Kanin/har bebis hittad HJÄLP

Torktumlare

Trådstartare
JAG BLIR SÅ ARG... Några småpojkar på gården bredvid sprang runt med en påse, i den fanns 4 små ungar. På något sätt lyckades min kusin (han är själv bara 11 år) få en av ungarna och han kom gråtandes till mig. Jag letade efter pojkarna men har inte hittat dem.. Så nu sitter jag här med en liten bebis. Jag bor mitt i stan (malmö) och i trakten finns väl ett par kaniner/harar. Ungen är frisk och kry, hoppar runt (har öppna ögon) har köpt majsvälling samt gjort lite egen välling speciellt för kaniner och den äter lite, men ser absolut frisk ut! Behöver er kunnigas hjälp! Har läst på nätet men jag kan inget om sånt..

Vad är det för något? -kanin, hare?
Hur gammal är den?
Var i malmötrakten kan man vända sig?
Den dör väl om jag släpper ut den?
Vad kan jag göra medan den är här?

http://i304.photobucket.com/albums/nn193/humlanbzz/SNC02949.jpg
http://i304.photobucket.com/albums/nn193/humlanbzz/SNC02955.jpg
http://i304.photobucket.com/albums/nn193/humlanbzz/SNC02957.jpg

Senast ändrad:
Sv: Kanin/har bebis hittad HJÄLP

Jag är inget proffs men jag tycker det ser ut som en harpalt. Isåfall får du inte ha den i fångenskap utan tillstånd. Kolla om det finns någon viltrehabilitering i närheten.

hur kan man hitta en sån vilt rehab mitt i malmö? Nej mer än nån månad kan jag ändå inte ha den.. Är bara rädd att den dör om man släpper tillbaka den.. Vet inte var den ska heller..

Men fy fan för folk! Jag blir så matt, trött, ledsen och ..förbannad.

Bra att du tog hand om den lilla, finns det någon viltjour i närheten du kan ringa?

Jag har tyvärr ingen erfarenhet av kaninbäbisar.

Såg nu att du redan fått det tipset...
Men jag tror inte den klarar sig om du släpper ut den.

http://www.kfv-riks.se/default.asp?itemID=169&itemTitle=Medlemmar

För just malmö stod dock bara ornitologisk förening med. Kanske det finns någon annan i hyfsad närhet som du i alla fall kan ringa och fråga?

Jag är tveksam... Tyckte först harpalt men tycker sen att den ser för liten och tanig ut, de harungar jag sett har varit "rejälare", sett äldre ut. OM det är en kanin är den nog bara runt 2 veckor, är det en hare är den nog rätt nyfödd... Hur stadig är den på benen?
Är baktassen vit eller ser det bara ut så på bilden?

Äh, jag vet inte...

Edit: Nej, inte släppa ut. Är den en kanin klarar den sig inte, är det en hare hade det nog funkat om du haft någon aning om var den kom i från. Nu är det ingen vits.

Rätt stadig faktiskt, ja skulle nog vilja säga att den är beige/vit på tassarna. Det som gör att jag tror det är en hare är att den har rätt långa bakben, jag vet inte.. Ja ska försöka ringa runt på mpndag kns onödigt en söndag..

Att han ser liten och tanig ut kan bero på att han legat 2 dagar i en ica påse.. dom hade matat honom med ett äpple ...

Den behöver mjölkersättning och är det en hare får du enligt lag ha den max 48 h. Vilket alltså redan gått iom påsen. Äpple är den för liten för.

Jag vågar som sagt inte säga något säker om hare eller kanin men tala gärna om vad ni kommer fram till.

Har ringt alla nummer i skåne, ingen svarar. Vad gör man nu ..?

edit: nu svarade någon.. Hon vill att jag ringer polisen. Avlivar dom den tror ni? Hon sa att det var en kanin och inte en hare också.

Senast ändrad:

Jag är inte säker, men jag tror att om polisen tar hand om den så har de dem i förvar i två veckor för att se om någon ägare hör av sig. Sedan blir det nog avlivning. Men ring och hör med dem, jag kan ha fel.

Kanske de har semester? Det verkar ju vara en ideell förening så de har kanske inte möjlighet att svara i tel alltid. Försök lite senare, kanske de svarar framåt kvällen? Har du ringt Jan-Åke Hillarp? Hans mobil står på den sidan med kontakter. http://www.kfv-sydvast.se/contact.asp

Håller tummarna

Dåliga bilder, men tycker det ser ut som en hare, ring viltjouren 070 4182810 finsn i sthlm men kan ge råd om vart du ska vända dig.

Oavsett om det är en hare eller kanin så är det mjölkersättning för kattungar eller hundvalpar som gäller , 2-3 gånger om dagen max, inget på natten.

Harar är svåra att klara även för de rutinerade, kaniner lättare.Den har ingen chans att klara sig om den släpps ut.

Jäkla ungar ! :devil:

Lammersättning brukar rekommenderas till kanin. Har ingen aning om hur ofta men 2 gånger lät LITE? Visst, de får såpass sällan normalt sätt men ersättningen är inte lika fet.

Om det är en kanin så försök få tag på kaninuppfödare som har ungar i samma ålder, så kan den förhoppningsvis få en fostermamma.

Är det en harunge ska de inte ha mjölk mer än 2-3 gånger per dag, magarna klarar inte det.
Jag vet att vissa rehabiliterar idag kör med bara 1 gång per dag numera. Stockholmsrehabiliterarna kör med katt eller hundvalpsersättning och den är lättast att få tag på.

Tamkaninungar har jag mindre erfarenhet av men jag nappade två nyfödda kaninungar på samma sätt som hararna och de klarade sig.

Senast ändrad:

Om det hade varit en harunge så kan det också vara bra att veta att om man vet ungefär var ungen låg när den hittades och det inte gått så lång tid så kan man lägga tillbaka den. Behöver inte vara exakt samma ställe och hon överger den inte automatiskt för att den luktar människa.

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad...
2 3 4
Svar
75
· Visningar
8 589
Senast: Enya
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok 2016 var året då jag äntligen fick ett hem. Tidigare hade jag bara haft bostäder, högst osäkra sådana och med resultatet att jag fick...
Svar
0
· Visningar
2 353
Senast: Magiana
·
Gravid - 1år Detta blir ett skamfyllt inlägg med förmodligen bland det mest provocerande (har googlat och sett andra stackare be om hjälp o sen bli...
4 5 6
Svar
110
· Visningar
24 158
Senast: cirkus
·
Hundhälsa Hittade ingen passande tråd, bara lite löst om foder i en del. Vår ena hund (Dobermann) har uppenbara problem att sätta vinterpäls...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
7 208
Senast: SusieQ
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar