Kastrera hane - varför inte alla?

Lejonelle

Trådstartare
Har väl inte haft några större könsdriftsproblem med min gamla hanhund, men min nuvarande hund (omplacering) är kastrerad och jag måste säga att det är ett lyft. Snudd på att jag vill sälla mig till dom som tycker att alla hanar som inte ska gå i avel borde kastreras. Varför inte egentligen? Hunden lider ju inte av ingreppet och för alla inblandade, inklusive hunden, minskar ju stress och frustration enormt. Varför vänta till det blir problem, varför inte ta kulorna precis som man gör på hästar, katter, kaniner? Varför ska just hunden till varje pris behålla viriliteten när vi glatt kastrerar massor av andra djurslag "för säkerhets skull"?
 
Sv: Kastrera hane - varför inte alla?

Nackdelen med att kastrera hanhundar är väl att det finns risk för att handundsaggressivitet glöms bort i avelsarbetet eftersom det blir svårt att på ett rättvisande sätt bedöma avkommornas temperament. Dessutom tar man kanske inte aggressivitet på ett lika stort allvar om man kan "kastrera bort" problemen.
 
Sv: Kastrera hane - varför inte alla?

jag har två hannar, den ena används i avel och den andra är bara till sällskap. dom kommer jättebra överens och sällskapshunden lider inte när det är löptider. en del veterinärer säger till och med att hannarna mår bra av att längta...

Får snart hem en tik som kommer vara hos sin ägare när hon löper tills hon tagit två kullar på henne. sen kan jag ta två kullar och sen steriliserar jag henne, dels för att hon inte ska användas mer i aveln och dels för att slippa livmodersinflamation.

Så en liten fråga från min sida. Varför ska tikarna få gå som dom är å löpa två ggr om året? varför inte sterilisera dom som inte ska användas i avel?
 
Sv: Kastrera hane - varför inte alla?

Litet trådlån här...hoppas det är ok.

Jag är hyfsat okunnig när det gäller hundar, så jag undrar vad det finns för hälsorisker med att kastrera sin hanhund? Hur är det med fetma och så?
Finns det några andra nackdelar med att kastrera, för hundens skull?
 
Sv: Kastrera hane - varför inte alla?

Jag har träffat flera kastrerade hundar och har faktiskt inte träffat på någon som det var fel på, vare sej fetma eller annat.
Oftast kastrerar man ju inte fina avelshundar, utan blandraser, oreggade hundar, hundar som går ur avel mm som det inte spelar någon roll på om man kastrerar bort eventuellt aggressivitet....man ska inte avla vidare på varken föräldrarna eller "barnen" i alla fall.

Jag tycker att det borde kastreras mera. Argumentet för att hanhundsaggressiviteten ska glömmas bort är enligt med lite enfaldig, då det i det stora hela mer beror på uppfostran och träning än gener.
 
Sv: Kastrera hane - varför inte alla?

Har väl inte haft några större könsdriftsproblem med min gamla hanhund, men min nuvarande hund (omplacering) är kastrerad och jag måste säga att det är ett lyft. Snudd på att jag vill sälla mig till dom som tycker att alla hanar som inte ska gå i avel borde kastreras. Varför inte egentligen? Hunden lider ju inte av ingreppet och för alla inblandade, inklusive hunden, minskar ju stress och frustration enormt. Varför vänta till det blir problem, varför inte ta kulorna precis som man gör på hästar, katter, kaniner? Varför ska just hunden till varje pris behålla viriliteten när vi glatt kastrerar massor av andra djurslag "för säkerhets skull"?

Kastrera alla medelålders män o uppåt som gått ur aveln kanske vi fick mindre skalgsmål på lördag kvällarna också.
nej befängt klart att det inte ställer till några problem om det är en hundförare som orkar styra upp sin hund som den ska föras.
I alla flesta fall är det bristen hos hundföraren som gör att hunden blir aggressiv mot andra hundar, nån gång i hundens liv har den blivit skrämd eller skrämt nån annan hund som den fått en kick av, så den har blivit aggressiv. Men styr man upp det direkt så är det sällan ett problem.
Nej utbilda er själva till bättre dressörer o läs era hundar bättre så skulle sveriges alla hundar må betydligt mycket bättre än nu.
 
Sv: Kastrera hane - varför inte alla?

Så om man har en blandras som inte är van att träffa andra (han-)hundar och ska flytta in till ett samhälle (dvs. har en anledning till att kastera), så ser ni inga direkta nackdelar för hundens skull att kastrera?
 
Sv: Kastrera hane - varför inte alla?

Nej, jag gör inte det! Jag vet flera kastrerade hanhundar och det inget problem med varken andra hundar eller människor.

Om man inte ska avla på ett djur tycker jag att det är "snällare" mot djuret att kastrera faktiskt. Då slipper man längtan som någon skrev och man får en hund som är mer koncentrerad på dej och som har roligare i sej själv. Jag förstår inte varför man inte kastrerar fler hanhundar. Ser inte alls skillnaden mellan att kastrera en hanhund mot en hankatt, hingst etc.
 
Sv: Kastrera hane - varför inte alla?

Resonerar du likadant när det gäller hingstar? Utbilda er till bättre ryttare och hästhanterare så kan alla hingstföl behålla kulorna?
 
Sv: Kastrera hane - varför inte alla?

Jag hade aldrig reflekterat över att man kunde välja att kastrera innan jag skaffade min lilla omplacering som var neutrum redan när han kom. Men nu när jag har prövat på fördelarna lär det bli en kastrat nästa gång också.
 
Sv: Kastrera hane - varför inte alla?

*kl*

Jag har en unghund/valp på 5 månader.
Han kommer att kastreras så fort det går.
Dels för att vi har fyra andra tikar på gården, han är blandras och ska inte användas till avel. Han ska tränas och förhoppningsvis tävlas i agility och lydnad.

Jag vill med kastreringen minska chansen att han ska para någon tik, kunna koncentrera sig vid träning/tävling trots tikar och bespara honom stressen.
 
Sv: Kastrera hane - varför inte alla?

Fast när det gäller hundars temperament så är det mycket som kan göras via aveln. Självklart är det ju även uppfostran som behövs, men glöms det bort i aveln kommer det att krävas ÄNNU mer uppfostran för att handskas med de genetiska problemen.
 
Sv: Kastrera hane - varför inte alla?

Resonerar du likadant när det gäller hingstar? Utbilda er till bättre ryttare och hästhanterare så kan alla hingstföl behålla kulorna?

håller inte på med hästar.

Men är totalt övertygad om att styr man upp en hund med pungen kvar som en vettig hundförare ska göra så är aldrig en hund ett problem.
Men det börjar när folk inte förstår vad dom har i kopplet, de är inkonsekvent med hunden dom orkar inte aktivera hunden efter ordning o har inte nog med pondus så hunden tror att den bestämmer det är då såna här problem dyker upp som aggressivitet.,

Tror du aggression styrs från pungen du eller?
 
Sv: Kastrera hane - varför inte alla?

Kastrera alla medelålders män o uppåt som gått ur aveln kanske vi fick mindre skalgsmål på lördag kvällarna också.
nej befängt klart att det inte ställer till några problem om det är en hundförare som orkar styra upp sin hund som den ska föras.
I alla flesta fall är det bristen hos hundföraren som gör att hunden blir aggressiv mot andra hundar, nån gång i hundens liv har den blivit skrämd eller skrämt nån annan hund som den fått en kick av, så den har blivit aggressiv. Men styr man upp det direkt så är det sällan ett problem.
Nej utbilda er själva till bättre dressörer o läs era hundar bättre så skulle sveriges alla hundar må betydligt mycket bättre än nu.

Nja, jag är inte emot kastration ( har själv 2 hanhundar) har kastrerat min tik som numera är i himlen, men att t ex bo i tättbebyggt område med en hanhund som mår däligt av löptikar i närheten är väl varken schysst mot hunden eller ägaren??
 
Sv: Kastrera hane - varför inte alla?

Nja, jag är inte emot kastration ( har själv 2 hanhundar) har kastrerat min tik som numera är i himlen, men att t ex bo i tättbebyggt område med en hanhund som mår däligt av löptikar i närheten är väl varken schysst mot hunden eller ägaren??

Nej då är det en helt annan femma för då har den med hundens könsdrift o göra inte aggression som disskuterades här.
 
Sv: Kastrera hane - varför inte alla?

Ja, fast det var ju inte det trådskaparen skrev om. Utan om fördelen med kastrerade hanhundar...men oftast är det ju karlar som är emot det :angel: :D

När jag stoppade in mina 5 honkatter i en bur och skulle åka o kastrera så fick jag inga kommentarer, men när jag dessutom tog HANkatten :eek:
- Varf f-n ska du med honom ??? :rofl:
 
Sv: Kastrera hane - varför inte alla?

Jag ser bara fördelar med att kastrera sin hund om den inte ska användas i avel.

Och det är precis som Piru säger; hanhundsaggresivitet sitter inte hundens könsdelar. En känd hundetolog jag träffat hävdar med bestämdhet att det inte finns hanhundsaggresiva hundar. Däremot finns det en hel del hanhundsaggresiva ägare, dvs det är vad som finns i din ände på kopplet som avgör hur mötet kommer att bli. Och oavsett hur det är med den saken så är det något som ska lösas med träning, inte med kniv.
 
Sv: Kastrera hane - varför inte alla?

Men hur förklaras det att hanar efter vissa hanar är mycket mer hanhundsaggressiva? Är det det klassika att alla som har valp efter den hanen har misslyckats?

Nej det tror jag inte på. Det finns mer eller mindre könsdrift. Inom vissa raser har hanarna så lite könsdrift att de nästan har svårt att para. Det borde ju då betyda (om er teori är den sanna) att ägarna till just den rasen gör något fatalt fel.

Hundar som väljs ut efter föräldrar som presterar arbete/funktion/prestation har också i större utsträckning lägre könsdrift. (Lagom kanske man ska säga) annars så hade de inte klarat av sitt arbete i den utsträckning som de gör (t.ex. arbeta parallellt ute på fältet) Jag kan bara inte tro att det är någon slump gentemot hanar där man inte sållar alls utan tar det som är snyggast.
 

Liknande trådar

Övr. Hund Det budskapet levererar killen som "pratar" med hundar på TV. Alla hundar som inte skall användas i avel bör kastreras för deras egen...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
6 325
Senast: skaraborg
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp