Kanon! Klicker...

Sv: Kanon! Klicker...

och vissa gånger måste man vara 100 på att det fungerar.

Jo, där håller jag med. Tex det avsnittet där CM tränar sina hundar att backa undan från skallerormar och använder sig av el-där hade jag inte tvekat att göra samma sak. Hellre en kyss än hundens liv.

:crazy:

Inte uppfostrar då jag mina barn och hundar på samma sätt..

Nej det finns det förhoppningsvis ingen som gör, men det var inte det som det handlade om.

Jag menar att de grundläggande principerna i inlärningspsykologi är samma för hundar, katter, hästar, barn osv osv.

*KL*

Jag tycker hela den här diskussionen är fjantig. Först för att jag tror knappast någon kommer ändra åsikt för att det dyker upp motargument. Det har väl aldrig hänt i bukes historia? Även om personen tycker att argumentet är bra så kan man ju inte ändra sig åsikt :eek:

För det andra så är det ett så uttjatat ämne som aldrig leder till något mer än personliga påhåpp, egenutnämnda experter och dessutom folk som sas "läser mellan raderna".

Jag är böjd att hålla med. Det är ganska mycket "läsning mellan raderna" här.

ni som säger att man inte ska jämföra barn och djur, hur ställer ni er till barn utan tal? som IQ-mässigt befinner sig på en nivå under vuxna hundar? tror ni det går att tala dessa barn tillrätta? eller att de ska fostras till självständighet? dessa barn är det olagligt att ta tag i, men man måste väl ändå kunna förändra deras beteenden?

Tror du på allvar att det inte går att kommunicera med barn utan tal, utan att ta tag i dem??

:crazy:

Först skriver du;

Betingning, positiva/negativa konsekvenser. Gör si så blir det behagligt, gör så så blir det obehagligt. Högst applicerbart på både barn och hundar.

sen;

"Nej det finns det förhoppningsvis ingen som gör, men det var inte det som det handlade om.

Jag menar att de grundläggande principerna i inlärningspsykologi är samma för hundar, katter, hästar, barn osv osv."

Jag håller verkligen inte med dig :crazy:

såna uttalanden fäller man bara om man verkligen inte har en aning om vad man snackar om. klicker fungerar allra bäst på kvicka hundar. en del av de border collies du ser på sm har tränats med just klicker. det är inte ens något nytt under solen, utan har använts i usa en längre tid. vi är helt enkelt väldigt efter i sverige.

vid vilka tillfällen skulle det vara helt värdelöst med klickerträning menar du?

Jag måste nog säga att jag har en ganska bra anning, att jag själv har BC och min mamma tävlar på SM nivå (med just BC). Självklart funkar den utmärkt på kvicka hundar (det mesta gör ju det) men jag tycker den har ett sätt att motivera soffpotatisar också.

Jag tycker det är svårt att använda klicker i visa lydnadsmoment, men framför allt i skogen och på (mina egna) promenader. Klicker är inte nog intressant även om jag skulle ha en tårta i fickan....

Men som jag skrev är det förmodligen bara jag som inte kan...
Det jag ville ha sagt är att klicker inte är nån magisk grej som alltid funkar sten bra, som någon skrev förut, ibland blir det så fel (klicker i huvudet).... Jag vet många som använder klicker periodvis, det verkar ju funka det med. Tycker bara det är så onödigt att hylla den så högt som den görs i denna tråd...(även om det just nu handlar mest om stackel och el)

Smyger in igen!
En liten fundering från mig.Jag har haft hundar i snart 30 år,har aldrig sett ett stackel eller hört att någon i min närhet skulle ha använt ett sådant.Men i rätta händer och vid rätt tillfälle så kan jag kanske acceptera att det andväns.Vi inom travet korrigerar hästarna med utrustning,varför ska man inte kunna göra det på hund?

Antar att de var till alla men att du KL min knapp ;)

För en voove hund som bor inne och sover i sängen är det värre med :) Nä, inte riktigt men lite så känner jag iblnad när man jämnför häst och hund ;)

Grejen är väl den att el inte får användas på hästar heller (för att fösa) av vem som helst, lika så om man satt taggar under sadeln skulle nog folk också reagera...just stackel och el är nog himla lätt att använda fel och det är därför det förbjuds tror jag....

Men man får använda grammantygel, betsel (även dom mycket skarpa), stjärnsporrar,elstängsel,brems, inspänningstygel,rollkura (en slags träningsmetod), rida fälttävlan (20 dödsfall bara i år) och mycket mycket mer.

Ja,du har rätt det var menat till alla!
Nu menar inte jag att vem som helst ska använda stackel,utan en kunnig person.Och sen måste man titta på vad det är för hund oxå!
PÅ min hund skulle det inte gå,han skulle bajsa på sig.
Jag förstår vad du menar när du jämför hund och häst,hunden blir mer nära en när man lever så tätt in på dom.El är jag inte ett dugg intresserad av,utan jag pratar om stackel.

Tja, förmodligen för att djurmänniskor alltid vet bäst ;) Skulle det vara lagligt tror jag man skulle behöva en treårig utbildning för att få/ta reda på rätt person att använda det...det ser jag som största problemet om det var lagligt, för vem? för alla?

Tja, förmodligen för att djurmänniskor alltid vet bäst ;) Skulle det vara lagligt tror jag man skulle behöva en treårig utbildning för att få/ta reda på rätt person att använda det...det ser jag som största problemet om det var lagligt, för vem? för alla?

Jag är inte rätt person att svara på detta,eftersom jag aldrig ens har sett ett stackel.Men,nej jag tycker inte att vem som helst ska kunna använda ett stackel.I fel händer blir all sådan utrustning en plåga för djuret.

Vad menar du?

Det är väl självklart att man inte uppfostrar hundar och barn på samma vis, även om grunderna i deras inlärning är likadan.

vi har lite olika erfarenheter där. jag ser rätt sällan att folk vräker runt sina hundar (nu menar jag handgripligen, att lägga hunden på kommando, eller att en hund självmant lägger sig med magen blottad när man fräser åt den räknas väl inte hit?). det skulle väl i så fall vara här på buke.

jag tror att syftet med övervåldet skiljer sig åt dock. folk som vräker runt sina hundar vill nog att hunden ska visa dem mer respekt, och blandar ihop det med rädsla. folk som elar och stacklar gör det väl knappast till vardagslydnad? i alla fall jag är nog lite benägen att tillåta brutalare metoder till vardagslydnaden, som ju också gynnar hunden, än till övrig dressyr som mest är för vår skull. med det menar jag inte att det är okej att kasta runt hunden, men det tror jag du förstår.

det blev lite svamligt det här, säg till om det blev för svårt att få något vettigt ur det :).

Först skriver du;

sen;

"Nej det finns det förhoppningsvis ingen som gör, men det var inte det som det handlade om.

Jag menar att de grundläggande principerna i inlärningspsykologi är samma för hundar, katter, hästar, barn osv osv."

Jag håller verkligen inte med dig :crazy:

hur tror du att skolsystemet är uppbyggt? varför blir barnen gladare för ett MVG än för ett IG? tror du inte att det är meningen att de ska bli glada för ett MVG eller plus i kanten på uppsatsen? vilka resultat är det som premieras?

men nu hakar du upp dig på manicken. jag har ju skrivit att själva manicken inte är magisk, den är en markör. själva träningsmetoden går ut på att hunden jobbar för att få höra det där klicket. inte på att den ska vilja ha tårtan som du har i fickan. det låter rätt mysko om man inte är insatt kanske, men det fungerar. utan magi.

skillnaden är att en normalstor häst väger 20 gånger mer än en normalstor hund. för allas säkerhet kan det därför vara befogat med skarpa bett. en nödbroms helt enkelt. men jag förstår inte hur i hela friden graman och thiedeman kan vara lagligt. det är ju inte lagligt att barrera eller blistra.

skillnaden är att en normalstor häst väger 20 gånger mer än en normalstor hund. för allas säkerhet kan det därför vara befogat med skarpa bett. en nödbroms helt enkelt. men jag förstår inte hur i hela friden graman och thiedeman kan vara lagligt. det är ju inte lagligt att barrera eller blistra.

Så bara för nåt är större o tyngre då är det rätt o använda saker som kan utsätta djuren för smärta?

Vad är okej och använda på Elefanter då när man dresserar dom?

Det är väl lika mycket djur och de ska väl ha samma värde som alla andra djur dom som en Schäfer som man bara ska snutta o dalta med nu förtiden.

Senast ändrad:

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka