Kanon! Klicker...

Sv: Kanon! Klicker...

Den av mina hundar som blir rädda för det är väldigt ljudkänslig i övrigt oxå.. Hon reagerar tilloch med när min kompis äter, hon smaskar så mycket så hunden inte vill vara i närheten. Provade med alla möjliga smaskigheter när jag försökte klicka in henne, hon ville inte ens ha godiset utan sprang iväg eller kurade ihop sig och skakade. Den här hunden väldigt speciell i övrigt oxå.

det var min dåvarande agilitytränare som föreslog klickern, just för att det blir enklare att lära in nya hinder. Men eftersom hon blev så rädd gav jag upp det, agility är verkligen det enda som tycker är roligt och då ville jag hellre ha kvar de.

Jag är en humör människa har hunden strulat så hör den att jag är irriterad men gör jag bara ett ljud o håller ut bollen utan o göra mer så vet hunden ändå att det är rätt o han går för fullt mot bollen utan o tveka för jag är arg.Svårare än så behöver det inte vara o vara en klicker själv.
Man behöver inte göra det så mycket svårare när man tränar det funkar ändå konstigt nog.

alla har inte samma typ av hundar som du har ;). är jag sur så vill inte mina hundar springa mot mig i full fart. men de är så inkörda på klicket att de glömmer bort att de borde fjäska. då har jag två val. att ändra mig själv till att bli nån robot (mission impossible), eller markera det rätta beteendet på ett annat sätt. den ena hunden är ju inte ens intresserad av att jaga några bollar, så med henne är valet enkelt.

jag tränar lite blandat med klicker och utan klicker. det är ju rätt besvärligt att hålla en klicker i näven samtidigt som man tränar fjärrdirigering med handtecken. jag använder båda händerna till olika tecken, så det finns ingen ledig. och det går trögare när jag ska lära in utan. svansen går, men inte lika frenetiskt. hunden gör fel fler gånger än när jag klickar och den rör sig långsammare. skillnaden är inte enorm, men för mig som känner hunden och vet vad han kan, så är den stor.

Jag skrev att alla får träna precis som de vill med eller utan klicker men dom får aldrig mig att börja då jag fixar o vara klicker själv.

*knapplån*

Bland det roligaste min hund vet är när jag tar fram godisburken, klickern och sätter mig på köksbordet. Hon börjar direkt bjuda på olika beteenden.

Jag tycker att shajping är ett avslappnande sätt att lära in nya saker. Jag är helt tyst och stilla. På så vis kan hunden lära sig "den rätta vägen" utan att jag gör massa omedvedna dk eller tjatar med rösten. Kommandot kommer först när hunden "kan" rörelsen, eller snarare bjuder på rörelsen mycket. Många kan säkert tycka att shaping är rörigt, då hundarna bjuder på en massa i början. Jag tycker att det är fantastiskt och blir lika förundrad varje gång om hur fort de snappar upp vår vilja och formar sina rörelser utefter det.

Jag använder mig även av klicker när jag finslipar moment vi redan har. För att det ska bli exakt, men om jag ska vara ärlig tror jag inte min hund bryr sig om den då. Utan den är bäst för oss i inlärning helt klart.

Måste bara tipsa om mitt senaste klickfix. Jag har haft enorma problem med Cudas snea fotgående. Jag läste på en blogg om rumptarget och tänkte att det kunde ju inte skada att prova. Jag prövade och på bara några dagar har hon en korrekt position. Något vi kämpat med i ett år:banana: Man klickar hunden så att den ska "rumpa" en target, typ flugsmälla eller ridspö. Och det bästa är att förbättringen även finns där utan targeten, helt otroligt. Det är som att Cuda hela tiden fattat att något varit fel men inte fattat vad. När jag sedan blev lite mer konkret tändes det en liten glödlampa i skann på na. Ögonblick som dessa gör det såå himla kul att träna hund!

Men snälla du det har ju funkat i alla tider utan klicker har hundarna blivit annorlunda i dag menar du?
Nej klicker kan man vara själv o belöna på den sekunden som behövs inga problem.

Ser ingen som helst fördel med en klicker framför ex röst o sen boll.

Vilka konstiga argument du har.

Att något "har funkat i alla tider" är ett väldigt tomt argument som folk ändå drar upp så fort de tar en bakåtsträvande ställning i en fråga. Kan t ex tänka mig att det var så många sade om hästar när de första automobilerna kom ;)

Och att sedan jämföra klicker med röst eller boll (=belöning) visar bara att du visst tror det som du senare i tråden dementerade, nämligen att klickern är belöningen.

Det finns sas många vägar till rom och jag tycker inte att man ska dissa en utan att själv ha gått på den. ;)

"Och att sedan jämföra klicker med röst eller boll (=belöning) visar bara att du visst tror det som du senare i tråden dementerade, nämligen att klickern är belöningen."

Ni tror ju bara för man aldrig kört med klicker att man är helt pantad o inte vet vad det går ut på....

NEJ då har du missuppfattat mig helt o hållet.Aldrig sagt så utan belöningen är ju det efter som händer efter ljudet om det så är boll eller gobit.

När jag belönar ex linförighet då gör jag ett ljud som hunden hajar till på o sen kommer bollen exakt som med klicker bara att jag är klickern. Funkar exakt lika bra tycker jag själv.

Sen finns det många som belönar med boll istället för godis med klicker också.

Då kan ju du kasta klickern o börja med den hårda skolan istället ett tag då för den vägen går också till Rom.;-)

Det där är ju ett löjligt argument du har själv, vi har ju skapat detta samhälle att allt ska gå snabbare o snabbare därför ändra man färdsätt o kom på ex bil,flyg o.s.v.
Men mig vetterligen är hunden exakt likadan som den var för 100år sen.

Nej jag tror inte att du är helt pantad. Men jag har svårt att se anledningen till att du dissar klickers. Såsom jag har förstått det så har du väl själv inte provat att använda dig av redskapet även om du använder dig av träningsmetoden(?).

Och hårda metoder leder inte till Rom, de leder till en rädd hund och en taskig relation. Alla sätt är ju bra utom de dåliga ;)

Hahaha nej nej. Det var ett svar på det PIRU skrev:
PIRU skrev:
Då kan ju du kasta klickern o börja med den hårda skolan istället ett tag då för den vägen går också till Rom.;-)

Jag menade att alla metoder faktiskt inte är bra.

Och hårda metoder leder inte till Rom, de leder till en rädd hund och en taskig relation. Alla sätt är ju bra utom de dåliga ;)

Så märkligt, jag som använder klicker men även den hårda skolan har en hund som alltid är jätteglad att träna och älskar sin matte och vill vara henne till lags. Jag kan vara ganska hård ändå-men jag missade tydligen det där med att ha en dålig realtion till hunden..
ska se om jag kan jobba på det :angel:

Det beror väl på hur man definierar "hårda metoder". Jag har inget emot att korrigera bryskt och handgripligen ibland, men hårda metoder för mig är typ stackelhalsband och kätting i näven när man tränar linförighet..

Nej jag tror inte att du är helt pantad. Men jag har svårt att se anledningen till att du dissar klickers. Såsom jag har förstått det så har du väl själv inte provat att använda dig av redskapet även om du använder dig av träningsmetoden(?).

Nu är du riktigt av banan o dansar snälla du.

Jag har sett hundar som tränats både med El o stackel o aldrig skulle vara rädda för sin förare utan snarare tvärt om de förarna jag sett har haft ett otroligt fint samspel mellan sig o djuret vid sin sida och ledarskapet ifrågasätts aldrig.

Men dom vet vad dom håller på med också.

Hårda metoder leder till Rom så länge man är ärlig mot sitt djur.

Smyger mig in här!
Tycker du Piru att det är okej att använda stackel och el?

KL

Vet inte vad det är, men jag tycker det är typiskt alla "träna djur människor"....

Klicker är verkligen en mode sak! Själv tränar jag en del saker med klicker, för där tycker jag det funkar kalas bra och att belöningen kommer "rätt".

Fast å andra sidan finns det tillfällen jag tycker det är helt värdelöst med klicker...(visst det är säkert jag som inte kan använda den i dessa lägen) så jag kan inte göra annat än hålla med PIRU väldigt mycket. Har man en hund med Go och bollvilja så kan man träna allt utmärkt utan klicker, vilket gör att jag förstår att han inte använder det, han har ju inga soffpotatisar direkt!

Men för "hemma-fixare" och dem som tränar mycket trix förstår jag det lite självklara tonfallet att använda klicker, för det är då den funkar bäst tycker jag! Men att sitta och säga att man inte kan få ett mer exakt berömande tycker jag är fel, de beror helt på hur erfaren och hängiven föraren är...

TS, I-klicker eller ha den i vanten och fickan funkar utmärkt, om inte annat kanske du hittar nått annat ljud, litet pip kanske?

Ok fine, jag kanske inte ska kasta sten i glashus genom att uttala mig alltför mycket om metoder som jag själv aldrig har praktiserat. Och jag håller med om att så gott som alla metoder uppfyller sitt syfte om den som utför dem vet vad h*n gör.

Men, jag anser att det är oetiskt och oansvarigt att orsaka djur onödigt lidande. Att använda smärtsamma metoder för att nå ett syfte som kan nås med andra, "mjuka", metoder är att orsaka onödigt lidande.

såna uttalanden fäller man bara om man verkligen inte har en aning om vad man snackar om. klicker fungerar allra bäst på kvicka hundar. en del av de border collies du ser på sm har tränats med just klicker. det är inte ens något nytt under solen, utan har använts i usa en längre tid. vi är helt enkelt väldigt efter i sverige.

vid vilka tillfällen skulle det vara helt värdelöst med klickerträning menar du?

Nu är du riktigt av banan o dansar snälla du.

Jag har sett hundar som tränats både med El o stackel o aldrig skulle vara rädda för sin förare utan snarare tvärt om de förarna jag sett har haft ett otroligt fint samspel mellan sig o djuret vid sin sida och ledarskapet ifrågasätts aldrig.

Men dom vet vad dom håller på med också.

Hårda metoder leder till Rom så länge man är ärlig mot sitt djur.

är det någon gång man är riktigt oärlig mot sitt djur så är det när man använder övervåld.

När jag belönar ex linförighet då gör jag ett ljud som hunden hajar till på o sen kommer bollen exakt som med klicker bara att jag är klickern. Funkar exakt lika bra tycker jag själv.

hur vet du att det fungerar exakt lika bra när du bara har provat det ena sättet? jag gör också så ibland för jag tappar jämt bort mina klickers. det fungerar, men inte riktigt lika bra.

det är ingen som sagt att du måste börja klickerträna. på många sätt gör du det säkert redan, fast du verkar ha något emot själva manicken. men att säga att det inte fungerar bättre med manick, när du inte har provat, är lite fånigt. jag tror det omvända är bra mycket vanligare, att jag med flera har tränat hund på det traditionella sättet innan vi övergick till klickers. det blir lite lättare att jämföra metoderna då.

Senast ändrad:

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka