KariFlex (islandshäst)

Status
Stängd för vidare inlägg.
N

Naggur

då min förra tråd togs bort (förmodligen pga diskution om priser hos olika försäljare) så gör jag en ny. den hette "tävla med bomlös" men utvecklades till en KariFlex tråd. Jag har beställt en från kaupre och den skickades igår. så snart e den här!=)

Vill gärna höra lite synpunkter om denna sadel. men den verkar otroligt poppulär då sadlarna oftast är slutsålda innan återförsäljarna ens fått hem dom. jag hade säkert tur att någon lämnade tillbaka=)

Vill gärna se bilder åxå!

Vill att denna tråd ska ligga kvar på islandshäst då jag inte är intresserad av hur den är på tregångare.

Sv: KariFlex (islandshäst)

Mina tankar om den är följande:

Den är mjuk och följsam vilket är extra bra på lite svankiga hästar. Dock fördelar den ju inte vikt lika bra som en "hårdare" sadel...

Ser väl platt ut men formar sig också väldigt bra efter ryttaren.

Bred kanal som ju är bra. men det medför också att den på många hästar ligger ner sig på manken. Det är VÄLDIGT viktigt att manke och ryggradens tornutskott går fria! Ligger den an får man ta till hjälp en upplyftande pad :)

Mockavarianten har grymt bra kvalitet på mockan, hellädervarianten kan jag tycka är lite väl repkänslig.... Men det beror ju på hur mycket man härjar med sin sadel :p

Man sitter ochså mycket smalt i den vilket är kanon tycker jag :love:

Är Kari Flexen mjukare eller hårdare än Diddin?

Har precis provat en kari flex o lämna tillbaka den.. bara kolla bakvalvet på sadeln. på min häst låg den så pass långt ner när jag satt i den så inte ens ett pekfinger gick mellan ryggraden och sadeln. Min isis har så dålig rygg, smal och omusklad. Vill inte rekommendera till en sån rygg faktiskt. Inte ens med pad under för det hjälpte inte. Sen prova jag den på ett 5 års New Forest sto med mycket välbygd rygg och fin manke och där fungerade den inte heller. Låg mkt lågt över manken och klämde och bakvalvet slog i även på denna häst. Jag för min del tyckte den var väldigt bred att sitta i men det kan ha varit kanske för att den var ny och att den formar sig efter hand. Det jag gilla med sadeln var att man kände verkligen när hästen satte benen in under sig. Men tyvärr fungerade den inte på någon av mina hästar som är totalt olika..

Jag har en kari flex sadel och tycker om den väldigt mycket. känner precis vad hästen gör osv och den formar sig bra efter hästryggen. Dessutom är den väldigt mjuk och skön för mig att sitta i. Har en med mocka uppepå...
Jag kan tyvärr dock tycka att kvaliten på lädret osv inte är det bästa, men då kostade ju sadeln "bara" 5700kr också så man kan ju inte begära så mycket. Det har blivit massor med repor där stiglädren sitter osv... och dom uppkom väldigt fort, samma sak på syrrans sadel. hon har också en kari flex med med endast läder och ingen mocka då. det är den enda nackdelen.
Annars är den super :)

till alla!

tack för alla svar! vill jättegärna se bilder, både av er som är nöjda och ni som är missnöjda. jag hoppas verkligen sadeln passar nu. annars vet jag inte va jag ska köpa för sadel=/

har dessutom bara pengarna jag får tillbaka om jag lämnar tillbaka sadeln. vill helst ha en flexi eller bomlös, då jag inte orkar byta sadel stup i kvarten. dock så låg min gamla sigma dressyrsadel så himla bra på honom. men han breddade sig så den blev för smal. i värsta fall, absolut sista utväg blir att leta reda på en begagnad såm med vid bom då. den va inte bekväm att rida i men de är ju inte det viktiga=)

Men kariflexen SKA vara bra!

Hade själv tankarna på en kari flex men blev en luftstoppad wintec dressyr istället.

Hur tycker du luftstoppat fungerar? Är där utbytbara kopparjärn på den också eller är det en annan modell?

Hade själv tankarna på en kari flex men blev en luftstoppad wintec dressyr istället.

Gjorde precis samma sak! :)

Eftersom Barki skall vila mest i vinter, så skall jag använda Wintecen vintern ut. Men när träningen kommer igång så skall den genast bytas ut! (anagligen mot en Kari Flex) Jag gillar verkligen sadeln, den är jätteskön och man sitter som gjutet. Barki gillade den också när den väl passade. Och ett stort plus för kvaliteten som jag verkligen inte skulle vara så bra! Men för min del så trode jag aldrig att hästen skulle växa så himla mycket, satt nu ä den urvuxen. Även den vidaste bommen är nog smal för de flesta islandshästar skulle jag tro. Det man inte heller får glömma bort är att bommen blir bananformad ju bredare den blir. Jag köpte sadeln så jag kunde ha den i takt med att hästen musklades. Men ju mer muskler - desto rakare rygg. Och så fungerar ju ej sadeln. Satt mitt problem var att jag var lite för naiv...Men om man redan har en musklad häst (eller iafll en som man vet ej kommer ändra sig så extremt mycket), så tycker jag att sadeln är ett kap!

ps, jag har en luftstoppad glömde jag att säga! Tycker det är jättebra.

När det gälller wintecen så har jag hört att dagens vita järn är betydligt vidare än de gamla.

Vissa stigläder ger mer repor än andra... men varför har du dem inte under kåpan? Så slipper du repor :idea:
Annars kan jag tycka att det är bra kvalitet då min sadel varit med om mycket och ändå ser helt ny ut :love:

kan inte förstå hur man kan vilja ha stiglädrena på ovansida, de äe ju obekvämt ju=) och som sagt. det spara på sadeln att ha dom under kåpan.

precis, har man ett par biliga pappliknande stigläder från börjes eller nått som är stenhårda så är det klart att de förstör sadeln. finns ju jättemjuka i typ kalvskinn eller va de e. lär knappast bli repor av dom=)

Imorrn kommer sadeln:bump:

Nu är den i rätt kommun, ska bara skickas till "posten"

När det gälller wintecen så har jag hört att dagens vita järn är betydligt vidare än de gamla.

Jaha okej. Men från när räknas de som "nya" då? Min sadel är ca 1 år gammal .

Naggur: oh vad kul att du får den snart! :)

Har ingen aning tyvärr då sist jag red wintec så fanns dom även i rött och blått :D

nu e sadeln framme! ska bara vänta på att man kan ringa å väcka mamma så vi kan hämta den=) inge kul väder idag, tur att man har ridhus så man kan provrida sadeln i alla fall=)

Vissa stigläder ger mer repor än andra... men varför har du dem inte under kåpan? Så slipper du repor :idea:
Annars kan jag tycka att det är bra kvalitet då min sadel varit med om mycket och ändå ser helt ny ut :love:

Det är just det att dom redan är under kåpan...Menar att dom repar under kåpan på själva sadeln :(

kan inte förstå hur man kan vilja ha stiglädrena på ovansida, de äe ju obekvämt ju=) och som sagt. det spara på sadeln att ha dom under kåpan.

precis, har man ett par biliga pappliknande stigläder från börjes eller nått som är stenhårda så är det klart att de förstör sadeln. finns ju jättemjuka i typ kalvskinn eller va de e. lär knappast bli repor av dom=)

Imorrn kommer sadeln:bump:

Nu är den i rätt kommun, ska bara skickas till "posten"

Jag har inte stiglädren ovanpå kåpan då jag verkligen inte tycker det är bekvämt! Benen åker bara runt då tycker jag :)
Menar att dom repar under kåpan på själva sadeln. Och jag har inga dåliga stigläder utan riktigt dyra varianter ;)

men va gör de om de blir repor under? de syns ju inte=)

till alla! Kan INGEN lägga ut nån bild? behöver inte vara fotat på just sadeln. kan vara när ni rider eller vad som helst. bara sadeln sitter på=)

Nej så sant det syns inte :) Men man vill ju ändå inte att det ska vara skador på sadeln :rofl:
Annars älskar jag denna sadel. Tycker den är jätteskön att rida i & då min häst inte har alla muskler än är den perfekt för att slippa byta sadel sen när han har musklat på sig lite. Denna formar ju sig efter hästen :) Mycket bra!
Hur lägger man ut bilder då? Har ingen hemsida eller nåt...Men massor med bilder hehe :)

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Islandshäst Hejhej, jag äger inte en islandshäst men däremot en rund, rörlig tunna med otroligt bred manke och jag har svårt att hitta en sadel till...
Svar
2
· Visningar
3 475
Senast: Snurre
·
Islandshäst Hjälp, nu är jag verkligen vilse i sadeldjungeln. Jag har precis gått och köpt en islandshäst och sadeln som följde med hästen ligger...
Svar
2
· Visningar
1 518
Senast: Ninnea
·
Utrustning Är fundersam över sitsstorlek på akademiska sadlar. Hur är de olika märkena i storlek för byxbak etc? Är i nuläget mest intresserad...
Svar
9
· Visningar
3 254
Senast: Liten
·
S
Utrustning Behöver tips på sadlar som passar en stor islandshäst med lång, rak rygg! Har under en längre tid ridit med en bomlös diddi-sadel, men...
Svar
2
· Visningar
1 485

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka