Känner ni bakbenen?

Sv: Känner ni bakbenen?

Jo jag kan nog tänka mig att vi dödliga kan rätta och korrigera felen med hjälp av vår känsla och analys MEN och ett jävla stort MEN .

DET TAR FÖR LÅNG TID :D

Därför förblir vi dödliga och dom andra proffs

JA definitivt! Det är ju det jag säger:crazy: MEN vi kämpar i alla fall, ger aldrig upp trots oddsen:rofl::rofl: Jag menar på alla mina år som ryttare kan man ju tycka att bara en dåre skulle fortsätta och en realistisk människa ha börjat samla frimärken på 90-talet nån gång:rofl::rofl::p

Kan bara nicka instämmande:rofl:

Lite som de reaktioner du måste ha för att köra rally eller 300 km/ h. plus lite till.
Pilot kanske:confused:

Har mer funderat på guldfiskar:cool:

Kan bara nicka instämmande:rofl:

Lite som de reaktioner du måste ha för att köra rally eller 300 km/ h. plus lite till.
Pilot kanske:confused:

Har mer funderat på guldfiskar:cool:

Ja eller kaninhoppning:idea: Om man hinner med kaninerna:confused::(
Min bordercollie kan agility men även där behövs snabba reaktioner så.....nej. :(

Ja det här är nog lite pudelns kärna i mina funderingar. Såg ni tråden på Klassisk Ridkonst som AnnA_ la in om vänstra & högra hjärnhalvan...

SJÄLVKLART så måste ridningen ske på nivån KÄNSLA-REAKTION!!! När man sitter till häst så harm an inte tid att fundera eller ens tänka, då hinner man inte vara tajmad. Analyserandet får ske vid köksbordet efter ridningen eller mellan passen; eller på Buke :p
Och så tar man med sej förståelsen och kan "öva" utifrån detta. Vill jag förändra något så ser jag det i fyra steg - Förståelse i mekanismerna bakom - Stillsam övning med reflektion & analys emellan - Efter tillräckligt många repetitioner så sitter det i ryggmärgen - Upplevelsen=känslan framkallar en reaktion per reflex.

Jag analyserar mycket, sån är jag som person. Andra gör på andra sätt. Det är lite därför jag startade tråden, tror jag...ville se hur andra tänker... :D

Jag vill förstå allting ner i minsta beståndsdel. Trots att jag är på skitlåg nivå, som du säger. (det hjälps inte, jag är sån som person)
Men har ju då upptäckt att precis som dej så reagerar många människor negativt när jag tycker att en sak är självlar utifrån min nördiga livssyn (ja, jag kan inte svära på att det inte är sjukligt, jag är j----vligt nördig när det gäller just detta - Det är därför jag utbildar mej & vill jobba med det :D ) OCH när jag blir för krånglig eller invecklad över SKITSIMPLA grejer; jag får helt knasiga reaktioner tycker jag, men måste nog backa av lite... Jag vill gärna förstå mer "varifrån andra kommer", hur andra ser på det där med "att känna bakbenen" och så vidare.

Håller absolut med om erfarenhet och "timmar i sadeln", men ser inte varför inte den här diskussionen har någon nytta ändå. Här rider vi ju inte, utan diskuterar ridning.

mycket bra frågor,

orkar inte skriva ett långt fint svar, men på min egen pålla känner jag dem utan tvekan och kan säga precis vad hon hittar på med dem, kan iofs bero på att hon är en otrolig aktivitet i sina bakben.

På andra hästar tycker jag det kan vara svårt att hitta den känslan direkt, iofs så är den enda andra häst jag rider nu en tillridningsponny kat B med trumpinne ben.

Kan också säga att jag är värdelös på att analysera saker, brukar följa magkänslan helt enkelt.

På andra hästar tycker jag det kan vara svårt att hitta den känslan direkt, iofs så är den enda andra häst jag rider nu en tillridningsponny kat B med trumpinne ben.
Ja det blir inte lätt när hästen rör sina små ben i hyperspeed :D Jag förstår dej precis :bow:

Håller absolut med om erfarenhet och "timmar i sadeln", men ser inte varför inte den här diskussionen har någon nytta ändå. Här rider vi ju inte, utan diskuterar ridning.

Jag tycker diskussionen är helt ok och givande och det tycker nog fler för det är många svar:idea:

Kl

Jag tror som mackan att i den stunden på banan så rättar man bara, man analyserar inte för då har man ju hunnit 10 meter till på den felaktiga vägen:cool:

Om man inte kommit förbi stadiet känsla - analysera medvetet- då är man nog inte mogen för klassen....

I all sporter utom de breda lagren i Dressyr gör man en rörelseanalays.

Man plockar upp rörelsen ibetsåndsdelar och den felande länken tar man upp till det medvetena planet - koordinerar om utifrån analysen och sedan efter tillräckligt mycket repetioner så blir det ju en inlärd reflex.

Ändring av teknik gör man altså inte under pågående tävlingssäsong

Tom Kyra pratar om vikten av att öva "grundslag"...

Först göra klart för sig tekniken och sedan lära in koordinationen...

Så den sitter någorlunda, därifrån kanman gå in i en öppna känna ojsan vad fattas och sedan lägag till

Är man lite snabb i hjärnkontoret så behöver dey iten ta hela långsidan.

När det går på ett par steg så är mankanske mogen för klassen....

Senast ändrad av en moderator:

Ser att jag svarat ung som dig.

KL
Detta med högra och vänstra hjärnhalvan kommer från en bok som heter The natural skier.
den läste Mary Wanless och skrev "the natural rider" am. upplagan tror jag. I England heter den ride with your mind.

Hon menar då att det är viktigt att rida med den högra hjärnhalvan, alltså ge faen i att tänka analytiskt i ord, och istället tänka i bilder under själva ritten.

Hon har lika många mentala bilder som Sally swift.

Har man en väl utveckald höger hjärnhalva så kan den då
före en övning skapa en mental bild som kroppen följer - försöker hitta. Den mentala bilden är ju en GUIDE till att hitta rätt känsla.

Alla biomekaisnak förklaringsmodeller är till för att skapa en bild av vad som skall/bör ske

Detta med tornutskotten är ett superexempel på det.

TEX om hästen inte skall ramla inåt i hörnet över innerbogen så måste vikt flyttas från det inre till det yttre frambenet, för att inte börja trixa med tyglar och jongla med den egna kroppen som skapar spänning så försöker man då åstadkomam en rullninga av hästen bröstkorg åt det håll som skall belastas mer, man ställer sig mer i den ytttre stiugbygeln om man rider lätt, sitter man ner så flyttar man skärpet utåt, och letar efter denna "rullande känsla"

"r man hoppryttare s[[ l'r man sig detta med sitt kinestetiska sinne / kan inte stava p[ svenska. Man l'r sig hyr rakt m[set k'nnas f;r att klara hindret. Men man kan spara tid [] Wanless vis...
Inl'rningen g]r snabbare...

"h mitt tangentbord har l;pt amok....:rofl::rofl::rofl:
F;r en g[ngs skull 'r det inte jag.....

I min värld representerar att "flytta skärpet" utåt en mental bild av en känsla när jag för hästen att flytta vikt från höger fram till vänster fram.

Andra bilder av samma sak kan vara - 'lyfta det inre sittbenet' - 'trycka ned det yttre'...

Men det här är ju altså metala bilder som man fokuserar på med den högra hjärnhalvan.

Jag tycker att man kan känna känslan att nåt saknas och låta hjärnan plocka fram rätt mentala bild...

Det går ju inte i ett steg, men det behöver heller inte ta 10 meter

Och givetvis p[ sin egen d;dliga niv[....
Tangentbordet igen....:devil:

Senast ändrad av en moderator:

Om man inte kommit förbi stadiet känsla - analysera medvetet- då är man nog inte mogen för klassen....

Man plockar upp rörelsen ibetsåndsdelar och den felande länken tar man upp till det medvetena planet - koordinerar om utifrån analysen och sedan efter tillräckligt mycket repetioner så blir det ju en inlärd reflex.

Så den sitter någorlunda, därifrån kanman gå in i en öppna känna ojsan vad fattas och sedan lägag till

Men inne på banan analyserar du då med KÄNSLAN när du rättar så snabbt!

Jag skrev så här om man tar hela det avsnittet.

Jag tror som mackan att i den stunden på banan så rättar man bara, man analyserar inte för då har man ju hunnit 10 meter till på den felaktiga vägen Fast å andra sidan så går det väl ihop, de har analyserat alla moment 1000 ggr tidigare och de har det i ryggmärgen de vet vad som är fel och rättar.

Det du skriver om analyser gör dom hemma och som jag skrev; det har dom gjort gissar jag.

Det mesta när det gäller rätta på banan tar dom ur känslan Tror jag. Att dom är klara för klassen bygger på att dom kan göra det snabbt ja, men det handlar också om att dom har kvalité i det dom gör öht.
Jag kanske också kan rätta en öppna på ett par steg i bästa fall utifrån känslan, men sen handlar det om kvalitén i hela rörelsen också, vilka krav har jag och vilka krav måste man ha för att vara klar för GP :angel:(om vi pratar om det) Det är där det skiljer sej :o plus att även om jag känner vad som är fel kan det ta lång tid innan min begränsade förmåga gör att jag verkligen klarat att rätta:crazy: Det är som sagt inte alltid teori och praktik hänger ihop.....De kan både KÄNNA vad som är fel och klara att rätta tilll det snabbt och med kvalité, eftersom de har den förmågan i sin ridining. Det är därför DOM är klara för klassen......

Jag har svårt att se att man analyserar o LÄSER sig till vad som är fel.

Det är inget som säger att man använder det i teorin RÄTT.

TRÄNAREN är av största vikt iom den kan se problemen där o då- det lilla som kan göra så stor skillnad- att man inte övar in ett felaktigt betéende o fortsätter på det stickspåret.

om man blir korrigerad tillräckligt många gånger kommer man in rätt.

Det finns miljarder olika finstämmiga hjälper o sen måste det som flash skrev sitta i ryggmärgen VILKEN av dessa som skall användas just då.
På tävling är det dessutom en massa andra faktorer som spelar in, betydligt fler än i vardagen.

Titta på eliten o även på de unga som tränat för goda tränare hela tiden- där är det inte fråga om antal ridtimmar, utan antal rätt ridna timmar.

Jag gör ju jämförelser med annat i livet, och väldigt mycket av det skapande arbetet bygger ju på att man gör "misstag", som leder till att man får lov att prova alternativ.
Funderar på hur de riktigt duktiga ryttarna gör - de måste väl också prova sig fram, varje häst är ju en individ, och det som funkar på en kanske är helt fel på en annan.
Frågan då är ju hur mycket man kan prova sig fram som amatör/dilettant innan man förstör hästen. Jag kan i alla fall känna av en sådan rädsla, därför har jag ridit andra hästar på ridskola (stackarna).
Som relativ nybörjare tänker jag väldigt mycket på just ts fråga, hur man känner bakbensaktiviteten, när man ska inverka etc. Och hur svårt det är med ens egen kropp, inte så mycket att känna och tajma utan mer att få kroppen att göra det som ska göras. Men, det är väl som med andra teknikgrenar, att det kräver många timmars aktivitet.
Som konstnär har jag lärt mig att växla momentant mellan analys och känsla - analysen kommer i det ögonblick den behövs, sen lämnar man den för att gå på gehör igen. Ju mer erfaren man är detso fortare går växlingen. Sedan finns det ju såna som jobbar intellektuellt utan mycket känsla och det kan bli bra, liksom motsatsen också. Vi har olika förmågor, som har att göra med läggning.

Det som är helt säkert är ju att om man inte håller på så händer inget i ens utveckling. Och det är ibland bra att låta sofflocket vara den plats där det ska ske, hjärnan behöver ibland få jobba omedvetet för att metabolisera den kunskap man tillskansat sig.

Senast ändrad:

Men de duktiga har ett mkt bredare register i antal erfarenheter på olika individer. Ofta har de helt olika typer av hästar som de växlar mellan- dagligen.

Sen inser de behovet av ständig översyn- fast de är riktigt duktiga-

Ser ofta att Lussan hjälper Tinne på framridningen o vice versa. Jan o Kyra när de är på samma tävlingsplats.
Markne med ungdomsryttarna.

känner själv att jag ibland behöver träna själv o känna efter i lugn o ro på min hemuppgift, för att till nästa träning se om poletten har trillat ner eller om jag har missuppfattat.

Men att man behöver hjälp och översyn, behöver ju inte betyda att man stänger av sin egen hjärna....

Sofflocket fungerar ju ofta bra på hästarna.

Särskilt på unghästar, under en viloperiod brukar poletten trilla ned.

Titta på eliten o även på de unga som tränat för goda tränare hela tiden- där är det inte fråga om antal ridtimmar, utan antal rätt ridna timmar.

Och här går hela världen isär i sitt tänkande om vad som är rätt och vad som är fel, jag tänker på tex AR då så fel alla vanliga dressyrryttare tycker dom rider och tvärtom.
Men en tränare som "tyvärr" räknas som AR tränare fast han själv inte anser sig åt det hållet sa att "det löser sig på tävlingarna" vinner man tillräckligt mkt så får man respekt så är det bara. på tävling där blir man bedömd för vad man gör och ju mer rätt man gör desto mer vinner man...

Och då kommer jag osökt in på Anky man får ju säga vad man vill om hennes träningar och så men fan hon förtjänar faktiskt respekt för sina OS medaljer anser jag.

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 789
Senast: Lavinia
·
Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
15
· Visningar
1 161
Senast: Bison
·
Utrustning Vi var iväg och tränade igår för nya tränaren. Hästen känns till en början helt ok när jag rider fram, men vart efter under...
2
Svar
25
· Visningar
2 091
Senast: super
·
V
Hundavel & Ras Hej! Planen är att köpa en valp men jag är inte helt säker på ras eller uppfödare/föräldradjur än. Haft finsk lapphund tidigare. Är ute...
4 5 6
Svar
100
· Visningar
10 967
Senast: valpköpare
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar