Karma när det funkar som bäst

Sv: Karma när det funkar som bäst

Kan du förstå att de som är sjuka och har svåra smärtor blir sårade av att med ditt resonemang så anser du att de har förtjänat att ha det så ?

Det är ju inte jag som vedertagit detta med Karma...
Vill du göra mig till en korkad ond människa så är det ok för mig .
 
Sv: Karma när det funkar som bäst

Jag tror att empatilös räcker.

Både när det gäller matadoren och när det gäller människor som har smärtor av andra skäl
 
Sv: Karma när det funkar som bäst

Jag tror att empatilös räcker.

Både när det gäller matadoren och när det gäller människor som har smärtor av andra skäl

Ok, tack för den
Hur kan du personligen hoppa på mig när du själv tycks tycka att du är en empatisk människa ?
Jag slutar aldrig att bli förvånad.
 
Sv: Karma när det funkar som bäst

Nej, faktiskt kan jag inte ta ansvar över hur alla på forumet tar det jag skriver....Karma är ett vedergällt ord som faktiskt finns och vill du ha bort det så är det inte mig du ska ta det med...

Du menar alltså att karma är hämnd?
 
Sv: Karma när det funkar som bäst

Ok, tack för den
Hur kan du personligen hoppa på mig när du själv tycks tycka att du är en empatisk människa ?
Jag slutar aldrig att bli förvånad.

Nu har du missuppfattat igen. Empatisk betyder inte snäll, det betyder förmåga att förstå vad någon annan känner.
 
Sv: Karma när det funkar som bäst

Nu har du missuppfattat igen. Empatisk betyder inte snäll, det betyder förmåga att förstå vad någon annan känner.

Jomen det vet jag....förstår cirkus vad jag känner ??

Det kan ingen av er veta...jag kanske blir jätteledsen , eller så kanske jag inte bryr mig , eller så får jag ta ångestdämpande...jag skulle inte personligen hoppa på nån o säga att den är empatilös på ett forum som detta. VET cirkus att jag är det eller antar hon att jag är det ?
 
Sv: Karma när det funkar som bäst

Jomen det vet jag....förstår cirkus vad jag känner ??

Det kan ingen av er veta...jag kanske blir jätteledsen , eller så kanske jag inte bryr mig , eller så får jag ta ångestdämpande...jag skulle inte personligen hoppa på nån o säga att den är empatilös på ett forum som detta. VET cirkus att jag är det eller antar hon att jag är det ?

Varför slingrar du dig alltid undan den verkliga frågan?
Cirkus kallar dig empatilös. Måste jag förklara varför? Byt inte fokus nu.

Vidare skriver du att karma finns och att folk får vad de förtjänar. När Tiny undrar vad hon då kan ha gjort för ont, då är karma plötsligt bara ett ord. Kan du inte stå för vad du skriver? Ska jag citera dig?
Kan du verkligen inte sätta dig in i vad dina ord gjorde TinyWiny, ja då skulle du inte känna igen en empati om den så hoppade upp och bet dig i benet.
 
Sv: Karma när det funkar som bäst

Jag tror också på karma, till viss del i alla fall. Men karma styr ju inte allting som händer i livet. Ibland ger livet tillbaka vad man själv gett, men ibland är livet bara orättvist. Punkt.

Den som hade svaren på varför orättvisa finns sitter på ett nobelpris. Men tyvärr har jag ännu inte träffat någon som kan berätta för mig varför vissa drabbas och andra inte.

Men karma existerar, fast kanske inte sådär svartvitt som många vill tro.
 
Sv: Karma när det funkar som bäst

Möjligen anser du och en del andra att karma existerar men det är ingen allomfattande sanning. Väldigt många anser att det inte existerar.

Det känns mest som undanflykter/bortförklaringar när man säger sig tro på karma och sedan får ett praktiskt exempel med en människa som har det svårt/har ont/har otur då helt plötsligt så styr inte karman allt. Det är lite som att äta kakan och ha den kvar. Antingen styr karman och man förtjänar det liv man får och då har den som har exemeplvis den som har svara smärtor betet sig illa tidigare i levet (eller i ett tidigare liv) och har gjort sig förtjänt av smärtan och den som har ett extremt bra liv har fått det som belöning för tidigare handlingar.
 
Sv: Karma när det funkar som bäst

Men ärligt...slakt och tjurfäktning är väl iallafall helt olika saker....tjurfäktning kan man kanske jämföra med kattens lek med råttan, förutom att råttan är helt försvarlös som tjuren som tur är i detta fallet inte var.

Att släppa in en skräcklagen tjur i en arena och sticka så många spjut i nacken på den så den blir galen av skräck o ilska och folket jublar...att du ens kan försöka jämföra.....och som sagt till nån tidigare i tråden som tycker vi inte är bättre.

Det är Karma .....vi behöver bara titta på ....man får vad man förtjänar

Av 1000 personer som går in till ilskna tjurar och börjar göra dem illa, så kommer en viss procent av dem att bli skadade på ett eller annat sätt.

Hade karma haft något med saken att göra hade ju alla blivit skadade :)

Edit: oj skulle nog läst vidare, fler som reagerat ser jag
 
Sv: Karma när det funkar som bäst

Jag tror också på karma, till viss del i alla fall. Men karma styr ju inte allting som händer i livet. Ibland ger livet tillbaka vad man själv gett, men ibland är livet bara orättvist. Punkt.

Den som hade svaren på varför orättvisa finns sitter på ett nobelpris. Men tyvärr har jag ännu inte träffat någon som kan berätta för mig varför vissa drabbas och andra inte.

Men karma existerar, fast kanske inte sådär svartvitt som många vill tro.

Så när det passar då är det karma och när det inte funkar så är livet bara orättvist!?

Alltså ibland blir jag förvånad över hur gärna folk vill tro på övernaturliga saker.
 
Sv: Karma när det funkar som bäst

Tack CillaW.

martha, det är märkligt att du missar dina egna personliga påhopp på tex Tiny och sedan inte har förmåga att svara på en rak fråga.
 
Sv: Karma när det funkar som bäst

kl

Om det hade varit två människor? En människa som sadistiskt leker med en annan människa på samma sätt som med tjuren, den andra vänder sitt underläge och handlar i nödvärn. För det där är nödvärn till 100% och är det inte okej att tycka att det är bra att den som blir utsatt reser sig och försöker försvara sig själv? Jag kan också tycka att är man så sjuk att man njuter av denna lek med ett djur får skylla sig själv när den utsätter sig och andra för denna aktivitet.

Är det inte okej att anse att det ÄR okej att handla i nödvärn? Tex kvinnor som har mördat sina män efter år av misshandel brukar dömas annorlunda än någon som mördar "utan anledning".

Den mobbade reser sig och ger igen?
 
Sv: Karma när det funkar som bäst

Var läser du in att det inte är okej att tjuren försvarar sig eller att tjurfäktaren inte får skylla sig själv?

Det folk opponerar sig mot här är två saker och det är dels pratet om karma som i förlängningen ger att den som dragit en nitlott i livet får skylla sig själv då det är de egna gärningarna som är orsaken till det och dels att många finner det osmakligt att önska att folk blir allvarligt skadade och att de får men för livet, inte att tjuren försvarar sig eller det faktum att tjurfäktare lever farligt och bör vara medvetna om riskerna.
 
Sv: Karma när det funkar som bäst

Jag kan förstå att detta väcker sådana känslor som gör att vissa önskar att tjurfäktaren blir allvarligt skadad.

Med vårt sätt att tänka - inte att det är en uråldrig "fin" tradition - så är detta fruktansvärd djurplågeri personifierat. Skulle jag se någon göra samma sak mot tex en hund här i närheten och hunden skulle gå till angrepp och allvarligt skada personen som förgrep sig på den - så skulle jag också tänka - skyll dig själv - och vara ganska nöjd med att hunden ger igen. Utan att ha varit i den situationen så TROR jag det iaf.

Jag kanske borde tänka "vilken sjuk människa, han måste jag ta och skjutsa in personen på akutpsyk iom att något är väldigt fel" Kanske tänker jag så i skarpt läge, kanske inte.

Karma / som du bäddar får du ligga.. beter du dig som en idiot mot andra får du skylla dig själv om verkligheten slår dig tillbaka.
 
Sv: Karma när det funkar som bäst

Jag har då inte någon förståelse för folk som kallar andra "blodtörstiga" för att i nästa sekund önska att någon människa blir allvarligt skadad och får men för livet. Man är knappast ett dyft bättre själv då.

Tjurfäktningar tillhör kulturen, det är inget jag är så värst förtjust i men att tro att folk somm håller på det är i behov av akutpsyk är väl ändå att ta i. Det är inte så att vi svenskar är totalt skuldfria i sammanhanget, djur far illa även i Sverige.
 
Senast ändrad:
Sv: Karma när det funkar som bäst

Så när det passar då är det karma och när det inte funkar så är livet bara orättvist!?
Alltså, ordet karma kommer från sanskritens ord för handling. Det man gör får konsekvenser. Precis som det man inte gör också får konsekvenser.

Resten, tex sjukdom, drabbas man inte av som straff för karma. Utan det handlar enligt min uppfattning såsom jag har förstått det som att det man gör får konsekvenser. Det är inte så att ifall jag är elak så straffar karma mig med att bli sjuk. Utan det är mer så att ifall jag är elak så kommer den personen jag är elak emot att vara elak tillbaka, vilket är någonting som kanske blir jobbigt. Eller så är det så att mitt egna dåliga samvete och att jag mår dåligt för att jag var elak min karma.

Men karma är ju så mycket mer än bara så. Inom religionen så handlar det om underkastelse och respekt. Läs mer här:

http://hem.fyristorg.com/teosofi/Vad_menas_med_karma.htmKarma straffar inte,
 
Sv: Karma när det funkar som bäst

Lite kl

Men allvarligt talat.. Man MÅSTE inte ta illa upp av allt som man ev KAN ta illa upp av.
Man råkar ibland säga saker som inte var helt genomtänkta. Och vissa kan ha svårt att se saker ur andras synvinkel helt.

Jag har också haft ett rätt tufft liv med flera trauman och en hel del fysiska problem med sjukdomar/smärtor/skador.
Inte fasen tog jag illa upp av uttalandet om Karma.
För jag fattar att Martha inte tycker rätt ät tuaphua som har ont! Hon måste varit ett as!

Det var inte riktat mot mig eller Tiny..
Man behöver inte ta på sig offerkoftan mer än nödvändigt.
Livet blir fasen så mycket roligare och enklare om man inte blir stött, ledsen, arg etc för sånt folk bara slänger ur sig.

Man kan försöka fastna på de positiva sakerna i livet istället. Positiv energi föder mer positiv energi och vice versa..
 
Sv: Karma när det funkar som bäst

Hur fan kan man anse att man har rätt att sticka spjut i nacken på andra levande varelser....!!!!!!

Jag tycker verkligen illa om alla former av djurplågeri. Men jag önskar inte heller att någon annan människa ska skadas. Jag tycker att det är illa när människor plågar djur men det är också illa om samma människor skadas eller dödas. Det är tråkigt att se att du sitter och önskar det för andra.
 
Sv: Karma när det funkar som bäst

Man behöver inte ta på sig offerkoftan mer än nödvändigt.
Livet blir fasen så mycket roligare och enklare om man inte blir stött, ledsen, arg etc för sånt folk bara slänger ur sig.

Man kan försöka fastna på de positiva sakerna i livet istället. Positiv energi föder mer positiv energi och vice versa..
Exakt! :bow:

*Sa han som umgåtts nästan dagligen i vinter med en lösgående avelstjur som LÄTT kunnat döda mig men valde att bli min vän, bara för att jag hanterade honom som min vän och litade på honom.*:)
 

Liknande trådar

Utrustning Hej! Tänkte kolla, då jag gärna vill ha varierade åsikter kring mitt lilla dilemma jag har.. Min häst, hon är en väldigt egensinnig...
Svar
7
· Visningar
936
Kultur Här kommer ett rykande färskt bokbingo att påbörjas i juni. Boken måste vara avslutad inom perioden. För dig som eventuellt inte varit...
26 27 28
Svar
544
· Visningar
15 341
Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
3 697
Senast: Anonymisten
·
Samhälle Jag tycker det är en intressant och framför allt viktig fråga för landets framtid vad som händer inom SD, men vill inte att ett sådant...
Svar
9
· Visningar
1 275
Senast: Smoothi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp