Känns inte bra- om att vara rädd!

Hej.
Om jag var du så skulle jag också börja jobba från marken som de andra föreslog! Sen kan du ju börja skritta och longera och lite sånt. Ta det lungt tills du känner dig säkert och såsmåningom så går det nog bättre. Tänk inte på att du är rädd för då blir säkert din häst spänd och nervös med. Jag kan faktist erkänna att jag själv varit rädd många gånger men det har jag lyckats komma över nu :p . Jag har inte tid att vara rädd när jag har en så busig pålle som Poppe! Hoppas att det går bättre för dig och din häst :)
Ha det bra! :bump:

När du blir rädd då du sitter på honom tycker jag att du ska hoppa av varje gång, då blir det ingen stor grej av saken eftersom att du troligen håller dig lugn och då smittar det inte av sig till hästen.
Många säger att det är när bilar stannar och stänger av motorn så att inte hästen bryr sig eller om man hoppar av för att hålla båda sig själv och hästen lugn är att göra en stor grej av saken. Det tycker däremot inte jag för det är oftast då det inte händer något men hamnar både häst och ryttare i paniken så händer det troligen något och det kan bli väldigt farligt.
När jag blir rädd brukar jag sjunga eller hoppa av, sjunger gör jag ibland i skogen för att skrämma bort älgar och björnar för jag inbillar mig ibland att det kankse kommer en älg men det har aldrig gjort det men det brukar också vara ganska trevligt att sjunga ibland ;)

Bara för att hästen har kondition så behöver det inte betyda att det kommer att vara full rulle på honom utan det kan däremot vara bättre för då orkar han koncentrera sig och lyssna på dig och orkar arbeta, kontition betyder inte att hästen bara kommer vilja galoppera. När hästar ser spöken osv. är det oftast för att de inte är så vältränade (bra kondition mm.) för det är när dem blir rädda de försöker smita undan men ibland kan det vara annat också, självklart.

När du får hem honom så gör som du själv vill, promenera eller rida ut, hästen tar inte skada av något.

Tycker alla råd verkar bra och att de är värda ett försök..men jag har själv varit i din sitts..jag försökte och försökte och det slutade med att jag mer och mer drog mig bort från ridningen och min syster som är lugnare än jag tog över min häst helt. Började inbilla mig att jag skulle lägga av med ridningen osv. En klok hästdam sa till mig LUGNA TRYGGA MÄNNISKOR PASSAR BÄST IHOP MED HÄSTAR SOM ÄR MOTSATTSEN OCH TVÄRTOM! Alla hästar är olika liksom människor så sånna som du och jag behöver trygga och pålitliga hästar helt enkelt. Känslan att vara rädd för sin egen häst är fruktansvärt frustrerande och kan förstöra mycket. Har börjat rida så smått igen (efter ca 1,5års uppehåll) det känns underbart( på hästar jag känner mig trygg på.) Skön känsla att kunna känna sig avspänd och njuta av ridningen. Hoppas det ordnar sig / Lilla

Hej!

Nej, jag tycker inte att du skall behöva vara rädd för att rida din häst. Då försvinner ju hela tjusningen med ridningen.

Hästar är riktiga mästare på att läsa av vad människor runt omkring dem känner. De känner direkt om man spänner sig eller är rädd.

Som jag ser det tycker jag att du har två val.

Behålla hästen

Rid endast ut lugna ritter och rid tillsammans med äldre lugna hästar. Ta hjälp av en duktig tränare. Pyssla så mycket du bara kan med din häst(klia, lek med den, borsta, pussa, gör roliga saker mm.) och se till att den blir en riktig vän. Då kommer den sluta testa dig.

Sälja hästen

Sälj hästen och köp en lugnare/tryggare häst som passar dig bättre. Det finns trevliga individer inom alla raser och dessutom formas hästarna väldigt mycket av hur vi behandlar/hanterar dem. Din nuvarande häst kanske skulle komma bättre till sin rätt hos en annan ryttare. Det skall vara roligt att rida och det kanske är så enkelt att er personkemi tyvärr inte stämmer helt.

Lycka till!

Mvh Ulrika

Behålla eller sälja. Det är ett jätte svårt val jag har i mina händer. *suck* Den som lever få se!
Men min lilla häst kom hem i fredags, eftersom kompisen häst fortfarande stod kvar så passade jag och kompisen på att rida ut tillsammans. Hon visade mig små knep som är så enkla men som jag aldrig har tänkt på.
Att böja ur, ställa, rakrikta. Flytta för skänkel, öppna/sluta. Tempo växlingar mm mm. Allt som är så självklart för alla MEN som jag har missat. Då ridning i skog och mark varit för mig att rida rakt fram. Över stock och sten.
Det är skönt att man fortfarane kan lära sig :smirk:
Kontentan blev i alla fall att jag hade så mkt att hålla reda på i huvudet att både jag och hästen fick en av våra trevligare ridturer tillsammans. :)
Vi ska kämpa på jag och min polle!! :banana: :banana:

`Hur gick det för din kompis att rida honom?
Du kanske kan få lite hjälp av henne?

Det gick bra för henne att rida min lille vän. Men dem första gångerna de red ut testade han henne genom att lägga in en bockserie som stod härliga till.
Detta har han dock aldrig gjort med mig!? Utan har han bockat så har det börjat med att han blivigt rädd, sprungit, bockat....
Så jag vet inte rikigt hur jag skulle tolka testet riktigt. Men då min kompis höll sig kvar (vilket jag inte klarar) så slutade han testa henne. Och efter det har det som sagt va gott väldigt bra tyckte hon.

Liknande trådar

Ridning Jag red som ung, men slutade i tonåren efter en olycka där jag skadade mig ganska allvarligt. Tog några år att bli helt återställd och...
2
Svar
22
· Visningar
3 618
Senast: Sesca
·
Ridning Min medryttarhäst är världens snällaste, tryggaste och lugnaste pojke, för någon vecka sedan red vi förbi ett garage där någon plötsligt...
Svar
6
· Visningar
2 188
Senast: SkorpSmulan
·
Hästvård Jag ska så klart diskutera detta med veterinären när vi ska dit på onsdag, men ville också se om någon här har något gott råd att ge...
2
Svar
39
· Visningar
3 228
Senast: Linda_A
·
Relationer Varning för vääääldigt långt inlägg! Jag skriver sällan personliga saker här men nu känner jag att jag skulle behöva andras syn på...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
26 023
Senast: alazzi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Oväntade saker ni finner läskiga
  • Pluggtråden
  • Vad gör vi? Del CCIV