Kanon! Klicker...

Sv: Kanon! Klicker...

om den kan vara till fara för folk och fä är jag beredd att rucka på det. precis som jag anser att man bör ha grimma på aggressiva och starka hundar. men inte som en permanent lösning, utan som en nödbroms tills det verkliga problemet är löst.

om den kan vara till fara för folk och fä är jag beredd att rucka på det. precis som jag anser att man bör ha grimma på aggressiva och starka hundar. men inte som en permanent lösning, utan som en nödbroms tills det verkliga problemet är löst.

Aha så en grimma som man kan vrida sönder nacken med är helt okej men inte ett Stackel som nyper skinnet.

Tycker du själv inte att du har en dubbelmoral nu som heter duga?

Aha så en grimma som man kan vrida sönder nacken med är helt okej men inte ett Stackel som nyper skinnet.

Tycker du själv inte att du har en dubbelmoral nu som heter duga?

stackel är ju inte tillåtet, så vad finns det för val? när det gäller farliga djur är jag faktiskt mer intresserad av min och mina hundars säkerhet än att den hunden ska ha det så bra som möjligt. jag menar inte att man bör banka skiten ur den aggressiva hunden, men den ska hindras från att nå mig. det vete tusan om det klassas som dubbelmoral.

stackel är ju inte tillåtet, så vad finns det för val? när det gäller farliga djur är jag faktiskt mer intresserad av min och mina hundars säkerhet än att den hunden ska ha det så bra som möjligt. jag menar inte att man bör banka skiten ur den aggressiva hunden, men den ska hindras från att nå mig. det vete tusan om det klassas som dubbelmoral.

Stackel är ju helt okej enda du behöver göra är o inte gå på SBK o SKK träningsplaner o tillställningar så finns det inge som hindrar dig.

hur tror du att skolsystemet är uppbyggt? varför blir barnen gladare för ett MVG än för ett IG? tror du inte att det är meningen att de ska bli glada för ett MVG eller plus i kanten på uppsatsen? vilka resultat är det som premieras?

Men vad i hela världen svarar du på?? VAR har jag skrivit något om skolsystemet???

Du behöver inte ha en klicker för att kunna klickerträna- valfritt distinkt ljud fungerar utmärkt. Själv "klickar" jag min BC med "Good Boy!"

/M
klickertränare på häst

Men vad i hela världen svarar du på?? VAR har jag skrivit något om skolsystemet???

du verkar ha uppenbara problem att tolka min text. provar igen. detta var det jag svarade på.

Först skriver du;

Citat:
Ursprungligen postat av Trani
Betingning, positiva/negativa konsekvenser. Gör si så blir det behagligt, gör så så blir det obehagligt. Högst applicerbart på både barn och hundar.

sen;

"Nej det finns det förhoppningsvis ingen som gör, men det var inte det som det handlade om.

Jag menar att de grundläggande principerna i inlärningspsykologi är samma för hundar, katter, hästar, barn osv osv."

Jag håller verkligen inte med dig

jag menar att skolsystemet är uppbyggt enligt de principerna som trani pratar om.

menar du att man ska skita i JBV's föreskrifter? men då kan man väl använda el korrekt på stan också, utan att riskera att anmälas? för min egen del gäller det jag skrev ovan. bor man här bör man följa de lagar och föreskrifter som finns.

http://jordbruksverket.se/download/18.1c72e95711857a2245380004576/2008-005.pdf

Följer du alla deras regler till punkt o pricka? kan garantera dig att du inte gör det om du har hund i bil ex.

Så bara för nåt är större o tyngre då är det rätt o använda saker som kan utsätta djuren för smärta?

Precis, det där resonemanget förstår jag inte riktigt..Betslet sitter ju dessutom i hästens mun som är oerhört känslig och dessutom inte skapt för att ha en bit metall i.

Givetvis, men så var vi här igen..är haltin eller stacklet värre-för hunden? Haltin om något är ett redskap man flitigt ser användas allt mer..det är lite sorgligt måste jag säga, för att där bryr sig folk inte ett dyft. Men stacklet och elen skriks det om i högan sky. Eller ta bara stacklet då för den här gången-iom att det är tillåtet i viss mån.

vi har lite olika erfarenheter där. jag ser rätt sällan att folk vräker runt sina hundar (nu menar jag handgripligen, att lägga hunden på kommando, eller att en hund självmant lägger sig med magen blottad när man fräser åt den räknas väl inte hit?). det skulle väl i så fall vara här på buke.
Oh var glad för det, här verkar det tillhöra vardagen:crazy:

jag tror att syftet med övervåldet skiljer sig åt dock. folk som vräker runt sina hundar vill nog att hunden ska visa dem mer respekt, och blandar ihop det med rädsla. folk som elar och stacklar gör det väl knappast till vardagslydnad? i alla fall jag är nog lite benägen att tillåta brutalare metoder till vardagslydnaden, som ju också gynnar hunden, än till övrig dressyr som mest är för vår skull. med det menar jag inte att det är okej att kasta runt hunden, men det tror jag du förstår.
Det är svårt för mig att sägavilka som elar och stacklar, men elanvändning vet ju jag att det har använts i syfte att tex göra en hund viltren. Och i USA är ju stacklet vardagsmat. Vissa använder redskapen i dressyren kan jag tro. Men jag tycker iof inte det spelar någon roll. Frågan är hur hunden svarar på behandlingen-och om den är lycklig eller ej ändå. Och varför folk säger bu till det ena, men bä till något som är värre eller "lika illa"..det blir liksom lite dubbelmoral tycker jag själv.

d
et blev lite svamligt det här, säg till om det blev för svårt att få något vettigt ur det :)
Jag tror jag förstod, det märker i vilket fall på mitt svar om det är sammanhängande, haha.

Men anlednigen till att den vill ha klicket är ju för att den får en belöning, man har ju kopplat ihop detta..om hunden då inte vill arbeta för klicket (belöningen) så spelar det ju ingen roll? Så har iaf jag fått lära mig att klickern funkar, den kopplar ihop ljudet med att den kommer få en belöning...det är ju inte bara ljudet som har skapat "välbehagskänslan" som klicket säger...var är det jag inte är insatt? Jag har gått klicker kurs och många jag känner använder det....eller? förklara...? (kanske blev rörigt i inlägget men vet ej hur jag ska skriva)

Och jag svarade Trani där att jag inte tycker det är "högst applicerbart på både hundar och barn"

Vi tycker olika.

Barn som inte har tal, brukar ha teckenspråk? Skrift, bilder, Skrift i handflatan, kroppsspråk etc

jag tycker att det är en enorm skillnad i till vilket ändamål våldet används! om du använder våld till annat än vardagslydnad gynnar det inte hunden i slutändan, och tävlingsdressyr tar liksom aldrig slut. det är hela tiden nya grejer som ska läras in och filas på. har man använt våld en gång så är man nog benägen att göra det igen. jämfört med om du har en hund som äter andra hundar, där kan du vara så illa tvungen att sätta på den grimma (eller annat redskap som hindrar hunden från att äta hundar innan den är färdigtränad, dock inte stackel eftersom det bryter mot JBV's förordningar och det kan knappast vara okej ens i undantagsfall. inte för att det handlar om hur mycket smärta det tillfogar hunden, utan för att man bör följa de föreskrifter som finns som hundägare. tydligt nog piru?).

inte för att det spelar så stor roll för hunden i ögonblicket den känner smärtan, men räknat i vinst och förlust tror jag att vinsten är större än obehaget, för hunden!

tråkigt att det verkar vara vanligt med alfarullningar uppe hos er :(. jag kan inte ens minnas när jag såg det senast.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka