Karma när det funkar som bäst

Sv: Karma när det funkar som bäst

Som jag skrev som du uppenbart inte läste är att allt dödande av djur ska ske så snabbt och smärt och stressfritt som det är möjligt.



Men slakt öht sker faktiskt nästan aldrig så snabbt, smärt o stressfritt som möjligt. Nästan aldrig.

Hur kommer det sig att du tycker det för dig är acceptabelt att nyttja detta system med lidande djur för din egen vinnings skull? Varför önskar du livet på matadoren men inte på dig själv?, du hjälper ju också till att djur lider, antagligen mer än den där enstaka tjuren.
 
Sv: Karma när det funkar som bäst

Barcelona har byggt om sin tjurfäktningsarena till en shoppinggalleria. Något spanjorerna borde fortsätta med landet runt.
Nu kan jag ju förvisso hålla med dig i sak men klippet är inte från Spanien. Det är ifrån Peru. Så bojkotta gärna peruanska produkter också :)
 
Sv: Karma när det funkar som bäst

Men slakt öht sker faktiskt nästan aldrig så snabbt, smärt o stressfritt som möjligt. Nästan aldrig.
Men avsikten är inte att plåga djuren så länge det går innan och roa sej med att tortera dom innan. Du måste ju förstå den skillnaden. Sen är det säkert mycket som alltid behöver förbättras för djuren det är det ju inget snack om. Sen finns det ju alltid sämre och bättre slakterier, ingenting är ju tyvärr perfekt.
du hjälper ju också till att djur lider, antagligen mer än den där enstaka tjuren.
Och vadå jag hjälper till? Du vet väl inte vad jag köper för kött eller vart jag köper det? Eller har du sån koll på mig menar du? Otäckt isåfall!
 
Senast ändrad:
Sv: Karma när det funkar som bäst

Men avsikten är inte att plåga djuren så länge det går innan och roa sej med att tortera dom innan. Du måste ju förstå den skillnaden.

Jodå, jag förstår visst skillnaden men jag är rätt säker på att djuren faktiskt inte gör det, slakttransporten till Italien på flera dygn utan mat o vatten med ett horn i sidan som blöder och ett brutet ben som släpar....inte ett skit bättre för djuret. Och det är du och jag och vår allas konsumtion av mat o andra produkter som gör detta möjligt.

Så, varför blir det sådan skillnad på att önska döden av en människa som tjur fäktas när vi alla egentligen är lika hemska och då gäller inte samma resonemang?
 
Sv: Karma när det funkar som bäst

Jodå, jag förstår visst skillnaden men jag är rätt säker på att djuren faktiskt inte gör det, slakttransporten till Italien på flera dygn utan mat o vatten med ett horn i sidan som blöder och ett brutet ben som släpar....inte ett skit bättre för djuret. Och det är du och jag och vår allas konsumtion av mat o andra produkter som gör detta möjligt.
Men har jag påstått att dom som ordnar alla dessa slakttransporter är något att ha? Har jag påstått att det är rätt? Nej det har jag inte gjort.

Och lägg ner att skriva vad jag köper för kött eller vart jag köper det! Du kan bidra med hur mycket du vill men kom inte och påstå att jag gör det.
Så, varför blir det sådan skillnad på att önska döden av en människa som tjur fäktas när vi alla egentligen är lika hemska och då gäller inte samma resonemang?
Jag har aldrig önskat döden till någon, tvärtom, lev vidare gärna men inte utan konsekvenser. Det bör det bli när man medvetet plågar ihjäl djuren och torterar dom för nöjes skull. Jag kommer aldrig ha något över för en som misshandlar djur, oavsett.

Men visst, hela människosläktet är tragiskt och hemskt och bla bla bla. Det är ingenting nytt. Och det är väl därför så många skadar sig och mår dåligt, där sa du det. Alla bidrar till att tortera och plåga djur..inte konstigt att många har smärtor lite här och där pga karma..bara veganerna som borde få vara hela och friska...*smått ironiskt* jag har ingen åsikt om karman.
 
Senast ändrad:
Sv: Karma när det funkar som bäst

Men visst, hela människosläktet är tragiskt och hemskt och bla bla bla. Det är ingenting nytt. Och det är väl därför så många skadar sig och mår dåligt, där sa du det. Alla bidrar till att tortera och plåga djur..inte konstigt att många har smärtor lite här och där pga karma..bara veganerna som borde få vara hela och friska...*smått ironiskt* jag har ingen åsikt om karman.

Du glömmer en annan stor post som inte ens veganer klarar sig från *hur kunde jag glömma att ALLA på buke som skriver om hur hemskt det är med slakthantering o bla bla är veganer plus använder inte läder eller dun eller päls* och det är dessa djurförsök. Till mediciner. Men det finns väl de som inte är sjuka och i det tvärsäkert vet att de inte kommer bli det heller.
 
Sv: Karma när det funkar som bäst

Svärdet används för att sticka tjuren till döds, spjuten de sticker den med i nacken är för att tjuren ska bli matt av blodförlusten, de får heller inget vatten dagen de ska in på arenan för att inte orka springa så mycket. Tjuren är med andra ord redan matt av törst och blodförlust när "hjälten", matadoren, sticker ihjäl den med sitt svärd.

Jag tycker det var rätt åt killen, tjuren fick en sista revansch innan den dödades.
 
Sv: Karma när det funkar som bäst

Utan att lägga mig i din personliga tro ogillar jag synsättet med karma just för att det öppnar upp för "Jaja, personen får skylla sig själv", oavsett vad det handlar om. Och jag tycker att tex barn ska skyddas från personer som misshandlar dem eller förgriper sig på dem sexuellt, traffickingoffer etc. Om vi ska köra efter karma är det ju bara att tänka "Oj, den där blåslagna treåringen måste verkligen ha varit hemsk i sitt förra liv, jaja, nu får hen sig sitt straff", och det tycker jag är rätt obehaligt. Vet att vi hade det här uppe i Forskares senaste tråd på ÄU, han tror ju också på karma, reinkarnation och sånt.

Sedan vet jag ju att det inte är syftet i de religionerna, men det är ju fortfarande obehagligt synsätt, imo.
 
Sv: Karma när det funkar som bäst

Nä, vill man hårddra allt så kan man ju såklart tänka så , men så tänker inte jag ...
 
Sv: Karma när det funkar som bäst

Ärligt talat så har jag inget över för sånna människor som för nöjes skull plågar ihjäl en annan varelse oavsett. Då får dom också ta konsekvenserna och om det är men för livet så gärna för mig. Det är inte friskt att medvetet tortera andra levanda varelser. Jag hoppas inte på att personen blir helt friskt så den kan fortsätta gå ut och tortera ihjäl andra levande varelser.

Och jag har definitivt inte något till övers för folk som önskar andra smärta, skador och men för livet. Du är i mina ögon inte ett dugg bättre än tjurfäktarna. Mig veterligt är även tjurfäktarna levande varelser. Det är inte friskt att önska någon annan levande varelse men för livet.
 
Sv: Karma när det funkar som bäst

Kan du förstå att de som är sjuka och har svåra smärtor blir sårade av att med ditt resonemang så anser du att de har förtjänat att ha det så ?
 
Sv: Karma när det funkar som bäst

Jag tycker att tjurfäktning är fullständigt oacceptabelt, brutalt djurplågeri.
Men att för den sakens skull önska någon annan död. Nja.. Så långt går jag inte.

Däremot kan jag inte säga att jag blir lika upprörd av att matadoren skadas som om ett oskyldigt barn blir utsatt för något.

Matadoren vet att det han gör är farligt. Han vet om risken. Han vet att han kan lemlästas eller dödas varje gång han kliver in i ringen.
Det är en risk han medvetet tagit.
Att jag tycker att det han gör är fullständigt vidrigt är en annan sak än att jag tycker han ska dö.

Att han håller på med tjurfäkning antar även jag beror på kultur och uppväxt i denna kultur.
Barn lär sig av sin omgivning. Får man aldrig lära sig empati, att djur har känslor och värde etc så är det inte alla som kommer att anse det.
Att vi i Sverige gör det beror nog till stor del på att vi fostrats så och tillåtits umgås med djur på annat sätt.
Vi har heller inte glorifierat de som plågar djur. Vi har inte ont om pengar/mat/utbildning/möjligheter etc i den mån man kan ha i sydamerika.
Det finns andra fina förebilder för våra unga män än djurplågare, krigsherrar, korrupt folk.
Det är ju bara att kolla på hur man rider in hästar där/hanterar häst där jämfört med här. Kulturen är helt annorlunda!

För mig är det väsentlig skillnad på slakt och tjurfäktning.
Jag äter inte mycket kött. Det jag äter är till störst del vilt.
Jag försöker också minimera mitt läderkonsumerande och andra animaliska produkter.
Dock använder jag sånt. Så ja - jag ser indirekt till att djur dödas.
 
Sv: Karma när det funkar som bäst

Men hur tänker du då?

Svårt att förklara men hittade en förklaring här



Karma som begrepp förekommer inom religionerna buddhism, jainism, sikhism och många hinduistiska riktningar. Inom buddhismen är karma resultatet av en människas handlingar, ord och tankar under hennes livstid. Inom hinduismen står karma också för summan av handlingar under livet, hur väl en människa uppfyllt sina plikter avseende religiösa och vardagliga handlingar. Karmans "kvalitet" har en direkt betydelse när det gäller om vi återföds och som vad vi återföds. [2] Karma används även av andra grupper och individer, även utan filosofisk eller religiös innebörd och som ett uttryck som blivit populärt i Nordamerika och Europa.

Jag känner samtidigt inte att jag ska behöva stå till doms för vad jag tycker , man är olika , och även om du har ditt liv så har jag mitt liv och även om ditt är mycket värre o smärtsammare än mitt så betyder ju inte det att mitt varit helt smärtfrítt heller. Då måste ju jag också ha varit en hemsk människa som blivit hårt ansatt av livet periodvis...men jag tänker inte så...jag tänker inte att du varit/är en ond människa.....det finns onda människor, det finns goda människor så finns det en massa mittimellan ...

Så vill du ta det personligt är det upp till dig . Det var iallafall inte min mening om du nu trodde det
 

Liknande trådar

Utrustning Hej! Tänkte kolla, då jag gärna vill ha varierade åsikter kring mitt lilla dilemma jag har.. Min häst, hon är en väldigt egensinnig...
Svar
7
· Visningar
936
Kultur Här kommer ett rykande färskt bokbingo att påbörjas i juni. Boken måste vara avslutad inom perioden. För dig som eventuellt inte varit...
26 27 28
Svar
544
· Visningar
15 341
Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
3 697
Senast: Anonymisten
·
Samhälle Jag tycker det är en intressant och framför allt viktig fråga för landets framtid vad som händer inom SD, men vill inte att ett sådant...
Svar
9
· Visningar
1 275
Senast: Smoothi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp