Kanon! Klicker...

Sv: Kanon! Klicker...

i det fria har vargen alltid valet att ge sig av, men tama hundar är helt utlämnade åt vår goda vilja. därför är det riktigt dåligt och oärligt att utsätta hunden för mer våld än nöden kräver. hunden har inget annat val än att ta emot våldet, och om den protesterar blir det bara värre.

HUH?? Precis som du skriver beror det tydligen på...

Klicker är ingen belöning i sig, utan något som talar om att just det där var rätt och strax kommer belöniningen. Klickern använder man ju bara under inlärningen.

Klickerträning handlar om att hunden ska genom att prova sig fram lära sig nya beteenden. Hunden provar något som minsta närmar sig vårt önskade slutbeteende - klick och godis. Detta fortsätter tills du har det önskade beteendet. VARJE klick betyder att just DET var rätt och strax kommer belöningen. Klickar du flera gånger utan att ge godis försvinner ju hela grejjen..

Kör du på det sättet kan du ju lika gärna bara säga bra liksom...

Menmen, alla bli väl saliga på sin fason;)

Gilly

Nu har jag aldrig hållt i en klicker, men jag har däremot läst några poäng etologi så jag förstår ändå tänket bakom metoden. Och som jag förstått det så behöver klicket bara följas av en belöning ibland (när hunden väl förstår att klick=belöning).

Smyger mig in här!
Tycker du Piru att det är okej att använda stackel och el?

Har jag aldrig sagt.

konstigare än hMen sett hundar som är dresserade med det både i Sverige o Tyskland o ser ju vilka fina resultat o inga rädda hundar o.s.v.
Så varför inte om man om man vet exakt vad man håller på med.
Men så få som gör det speciellt med el. Stackel är ju inte mycket speciellt igentligen, bara o tänka att det är skarpare än stryp.
Så el förbudet tycker jag är riktigt ,Tycker dock stackel förbudet är lite hårt då man får använda skarpa hjälpmedel på häst i deras känsliga mun.

el och stackel är övervåld enligt jordbruksverket och jag håller med.

från jordbruksverkets hemsida

Elhalsband/Stackelhalsband

Elhalsband och stackelhalsband får inte användas på hundar. Som elhalsband menas halsband som ger el-stötar via en fjärrkontroll hos hundföraren.

Men, jag anser att det är oetiskt och oansvarigt att orsaka djur onödigt lidande. Att använda smärtsamma metoder för att nå ett syfte som kan nås med andra, "mjuka", metoder är att orsaka onödigt lidande.

Men jisses, alltså, hur definerar du hårda metoder? Hårda metoder för mig är inte lika med våld. Var har PIRU skrivit att han använder smärtsamma metoder, eller tycker det är ok? Eller fattar jag dig fel?

ledsen, men jag kan inte se nyttan med stackel. aldrig någonsin. fungerar inte hunden till det man har tänkt att använda den till får man väl helt enkelt sälja den. det kan liksom inte vara okej att med våld tvinga sitt djur till lydnad.

jordbruksverket har satt upp regler för hur vi ska hantera våra djur i sverige. det är bara att följa eller flytta någon annanstans. så är det att leva i en demokrati. den stora massan bestämmer och alltid är det någon som anser sig komma i kläm. men i det här fallet gynnar det bara djuren ju mer regler som sätts upp. utan jordbruksverket/djurskyddsmyndigheten hade utveklingen mot lösdrift i djurstallar sannerligen inte gått lika fort. förhoppningsvis blir förordningarna om onödiga dressyrhjälpmedel en välbehövlig knuff framåt för en mer etisk hundhållning i sverige. vi brukar vara långt framme när det gäller just djurskydd, och det finns ingen anledning att ramla bakåt på listan.

Du ser ingen nytta nej. Jag kanske ser det inte alla gånger genom o få lydnad på sin hund utan man kanske vill ha fram andra saker.

lydnad och lydnad. vill man använda hunden till något och det inte går utan stackel så anser jag att man får låta bli. gränsen får gå någonstans där jordbruksverket har satt den helt enkelt.

Men jisses, alltså, hur definerar du hårda metoder? Hårda metoder för mig är inte lika med våld. Var har PIRU skrivit att han använder smärtsamma metoder, eller tycker det är ok? Eller fattar jag dig fel?

Som jag skrev tidigare i tråden:
Trani skrev:
Det beror väl på hur man definierar "hårda metoder". Jag har inget emot att korrigera bryskt och handgripligen ibland, men hårda metoder för mig är typ stackelhalsband och kätting i näven när man tränar linförighet..

i det fria har vargen alltid valet att ge sig av, men tama hundar är helt utlämnade åt vår goda vilja. därför är det riktigt dåligt och oärligt att utsätta hunden för mer våld än nöden kräver. hunden har inget annat val än att ta emot våldet, och om den protesterar blir det bara värre.

Men vart går gränsen? En elstöt behöver ju inte vara så häftig att hunden vrålar av smärta eller blir helt matt av den. Låt säga ett litet "tick"..är det värre än låt säga...ett hårt nyp i örat som ändå är en allmänt accepterad metod?

Jag menar inte att jag förespråkar eldressyr, jag hade själv inte föredragit att använda det. Men jag vet också att jag kan alldeles för lite om det för att känna att jag kan vara så säker på hur en hund svarar på metoden. Jag vill helst inte förmänskliga en hund genom att lägga mina samvetskänslor på den. Jag menar, jag ser många ekipage som ofta korrigerar sina hundar ganska hårt socialt-utan att vara fysiska!
Det kan vara så att dom bannar hunden med rösten in i leda och ser inte alls att hunden gett sig för längesedan med slick och tugg. Kommer det sedan en snubbe som korrigerar sin hund med ett elhalsband då och då men som ändå kör med positiv förstärkan när hunden gör rätt-är fullkomligt rättvis och glasklar i vad hunden gör för rätt och fel och har en förbaskat glad hund. Ja då vet jag faktiskt inte vad jag ska tycka-det är svårt för mig att peka på den personen och säga "förbannade djurplågare"..medan lisa står brevid och blänger sin veka collie i ögonen som är allmänt förvirrad över varför korrigeringen tar så lååång tid-dock utan att ha fått någon "handpåläggning".

Jag fattade det som att du trodde PIRU använde det.

Men ok, hur menar du att brysk korrigering och en handgriplig korrigering är "bättre" än stackel? bättre att slå än ha stackel? :crazy: Eller hur definerar du "brysk" korrigering?

Men ok, hur menar du att brysk korrigering och en handgriplig korrigering är "bättre" än stackel? bättre att slå än ha stackel? :crazy: Eller hur definerar du "brysk" korrigering?

Det är härprecis det jag undrar. VI vill så gärna mena på att el är värre än ett tag i nackskinnet-men hur ser hunden på korrigeringen?

Jag kan dessutom tänka mig att största anledningen till att det råder eldressyrsförbud i landet är just för att det vimlar av knäppisar som utnyttjar redskapet för fullt och förstör individ efter individ. För än en gång, tycker hunden att elhalsbandet är obehagligare än att bli nervräkt på rygg (som än idag är en av de mest allmänt accepterade och förkastligaste metoder jag själv vet).

Det är härprecis det jag undrar. VI vill så gärna mena på att el är värre än ett tag i nackskinnet-men hur ser hunden på korrigeringen?

Jag kan dessutom tänka mig att största anledningen till att det råder eldressyrsförbud i landet är just för att det vimlar av knäppisar som utnyttjar redskapet för fullt och förstör individ efter individ. För än en gång, tycker hunden att elhalsbandet är obehagligare än att bli nervräkt på rygg (som än idag är en av de mest allmänt accepterade och förkastligaste metoder jag själv vet).

Precis :crazy:

Tänk att vi håller med varandra för en gång skull ;)

Vad jag menar med att korrigera handgripligen ibland är t ex ruska i nackskinnet om hunden morrar mot mig, eller gör något annat totalt oacceptabelt.

Vad jag menar med onödigt våld är t ex bryska ryck i kopplet för att få hunden att sitta eller som sagt att använda stackel. Jag har och kommer aldrig att slå en hund. Att däremot "ta tag" i den är en annan femma.

Vad jag menar med att korrigera handgripligen ibland är t ex ruska i nackskinnet om hunden morrar mot mig, eller gör något annat totalt oacceptabelt.

Vad jag menar med onödigt våld är t ex bryska ryck i kopplet för att få hunden att sitta eller som sagt att använda stackel. Jag har och kommer aldrig att slå en hund. Att däremot "ta tag" i den är en annan femma.

Varför tycker du att ett kort ryck med ett stackel är värre än ett rusk i nackskinnet? Tycker hunden det?

så två fel gör ett rätt? jag har aldrig sagt att det är okej med utdragna psykiska korrigeringar. jag säger bara att det inte är okej med el och stackel. tidigare var det förbjudet att använda vid träning för tävling (är man medlem i SKK/SBK förbinder man sig att följa deras regler!) och nu är det inte tillåtet ur djurskyddssynpunkt. egentligen är det inte mer att diskutera.

så två fel gör ett rätt? jag har aldrig sagt att det är okej med utdragna psykiska korrigeringar. jag säger bara att det inte är okej med el och stackel. tidigare var det förbjudet att använda vid träning för tävling (är man medlem i SKK/SBK förbinder man sig att följa deras regler!) och nu är det inte tillåtet ur djurskyddssynpunkt. egentligen är det inte mer att diskutera.

Men det är väl ingen som sagt?? Var förespråkar någon el eller stackel?

så två fel gör ett rätt? jag har aldrig sagt att det är okej med utdragna psykiska korrigeringar. jag säger bara att det inte är okej med el och stackel. tidigare var det förbjudet att använda vid träning för tävlin
Och jag har aldrig sagt att du har sagt det? Jag säger vad jag uppfattar vara allmänt accepterat i hundsverige och ställer frågan:

Vad tycker hunden är värst?

Jag ser liksom hur oerhört starkt folk reagerar på både el och stackel (förutom om CM använder det) -men hur många gånger har inte folk på buke förespråkat "lägga ner" metoden och fått klapp på axeln och medhåll? Som jag sa innan också vet jag att det är en allmänt accepterad metod som folk anser vara "det bästa för hunden".
Det tycker jag är mycket värre än att Nisse som är proffs på redskapet elar sin hund när den korrigeras-men för övrigt är kanon på att läsa hund och är rättvis i sin bedömning rätt vs fel, och alltså har en hund som är glad i hågen när det ska tränas (tex)..förstår du vart jag vill komma?

(är man medlem i SKK/SBK förbinder man sig att följa deras regler!) och nu är det inte tillåtet ur djurskyddssynpunkt
Här förstår jag inte riktigt vart du vill komma. Alla vet ju hur lagen ser ut.

egentligen är det inte mer att diskutera.
Varför gör du det då?

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka