Känner ni bakbenen?

Sv: Känner ni bakbenen?

*knapplån igen*

Men om jag vrider på det då;

Känner ni er nöjd med er egen inverkan på bakbenen (bäckenet räknas förstås in också, dvs hela bakdelen)? Om inte, vad tror ni är lösningen på problemet? Vilken ände kan man börja nysta i? Eller vilka "olika ändor"?

Om man är nöjd - Fine.
Om man känner brister - finns det olika vägar?

Tycker Du att du kan inverka och få hästen att till exempel ta in sina bakben när det behövs? Förändra steglängden (i bak alltså - motorn sitter ju där) - längre steg & kortare steg? Påverka hur långt in hästen trampar med bakbenet?
Om Du vill utveckla detta och känner brister - var börjar Du?

Till bland annat Noffepoffe & JohannaB- så kul att läsa :bow:
Johanna, dej förvånar det mej inte....;) Ridkänsla = Jes det har du!!! :bow:

Lite saker jag fått jobba med - som har med hur man känner bakbenen att göra - är dels det där med inverkan...

Bara inverka med skänkel när hästen kan svara på den, dvs precis i det ögonblick den lyfter bakbenet eller när bakbenet är i luften. Inverkan när bakbenet är i marken bara på den skolade hästen.

Jag har också fått lära mej att enbart använda skänkeln för framåtrörelse i bakbenen; dvs inte för att utöka påskjutet utan snarare korta av påskjutet och be hästen stiga in under sej. Det är dock olika hur man gör här, och jag köper att många dressyrryttare även vill "driva" med skänkeln för att få mer påskjut. (ni behöver alltås inte övertyga mej om att mitt sätt är fel och ert sätt är rätt - det är i mina ögon bara olika skolor :D ...)

Skänkelhjälpen kan ju ges på massa olika sätt i övrigt, för att få skjut åt sidan (sidförande) eller för att få mer samling eller energi framåt i bakbenen (obs så jag tänker mej inverkan med skänkel). Skillnaden har jag lärt mej - ligger i hur man inverkar i fas med hästens bakben. Skitsvårt om man inte vet vad man känner!

Fler saker där jag måste kunna känna bakbenen - det har med avlastningssits och belastningssits att göra.
För att jag ska ta ansvar över min kropp & min balans och inte agera som en slapp dövikt på hästens rygg så bör jag ta emot och ansvara för min vikt i varje steg. På den skolade hästen ser upptaget av "vikten" (neråt-trycket kan man nog kalla det också) ut som så att i samma ögonblick som hästen ställer ner bakbenet så tas min vikt upp i stigbygeln/foten, när hästen sedan niger och sviktar över bakbenen i marken så tas vikten upp över låren och allra sist, när bakbenen lyfts så tas vikten upp i sätet (rumpan). Rörelsen är logisk med hur ryggen rör sej.
Min tränare jobbar alltså med "FLS" i varje bakbenssteg - Fötter-Lår-Säte. Att hon använder förkortningen är för att det handlar om så få sekunder att det inte hinns med att säga hela orden :angel: (det gäller att vara kvick och koordinerad - Skitsvårt! Men ridning ÄR ju svårt!)
På den oskolade hästen tas aldrig vikten upp i sätet = innan hästen börjat svikta i bakbenen måste vikten "stanna" i låren, ryggen bjuds då lättare "upp" att "fylla ut rumpan".
Det är jätte-enkelt beskrivet hur jag fått lära mej - poängen är bara att jag ser det som ett måste att känna bakbenen för att kunna inverka på ett vettigt sätt.
Hur reflekterar man över det där med olika sits utan att korrelera till bakbenens rörelse? Behövs det alls, egentligen?

Förresten kom jag också på att samma tränare som var förvånad över att många ryttare ej kunde tala om när bakbenen lyfte från marken, inte alls jobbade utifrån rörelsen i sittbenen/höfterna - utan utifrån rörelsen som blir i fötterna när hästens mage svänger.
Det är krångligare för mej, tror jag (utifrån mina referenser; åren av bäcken-fokus påverkar ju), men det var hans approach. Vilken är din?

Jag undrar om vi har olika tankar om vad vi menar med att KÄNNA BAKBENEN:confused: Vad innebär det? Jag känner var de är genom ryggen, om de är i luften eller i marken, om de bär eller inte.
Mer avancerat är det inte. Kanske pratar vi om samma saker fast det låter mer avancerat beroende på hur man beskriver och analyserar:confused:

Ja vi skriver om samma sak då!

Jag är krånglig på att få fram funderingar.
Men visst finns det dom som är mycket mer avancerade i sin känsla....

Och har man den vetskapen som du har, kan man ju också utveckla och "renodla" känslan.
Det är fascinerande vad man får uppleva om man kopplar in sej på bakbenen och känner; man kan ju faktiskt till och med känna marken under bakhovarna. På ett medvetet plan alltså.
Sug på karamellen!

*knapplån igen*

Men om jag vrider på det då;

Känner ni er nöjd med er egen inverkan på bakbenen (bäckenet räknas förstås in också, dvs hela bakdelen)? Om inte, vad tror ni är lösningen på problemet? Vilken ände kan man börja nysta i? Eller vilka "olika ändor"?
inte alla ggr. Ofta åker jag innan den är självgående, sen bör den vara "loss" innan, vilket jag har haft Major problems med.
Sen ä rdet just den kombinationen som inte stämmer. En häst som inte jobbar tillräckligt- blir sällan loss.
Ju mer muskler som den får ju mer finns det att lossas.

Om man är nöjd - Fine.
Om man känner brister - finns det olika vägar?

Tycker Du att du kan inverka och få hästen att till exempel ta in sina bakben när det behövs? Förändra steglängden (i bak alltså - motorn sitter ju där) - längre steg & kortare steg? Påverka hur långt in hästen trampar med bakbenet?
Jag har inte alla lösningar, men jag kortar sällan steget utan att den tar i mer- sätter sig lite o stampar till.

Ja vi skriver om samma sak då!

Jag är krånglig på att få fram funderingar.
Men visst finns det dom som är mycket mer avancerade i sin känsla....

Och har man den vetskapen som du har, kan man ju också utveckla och "renodla" känslan.
Det är fascinerande vad man får uppleva om man kopplar in sej på bakbenen och känner; man kan ju faktiskt till och med känna marken under bakhovarna. På ett medvetet plan alltså.
Sug på karamellen!

Ang marken under hovarna så har du rätt i det, att det känns tex olika om underlaget är mjukt, sviktande eller hårt.:idea:

Ja det finns dom som känner betydligt mycket bättre än vad jag gör,
definitivt, och kanske framförallt kan använda sig av det bättre:o

evis;8869953 Känner ni er nöjd med er egen inverkan på bakbenen (bäckenet räknas förstås in också skrev:
Nja kunde som sagt vara betydligt bättre på att tajma inverkan där. Betydligt bättre. :( Om man inte har båda bakbenen med känns hästen kortare, ej sammanhållen, saknar motorn framåt och kan kännas "framhjulsdriven i värsta fall:( Den kommer inte igång med det där egna "självgående" drivet innan den använder båda bakbenen. Ibland är det svårare, vissa gånger har man det nästan direkt. Lösningen kan vara mer lösgörande att ställa igenom bättre, mkt sidvärts för att få med båda sidorna osv. Skolorna är mkt bra. OCh om det handlar om spändhet, mkt mkt grund och lugnande arbete. [/B]

ANdra frågan: Ja men ibland tar det mer tid. Inverkar på olika sätt, bla höfternas vinkel, öppna vinkeln är längre steg, samt tvärtom då, spänna till i halvhalt ger mer samling osv.
När man väl har hästen där man vill ha den så är det inte svårt alls att reglera takt, tempo, flytta sidvärts, osv, och det är väl tecknet på att hästen arbetar rätt, när det känns lätt att reglera.När man har den där kan man ändra steglängden till längre/kortare med sina egna växelvisa höftrörelser också, med mkt mkt små rörelser. Men det kräver som sagt att hästen är igenom riktigt. OCh det är inte alltid man når dit precis.

Innan så kärvar det på olika sätt och då har man inte koll på alla delar och/eller hästen är inte med på noterna.
Vet inte om det var svar, svamlade lite i all hast tror jag, måste till stallet:p

Hmm blev något fel med fetstilen mm där, hinner inte ändra, skulle bara haft svaret i fetstil....strök under det istället..

Senast ändrad av en moderator:

Men att benen är i tjotaheit är inget speciellt för Ar det skulle jag vilja säga är oftare jag ser det i engelsk dressyr. Jag försöker inte helle hoppa på nån.:)
Många bilder kommenteras med "va fina ni är" även hemska bilder på eng dressyr.

Vad jag menar är att frasen att "känna hästens bakben" är en väl använd fras i just AR

Nu känns det kanske som jag hänger med mer...

( men man vill ju veta vem du ridit för :angel:, så man blir mer allmänbildad)

Det var ju ett intressant approach, många stilar har ju helt sin egen...

Jag skulle inte använda "ordvalet" känna var hästens bakben är, snarare att jag anpassar mig till hästens tyngdpunkt, dvs jag förhåller mig till den på något sätt.

Jag förstår om det blir kontigt för andra, men det jag refererar till då är då på ett tredimensionellt plan.

*In med bakbenen javisst *jämnvikt i längdaxeln * och rak. I min värld måset alla tre vara på plats.

På en unghäst så reglerar jag mig på ett annat sätt än på en äldre mer utbildad, så jag ändrar muskletonus i olika muskler beroende på sekvens av steget ffa trav och galopp.

och jag är med dig på unghästen - i vad jag kallar remontsits, dvs större vikt i överskänkel stigbygel - på ett sättt som håller höftleden lös.

Och för att få ett svävmoment i traven på en Nordis :angel: så krävs en hel del muskelkorsett under den tiden benen belastas. Samma teknik i muskelkorsetten som en hoppjerka ( en sådan där orange med handtag ?)

Och en rund galopp kräver det vi diskuterar i den andra tråden, en viss (cykel) rörelse i den inre höften som hämtar in bakbenen.

Skänkel är också för mig aktivitet

Nu i min värld så är då sitbenen och resten av torson mer än 80 % så ffa underskänkel blir mer grädde på moset för mig.

Bara inverka med skänkel när hästen kan svara på den, dvs precis i det ögonblick den lyfter bakbenet eller när bakbenet är i luften. Inverkan när bakbenet är i marken bara på den skolade hästen.

Så ovanpå detta skulel jag då lägga till att inte börja inverka med skänklen förrän hsäten är i en sådan balans att den kan svara korrekt på den ( om man nu vill ha aktivitet - och inte fortare, eller skjuta MOT handen)

Sedan får du precisera skänkel....

Känner ni er nöjd med er egen inverkan på bakbenen (bäckenet räknas förstås in också, dvs hela bakdelen)?

Näe:eek: Skulle jag svara ja på det så skulle det inneböra att jag red perfekt hela tiden och det gör jag inte. Det skulle inebära att jag hade lika bra kroppskontroll och koordination som de bästa 10 i "so you think you can dnace". På den nivån är jag inte.

Min ridning kännetecknas av att hämta in, placera och försöka hålla kvar med min possition och inverkan, och eftersom jag inte koordinera till hundra procent perfekt så tappar jag ibland...( ofta :angel: )

Om jag skulle lyckas koordinera till hundra % så skulle jag lyckas behålla det jag hittat och då lyckas göra perfekta övergångar, mellan gångarter och skolor, och desstuomgöra alla skolor perfekt och det gör jag inte. No way.

Om inte, vad tror ni är lösningen på problemet? Vilken ände kan man börja nysta i? Eller vilka "olika ändor"?

Olika stilar börjar nog i olika ändor. I mitt fall; Practise makes perfekt. Som en dansare - öva koordination. Öva upp känsel så man snabbare kan känna att man är på väg att tappa det och på så sätt kan mota Ole i grind.

DET tycker jag är kul med att se ryttare på Os nivå - när man ser hur de rättar till när det är på väg att... Till exempel kommer fel in, men lyckas komma rätt UT i en övning.

KL

Snart kan denna diskussion klassas ihop med Aristoteles, Platon och övriga. :D

är det ingen som tycker det funkar med att ha ett generellt vettigt begrepp om vad man gör med sin kropp och när och hur, i vissa rörelser, under vissa förhållanden, och på vissa typer av hästar, och därifrån "bara" RIDER? :angel: dvs NÄR man är i stunden - INTE hemma vid soffan eller med en teori bok osv, utan PÅ och MED hästen - där och nu - helt enkelt rider - och agerar?

i övrigt så är grundprinciperna desamma - vare sig det är en unghäst eller en utbildad häst. man använder kroppen/känslan och det man ber den utföra någt olika bara. Något.

DET tycker jag är kul med att se ryttare på Os nivå - när man ser hur de rättar till när det är på väg att... Till exempel kommer fel in, men lyckas komma rätt UT i en övning.

Ja absolut! tror dock inte att det är pga att de analyserat sig själva eller har gedigen kunskap i biomekanik i det momentet. De rider på en gedigen erfarenhet, utbildning och inte minst ryttarkänsla, dvs talang - vilket gör att de i detta fallet reagerar instinktivt och automatiskt inför hur de skall göra för att hitta "rätt".

Senast ändrad:

Ja absolut! tror dock inte att det är pga att de analyserat sig själva eller har gedigen kunskap i biomekanik i det momentet. De rider på en gedigen erfarenhet, utbildning och inte minst ryttarkänsla, dvs talang - vilket gör att de i detta fallet reagerar instinktivt och automatiskt inför hur de skall göra för att hitta "rätt".

Du måste skämta :eek: OM du bara visste hur insatta många världsryttare är i just rörelsemekanisk och hur dom analyserar sig själva. Det enda dom gör dagarna i ända är att analysera allting, många filmar flera ggr i veckan och analyserar videosarna , hoppryttarna som dressyrryttarna.
Hoppryttarna är kanske snäppet värre eftersom dom måste analysera in i varenda detalj varför hästen rev just det hindret, om dom rev i upphoppet eller nerhoppet , hur det såg ut 5 galoppsprång innan , 3 galoppsprång innan osv osv

Du skall inte tro att dom förlitar sig på "ryttarkänsla" i dagens läge det har dom inte råd med om dom skall hänga med i dagens konkurrans.

Du måste skämta :eek: OM du bara visste hur insatta många världsryttare är i just rörelsemekanisk och hur dom analyserar sig själva. Det enda dom gör dagarna i ända är att analysera allting, många filmar flera ggr i veckan och analyserar videosarna , hoppryttarna som dressyrryttarna.
Hoppryttarna är kanske snäppet värre eftersom dom måste analysera in i varenda detalj varför hästen rev just det hindret, om dom rev i upphoppet eller nerhoppet , hur det såg ut 5 galoppsprång innan , 3 galoppsprång innan osv osv

Du skall inte tro att dom förlitar sig på "ryttarkänsla" i dagens läge det har dom inte råd med om dom skall hänga med i dagens konkurrans.

att dom analyserar sig själva är väl självklart. tror dock inte att de diskuterar höger ben eller vänster ben på det sättet som folk i denna tråd gör. Om du har elit folk i dina kretsar som har biomekanisk utbildning så lägger jag mig fullt ut i diskussionen. det är inte samma för mig som att analysera sin egen ridning tillsammans med tränare eller via filmer osv osv. kanske dåligt utryckt av mig isåfall om du missläser mig så gravt.

sen är det väl så att det inte existerar ngra elit ryttare, utom möjligen du själv, i denna tråd. så i den bemärkelsen är det fascinerande för mig hur biomekaniskt och tekniskt allt är här, när det handlar om amatörer och hobbyryttare. men visst - med det menar jag inte att folk inte får vara intresserade av det - det ÄR intressant och leder till fortsatt självmedvetenhet i många avseenden. Men för att det skall vara RIKTIGT intressant så måste diskussionen ju ändå ske om den skall vara så avancerad, mellan folk som faktiskt kan applicera det hela i praktiken,dvs teorin kan ges ett praktiskt verklighetskontext.

jag är helt klart inte på det avancerade planet som flera stycken i denna tråden är på, i fråga om att vara en vanlig hobbyryttare med modest och normal kunskap runt mig själv och hästens funktion.

tror dock du missläser mig i sista kommentaren, som är ett svar på Fredriks citat SPECIFIKT. dvs just det MOMENTET: jag har ingen tvekan om att de analyserar och är mkt insatta. men när du sitter där på banan och korrigerar ett fel till ett rätt - då rider du väl ändå på KÄNSLAN som du har - inte genom att analysera där och då, i sekunden?
sen att du FÅTT känslan via mycket självanalyserande och annat - det är ju självklart att det är så.

Senast ändrad:

Jag umgås inte med världsryttare, bara med världstränare.:angel::D

Du skall se vad de lyser upp när diksussionen blir avancerad.

Om man är duktig på något så VILL man att hela ens kapacitet skall tas i anspråk:d

och för att bli duktig så måste man lägga ned sin själ och bli lite nördig/besatt

En världstränare måste ju vara problemlösare. Den måste veta hur och varför och alla varianter som kan hända på vägen.

En världsryttare är ju guidad av en världstränare som kan förklara hur och varför det blev fel och vad som skall till för att det skall bli rätt.

i min värld så finns det både världstränare och andra tränare som har exakt precis samma grunddriv och filosofi. Precis som det finns ryttare i bägge världar som endera har ryttarkänsla eller inte.

Utan en viss ryttarkänsla kan inte all teori eller namn på världstränare i världen få en framåt. Sen kan det ju likväl se snyggt ut på papper.

svarar på det du lagt till i redigering av ditt förra inlägg.

Men för att "rätta till" när man kommit fel in, behövs ju en kunskap om vad som blev fel och varför - och vad som behövs just nu.

När man lär in att rätta till - hitta tillbaka - så går den processen i början trögt, men kan senare bli en inlärd reflex.

(när man ändrar sitt koordinatiosnmönster så måste övningen tas upp i den medvetena hjärnan, sedan när man lärt sig återgår det till autopiloten)

Rytarkänsla är för mig inte att glida runt och bara göra - utan en fråga om att känna nyanser.
Känner man inte nyanser har man ingen chans i värden att lära sig rida bättre, för känner man inte när det är på väg att bli fel - kan man ju inte rätta till - innan det är försent...

Det behövs nog både och....

svarar på det du lagt till i redigering av ditt förra inlägg.

Men för att "rätta till" när man kommit fel in, behövs ju en kunskap om vad som blev fel och varför - och vad som behövs just nu.

När man lär in att rätta till - hitta tillbaka - så går den processen i början trögt, men kan senare bli en inlärd reflex.

(när man ändrar sitt koordinatiosnmönster så måste övningen tas upp i den medvetena hjärnan, sedan när man lärt sig återgår det till autopiloten)

Rytarkänsla är för mig inte att glida runt och bara göra - utan en fråga om att känna nyanser.
Känner man inte nyanser har man ingen chans i värden att lära sig rida bättre, för känner man inte när det är på väg att bli fel - kan man ju inte rätta till - innan det är försent...

Det behövs nog både och....

ja absolut! Här håller jag med dig i allt det du skriver. MEN: med den kunskapen så kommer KÄNSLAN. dvs känslan bottnar i en kunskap - så i just detta MOMENT du och jag pratar om, så sker ingen aktiv analys - utan man GÖR. det är det jag avsett att prata om hela tiden, men tydligen har det missförståtts.

jag skrev ju att det ingår utbildning i min första kommentar. Tillsammans med känsla.
Kanske skulle jag uttryckt den termen (utbildning) på ett bättre sätt. I utbildning ingår självklart alanys som en del i det hela. en stor del.

självklart är ryttarkänsla en fråga om att känna nyanser.
Men om du INTE har känsla - dvs känsla som är parad med och byggd på utbildning och erfarenhet- då har du inte ryttarkänsla!

och ja - det finns folk som oavsett utbildning och erfarenhet för den skull inte har ryttarkänsla. fast knappast bland eliten :p

Senast ändrad:

tror dock du missläser mig i sista kommentaren, som är ett svar på Fredriks citat SPECIFIKT. dvs just det MOMENTET: jag har ingen tvekan om att de analyserar och är mkt insatta. men när du sitter där på banan och korrigerar ett fel till ett rätt - då rider du väl ändå på KÄNSLAN som du har - inte genom att analysera där och då, i sekunden?
sen att du FÅTT känslan via mycket självanalyserande och annat - det är ju självklart att det är så.

Gjorde jag nog , naturligtvis är det så

Kl

Jag tror som mackan att i den stunden på banan så rättar man bara, man analyserar inte för då har man ju hunnit 10 meter till på den felaktiga vägen:cool: Fast å andra sidan så går det väl ihop, de har analyserat alla moment 1000 ggr tidigare och de har det i ryggmärgen de vet vad som är fel och rättar.

Egentligen är det nog så med oss dödliga med att vi vet en hel del vad som är fel men att rätta till det har vi kanske inte redskap ännu eller förmågan för att det kräver mer än vi klarar i precision och kroppskontroll mm.

Tex red jag idag ett sånt där pass som inte får mej att le hela kvällen:p Bitvis koll och flyt och bitvis INTE och nog kände jag bakbenen :angel:, dom kan vara långt under hästen utan att det blir något arbete för det, kan jag meddela, med den typen av häst i alla fall som kan dra sej undan t o m genom att springa före med bakbenen nästan:crazy:

Det var lite mycket energi som riktades fel och som piloten inte lyckades styra rätt särskilt långa stunder. Nog kände jag var det brast och vad som borde rättas till men ibland är det långa kliv mellan teori och praktik:angel: När man inte tillhör proffsen:(

Bara litet försök att för in den bistra prkatiken i diskussionerna...

Jo jag kan nog tänka mig att vi dödliga kan rätta och korrigera felen med hjälp av vår känsla och analys MEN och ett jävla stort MEN .

DET TAR FÖR LÅNG TID :D

Därför förblir vi dödliga och dom andra proffs

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 789
Senast: Lavinia
·
Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
15
· Visningar
1 161
Senast: Bison
·
Utrustning Vi var iväg och tränade igår för nya tränaren. Hästen känns till en början helt ok när jag rider fram, men vart efter under...
2
Svar
25
· Visningar
2 091
Senast: super
·
V
Hundavel & Ras Hej! Planen är att köpa en valp men jag är inte helt säker på ras eller uppfödare/föräldradjur än. Haft finsk lapphund tidigare. Är ute...
4 5 6
Svar
100
· Visningar
10 967
Senast: valpköpare
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar