Känner ni bakbenen?

evis

Trådstartare
Ja!

Jag läser en del diskussioner med intresse... Och i vissa fall blir jag lite chockad över att våran ridkänsla skiljer sej åt så mycket, kroppskännedom, medvetenhet är vitt skilda saker för olika människor, har också olika väre för olika ryttare - rent inställningsmässigt.

I mina ögon verkar det som en del skribenter liksom aldrig brytt sej om att försöka känna vad bakbenen gör under dem, det fascinerar mej, hur påverkar (inverkar) man om man inte vet vad som händer i hästen? :confused: (bara en allmän fundering)

Så därför vill jag så gärna göra en lite enkätundersökning -
Känner ni bakbenen? Kan ni alltså tala om för en åskådare när ett bakben lyfts, när det förs fram, eller när det sätts ner?
Använder ni er något av denna information? Tycker ni att den informationen som känslan ger er, har något värde helt enkelt?

Och ni som är väldigt inridna på en häst, tycker ni det går bra att hitta känslan på nya hästar? Hittar ni den fort?

Om man INTE känner bakbenen hos hästen, Varför tror ni? Handlar det om kunskap om rörelsen? Eller handlar det om begränsningar i ens egna bäcken/höft/SI-leder till exempel? (om man är låst i SI-lederna så vill ju inte rumpestumpen följa med i hela rörelsen = "blurrig information" brukar jag kalla det) Fler orsaker?

Kan du så att säga korrelera känslan från hästens rygg upp i din rumpa till vad som faktiskt orsakar känslan, rörelsen, i övriga hästen?
Jag menar inte riktigt den yttre bilden, utan mer inverkans & tajmings-mässigt...

För att det ska funka med inverkan & tajming så måste ju den där känslan sitta i ryggmärgen, man hinner inte känna-tänka-göra utan måste känna-göra. Men vägen förbi känna-tänka-göra är självklar tycker jag, det är kanske där jag missar något - andra kanske inte behöver "tänka" så mycket som jag inbillar mej att jag måste?
Därför är det för mej så otroligt grundläggande; jag känner mej otroligt handikappad när jag inte kan känna bakbenen, blir helt vilsen i pannkakan. Jag rider olika hästar till vardags men känner mej ändå alltid vilsen på nya hästar, varje häst har ju sitt sätt att röra sej som skiljer sej från andra, det är en annorlunda känsla & för mej tar det rätt lång tid att "hitta igen knapparna" (= förstå vad jag känner och börja kunna inverka & tajma mej rätt). Men det är alltid en lite "thrilling experience", kul och utmanande att få nytta av känslan i rumpestumpen :D På den egna hästen går det ju av bara farten - "Känna-Göra" istället för "Känna-Tänka-Göra".

Sv: Känner ni bakbenen?

Känner ni bakbenen? Kan ni alltså tala om för en åskådare när ett bakben lyfts, när det förs fram, eller när det sätts ner?
Använder ni er något av denna information? Tycker ni att den informationen som känslan ger er, har något värde helt enkelt?
Ja, jag känner bakbenen, och kan tala om för en åskådare hur det rör sig just då. Tycker det har mkt värde i att känna det, då jag enbart rider dressyr. Jag vet vart, och hur bra/dåligt bakbenen arbetar/befinner sig, och är då lättare att korrigera. Och kan jag inte korrigera, är det mkt lättare att berätta exakt för tränaren hur det känns, och sen få hjälp utav det. Självklart ser min tränare om det är ngt fel, men hon gillar att jag förklarar exakt hur det känns för henne, då det kan se ut på ett sätt, men kännas på ett annat. Sen så är ju detta med min häst, och de jag rider ofta, med helt nya hästar tar det ett tag att känna deras rörelsemönster.

Och ni som är väldigt inridna på en häst, tycker ni det går bra att hitta känslan på nya hästar? Hittar ni den fort?
Jag tycker facktist det är svårt att hitta känslan direkt, på en ny häst. Jag behöver rida runt utan att arbeta den ordentligt, och bara koncentrera mej på dess rörelsemönster, och ev stelheter osv. Jag kan inte sitta upp på vilken häst som helst och korrigera ett fel, fast jag ser det, och exakt kan förklara med ord vad som är fel. För där fattas det otroligt mkt känsla och kunskap. Måste få rida ett helt pass för att känna på hästen, sen några till för att lära känna den, dess svagheter och fel, innan jag kan våga börja arbeta den på allvar. För innan jag arbetar en häst, vill jag ha ridit den, och veta lite om det, för att inte göra ngt fel, då det skiljer sig otroligt mkt från häst till häst.

Jag har faktiskt inte tänkt så mkt på detta. Jag tänker över huvud taget inte så mkt då jag rider, utan gör mest på känsla. Sambon är mkt mer teknisk än mig på det viset. Han vill alltid bena upp hjälperna bit för bit och veta exakt hur han ska göra. Tränaren trodde det hade att göra med att han jobbar med datorer & jag med människor. :D

Jag tycker oftast att det är ganska lätt att hitta knapparna på nya hästar. De hästar jag har svårt att rida är stoooora, långa, tunga hästar med enorm gång som man måste ha ett starkt säte på. Däremot har jag inga problem att rida hästar som behöver en del drivning, bara de är av rimligt stor modell. Och jag är mästare på att plocka in tappade bogar & bakdelar, det har jag lärt mig av min M. ;)

Jag tycker att det är lätt att hitta känsla på nya hästar men kan ibland ha svårt att känna bakbenen i trav av nån anledning. Alltså jag kan känna hur bra bakbenen arbetar, hur bra dom sätts in under och lyfts, vilken form jag har på hästen osv, men i just trav kan jag ha svårt att känna när ena bakbenet verkligen lämnar marken. Tror det beror på min okunskap mest. Men på hästar jag ridit mkt brukar jag däremot kunna känna det.
Jag tycker det är en fördel att känna när bakbenen lämnar marken och hur, för det gör det lättare att känna hur man ska korrigera olika saker, hur hjälper inverkar, hur hästen jobbar m.m. Det tycker jag väl också för att jag är dressyrryttare men ändå :P
Lite sluddrigt men men

Jag är inte riktigt säker på vad du frågar om, men jag känner när vi dansar i takt och inte. Alltså när hästen bakben och mina sittben dansar samma dans

Sedan så detta med timing av hjälper - är något som jag bara gör - kanske har hästen lärt mig :crazy: ( angående benen lyfts - sätts i, och galoppens faser)

Sedan så tycker jag att bakbenen känns tydligare när hästen är rak, och även om man samlar den så blir kontakten tydligare.

Tycker också det känns när man får kontakt med ytter bak - alltså blir i balans när hästen är böjd.

Känns ju också när hästen är rak rakt fram

Sedan så är det lättare att känna på en nordis - allt blir tydligare tycker jag

mycket bra frågeställning!

Jag orkar inte svara så långt... men jag känner helt ok när bakbenen lyfts men inte så bra som jag kanske skulle vilja. Men jag har ju inte tagit mig tid att träna heler. Jag har bara fokuserat mig på att känna när dom lyfts eftersom jag har mest nytta av det när jag påverkar hästen...:)

Kom på att bakbenen känns ju väldigt tydligt när hästen sänker ryggen och skjuter mot handen :crazy:

Ingen aning , det man känner är ju när rygghalvan sänks och höjs det känns ju väldigt tydligt när man går med med sittbenen. Sedan känner jag ju reaktionen i bakbenen genom halvhalten på yttertygeln

Jag är inte riktigt säker på vad du frågar om, men jag känner när vi dansar i takt och inte. Alltså när hästen bakben och mina sittben dansar samma dans

Ja så långt kan jag vara med att jag känner när jag har bakbenen med och vi samarbetar vilket förhoppningsvis är en stor del av tiden.
Dvs mina höfter o sittben rör sig ju med bakbenen och utifrån det inverkar jag.. Man känner reaktioner i bakbenen när man inverkar, tex halvhalter, ställer osv.

Kl allmänt
Men annars lät det mycket avancerat det främst evis skriver , jag undrar om du pratar om skritt då eller om du/ni verkligen känner allt detta exakt var och när och hur med bakbenen:confused: i alla gångarter:confused:

Nej jag kan inte sitta och varje hundradels sekund säga exakt var bakbenet befinner sej men jag ser heller inte vitsen med det, faktiskt eller hur det är möjligt i annat än skritt i så fall, särskilt om man dessutom ska hinna inverka exakt rätt utïfrån varje cm :crazy: Men det kanske kommer om man nån gång blir en skicklig ryttare:angel:

Självklart känner man av bakbenen som sagt där har man hela drivet framåt och det går ju inte att rida dressyr utan att känna var man har dem:confused:

Vet inte varför du (evis) tror att folk struntar i var bakbenen är:confused:

Senast ändrad av en moderator:

Jag känner var hästen har alla fyra benen, när och var den sätter dom i marken :angel:

En förutsättning för att känna var hästen har benen är ju att man sitter ner ordentligt i sadeln med rumpan. Sitter man i någon sorts halvsits mest på låren med stela höftleder och rider mestadels med händer och hälar då går det knappast att känna något i rumpan. Det är väl därför du får det intrycket att många inte har någon koll på bakbenen, eller överhuvudtaget vad som händer i hästens kropp. Varför är det så många som rider hästar som är halta eller har oregelbunden gång utan att märka det??

Det är ju inte bakbenen i sig du känner utan ryggens rörelse , eller hur? Det är ju ryggen du sitter på och inte bakbenen.

Hade det varit sant hade ju AR ryttarna kunna känna att bakbenen är i tjotahejti men det gör dom ju inte, så det är ju ryggens rörelse dom känner och inget annat :smirk:

*knapplån; allmänt*

Rörelsen blir mjukare när hästen sviktar, hårdare när hästen stöter ner bakbenen utan bärighet, takten & rytmen och själva effekten av vad bakbenen känner man ju oftast (typ i hur hästen är i handen, hur den vill placera dej som ryttare) -
men själva "baklänges-cyklandet", dvs den rörelse som sker i ryggen av bakbenets "faser" - och som när den sker i ryggen även sker i ryttarens höfter (om ryttaren inte är låst, stel eller dylikt - och det är ju svårt att ha avslappnade höfter!) skiljer sej ju även i övrigt jättemycket åt från häst till häst - det var detta jag menade?

Jag vet inte, en utländsk tränare uttalade en förvåning över att så få av eleverna kunde tala om när ett bakben lyftes; han tyckte det var en förutsättning för att rida. Det är svårt att inverka om man inte vet vad det är man känner i rumpestumpen, eller om man inte ens känner något. :confused:
Och visst går det känna även i trav & galopp men som jag skrev så HINNER man aldrig TÄNKA OCH INVERKA samtidigt - detta gäller väl egentligen all inverkan - det gäller att ha övat så mycket att det går "per reflex", alltså du känner och inverkar i princip exakt samtidigt (hjärnan hinner inte "uppfatta" eller "fundera"). På hästar som man är väl inriden på så förstår jag om man inte ens ägnat det en fundering, för det går som sagt helt och hållet "på känslan".
Men för mej har jag alltid behövt gå vägen förbi att känna och förstå - innan jag kan börja inverka. Jag rider rätt mycket olika hästar och det är i själva hästbytet det är intressant; tycker jag alltså? (SÄRSKILT om man rider unghästar - skitintressant!)
Men jag har börjat förstå att många är mycket annorlunda på den punkten, dvs de behöver aldrig logiskt förstå vad det är de känner & sedan omsätta det i praktiken igen?

Flashlight - nä jag tror inte folk struntar i var bakbenen är, de flesta vill väl i alla fall i teorin veta vad bakbenen sysslar med (????) :confused:

Men jag funderar på varför det skiljer sej i att ena ryttaren kan tala om när bakbenen lyfts eller sätts ner "i sömnen" (skitsimpelt, utan tvekan i alla gångarter) medan en annan ryttare knappt ens har funderat över känslan i rumpan?
Och huruvida detta påverkar inverkan & kvalitet på denna.

Jag har i många år roat mej med att på skritturer blunda och verkligen känna in rörelsen bakifrån till rumpa och försöka förstå vad det är jag känner. Perfekt när man är off road (måste ha en klok häst så man inte bli avstruken mot träden dock :rofl: ) att fundera över "marken under hästens bakhovar" - tänk vad mycket rumpan kan uppfatta om man är centrerad & "med"! (ursäkta flummet)
Jag upplever i alla fall att jag har igen det, för jag behöver liksom inte fundera så mycket över själva inverkan med skänkeln till exempel, NÄR JAG KÄNT IN mej på en häst. Innan dess så är jag som sagt helt handikappad - hur gör man om man inte vet vad det är man känner liksom....???

Jag har en vänstersida som är ganska "suddig" i min hjärna & koordination. Jag har svårt att få höften loss, vill gärna "hålla i" i musklerna kring höft & nedre ländrygg särskilt på vänstersidan, och så länge höften inte är loss så känner jag inte bakbenen "ärligt"; dels så stoppar jag ju upp bakbenet när höften inte vill följa med på ett "smidigt" sätt, men dels påverkar min stelhet själva rörelsen också - högra sittbenet kan röra sej i en perfekt oval och då är jag helt "in sync" med bakbenet, men när jag är stel så kan vänstra sittbenet omöjligt röra sej i en jämn rund oval utan det blir oftast en sorts "liggande oval" som är skit för hästens rygg, den stoppar upp både sitt framåtsvingande med benet & klarar inte av att bära upp ordentligt genom ryggen när det där sabla sittbenet (hela bäckenhalvan egentligen) inte kan "tillåta". Självklart påverkar det också hur jag "kan" känna bakbenet, helt plötsligt kan jag bli osäker på när hästen egentligen lyfter sitt bakben & när den sätter i det.

Angående nordisar så har jag haft två märrar som var mycket mycket tydliga och lätta att känna på; du blev runtskjutsad som en vante på ryggen ;) och båda var så dåliga i sina bakben så de "skjöt rygg" i varje belastningsfas. Det var väl inte något bra direkt dock.... :crazy:
Men nuvarande är blurrigare; han är relativt "stilla" & upphöjd i sin rygg oavsett vad han gör med sina bakben = tog ett bra tag för mej att "rida in mej" på känslan, men idag blir jag istället förvirrad när jag sitter upp på en häst som har en distinkt/kantig "känsla" från bakbenen.

Varför är det så många som rider hästar som är halta eller har oregelbunden gång utan att märka det??
Ja du har ju en poäng :crazy:

Men varför anses det inte viktigt att kunna känna då?
Finns det undervisning som syftar till att få eleven att känna?
Är det något tränare lägger någon vikt på?

Fast det är ju väldigt många som sitter på frambenen :smirk:

Jag känner var hästen har alla fyra benen, när och var den sätter dom i marken :angel:

En förutsättning för att känna var hästen har benen är ju att man sitter ner ordentligt i sadeln med rumpan. Sitter man i någon sorts halvsits mest på låren med stela höftleder och rider mestadels med händer och hälar då går det knappast att känna något i rumpan. Det är väl därför du får det intrycket att många inte har någon koll på bakbenen, eller överhuvudtaget vad som händer i hästens kropp. Varför är det så många som rider hästar som är halta eller har oregelbunden gång utan att märka det??

Men jag tror nog jag sitter ner i sadeln:cool: Du känner när hästens bakben lyfter den sidan av ryggen och därmed dej:idea: Du känner när den rör ryggen och bogarna men knappast att du känner varje cm i alla gångarter, så att du exakt kan säga var benet befinner sig i position under dej i varje moment. Gör du det får jag buga, har aldrig träffat nån som sagt sig kunna det:bow::bow:

Ang höfterna så om de är stela kommer du studsa och då är det nog hästen som känner din vikt både i sin rygg o sina bakben,:crazy:

Jag undrar i o f s precis som du när jag läser här varför så många rider skeva hästar som har både det ena och det andra problemet. Men påfallande ofta är det just de ryttarna som påstår sig känna allra mest av allt som händer under dem och har stenkoll på allt, varje ryckning i öronen på hästen........

Det är ju inte bakbenen i sig du känner utan ryggens rörelse , eller hur? Det är ju ryggen du sitter på och inte bakbenen.
Jo, det är allt bekvämast att sitta på ryggen ;)
Det är klart att det är ryggrörelsen man känner, men den kommer ju från bakbenen, alltså känner man bakbenens rörelser. Jag känner i alla fall var hästen har sina bakben, såvida den inte har blockerat ryggen, för då känner man inte mycket. Det är väl det som är fallet med AR-ryttarna som du kommenterade.

Jag missade den delen av frågan om olika hästar. Nej, egentligen tycker jag inte det är så väldigt olika i hur man känner, men olika svårt att få hästen att arbeta igenom kroppen självklart.

När den gör det känner man däremot.

Det är klart man känner när hästen rör bakbenen och jag tror att det är vad alla är ute efter som är något sånär seriösa i sin ridning och det tror jag alla som läser/skriver här är faktiskt.

Som jag sa kan jakg förstå hur man får till baklängescyklingen men det är inte så jag kan sitta och tänka och tycker inte det skulle vara nån vits heller. Man följer hästens rörelser och man inverkar genom att påverka hästens rörelser, takt tempo samlingsgrad mm.

Att känna när den LYFTER bakbenen i alla gångarter och sätter ner, jamen självklart:idea: (som den tränaren sa) Det är väl basic i alla fall.
Men här låter det som om man har hundra koll på hela vägen benet rör sig och näe, det tror jag inte ni har......de som säger sig ha det.

Man har hästens rörelse i sin egen kropp och samverkar genom att följa eller inverka för att ändra. Man inverkar på tempot bla genom höftleden, att öppna eller sluta den lite osv. Hela tiden känner man ju hästens rörelse eftersom det är den man inverkar på.

Men det är ju främst i hästens rygg man känner det som i sin tur påverkas av bakbenen osv......

Bobo jag tycker du visar mycket förakt genom att säga att många sitter på frambenen som om dom sitter där spända, stela och inte fattar bättre. Trist och föraktfull intställning. Jag tror om igen att de flesta här på forumet har ganska klart för sig vad de vill uppnå och att känna hur hästen rör sig och få med bakbenen är basic. Sen att många kämpar med att få till det, ja det gör vi nog alla mer eller mindre beroende på häst bla.

Hade det varit sant hade ju AR ryttarna kunna känna att bakbenen är i tjotahejti men det gör dom ju inte, så det är ju ryggens rörelse dom känner och inget annat :smirk:

Så sant så sant.

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 789
Senast: Lavinia
·
Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
15
· Visningar
1 161
Senast: Bison
·
Utrustning Vi var iväg och tränade igår för nya tränaren. Hästen känns till en början helt ok när jag rider fram, men vart efter under...
2
Svar
25
· Visningar
2 091
Senast: super
·
V
Hundavel & Ras Hej! Planen är att köpa en valp men jag är inte helt säker på ras eller uppfödare/föräldradjur än. Haft finsk lapphund tidigare. Är ute...
4 5 6
Svar
100
· Visningar
10 967
Senast: valpköpare
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar