Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
så två fel gör ett rätt? jag har aldrig sagt att det är okej med utdragna psykiska korrigeringar. jag säger bara att det inte är okej med el och stackel. tidigare var det förbjudet att använda vid träning för tävling (är man medlem i SKK/SBK förbinder man sig att följa deras regler!) och nu är det inte tillåtet ur djurskyddssynpunkt. egentligen är det inte mer att diskutera.
Och jag har aldrig sagt att du har sagt det? Jag säger vad jag uppfattar vara allmänt accepterat i hundsverige och ställer frågan:
Vad tycker hunden är värst?
Jag ser liksom hur oerhört starkt folk reagerar på både el och stackel (förutom om CM använder det) -men hur många gånger har inte folk på buke förespråkat "lägga ner" metoden och fått klapp på axeln och medhåll? Som jag sa innan också vet jag att det är en allmänt accepterad metod som folk anser vara "det bästa för hunden".
Det tycker jag är mycket värre än att Nisse som är proffs på redskapet elar sin hund när den korrigeras-men för övrigt är kanon på att läsa hund och är rättvis i sin bedömning rätt vs fel, och alltså har en hund som är glad i hågen när det ska tränas (tex)..förstår du vart jag vill komma?
Jag ser liksom hur oerhört starkt folk reagerar på både el och stackel (förutom om CM använder det) -men hur många gånger har inte folk på buke förespråkat "lägga ner" metoden och fått klapp på axeln och medhåll?
Men nu var ju frågan-vad tycker hunden.Jag tycker att det är milsvid skillnad på att ruska i nackskinnet på en hund som morrar åt mig och att rycka kopplet uppåt i syfte att träna in kommadot "sitt".
Jag också.Anser alltså att man kan skilja på onödigt våld och nödvändigt våld. det kanske låter hårt men ärligt talat så chansar jag inte på att korrigera en smått aggressiv hund med enbart rösten. Att morra/markera mot mig är totalt oacceptabelt och det markerar jag tydligt.
Jag missförstår ingenting, jag upprepar mina frågor för jag anser att jag inte får svar på dom.Känns lite som att du missförstår med flit?
Jag tycker att det är milsvid skillnad på att ruska i nackskinnet på en hund som morrar åt mig och att rycka kopplet uppåt i syfte att träna in kommadot "sitt".
Anser alltså att man kan skilja på onödigt våld och nödvändigt våld. det kanske låter hårt men ärligt talat så chansar jag inte på att korrigera en smått aggressiv hund med enbart rösten. Att morra/markera mot mig är totalt oacceptabelt och det markerar jag tydligt.
Känns lite som att du missförstår med flit?
Hur gör du själv om du klipper klor på en hund som morrar och nafsar efter dina fingrar? (Förvisso är munkorg en bra uppfinning men den är ingen lösning på själva problemet)
Jag kan ju passa på att förtydliga att jag absolut inte är ett fan av att "lägga ner" hundar, den formen av korrigering är förkastlig.
Håller med!![]()
Nej nej, det var bara ett exempel jag tog. För det ÄR vanligt!![]()
Jag ser liksom hur oerhört starkt folk reagerar på både el och stackel (förutom om CM använder det) -men hur många gånger har inte folk på buke förespråkat "lägga ner" metoden och fått klapp på axeln och medhåll? Som jag sa innan också vet jag att det är en allmänt accepterad metod som folk anser vara "det bästa för hunden".
Det tycker jag är mycket värre än att Nisse som är proffs på redskapet elar sin hund när den korrigeras-men för övrigt är kanon på att läsa hund och är rättvis i sin bedömning rätt vs fel, och alltså har en hund som är glad i hågen när det ska tränas (tex)..förstår du vart jag vill komma?
Men nu var ju frågan-vad tycker hunden.
när man pratar om hårda vs mjuka metoder ska man ju vara medveten om att en del av de metoder som använts, och används, inom den hårda skolan inte är tillåtna. stackelförbudet är ju sprillans nytt, och har kanske inte kommit till allas kännedom.
när det gäller alfarullningar i tid och otid så är det väl det ultimata tecknet på okunskap om hundar. eller djur, och deras beteenden överlag. visst förekommer det alltför ofta, men jag tycker att folk som nämner det brukar tryckas ner ganska hårt och brutalt (och med all rätt!).
jag vet att jag märker ord, men... det där är inte negativ förstärkning. det är positiv bestraffning, dvs du tillför något som minskar beteendet (hugger tag i armen).
Men vi diskuterar ju inte lagen, alla vet fortfarande om att den existerar och ingen vill förändra den. Frågan är väl snarare varför vissa metoder är allmänt accepterade och andra inte.hade alla klickertränat hade vi sluppit det här pratet. nej men skämt åsido, när man pratar om hårda vs mjuka metoder ska man ju vara medveten om att en del av de metoder som använts, och används, inom den hårda skolan inte är tillåtna. stackelförbudet är ju sprillans nytt, och har kanske inte kommit till allas kännedom.
Men det skrev jag aldrig heller, jag skrev inte heller att Nisse var en allmänt duktig instruktör. Jag jämförde honom med Lisa som använder sig av den accepterade metoden-och undrar egentligen vilken hund som har det värst...och frågan ställer jag inte till vad folk tycker. Utan vad man tror att hunden tycker-jag vill somsagt inte lägga mitt eget samvete på hundens.jag tror inte nisse är så duktig som han tror sig vara om han anser sig tvingad att använda stackel/el/övervåld öht. hundar är otroligt tillgivna djur, alla har väl hört historien om han som skar av halsen på sina hundar, och att de trots att de var döende försvarade sin ägare när polisen kom? sanningshalten kan diskuteras, men scenariot är nog inte helt omöjligt. att hunden blir glad när nisse blir trevlig betyder alltså inte att nisse är en duktig dressör eller god ledare.
Vem argumenterar till dess fördel?jag argumenterar emot att stackel och el skulle kunna ha några fördelar. du får inte använda det i sverige, så därför finns det ingen mening med att argumentera för det. det kommer inte bli tillåtet igen, inse fakta, ge upp. men ersätt inte!
Då uppfattar jag det annorlunda helt enkelt. Jag blir ofta chockad och illa berörd över hur vanligt det är-och ffa hur accepterat det är.när det gäller alfarullningar i tid och otid så är det väl det ultimata tecknet på okunskap om hundar. eller djur, och deras beteenden överlag. visst förekommer det alltför ofta, men jag tycker att folk som nämner det brukar tryckas ner ganska hårt och brutalt (och med all rätt!)
Som t ex att rycka i kopplet för att få hunden att sätta sig.
Vilken bestraffning hade hunden föredragit om den fått välja?
sas