Kastar med huvudet...

eszereth

Trådstartare
Hej,

Jag har läst flera trådar i detta ämne men inte kommit till ngn större klarhet... Så jag gör en till. Jag köpte en islandshäst för en månad sen, valack, 15 år, har varit turridning/lektionshäst innan.
Han fick sår i ena mungipan efter ett par veckor, då tränset jag fick med var på tok för hårt spänt. :( Redan då kastade han med huvudet ibland, och nu i efterhand förstår jag att det var för att han hade ont.
Nu rider jag på hackamore medans det läker. Första gången vi gjorde det kastade han med huvudet rätt mycket, sen gick det riktigt bra ett par gånger, men nu är det värre än någonsin. Det är främst i skritt jag har problem, i trav går det rätt bra, även i galopp. Tölt också, men nu kan jag inte samla honom för han kastar så mycket, så då kan jag inte ens få honom att tölta. Detta är vid både uteritt och markarbete på volten.
Vi veterinärbesiktigade honom inför köpet, och då var det inga fel på honom. Vet inte hur noga de kollade tänderna dock... Fast han kastar ju även utan bett, det gör mig tveksam. Jag har även provat att reglera om hackamoret på alla möjliga sätt, men inget hjälper...
Jag är inte heller hårdhänt vad jag vet, jag frågade vår tränare om det sist eftersom han hade fått sår i munnen osv.
Vad kan det vara för fel...? Har frågat alla i stallet, men ingen kommer på ngt. Hjälp!

Sv: Kastar med huvudet...

Jag skulle åka till klinik och först kolla munnen. Även om du inte har ett bett i munnen på honom så kan hackemoret trycka. Så att han tycker det är obehagligt.

Vad säger förra ägarna?

en "gammal" turriningshäst är ju oftast inte van att jobbas på banan, som en lektionshäst är. Rider du ute mycket eller är det mycket träning? Han kan helt enklelt protestera pga ändringen i hans liv.

Håller med om att det kan vara något med tänderna. Men jag skulle oxå anlita en Equterapeut för att kolla igenom hela hästen.
Han kan ju ha en spänning någonstans som gör ont.
För något fel ÄR det.
Hoppas du kommer tillrätta med det.

Åtskilliga är de turhästar som lärt sig att ta tyglarna från ryttaren med det där beteendet. En mjuk stadig hand och eftergift när hästen gör rätt brukar hjälpa.

Jag håller med qrumelur.

Min häst har en suspekt tand i bettläget som ska röntgas, den har nämligen inte ploppat fram trots 9årig häst, krävdes en undersökning med lugnande för att hitta. Veterinären som gjorde besiktningen vid köp hittade den inte.

Förra ägaren menade på att min häst jobbade i form både i töm och uppsuttet, problemet var bara att han bara böjde på nacken och gjorde allt för att komma ifrån bettet som gjorde ont. Det tog mig 3 månader på hackamore att bara få honom att slappna av när jag kortade tyglarna, smärtan satt troligen kvar i psyket på honom.

Så kolla upp munnen på din häst, prata med veterinären om passande träns/bett och ge din häst lite tid att förstå att smärtan är borta. Min hemmaveterinär fick kolla på mitt sidepull och hackamore och hjälpte mig att ställa in dem och kolla så det inte skulle trycka någonstans. (Efter 2 månader slutade han få panik när jag tränsade, med hack/sidepull)

Senast ändrad:

Även jag håller med qrumelur! Vet många just turridningshästar som kommit på knepet att slita ur tyglarna ur händerna på ryttaren, eller skaka på huvudet, för att komma ifrån arbete och hårda, tråkiga, händer. Även ett hackamore är ett ganska starkt verktyg eftersom det är kedja och långa skänklar på dem.

Hur är hästen om du jobbar den från marken? Eller om du rider/går med grimma, reagerar den mot tryck för grimman också?

Tack för fina svar :)

Jag tänkte till ännu lite mer efter att ha skrivit här, han var väldigt urmusklad i ryggen och "uppsvälld" i buken när jag fick honom, så jag har gradvis ändrat hans foderstat, så nu äter han i princip enbart sojamjöl och hösilage för att han ska få i sig proteiner. Min teori är att han kanske är öm (typ träningsvärk?) i ryggen för att han håller på att bygga muskler nu.. Så jag har börjat rida varannan dag, så han får en vilodag emellan, och han har faktiskt varit på gott humör och inte kastat på huvudet alls, varken i skogen eller på banan. För jag märker när han ibland försöker slippa undan när han tycker att det blir jobbigt, han kan ju sina knep..

Låter det som en vettig förklaring eller är jag ute och cyklar? Ska för övrigt kolla upp hans tänder/mun ordentligt också så att det inte är några problem där.

Liknande trådar

Ridning ja märkte för ett litet tag sen att min häst kastar med huvudet vid trav. (vilar nu). hon har sett pigg å fräsch/ren ut annars å även...
2
Svar
22
· Visningar
2 181
Senast: Tossa90
·
Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
3 747
Senast: Anonymisten
·
Övr. Hund Lite bakgrund: Jag och min sambo har beslutat oss efter 2års funderande och diskuterande, att nu är perfekt tid för oss att adoptera en...
2 3 4
Svar
63
· Visningar
8 466
Senast: Elektron
·
Övr. Barn Min äldsta dotter är nyligen fyllda åtta år. Hon har alltid varit en ganska orolig själ. Kolik som bebis, sov (sover) dåligt, vaknade...
2 3 4
Svar
78
· Visningar
22 249
Senast: Zewz
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar