löpa två ggr om året? varför inte sterilisera dom som inte ska användas i avel?[/QUOTE skrev:
det är väl en alldeles utmärkt idé! Man slipper skendräktighet och minskar risken för juver- och livmodertumörrer markant.
 
Sv: Kastrera hane - varför inte alla?

Kastrera alla medelålders män o uppåt som gått ur aveln kanske vi fick mindre skalgsmål på lördag kvällarna också.
nej befängt klart att det inte ställer till några problem om det är en hundförare som orkar styra upp sin hund som den ska föras.
I alla flesta fall är det bristen hos hundföraren som gör att hunden blir aggressiv mot andra hundar, nån gång i hundens liv har den blivit skrämd eller skrämt nån annan hund som den fått en kick av, så den har blivit aggressiv. Men styr man upp det direkt så är det sällan ett problem.
Nej utbilda er själva till bättre dressörer o läs era hundar bättre så skulle sveriges alla hundar må betydligt mycket bättre än nu.

Aj, aj Piru, var det en öm tå;) ? Det är ganska tuypsikt killar att bli helt förtvivlade när kastrering tas upp :) ...
 
Sv: Kastrera hane - varför inte alla?

Aj, aj Piru, var det en öm tå;) ? Det är ganska tuypsikt killar att bli helt förtvivlade när kastrering tas upp :) ...

Nej då för fan!

men tycker det blir på en dagis nivå o säga nåt sånt för att man själv inte kan styra upp sin hund. Men då blir dte så enkelt o göra kirugiskt ingrepp på hunden o tro att det gammla bettendet är borta. De allra flesta hundar som kastreras fortsätter efter ingreppet o vara aggressiva för det har blivit ett bettende. Bättre om man fått ett problem åka till en duktig dressör som tar bort aggressiviteten, istället för o kastrera.
 
Sv: Kastrera hane - varför inte alla?

Hmm, visserligen kan man kanske styra hundar till viss gräns, men när jag hade tre hanar, 2 st 2 åringar o en treåring + då tiken ( som sedan blev kastrerad) så vid den tiden började det vara besvärligt att hålla ordning på grabbarnas gnabb.... Aggressivitet??? Njae, mer rangordnings snack men jag tror nog att det inte slutat så bra om jag hade haft dessa kvar ihop... ( den ena tog jag bort pga epilepsi och den andra försvann spårlöst bara en dag för 4 år sedan)
Nu har jag förhopningsvis en annan intervall på ålder på de två hanar jag har, 7 år och 1,5....
 
Sv: Kastrera hane - varför inte alla?

Men börjar dom att hålla på o leva rövare om vem som ska bestämma så åker kulorna på nån av dom...
 
Sv: Kastrera hane - varför inte alla?

Har den oturen att båda min hanar är krypta..Den ena skulle jag kunna kastrera,för kulan ligger lågt.. Men den andra har kulan långt uppe i buken,vilket skulle bli en väldigt omfattande operation,som inte försäkringen täcker..Annars hade jag gärna klippt båda..
 
Sv: Kastrera hane - varför inte alla?

Är du säker på att det skulle bli så mycket dyrare?
Min katt var krypt och vi fick göra en buköppning det kostade dryga tusingen, vet inte vad det kostar med en kastration normalt på katt men runt 3-400 ??
 
Sv: Kastrera hane - varför inte alla?

Du har fel många aggressiva hanhundar blir betydligt bättre efter kastration men ju längre man väntar dess sämre resultat.
PL
 
Sv: Kastrera hane - varför inte alla?

Peter kanske vet...Men jag har hört att om testiklarna ligger i gången eller i buken så blir det "för varmt" åt dom och det kan bildas tumörer...sant eller falskt?
 
Sv: Kastrera hane - varför inte alla?

Du har fel många aggressiva hanhundar blir betydligt bättre efter kastration men ju längre man väntar dess sämre resultat.
PL

Ja för de har fått ett bettende som är svårt o ändra efter en längre tid. Till viss del kanske de ändras om de kastreras men inte fan har allt med den saken o göra att pungen försvinner.
Om jag har fel att hanar blir mindre aggressiva av o kastrera , varför blir inte alla det då? det måste ju vara mer som driver dom är pungen eller hur.
Polarns Rottweiler blev inte ett dugg bättre så den avlivades en bra tid efter opration.
 
Senast ändrad:
Sv: Kastrera hane - varför inte alla?

Din polares hund blev inte bättre o därför vet du att det inte fungerar?
Min erfarenhet efter ett ganska stort antal kastreringar är att det oftast minskar problemen men jag är noga med att inte överdriva förväntningarna hos djurägaren, ofta kan kastrationen även underlätta för djurägaren att ta tag i problem.
PL
 
Sv: Kastrera hane - varför inte alla?

Jo då,de skulle kosta skjortan! Vi kollade upp det när vi va inne hos veterinären för att få intyg på att han va krypt,så vi kunde få tillbaks lite från uppfödaren.. De konstaterade att den låg väldigt oåtkomligt.Men om han börjar få ont av den så kan det gå på försäkringen..Men vi hoppas ju inte på att han ska få ont..då får han hellre å å spana efter löpetikar.
 
Sv: Kastrera hane - varför inte alla?

Det beror ju lite på om aggressiviteten beror på för höga hormonnivåer eller om något annat ligger bakom.
 
Sv: Kastrera hane - varför inte alla?

Om testikeln ligger i bukhålan är det en enkel sak i stil med en honkattskastration. Om den däremot ligger subkutant i ljumskfettet blir det knepigare men om man gör en buköppning o sedan följer strängen går det ganska lätt.
PL
 
Sv: Kastrera hane - varför inte alla?

Även om det primärt bara beror på höga testosteronnivåer blir det så småningom etablerat i hjärnan men hormonerna spelar nästan alltid en viss roll.
PL
 
Sv: Kastrera hane - varför inte alla?

Om testikeln ligger i bukhålan är det en enkel sak i stil med en honkattskastration. Om den däremot ligger subkutant i ljumskfettet blir det knepigare men om man gör en buköppning o sedan följer strängen går det ganska lätt.
PL

Sådär tror jag det var med min katt, han hade ett ( eller flera) stygn i ljumsken....det var omöjligt att hitta med palpation bara.
 
Sv: Kastrera hane - varför inte alla?

Din polares hund blev inte bättre o därför vet du att det inte fungerar?
Min erfarenhet efter ett ganska stort antal kastreringar är att det oftast minskar problemen men jag är noga med att inte överdriva förväntningarna hos djurägaren, ofta kan kastrationen även underlätta för djurägaren att ta tag i problem.
PL


Det var inte så jag mena men man märkte inte av det överhuvudtaget på den hunden så allt kan ju knappast ha med en operation o göra.
För om det vore så du skulle ju samtliga bli bra eller märkbar skilland.

Men tar man problemet i tid o kastrerar tror jag säkert det kan funka.Men inte om man drar ut på det för då har hunden fått in ett bettende som kan vara jäkligt svårt o ändra.
 

Liknande trådar

Övr. Hund Det budskapet levererar killen som "pratar" med hundar på TV. Alla hundar som inte skall användas i avel bör kastreras för deras egen...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
6 325
Senast: skaraborg
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp