Kanon! Klicker...

Sv: Kanon! Klicker...

Då går det snett på många då, för jag vet en hel del hundar (som samma person ej har lärt in/instruerat) som skiter i klicket om den inte uppfattar det som, vad ska man säga, "värt det".

Självklart tar hon torrmaten flera gånger men en annan hund eller händelse blir mer intressant än klicket, om jag bara kör med torrmat...hon är väl dum i huvet då, eller trög vad vet jag? :) Vi har iaf tränat in det enligt "konstens alla regler"...

kanske har ni avancerat för fort. en väl inklickad hund, som vet att ett klick kan komma, säljer sin själ för att få höra det där klicket. det är ju inte heller meningen att hunden ska veta att det finns godis, och alltså inte heller om det är brödskalkar eller leverpastej, för då har du missat en mycket viktig bit. man ska inte muta hunden! en mutad hund vet vad den har att välja på, och kan välja en annan hund framför en burk leverpastej.

A fast det var väl sak samma eftersom belöningen (enligt min instruktör) kan vara leksak om hunden uppskattar det...

Men ja någonting är det...

Tex om han blir okontaktbar och går illa i kopplet (händer endast när han känner lukt av löptik) och blockerar sig. Då korrigerar jag honom för att visa att jag inte tillåter den "blockeringen". Om han springer fram till andra hundar utan att "fråga först" (händer fortfarande då och då med dom få hundarna han brukar få leka med)-också för att visa att han får gå när jag säger till och aldrig annars. Eller om han blir för påstridig med tex katten-helt enkelt för att han ska lugna sig.

Lät mycket vettigt tycker jag! Och det är väl på ett ungefär i de fallen jag korrigierar också.

Det jag har svårt för är alla dessa som står och skäller/nyper/bestraffar sin hund på plan..:confused: Förstår inte deras syfte liksom. Menmen! Får se om det kommer några sådana senare i tråden!:D

Gilly

Jag måste få fråga; Har du aldrig någonsin sagt nej till hunden eller hindrat den från att göra saker som du inte anser vara önskvärda beteenden :confused:

Huh? Vad har fått dig att tro det? Citera tack!

Gilly

När korrigerar ni era hundar (om ni nu gör det--) och varför? Syfte?

Det framstår av det du skriver ovan och en hel del annat att du aldrig behöver korrigera dina hundar och som jag skrev så är även ett Nej en korrigering.

Ser gärna att du svarar på min fråga..

Så vad gör du om din hund en dag får frispel och bara ska fram till den löptiken som går 200 meter framför er, sliter och drar i kopplet så han går på bakbenen och nästan stryper sig själv, pipandes, gnällandes och skällandes. Vad gör du då?

Har du en tik får du läsa in ett annat exempel, men med samma beteende hos hunden.

Fast är det någon i denna tråd som sagt att man ska stå och skäller/nyper/bestraffar sin hund på plan??

Inte för att man SKA göra det, men visst händer det med båda mina hundar. Bara för att jag är på en appellplan innebär inte det att mina regler i vardagen försvinner.

jag kan också få för mig att göra det. det som jag inte accepterar utanför plan accepterar jag inte heller på plan.

Det framstår av det du skriver ovan och en hel del annat att du aldrig behöver korrigera dina hundar och som jag skrev så är även ett Nej en korrigering.

Det var en fråga från min sida.

Att jag frågar När NI korrigerar era hundar är väl inte så konstigt?! Samma sak som hur man frågar hur lagar NI er pasta eller vilket viltkött gillar NI bäst.

Eller? Hur skulle du formulera dig om du var nyfiken på hur andra tänkte? ge mig gärna ett exempel så jag förstår vad du menar.

Du får gärna citera där det framstår att jag aldrig behöver korrigera mina hundar.

Ser gärna att du svarar på min fråga..

Svaret på din fråga? Jag skulle, på min veka hane, lungt och bestämt säga att så gör man inte och vända, träna uppmärksamhet och svängar. Mer skulle inte behövas, han är så känslig ändå. Skulle det vara min älsta tik som tex fick syn på en katt skulle jag behöva säga till henne ordentligt.

Nu kanske du kan svara på min fråga?

Gilly

MrsScabtree : har pm:at dig om något som kommer att göra dig MYCKET glad:banana:

Gilly

och aliide

Jag hävdar inte att jag inte säger åt min hund på planen, det jag blev mest paff över var Gillys uttryck, då jag inte tyckte detta hade disskuterats i tråden...

Det var en fråga från min sida.

Att jag frågar När NI korrigerar era hundar är väl inte så konstigt?! Samma sak som hur man frågar hur lagar NI er pasta eller vilket viltkött gillar NI bäst.

Före det frågade du ju varför vi korrigerar våra hundar och det var väl det som fick de flesta att reagera. Och då skulle en liknelse vara om du frågade varför vi gillar pasta eller viltkött. . ;)

Eller? Hur skulle du formulera dig om du var nyfiken på hur andra tänkte? ge mig gärna ett exempel så jag förstår vad du menar.

Du får gärna citera där det framstår att jag aldrig behöver korrigera mina hundar.

Jag har faktiskt fått samma intryck som flera andra, att du tycker det är fel med korrigeringar och att du i princip aldrig korrigerar dina hundar. Men nu har du ju förklarat att det inte var så. Så, summa summarum, vi korrigerar av samma anledningar, allihop som svarat i tråden. Eller finns det egentligen några andra anledningar till att korrigera? Vad får dig i så fall att tro det och vilka anledningar skulle det vara? Det var nog det här som fick de som svarat att reagera och undra.

Gilly

.......................

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka