Kanon! Klicker...

Sv: Kanon! Klicker...

hade belöningen varit det viktiga hade det spelat en stor roll vad belöningen bestod av. det gör det inte. mina hundar vrider ut och in på sig för, vadå? en torrfoderkula? inte ens om jag hade mutat dem med en hel näve hade jag fått dem att arbeta så hårt som de gör när de vet att det finns en chans att jag kanske klickar.

ja, man kan ju säga att de använder sig av kroppspråk för att visa sin ilska/frustration *skratt*.

men jag menar bara att det går att förändra deras beteenden utan att ta tag i dem, som man gör med hundar. argumentet när man jämför barn med hundar är att barn kan man tala tillrätta. men barnen jag jobbar med (några av dem) går det inte att tala tillrätta. dels därför att de har en bristande förståelse för språk (talat, tecknat), dels därför att de har svårt med sammanhang och inlevelseförmåga. det går inte att säga att "du får inte slå på mig för det gör ont". om de ens bryr sig om att det gör ont på mig är det inte säkert att de förstår att det gör ont, eller att det är de som har tillfogat mig smärtan, eller hur de ska låta bli att göra det igen. men det är långt ifrån omöjligt att lära dem sluta slåss.

men jag menar bara att det går att förändra deras beteenden utan att ta tag i dem, som man gör med hundar. argumentet när man jämför barn med hundar är att barn kan man tala tillrätta. men barnen jag jobbar med (några av dem) går det inte att tala tillrätta. dels därför att de har en bristande förståelse för språk (talat, tecknat), dels därför att de har svårt med sammanhang och inlevelseförmåga. det går inte att säga att "du får inte slå på mig för det gör ont". om de ens bryr sig om att det gör ont på mig är det inte säkert att de förstår att det gör ont, eller att det är de som har tillfogat mig smärtan, eller hur de ska låta bli att göra det igen. men det är långt ifrån omöjligt att lära dem sluta slåss.

Men det är väl precis det jag sagt? Att jag INTE tycker hundpsykologi är direkt applicerbart på barn, som trani sa?

Men det du skrev innan var ju "Barn utan tal" då menade jag på att det såklart går, överlag, eftersom du inte skrev då, att det handlade om några av de barn du jobbar med. De barn jag jobbat med, som haft detta funktionshinder, har det inte varit några problem att kommunicera med på andra sätt.

HÅller med Dig, Cillamuffins, i det du skriver.
Du har ju till och med varit med här hemma på nåt träningstillfälle ;)
KL

Vi har använt oss av klicker periodvis det funkar väldigt bra på vår hund! När jag väl lärt mig detta insåg jag att man kunde lära saker på ett mkt enklare och snabbare sätt. Tycker det är en bra grej!

Han läsa :p och det beror nog på att just den kommentaren brukar komma från motsatt håll för det mesta i sådana där situationer :cool:

kl

Har läst igenom denna långa diskussion nu och det jag reagerar på är att många verkar sätta likhetstecken med mjuk-klicker resp hård-ej klicker

Men man kan även vara mer åt det hårda hållet i träningen och ändå använda sig mycket av klicker (och tvärtom).

Jag tror nog att jag skulle klassas som ganska hård nu (när jag jämför med de andra jag tränat samtidigt som), använder mig av både fysiska och verbala korrigeringar, när det är nödvändigt ganska ordentligt. I början så var jag alldeles för mjuk, var rädd för att ta i i korrigeringarna, och nej det funkade inte på min hund i alla fall. Efter råd här på buke, att man ibland faktiskt verkligen måste kräva att hunden ska göra det man säger och koncentrera sig, så går det nu så mycket bättre.

Kombinerat med klickern som hjälpmedel för att lätt kunna markera exakt när han gör rätt/tänker rätt så har det gått framåt med stormsteg. Från att inte enns kunna gå fot när andra hundar är närvarande så gick vi tex idag slalom runt andra hundar med stadig kontakt trots att alla de hundarna inte satt stilla och kunde tom utföra platsliggning och läggande under gång med andra hundar som rörde sig runt oss.

Har lärt mig en hel del genom buke. När jag ser vissa träna är jag glad att jag tagit till korrigeringar när hunden gör fel, för det ser både roligt ut ( :p) och oefffektivt när folk hoppar, tjoar och lockar med korv i ena änden av snöret (eller i bästa fall fortsätter gå, ibland med något litet knyck i kopplet) medans hunden i andra änden är upptagen med att busa med hunden bredvid och reagerar inte öht...

Jag tror (med min minimala erfarenhet) att det är bra att verkligen ordentligt på ett enkelt sätt visa hunden både när den gör rätt och när den gör fel.

Senast ändrad:

*kl*

Jag bara undrar..

Ni som säger att man måste korrigera hunden hit och dit med stackel, röst, alfarullningar osv. NÄR måste ni göra det här? I vilka situationer och varför? Vad för effekt vill ni uppnå?

Gilly

*kl*

Jag bara undrar..

Ni som säger att man måste korrigera hunden hit och dit med stackel, röst, alfarullningar osv. NÄR måste ni göra det här? I vilka situationer och varför? Vad för effekt vill ni uppnå?

Gilly

Vart står det att nån måste korrigera med stackel o alfarullningar o.s.v.

Så du menar att du aldrig korrigerat din hund nån gång med ex röst eller ett koppel ryck?

*kl*

Jag bara undrar..

Gilly

Hm..skulle iof jag också vilja veta..men vart har du läst det?
Jag ser inget inlägg som syftar på det nämligen..

Huvudsakligen när hunden får för sig att den hellre skulle vilja leka med hunden eller människan där borta än fokusera på matte.

Använder dock varken stackel, alfarullningar (vem har skrivit att de gör det?? har inte sett det i tråden) utan röst, fötter, händer och koppel, vanligast är att jag tar i örat (sticker perfekt upp :p) eller drar till i kopplet samtidigt som jag säger "öhrm" eller nåt.

*kl*

Okej, säg såhär då:

NÄR skulle man behöva använda el och stackel? När korrigerar ni era hundar (om ni nu gör det--) och varför? Syfte?

Gilly

NÄR skulle man behöva använda el och stackel?
Jag kan alldeles för lite om redskapen för att svara på det i eget syfte. Men jag vet att el användes mycket i jaktsammanhang när det var tillåtet-för att få hundarna att inte sticka på vilt. Men jag ska somsagt inte uttala mig för mycket. Jag är ju inte precis för redskapet.

När korrigerar ni era hundar (om ni nu gör det--) och varför? Syfte?
Tex om han blir okontaktbar och går illa i kopplet (händer endast när han känner lukt av löptik) och blockerar sig. Då korrigerar jag honom för att visa att jag inte tillåter den "blockeringen". Om han springer fram till andra hundar utan att "fråga först" (händer fortfarande då och då med dom få hundarna han brukar få leka med)-också för att visa att han får gå när jag säger till och aldrig annars. Eller om han blir för påstridig med tex katten-helt enkelt för att han ska lugna sig.

*kl*

Okej, säg såhär då:

NÄR skulle man behöva använda el och stackel? När korrigerar ni era hundar (om ni nu gör det--) och varför? Syfte?

Gilly

El kan ju användas inom alla kategorier av fel om man så vill.Stackel används på samma sätt som man använder helstryp ex. Sen med fördel kan man ju driva upp en hund med stackel också.

Korrigerar när hunden gör fel givetvis när trodde du?

Syfte ja enkelt få hunden o sluta upp med felbettenden omedelbart!

*kl*

När korrigerar ni era hundar (om ni nu gör det--) och varför? Syfte?

Gilly

Jag måste få fråga; Har du aldrig någonsin sagt nej till hunden eller hindrat den från att göra saker som du inte anser vara önskvärda beteenden :confused:

Även ett nej, ett handtecken eller annat i kroppsspråket som hindrar hunden från att göra något oönskat är i grund och botten en korrigering från förarens sida. Även ignorering/utfrysning som en del kör med är korrigering, fast mer åt bestraffningshållet enligt mig.

Jag tror nämligen inte på att det finns hundar som aldrig någonsin i hela sitt liv inte gjort något som husse/matte anser vara o-önskvärt :cool:

Så vad gör du om din hund en dag får frispel och bara ska fram till den löptiken som går 200 meter framför er, sliter och drar i kopplet så han går på bakbenen och nästan stryper sig själv, pipandes, gnällandes och skällandes. Vad gör du då?

Har du en tik får du läsa in ett annat exempel, men med samma beteende hos hunden.

Senast ändrad:

jag menade såklar typ klickerträning fast utan klicker. argumentet för att man skulle ta tag i sin hund brukar ju vara att de förstår inte andra metoder, eller att andra metoder skulle ge ett sämre resultat. våra barn får vi inte ta i, och det skulle försämra resultatet (man var inte så snäll vid såna här barn förr). metoden vi använder är mycket lik klickerträning och ger mycket bra resultat.

*KL*

Kom på en sak. Att hela bukefenomenet är jädrans lustigt. Vi har samma problem här på hund som folk i trafiken. Låt mig förklara;

En diskussion på buke/senior om fortkörning. Enligt 99,9% av alla som var i den tråden så var det förkastligt att så många körde fort. Dessa personer körde aldrig någonsin snabbare än vad som var angivet på skyltar. Väldigt konstigt att när man själv någon gång kör helt lagligt i Sverige så blir man omkörd fortare än kvickt. Så det håller inte.

Likadant med korrigering av hund, koppelryck, nyp i örat/ljumsken/kinden. Fy tusan, sånt gör man väl inte på sin hund.. Men ALLA mina vänner med hund (nu menar jag verkligen alla) tar i sina hundar och visar missnöje. Lustigt att det är så främmande på buke, där det mesta ska kletas, klickas, gosas och gullas in.

om du syftar på mig så har jag väl aldrig varit sen med att erkänna att jag tagit, och tar tag i mina hundar? jag är en för dålig dressör, och har ett för kort tålamod för att inte säga "hallå där. stopp och belägg". jag säger bara att det inte alls är nödvändigt för ett bra slutresultat.

på senare tid händer det dock allt mer sällan. jag har hittat andra vägar att nå min hund på, än genom tillfogande av smärta. och det har inget med klet (?), gos eller gull att göra.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka