Kanon! Klicker...

Sv: Kanon! Klicker...

Då föreslår jag att du provar själv! Som ordspråket lyder titta först och skrik sen;)

Jag har länge tränat och (tävlat för den delen..) utan klicker. Om du läser mina tidigare svar skriver jag också att det går bra utan klicker, men att jag (3:e upprepningen nu:p) tycker att det är mycket effektivare, roligare och enklare att använda klickern.

Gilly

Om det nu går bra utan varför ska jag då krångla till det mer för mig själv?
Jag skriker inte mer ser ingen runt mig som använder det som har nåt som jag inte har i min lydnad.

problemet är att du tror att klickern är en belöning. det är den inte. det spelar alltså ingen roll om du hux flux tar bort klickern ur näv en på föraren. inte för hunden i alla fall. klickern är bara en markör, som visar hunden vad det är du sedan berömmer. som ditt "bra". men till skillnad från din röst, som ju hunden har hört till leda, så kommer klicket enbart i träningssituationer. det blir helt enkelt tydligare för hunden. självklart går det att träna utan klicker på precis samma sätt, men effekten blir inte riktigt den samma.

sedan är det så mycket annat också som spelar in. som hur motiverad hunden är, och hur mycket egen motor den har. har du en hund som kliver över lik för sin boll så behövs inte klickern som motivationshöjare. men den kan vara mycket användbar vid polering av enskilda delmoment t ex.

hundsporten är en bakåtsträvande sport. allt ska vara som det var förr. speciellt inom brukset har man svårt att ta till sig nyheter. men men, det rör på sig allt mer. fler och fler av de som är i den absoluta eliten använder sig av just klickers. det hade de inte gjort om det inte hade fungerat bättre än det de tränade tidigare.

Om det nu går bra utan varför ska jag då krångla till det mer för mig själv?
Jag skriker inte mer ser ingen runt mig som använder det som har nåt som jag inte har i min lydnad.

Men läs vad jag skriver!

Det är inte så lätt att förklara när det känns som att du inte anstränger sig ett dugg.

Och slå upp ordspråk i en ordbok om det känns svårt att förstå.

JAG tycker att klicker är enklare. Du måste inte göra det.

Gilly

problemet är att du tror att klickern är en belöning. det är den inte. det spelar alltså ingen roll om du hux flux tar bort klickern ur näv en på föraren. inte för hunden i alla fall. klickern är bara en markör, som visar hunden vad det är du sedan berömmer. som ditt "bra". men till skillnad från din röst, som ju hunden har hört till leda, så kommer klicket enbart i träningssituationer. det blir helt enkelt tydligare för hunden. självklart går det att träna utan klicker på precis samma sätt, men effekten blir inte riktigt den samma.

sedan är det så mycket annat också som spelar in. som hur motiverad hunden är, och hur mycket egen motor den har. har du en hund som kliver över lik för sin boll så behövs inte klickern som motivationshöjare. men den kan vara mycket användbar vid polering av enskilda delmoment t ex.

hundsporten är en bakåtsträvande sport. allt ska vara som det var förr. speciellt inom brukset har man svårt att ta till sig nyheter. men men, det rör på sig allt mer. fler och fler av de som är i den absoluta eliten använder sig av just klickers. det hade de inte gjort om det inte hade fungerat bättre än det de tränade tidigare.

:bow::bow::bow:

Vart får du det ifrån aldrig sagt eller trott det klick ljudet är en signal till hunden att den gör rätt o så förväntar sig hunden ex boll eller go bit.

Så sitt inte o dumförlara mig är du snäll.

Nej just det skulle aldrig skaffa mig en halvdöd hund den SKA gå över lik för sin boll.
Därför får alla hålla på med klicker om dom vill men jag kommer inte göra det punkt.

Man kan kolla inom IPO där de faktiskt har en inponerande lydnad dom bästa o jag vet att där är det ytterst få som använder klicker men de har då hundar som du säger med rätt motivation o motor för boll.

nu är det alldeles för sent på kvällen för några genomtänkta svar men...

jag tror att klickern blev för populär för fort. att folk trodde att det var ett trollspö som de sen stod och viftade med. och när det inte funkade (nähä?) så gör de en 180 graders och tänker att "nu ska hundjäveln lyda" och det är då CM kommer in i bilden.

nu är det alldeles för sent på kvällen för några genomtänkta svar men...

jag tror att klickern blev för populär för fort. att folk trodde att det var ett trollspö som de sen stod och viftade med. och när det inte funkade (nähä?) så gör de en 180 graders och tänker att "nu ska hundjäveln lyda" och det är då CM kommer in i bilden.

Ni säger ju det är så enkelt med Klicker konstigt att du skriver så då att folk inte lyckas sen ska dom banka skiten ur hunden.

Köper inte det där riktigt.
Det är garanterat svårare än ni får det o låta med klicker tror att många hundar går i en gråskala med klicker de vet inte riktigt vad dom blir belönade för eller vad dom gjort för fel för folk är inte tillräckligt noggranna i sin träning. Vissa är det och det är dom som får resultat också.

Det är enkelt att använda klicker om man använder det rätt sen finns det ju såklart, som innom alla grenar, folk som kanske inte gör rätt, då blir det väldigt förvirrande för hunden.
Har man bara kollat på dom och aldrig använt själv så är det inte så lätt att veta hur det fungerar.
Jag har tränat både med och utan klicker. Nu använder jag kllicker vid inlärning och det fungerar perfekt på min hund.
Det är klart att det går utan också men det tar så mycket längre tid.
Sen tror jag också att det beror på vad man har för hund. Min hund är supersnabb och gör allting i 110, då är det väldigt lätt att jag missar att fånga up exakt rätt sekund med bara rösten.
Där är klicker väldigt bra, jag kan fånga exakt rätt sekund och hunden vet att det hon gör när klicket kommer, det är rätt.
Jag gick en kurs för att lära mig, det rekomenderar jag. Många använder klicker som en inkallningsgrej, vilket är fel.

Ni säger ju det är så enkelt med Klicker konstigt att du skriver så då att folk inte lyckas sen ska dom banka skiten ur hunden.

Köper inte det där riktigt.
Det är garanterat svårare än ni får det o låta med klicker tror att många hundar går i en gråskala med klicker de vet inte riktigt vad dom blir belönade för eller vad dom gjort för fel för folk är inte tillräckligt noggranna i sin träning. Vissa är det och det är dom som får resultat också.

klickerträning är inte att stå och trycka på manicken. förvånansvärt många tror det. att själva ljudet på ett magiskt sätt ska göra hunden lydigare. riktigt så fungerar det ju inte.

jag tror att traditionell träning är mer gråskala än klickerträning. jag är en skitdålig skådespelare, så om hundfan har hittat på en massa dumheter innan han gör rätt, så kan jag inte maskera min irritation för hunden. men klickar jag, så vet alltid hunden att "det där var rätt".

mina ena hund är oxå livrädd för klickern så jag struntade i det... jag försökte men det slutade med att hon kröp in under sängen och bosatte sig där.tyckte inte att var värt att träna med klicker när hon bara blev rädd.

klickerträning är inte att stå och trycka på manicken. förvånansvärt många tror det. att själva ljudet på ett magiskt sätt ska göra hunden lydigare. riktigt så fungerar det ju inte.

jag tror att traditionell träning är mer gråskala än klickerträning. jag är en skitdålig skådespelare, så om hundfan har hittat på en massa dumheter innan han gör rätt, så kan jag inte maskera min irritation för hunden. men klickar jag, så vet alltid hunden att "det där var rätt".

Jag är en humör människa har hunden strulat så hör den att jag är irriterad men gör jag bara ett ljud o håller ut bollen utan o göra mer så vet hunden ändå att det är rätt o han går för fullt mot bollen utan o tveka för jag är arg.Svårare än så behöver det inte vara o vara en klicker själv.
Man behöver inte göra det så mycket svårare när man tränar det funkar ändå konstigt nog.

Senast ändrad:

K-L

Jag har i två perioder försökt använda klicker, jag gillar tänket med det. Men jag helt enkelt inget vidare på att använda det. Antar att signalen från min hjärna till klickern är långsammare än till munnen *s*. Dessutom har det hänt att jag tjottat klickern i huvudet på hunden istället för godisen.
Men jag kör helt enkelt bägge delarna just nu iallfall, tror dock att klickern kommer glömas bort igen så småningom.

Man behöver inte göra det så mycket svårare när man tränar det funkar ändå konstigt nog.

Jag som tränar med klicker kan säga att för mig och min hund var det att göra det enklare.
Det finns många olika tränings metoder som fungerar, det gäller att hitta det som är rätt för en själv och hunden sen spelar det väl ingen roll om det är med eller utan klicker??
Ett svårare sätt för dig kan ju vara enklare för någon annan.

..Jag har i två perioder försökt använda klicker, jag gillar tänket med det...

:bow:

Ja, det är ju tänket som är så härligt! Sen finns det ju en del (:D) som har svårt med själva klickern men det finns ju mycket man kan göra ändå.

Gilly

Jag hade sjuuukt svårt i början med det fria följet då jag skulle vrida överkroppen lite som signal åt min hund att vi skulle svänga. Jag vred antingen hela kroppen eller ingenting alls:crazy:

det var många som hade det väldigt roligt när jag (utan hund) trasslande mig igenom zick-zack uppställda koner och rörde mit ryckigt och till det yttre planlöst åt de flesta håll...:rofl:

Vi alla har väl något:D

Gilly

mina ena hund är oxå livrädd för klickern så jag struntade i det... jag försökte men det slutade med att hon kröp in under sängen och bosatte sig där.tyckte inte att var värt att träna med klicker när hon bara blev rädd.

Ta inte illa upp, men vad är det för hundar som blir rädda för ett sådant ljud?
Det verkar inte vara ett helt ovanligt problem, jag läser om det rätt ofta. Men varför i hela friden blir de rädda? Det är inget högt ljud, ljudet åtföljs av godis(positivt). Är de normalt sett ljudkänsliga? Kan det vara något annat som gör att de blir rädda, tex ert beteende?

:bow:

Ja, det är ju tänket som är så härligt! Sen finns det ju en del (:D) som har svårt med själva klickern men det finns ju mycket man kan göra ändå.

Gilly

Japp, precis, man kan ju faktiskt mycket väl köra klickertänk utan klicker, och träna med klicker utan att för den skull klickerträna.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka