Sv: Känner ni bakbenen?
Ser att jag svarat ung som dig.
KL
Detta med högra och vänstra hjärnhalvan kommer från en bok som heter The natural skier.
den läste Mary Wanless och skrev "the natural rider" am. upplagan tror jag. I England heter den ride with your mind.
Hon menar då att det är viktigt att rida med den högra hjärnhalvan, alltså ge faen i att tänka analytiskt i ord, och istället tänka i bilder under själva ritten.
Hon har lika många mentala bilder som Sally swift.
Har man en väl utveckald höger hjärnhalva så kan den då
före en övning skapa en mental bild som kroppen följer - försöker hitta. Den mentala bilden är ju en GUIDE till att hitta rätt känsla.
Alla biomekaisnak förklaringsmodeller är till för att skapa en bild av vad som skall/bör ske
Detta med tornutskotten är ett superexempel på det.
TEX om hästen inte skall ramla inåt i hörnet över innerbogen så måste vikt flyttas från det inre till det yttre frambenet, för att inte börja trixa med tyglar och jongla med den egna kroppen som skapar spänning så försöker man då åstadkomam en rullninga av hästen bröstkorg åt det håll som skall belastas mer, man ställer sig mer i den ytttre stiugbygeln om man rider lätt, sitter man ner så flyttar man skärpet utåt, och letar efter denna "rullande känsla"
"r man hoppryttare s[[ l'r man sig detta med sitt kinestetiska sinne / kan inte stava p[ svenska. Man l'r sig hyr rakt m[set k'nnas f;r att klara hindret. Men man kan spara tid [] Wanless vis...
Inl'rningen g]r snabbare...
"h mitt tangentbord har l;pt amok....
F;r en g[ngs skull 'r det inte jag.....
I min värld representerar att "flytta skärpet" utåt en mental bild av en känsla när jag för hästen att flytta vikt från höger fram till vänster fram.
Andra bilder av samma sak kan vara - 'lyfta det inre sittbenet' - 'trycka ned det yttre'...
Men det här är ju altså metala bilder som man fokuserar på med den högra hjärnhalvan.
Jag tycker att man kan känna känslan att nåt saknas och låta hjärnan plocka fram rätt mentala bild...
Det går ju inte i ett steg, men det behöver heller inte ta 10 meter
Och givetvis p[ sin egen d;dliga niv[....
Tangentbordet igen....