Kastrera hane - varför inte alla?

Sv: Kastrera hane - varför inte alla?

Jag vet inte om man kan jämföra hundar o hästar, men en del hästar blir valacker "över natten", andra kan det ta mycket längre tid för.
 
Sv: Kastrera hane - varför inte alla?

Som jag skrev så har jag inte haft några problem med min okastrerade hanhund och hade väl aldrig kommit på tanken att kastration skulle vara positivt, om jag inte fått en kastrerad hanhund också i familjen. Och då märker jag en klar positiv skillnad. Jag lägger inte ned mindre tid på den kastrerade hunden men roligare tid. Hunden har ett roligare liv och slipper stress. Med andra ord, jag ser inget negativt med kastrationen. Min tråd handlar inte om att jag vill slippa fostra min hund och nej, jag tror inte att kastration löser alla problem.
 
Sv: Kastrera hane - varför inte alla?

Som huvudsakligen "kattmänniska" ser jag det som en självklarhet att kastrera katter som inte ska gå till avel. För djurens egen skull! Den frustration fertilitet ofta medför kan tära mycket på djuren. Lägg till att kastrering nästan alltid har positiva hälsoeffekter (jag är dock inte helt säker på hundsidan, men på kattsidan finns enkom positiva hälsoeffekter av kastrering).

I USA och England är det ju rent utav väldigt vanligt att även hundar kastreras "rutinmässigt". Vi är bara inte vana vid det i Sverige och det vi inte är vana vid räds vi.

Visst kan man säga till hanhundsägare att de ska skärpa till sig och visa hunden vart skåpet ska stå, men verkligheten är sådan att majoriteten av hundägarna inte är hårt tränande hundmänniskor. En löptik kan man inte göra någonting åt (det är ju inte bara hanar som kan bli "kollriga") så där kan man liksom inte skärpa till något.
 

Liknande trådar

Övr. Hund Det budskapet levererar killen som "pratar" med hundar på TV. Alla hundar som inte skall användas i avel bör kastreras för deras egen...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
6 325
Senast: skaraborg
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp