Kanon! Klicker...

Sv: Kanon! Klicker...

Före det frågade du ju varför vi korrigerar våra hundar och det var väl det som fick de flesta att reagera. Och då skulle en liknelse vara om du frågade varför vi gillar pasta eller viltkött. .

Jag menade vad för effekt ni vill uppnå när ni korrigerar era hundar, hur ni gör det, när ni gör det osv. Förstår inte varför det skulle vara en så konstig fråga;)

Jag har faktiskt fått samma intryck som flera andra, att du tycker det är fel med korrigeringar och att du i princip aldrig korrigerar dina hundar. Men nu har du ju förklarat att det inte var så. Så, summa summarum, vi korrigerar av samma anledningar, allihop som svarat i tråden. Eller finns det egentligen några andra anledningar till att korrigera? Vad får dig i så fall att tro det och vilka anledningar skulle det vara? Det var nog det här som fick de som svarat att reagera och undra.

Det är sant! Jag tycker att det i många fall är fel med korrigeringar och försöker alltid försöka lösa ev. problem med andra metoder.

I uppfostringssyfte (tex inte jaga katter, ganaga på skor osv) tror jag att korrigeringar är nödvändigt, men jag har svårt att hitta situationer i träningen/på planen där man skulle behöva korrigera.

För hunden finns det ju inga "rätt" eller "fel" beteenden. Vad hunden gör beror ju på behov och motivation.

På mina 2-hemmaklubbar (och utanför planen innan tävling på andra klubbar) är det jämt folk ute på planerna som nyper hunden i örat när den sackar efter i fotgåendet, inte tar apporten osv. Lyssnar inte hunden ryts det och om hundens ställande under gång itne är tillräckligt snabbt måste man höja rösten extra och ryta till igen.

Det är sådana korrigeringar jag vill ha svar på varför folk gör. När jag frågar får jag aldrig vettiga svar. Härinne är det plötsligt ingen som gör det; men på klubben/utanför plan på tävlingar syns det överallt.

Gilly

Kan väl svara lite på korrigeringar som används av mig när det gäller lydnads momenten. Observera att detta gäller färmst vuxna hundar som "vet vad jag menare" med fot tex.

"Fot"
Hunden kollar tittar sedan på något annat mer intressant
Snabb korrigering nej (eller med litet ryck, beroende på sorts hund)
"braa duktig, fot"
Här är ju inte rycket så hårt att hunden flyger med utan mer som en liten "hoho här är jag"
Detta är en av de korrigeringar jag kan göra på planen som är att "ta tag i hunden", dock så är det aldrig skrik, gap eller vansinne utan lungt och sansat...en markering som inte gör ont, men som ger uppmärksamhet. Sen finns de ju de hundar som det räcker med ett nej och då räcker ju det, man tar ju inte i mer än nödvändigt...

Jag menade vad för effekt ni vill uppnå när ni korrigerar era hundar, hur ni gör det, när ni gör det osv. Förstår inte varför det skulle vara en så konstig fråga;)

Ja, jag tänkte mer att det väl är självklart att man korrigerar när hunden gör fel, vad är alternativet liksom? Man korrigerar ju inte när hunden gör rätt precis. Men nu förklarade du ju lite mer hur du menade.

Det är sant! Jag tycker att det i många fall är fel med korrigeringar och försöker alltid försöka lösa ev. problem med andra metoder.

I uppfostringssyfte (tex inte jaga katter, ganaga på skor osv) tror jag att korrigeringar är nödvändigt, men jag har svårt att hitta situationer i träningen/på planen där man skulle behöva korrigera.

Ok, där håller jag helt med. Ändå anser vi oss tillhöra olika "filosofier", jag den hårdare och du den mjukare.

För hunden finns det ju inga "rätt" eller "fel" beteenden. Vad hunden gör beror ju på behov och motivation.

På mina 2-hemmaklubbar (och utanför planen innan tävling på andra klubbar) är det jämt folk ute på planerna som nyper hunden i örat när den sackar efter i fotgåendet, inte tar apporten osv. Lyssnar inte hunden ryts det och om hundens ställande under gång itne är tillräckligt snabbt måste man höja rösten extra och ryta till igen.

Det är sådana korrigeringar jag vill ha svar på varför folk gör. När jag frågar får jag aldrig vettiga svar. Härinne är det plötsligt ingen som gör det; (jo det är det väl? )men på klubben/utanför plan på tävlingar syns det överallt.

Ok, ja det kan jag inte svara på för så gör inte jag. Personligen korrigerar jag inte om hunden gör fel i momenten, vi är är båda två nybörjare och jag är absolut inte tillräckligt kunnig för att säga att jag gör exakt rätt och det är hunden som gör fel och borde göra momentet bättre. Ofta är det ju faktiskt jag som har gjort fel och då är det taskigt att korrigera hunden.

Men hur det blir om/när vi blir riktigt duktiga kan jag inte svara på. Dock kan jag korrigera på planen, om min hund spanar in hästarna i hagen bredvid, börjar vädra, kollar på de andra hundarna, börjar lätta lite i rumpan och vara på väg att sticka eller inte är uppmärksam.

Gilly

.......................

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka