Känner ni bakbenen?

Sv: Känner ni bakbenen?

Det är ju inte bakbenen i sig du känner utan ryggens rörelse , eller hur? Det är ju ryggen du sitter på och inte bakbenen.
Självklart sitter man inte på bakbenen men man känner ju benens rörelser genom ryggen precis som man känner allt annat, annars hade man ju inte känt taktändringar ens.
Man lärju sig att känna när bakbenen lyfts och sätts ner och vart dom sätts ner, precis under tyngdpunkten, förbi eller för tidigt.
Men visst känner man bakbenen Genom hur ryggen arbetar.

Jag kan svara för egen del att jag sett bilder på ar-forumet:o Det är inget påhopp eller för att starta bråk utan precis så, jag har sett bakben i tjotaheiti....... och bilderna har kommenterats med "vad fina ni är".:crazy:

KL
Jag vill ha bakbenen under sadeln. för det krävs det att hästen JOBBAR med tryck i dem.
annars är det modell hängmatta/ skottkärra

Men att benen är i tjotaheit är inget speciellt för Ar det skulle jag vilja säga är oftare jag ser det i engelsk dressyr. Jag försöker inte helle hoppa på nån.:)
Många bilder kommenteras med "va fina ni är" även hemska bilder på eng dressyr.

Flash, du tolkar allt lite väl negativt vad jag skriver ;) Jag syftar inte bara på de som skriver på Bukes dressyrforum utan mer allmänt. Och man har väl lov att skämta härinne :confused:

Åter till ämnet.
Kolla denna bilden: galoppiruett
Kunde inte ryttarinnan känna var hästen har bakbenen så skulle hon nog inte få till det så bra.

Jag vill också ha bakbenen vid tyngdpunkten, men jag vill inte att bakbenen ska gå lika långt efter hästen som under hästen som det blir när man bara ökar tempot och ska försöka driva in bakbenen med fart, jag vill att dom ska stanna under hästen. Och likadant med frambenen, dom vil jag Inte ha vid tyngdpunkten som det gärna blir när man bara driver på hästen, jag vill att dom ska släppa när dom är lodräta.
Tryck i benen som jag uppfattar det är en energisk häst? har jag rätt eller menar du påskjut?
Om du menar det förstnämda så rider man hästen med energi i Ar med. Annars har du nog sett enbart nybörjare i Ar och det kan man ju inte bedömma en hel ridstil efter eller hur?:)

Jag håller med de går inte att sätta en häst "med magen" utan att ha hittat det yttre bakbenet

KL.

jag vet inte men sådana här diskussioenr blir alltid lite konstiga, för ALLA ryttare har ju en upplevelse av BRA.
Hur det skall kännas när det är BRA.

och den är ju den bästa man (hittills) upplevt.

Man vet ju inte om det finns större kvalitet innan man provat :crazy:

Sedan så verkar alla alltid förvånade att inte alla kan det dom kan, eller ser saker på samma sätt...

Men de kanske kan andra saker istället - Det är ju inte SÄKERT att de kan mindre för att de har en annan approach...

Var det nåt som fattade vad jag menade...

Jag vill också ha bakbenen vid tyngdpunkten, men jag vill inte att bakbenen ska gå lika långt efter hästen som under hästen som det blir när man bara ökar tempot och ska försöka driva in bakbenen med fart, jag vill att dom ska stanna under hästen. Och likadant med frambenen, dom vil jag Inte ha vid tyngdpunkten som det gärna blir när man bara driver på hästen, jag vill att dom ska släppa när dom är lodräta.
Tryck i benen som jag uppfattar det är en energisk häst? har jag rätt eller menar du påskjut?
Om du menar det förstnämda så rider man hästen med energi i Ar med. Annars har du nog sett enbart nybörjare i Ar och det kan man ju inte bedömma en hel ridstil efter eller hur?:)
Vem har pratat om att driva hästen:confused: eller att öka.
Utan en energisk häst som hjälps av ryttaren att vara kvar i balans o att kunna böra upp ryttaren mer o mer på bakbenen.

nu får jag förlita mig på minnet av den känslan iom att jag bara har kommit till skritt på lång tygel- efter sjukdom.:crazy:

Tor dig att det finns AR-ryttare som rider med energi, men många här visar på Pleasuretempo.

Senast ändrad:

Jag gjorde det;) Jag utgick från att du rider engelskt och i 99% utav fallen då man vill få in bakbenen under hästen så driver man hästen, javisst benen kommer längre in men också längre bakom hästen. det var det jag menade.

Oftast när man pratar om tryck i benen( nu vet jag ju att du inte gör det.) så pratar man om att hästen ska vara som en explosion iväg, inte energi och bärighet utan energi framåt. Allting betyder ju så himla olika saker i olika grenar.
Oj nu såg jag att du hade gjort ett knapplån innan.. trodde du skrev till mig.. då ber jag så hemskt mycket om ursäkt.

De nada:rofl:

Vet att du har tryck i din- mest i vatten eller djup snö- retas:angel:

din häst går inte heller som en skottkärra, utan ser väldigt fin ut:)

Jamen det är ju precis det jag är nyfiken på, hur ser olika människor på detta. Vi är ju alla olika och har olika approach. Jag har mitt sätt och mina kvallor som ryttare, medan andra har andra kvaliteter. Alltid kan man lära sej något eller vända & vrida på något ur en annan synvinkel.

Det är intressant att läsa, tycker jag!

(synd bara att jag är skitdålig på att förklara vad jag funderar på)

Det finns definitivt ryttare som har stenkoll på var bakbenen är. Jag har till exempel sett lektioner med ryttare som på begärd förfrågan från tränare kan tala om när bakbenet till exempel befinner sej i luften på ett precist ställe. Och dessa ryttare brukar vara ena fenor på att inverka - som jag uppfattar det alltså!
Och kanske något kvickare på att anpassa sej till nya hästar, än vad till exempel jag är....:crazy:

Jag tyckte det vore kul att se hur många som ens funderat över det hela, och hur många som tycker det är självklart - och allt däremellan :D

Jag känner inte vara alla benen är i för position, däremot om den håller ihop o är ren.
därför behöver jag både speglar o instruktör, som kan rätta mig angående helheten.
Spegelns bild behöver inte alls visa på korrekt ridning, utan kan vara motsatsen till speglarna i Lustiga Huset.

Min tränare däremot har koll på sin ridning,men hon har ju haft god översyn i många år o kan numera lita till sin känsla. Trots det uppsöker hon hjälp av duktiga tränare regelbundet.

haha skojigt:D men det ser fräckt ut eller hur;).... men arbetar det gör han inte hehe...
Åh tack va snällt:)

1. Känner ni bakbenen?

2. Och ni som är väldigt inridna på en häst, tycker ni det går bra att hitta känslan på nya hästar? Hittar ni den fort?

1. Ja. Jag kan berätta precis när hästen lyfter upp bakbenet t.ex. Fick detta förklarat för mig för ett tag sedan, hur viktigt det är att man känner hur bakbenen rör sig osv. Just nu ska jag börja arbeta med att reglera bakbenen, t.ex. steglängd osv.

2. Jag har ridit en och samma häst i mina första 15 år (i princip bara den hästen, hela tiden), och därför kunde jag naturligtvis känna bakbenen väldigt väl och känna när han haltade och vilket ben det var och så. Men ja, jag anser att efter en kort stunds ridning känner man hur hästen rör sig. Det är viktigt att liksom tänka efter och känna, annars kommer man ju aldrig känna det.

Min tränare, som Darb känner väl ;), säger det mååååånga gånger per ridpass "Känn bakbenen, dina sittben = hästens bakben, inverka på bakbenen" och så vidare...

Så JA jag känner för det mesta bakbenen ganska väl.
Ibland ljuger naturligtvis känslan, och man behöver en tränare som säger "Nu är det rätt!" för att mata in känslan av hur det ska kännas tycker jag! :idea:

Flera har skrivit att man framförallt känner ryggen, visst är det så!

Är ryggen inte inkopplad = bakbenen känns knappt (rörelsen kommer aldrig fram till ryttaren).

Samtidigt, vet man inte var bakbenen är kan man inte placera fram/bak-del eller rakrikta. Vet man inte när benet är i marken eller i luften kan man inte göra korrekta vändningar, inverka i skolor eller bakdelsvändningar osv?

Eller kan man det kanske??

Jag tycker då det är enklare att rida om jag vet vad hästen under mig gör, utifrån detta inverka till vad jag vill förändra!

Jag håller med de går inte att sätta en häst "med magen" utan att ha hittat det yttre bakbenet

KL.

jag vet inte men sådana här diskussioenr blir alltid lite konstiga, för ALLA ryttare har ju en upplevelse av BRA.

Sedan så verkar alla alltid förvånade att inte alla kan det dom kan, eller ser saker på samma sätt...

Men de kanske kan andra saker istället - Det är ju inte SÄKERT att de kan mindre för att de har en annan approach...

Var det nåt som fattade vad jag menade...

Nej. :D Jag fattar nog inte riktigt.

Eller kanske att du menar att några inte vet vad de pratar om:o :

ALLA ryttare har ju en upplevelse av BRA.

:o:
Det är ju sant. Och då kan vi prata förbi varandra i all oändlighet med vad vi TROR är bra när vi rider och det har vi kanske helt olika uppfattningar om också..... bara tänker lite omkring det hela:cool:

Senast ändrad av en moderator:

Flash, du tolkar allt lite väl negativt vad jag skriver ;) Jag syftar inte bara på de som skriver på Bukes dressyrforum utan mer allmänt. Och man har väl lov att skämta härinne :confused:

Åter till ämnet.
Kolla denna bilden: galoppiruett
Kunde inte ryttarinnan känna var hästen har bakbenen så skulle hon nog inte få till det så bra.

Nej jag tolkar inte negativare än det går att läsa, hur ska man veta vilka du avser, det lät som ryttare i allmänhet och det är ju vi är bla.:confused:

Man får gärna skämta, men ibland kan det vara svårt att veta när det är skämt. Fattade inte det:o

Jag undrar om vi har olika tankar om vad vi menar med att KÄNNA BAKBENEN:confused: Vad innebär det? Jag känner var de är genom ryggen, om de är i luften eller i marken, om de bär eller inte.
Mer avancerat är det inte. Kanske pratar vi om samma saker fast det låter mer avancerat beroende på hur man beskriver och analyserar:confused:

Tänkte på det ang piruetten. Det är klart att man med eller utan tyglar måste ha klart för sej var bakbenen är i en galoppiruett. (Liksom även öht. )

(Är inte negativ - bara funderar över vad vi eg diskuterar :cool:)

Jo men att känna att man har bakbenen under sig är inte samma som EXAKT VAR de är.

I skolor både på diagonalen o på långsidorna säger inte spegeln allt om att båda arbetar som de ska.

tycker att det är ganska tydligt när folk visar bider på ridning o säger att bakbenen är med bra- jmf med annonser i ridsport där folk skriver att hästen är vacker o så visas det en bild på en riktigt ful häst.

allt är i ögonen på betraktaren o utifrån deras världskarta.

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 789
Senast: Lavinia
·
Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
15
· Visningar
1 163
Senast: Bison
·
Utrustning Vi var iväg och tränade igår för nya tränaren. Hästen känns till en början helt ok när jag rider fram, men vart efter under...
2
Svar
25
· Visningar
2 093
Senast: super
·
V
Hundavel & Ras Hej! Planen är att köpa en valp men jag är inte helt säker på ras eller uppfödare/föräldradjur än. Haft finsk lapphund tidigare. Är ute...
4 5 6
Svar
100
· Visningar
10 967
Senast: valpköpare
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar