Kanon! Klicker...

Sv: Kanon! Klicker...

Ja jag klickar själv, men funkar inte hunden på klicker ser jag ingen anledning att stå och knäppa. Förr i tiden fanns ju inte redskapet så det går väldigt bra utan också ;)

Klicker fungerar. Metoden måste, precis som alla andra metoder användas på rätt sätt!

Fungerade och fungerade.. Om det nu var likvärdigt varför är det sååå många som upptäckt och övergått till klicker i många avseenden?;)

Och precis som PIRU skriver så är det oändligt många saker som är mycket, mycket svårare (om ens möjliga) att lära en hund utan klicker!

Gilly

När hunden kan och är ordentligt inkörd på klicket behöver man inte ge någon belöning efter varje klick längre. Utan man kan klicka under de olika korrekt genomförda delarna på momentet och sedan ge belöning i slutet efter sista klicket, men det beror vad jag förstått lite på hur man använder sig av klicket, som en försäkran på att hunden gör rätt eller som en avslutning på beteendet och belöning.

HUH?? Precis som du skriver beror det tydligen på...

Klicker är ingen belöning i sig, utan något som talar om att just det där var rätt och strax kommer belöniningen. Klickern använder man ju bara under inlärningen.

Klickerträning handlar om att hunden ska genom att prova sig fram lära sig nya beteenden. Hunden provar något som minsta närmar sig vårt önskade slutbeteende - klick och godis. Detta fortsätter tills du har det önskade beteendet. VARJE klick betyder att just DET var rätt och strax kommer belöningen. Klickar du flera gånger utan att ge godis försvinner ju hela grejjen..

Kör du på det sättet kan du ju lika gärna bara säga bra liksom...

Menmen, alla bli väl saliga på sin fason;)

Gilly

JAG skulle iaf tycka att trix som att stå på händer (om det inte är något hunden gör spontant), stå på fotbollar mm är klurigare (och mycket, mycket långsammare..) att lära in utan klicker.

Varför locka och hålla på när hunden faktiskt kan tänka själv liksom?;)

Gilly

Och utan en klicker i näven på matte/husse, så tänker inte hunden själv menar du??

Med det menar jag metoden. Att hålla godisen framför hundens nos och dra den i ett L och säga ligg är ju knappast att hunden själv klurar ut vad den ska göra och alltså tänker på egen hand...

Det är inte så lätt att på ett snabbt sätt visa att JUST DET var rätt, när hunden är i rörelse och det handlar om en mikrosekund! Hur skulle du göra det utan klicker?

Rösten är tex väldigt mycket långsammare än hand-klicker.

Gilly

Med det menar jag metoden. Att hålla godisen framför hundens nos och dra den i ett L och säga ligg är ju knappast att hunden själv klurar ut vad den ska göra och alltså tänker på egen hand...

Det är inte så lätt att på ett snabbt sätt visa att JUST DET var rätt, när hunden är i rörelse och det handlar om en mikrosekund! Hur skulle du göra det utan klicker?

Rösten är tex väldigt mycket långsammare än hand-klicker.

Gilly

Men snälla du det har ju funkat i alla tider utan klicker har hundarna blivit annorlunda i dag menar du?
Nej klicker kan man vara själv o belöna på den sekunden som behövs inga problem.

Ser ingen som helst fördel med en klicker framför ex röst o sen boll.

Då tränar vi väldigt olika helt enkelt;)

Som jag skrev innan så hinner man aldrig med att säga 'bra' hälften så snabbt som klickern. Ska jag lära min hund att tex snurra, så är det mycket svårare att hinna säga bra i ögonblicket då min hund minsta sneglar åt det håll jag vill att den ska snurra än att bara trycka ner klickern.. Tycker jag!

Jag tror att det är mycket mer effektivt med klicker. Sen är jag väl så inne på det att tänket 'dra godisen i ett L' är helt utraderat ur mitt huvud, att jag inte ens funderar på de gamla metoderna.

Sen som sagt, varför krångla till det mer än nödvändigt? Finns det ett enkelt, snabbt och väldigt roligt sätt att lära sin hund saker känner jag att det är det jag vill använda.

Men återigen, alla blir saliga på sin fason!

Gilly

Klickljudet är bättre än ett "bra" pga det är ett mer koncentrerat (i tid) ljud än det och på så sätt kan fånga ett mkt mer precist beteende.

När jag klickertränar djuret så lär jag den först att klickerljudet=bra=du gör/tänker rätt. Djuret förstår då att när jag klickar så gör denne rätt, men behöver inte stanna upp (för att ta ev belöning) om jag tex tränar något som hela tiden fortsätter, ex slalom mellan benen under gång, då blir det ex: hunden rör sig mot benen, klick, hunden går igenom, klick, hunden går igenom, klick, godis/lek, hunden går mellan, klick, hunden går mellan, klick, hunden går mellan, klick, godis/lek osv..

Men det finns som sagt två olika "läror" i klickerträning, och kanske säkerligen fler ;), men alla olika verkar fungera och man får välja vilken man tycker är mest praktisk för en själv och enns djur, jag föredrar den jag håller på med :p
Tror jag har en annorlunda än många hundägare eftersom jag började på papegojfåglar och inte hundar.

Klickerträning handlar om att hunden ska genom att prova sig fram lära sig nya beteenden. Hunden provar något som minsta närmar sig vårt önskade slutbeteende - klick och godis. Detta fortsätter tills du har det önskade beteendet. VARJE klick betyder att just DET var rätt och strax kommer belöningen. Klickar du flera gånger utan att ge godis försvinner ju hela grejjen

Exakt, förutom att jag i första fet-markeringen lägger till ibland före, andra fet-markeringen byter ut mot "efter ett tag när djuret varit duktig en varierande lång tid", och tredje fet-markeringen kommenterar jag sådan att det funkar utmärkt utan belöning efter varje klick när djuret verkligen förstått klicket.

Senast ändrad:

Ja vi tränar garanterat olika.

Tror du har missuppfattat detta med hund att allt måste ske på en mikrosekund för belöning så är det inte man har då ingen direkt panik att belöna rätt bettende på nåt vis.

Så man hinner i god tid o belöna med rösten sen ge belöningen i form av god bit eller boll. Man får exakt samma resultat av det. Kan man ju se på olika klubbar man besöker en duktig hundförare utan klicker dens hund går lika fint som en duktig klicker människa.

Ja vi tränar garanterat olika.

Tror du har missuppfattat detta med hund att allt måste ske på en mikrosekund för belöning så är det inte man har då ingen direkt panik att belöna rätt bettende på nåt vis.

Det handlar inte om att missuppfatta. Det handlar om att jag inte tränar som du tycker man ska göra;)

Under inlärning; klart jag vill att min hund ska veta exakt när den gör rätt! Det är ingen panik. Hunden närmar sig rätt beteende - klick+ godis. Jag har visst missat paniken!

Så man hinner i god tid o belöna med rösten sen ge belöningen i form av god bit eller boll. Man får exakt samma resultat av det. Kan man ju se på olika klubbar man besöker en duktig hundförare utan klicker dens hund går lika fint som en duktig klicker människa.

Klart det GÅR! Men jag tycker att det är så mycket enklare, roligare och mer effektivt att använda klicker under inlärningen.

Och om man nu får exakt samma resultat.. Varför är det då så många som numera håller på med klicker?

Och så måste jag bara fråga.. Har du gått en kurs eller tränar seriöst klicker så du kan avfärda metoden så raskt?

Sov gott!

Gilly

Klicker fungerar. Metoden måste, precis som alla andra metoder användas på rätt sätt!

Jag vet, jag skrev just att jag använder det själv ;)

Fungerade och fungerade.. Om det nu var likvärdigt varför är det sååå många som upptäckt och övergått till klicker i många avseenden?;)
Fortfarande, ja använder klicker själv ;)

Och precis som PIRU skriver så är det oändligt många saker som är mycket, mycket svårare (om ens möjliga) att lära en hund utan klicker!
Inte för att Piru skrev det, men vilka saker då tex?
Nog för att klickern är himla effektiv och smidig då saker och ting tenderar att gå väldigt fort-men det är fortfarande en tämligen modern uppfinning. Hur tror du man fick hundar att göra konster mm innan klickern var modern? Klickermetoden är ju egentligen inte själva redskapet-utan ett tänk där man egentligen klarar sig utmärkt utan själva redskapet, även om redskapet kan göra saker och ting lättare.

Jag hänvisar till mina svar tidigare i tråden, där jag både svarat på och håller med i det du frågar/skriver:)

Och ja, jag har förstått att du använder klicker själv;) men et hade väl inte med saken att göra!?

Gilly

Nej aldrig hållt i en klicker men ser folk i kring mig som använder det o de har ingen bättre lydnad eller rappare eller mer exakt.

Sen Tror jag det är en modefluga i det lite grann som med allt inom hund. Från början börja nån med det som fick fina resultat sen börja nästa o nästa sen rulla det på..
Man kan börja se samma med Stackel och Ceasar Millan. jag ser en hel del hundar nu på stan med stackel på sig ex.

Så hur träna du hund innan klickern kom eller var du helt handikappad då o inte fick hunden o göra rätt eller vad?

Nej aldrig hållt i en klicker men ser folk i kring mig som använder det o de har ingen bättre lydnad eller rappare eller mer exakt.

Sen Tror jag det är en modefluga i det lite grann som med allt inom hund. Från början börja nån med det som fick fina resultat sen börja nästa o nästa sen rulla det på..
Man kan börja se samma med Stackel och Ceasar Millan. jag ser en hel del hundar nu på stan med stackel på sig ex.

Så hur träna du hund innan klickern kom eller var du helt handikappad då o inte fick hunden o göra rätt eller vad?

Då föreslår jag att du provar själv! Som ordspråket lyder titta först och skrik sen;)

Jag har länge tränat och (tävlat för den delen..) utan klicker. Om du läser mina tidigare svar skriver jag också att det går bra utan klicker, men att jag (3:e upprepningen nu:p) tycker att det är mycket effektivare, roligare och enklare att använda klickern.

Gilly

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka