Lancet

Trådstartare
Det är många trådar om kandar hela tiden.. här tänkte jag att vi kunde skriva när vi börjar använda dom, hur vi rider in oss på dem, vad hästarna kan när ni börjar rida på kandar..

Sv: Kandar!

Ja, jag kan väl svara.... Jag började rida på kandar för två år sedan... eller första året (på ridskola) så fick vi rida med två tyglar i vanligt tränsbett för att lära oss att ha koll på två tyglar... sen fick vissa rida på riktigt kandar. De va mycket lättare då, när man hade vant sig vid att rida på två tyglar.. än att börja med kandar på en gång.

Ja, en del gick LB några andra LA el MSV. men detta var bara för att vi skulle få lära oss, de va inga andra grupper som red på de viset.. o då har vi i våran grupp ridit mellan 8-35 år.
Jag har då ridit i 12 år, red mycket på graman o vanliga tyglar förut på medryttarhästen... så jag kunde laltid växla mellan graman o vanlig tygel... men ja... så, gjorde en historia kort...:p

Jag började rida på kandar när jag tävlade mestadels dressyr (numer fälttävlan).Jag började nog när vi var utveclingsmässigt i LA och när jag startade LA5 tävlade jag på det första gången. Dom första gångerna jag red på det hade jag alltid min tränare med.

Numer rider jag inte alls med kandar. Det hänger i stallet och väntar om jag någon gång skulle få för mig att starta msv dressyr :D

Jag började på allvar nu i veckan, min tränare och jag tyckte att det var dags nu :D
Har ridit på det på en annan häst förut, och på min ute i skogen enstaka spridda gånger senaste 1,5 året ungefär för att han skulle få vänja sig vid allt skrot i munnen :)
Är även van att rida på två tyglar, har gjort det på flertalet andra bett mm.

Utbildningsmässigt är vi på LA-MSVnivå. Tränar öppnor, slutor i trav och galopp, arbetspiruetter mm.
Kommer att rida lite LA:6, ev på kandar, nu före fälttävlanssäsongen.

Jag lärde mig rida på kandar på en dressyrhingst som stod på grevag*rden när jag var 10 år :smirk:. men jag var alltid på lina som ägaren höll i. Jag fick rida för att han har blivit pensionerad från tävlandet och hade ett litet ryggproblem som skulle försvinna om han reds av en lätt.

Han hade tävlat med segrar och placeringar tom. st george

Först hade jag bara bridongen på stöd medan stången hängde löst för att lära mig hålla i två tyglar. med tiden kortade jag stången och red med stöd på båda.
Jag har alltid bridongen mellan lill och ring finger och stången mellan lång och ringfinger.

såhär:
below_ringfinger.gif

Mina pollar: Vicki är redan utbildad på kandar men däremot utbildade jag Electra själv. Hon var utbildad FEI

Jag har aldrig ridit på kandar själv, men om man rider med den fattningen, får man då inte alltid verkan i både stången och bridongen när man ger en tygelhjlp? Är det verkligen så det är tänkt?

Jag började använda kandar för några år sedan på min häst som kan drygt LA dressyr. Hade det som komplement i träningen mest för att lära mig själv att rida med det och självklart att hästen skulle kunna också. Har ju tänkt att komma upp i klasserna med nästa häst, och då är det ju bra om man kan rida med kandar. :)

Jag håller stången mellan lill och ringfinger, som en vanlig tygel, och har bridongen på yttersta, dvs i hela handen. Då kan jag inverka med bridongen bara genom att vicka lite på lillfingret medan stången mest bara "är".

Jag började rida på Kandar i höstas på Bella. Hon hade aldrig haft det förut. Första gången skrittade jag bara och travade lite, använde inte stången då.
Tanken är juh att vi ska tävla LA:5-MSV nästa säsong och då måste det vänjas in... :)
Men jag har ridit mycket med kandar innan eftersom jag tävlat MSV...

Hallonsoda skrev:
Jag har aldrig ridit på kandar själv, men om man rider med den fattningen, får man då inte alltid verkan i både stången och bridongen när man ger en tygelhjlp? Är det verkligen så det är tänkt?
man rör bara på ringfingret och får då verkan endast på bridongen.
tar man med hela handen kommer bridongen först, sedan stången.
vill man använda endast stången rör man på långfingret :)

Lancet skrev:
Det är många trådar om kandar hela tiden.. här tänkte jag att vi kunde skriva när vi börjar använda dom, hur vi rider in oss på dem, vad hästarna kan när ni börjar rida på kandar..
Kan ju svara själv...

har bara ridit på kandar en gång, och det var på en show, blev lite konstigt att aldrig ha tränat på det och så rida med det i kadrilj då varken jag eller hästen har ridit på det innan..

men när vi ska börja rida på kandar på allvar så vill min tränare att hon ska vara ordentligt igenom, och att bytena är ordentligt besfesta efterson man inte ska sätta på kandar för att jobba igenom hästen, utan för att få till det där lilla sista!

*kl*

allt man kan göra på kandar (alla rörelser osv) ska man kunna rida på tränsbett först, innan man tar fram kandaret.

KL.

Min är på LA nivå, nyss fylda 6, stadig i formen, går förvänd som en klocka, är balanserad och lyhörd. Har dock bara precis påbörjat enkla byten, och de sitter INTE - han blir helt till sig av yrhet i skallen, och jag spänner mig.
men åter till frågan - vill bara illustera vår nivå s.a.s.

Är det onödigt att börja så tidigt på detta stadie, eller kan man börja "vänja"? ska jag skita i det tills hästen går LA:5, inte bara lägre LA klasserna?

Hur rider ni i så fall under invänjningen (ut i skogen och känna på osv), tills vad funkar osv?

Lancet skrev:

Lite skillnad kanske för oss ft ryttare för vi använder ju oftare mkt tidigare likvärdiga bett i hoppningen, som pelham tex oxå många ft ryttare använder ju kandaret i hoppningen och terrängen oxå.

Så det blir ingen inridning alls på kandar på samma sätt, men skulle jag bara ha en dressyrhäst skulle jag nog börja använda kandaret när hästen är lösgjord även i nacken/munnen , när jag har rätt sökning till bettet dvs jag kan länga ut halsen rätt mycket och fortfarande ha kontakt, när hästen är rakriktad och man kan börja samla lite mer. Hästen gör öppna och sluta längs spåret.

mackan skrev:
KL.

Min är på LA nivå, nyss fylda 6, stadig i formen, går förvänd som en klocka, är balanserad och lyhörd. Har dock bara precis påbörjat enkla byten, och de sitter INTE - han blir helt till sig av yrhet i skallen, och jag spänner mig.
men åter till frågan - vill bara illustera vår nivå s.a.s.

Är det onödigt att börja så tidigt på detta stadie, eller kan man börja "vänja"? ska jag skita i det tills hästen går LA:5, inte bara lägre LA klasserna?

Hur rider ni i så fall under invänjningen (ut i skogen och känna på osv), tills vad funkar osv?

Eftersom kandarkravet inte kommer på tävling förrän i Msv B:3 (tror jag) kan man ju fortfarande rida både Msv B:1 och B:2 på träns om man vill. Jag har ju tävlat både terräng och hoppning på kandar innan på ena hästen innan han tävlade kandarklasser i dressyr så för honom har det varit en naturlig övergång

Senast ändrad:

jodå det vet jag. men det du säger är alltså att jag inget har att förlora på att vänta, dvs det finns ingen anledning att starta nu eller hur? vet flera som börjar jätte tidigt så fort de kommit till LA nivå för att "vänja"....:confused:
:bow:

Jag brukar rida i skogen de första gångerna.
Sen kan man ju välja att bara rida på bridongen.

Tycker att de kan vänja sig skapligt tidigt med mer skrot i munnen

Jag vet inte , jag har ju som sagt hoppat och ridit terräng på det först eller alltid använt något annat bett i hoppning som pelham tex vilket är enklare att rida på , gummipelham eller utan gummi med 2 tyglar tex så mina hästar har aldrig behövt vänja sig.
Men vissa hästar behöver säkert längre tid än andra men jag hade nog börjat vänja in dom på pelham att börja med det är många som gör eftersom det är en snällare variant.

Sedan en annan sak som verkar populärt här i Sverige är att stångbetten är tunna med hög tungfrihet och ganska långa skänklar vilket gör att bettet blir väldigt skarpt och hästen inte riktigt vill söka sig fram.

I Tyskland har nästan alla bebis stänger ända upp i GP dvs rätt tjocka stångbett med nästan ingen tungfrihet och korta skänklar tillsammans med ett smalt bridongbett så har jag det i min Kandar kombination och då har den ena hästen väldigt liten mun men det är inga som helst problem.

Många tror att stor tungfrihet innebär att det är snällare= fel

Köpte en ny Sprengerstång, där mundelen är lite vinklad(anatomisk).

Har för mig att den var ganska bra.
Har ej använt den många ggr. o det var mer än 1 år sen

Senast ändrad:

förmodligen är det så , sedan har jag märkt att häromkring Göteborg är det hur svårt som helst att hitta ett stångbett som inte är skitsmalt med hög tungfrihet.

Liknande trådar

Dressyr Tips på bett till hispanoarab med liten munhåla. Import som 7-åring, riden på kandar med mycket stöd. Kontroll av mun vid ankomst...
Svar
12
· Visningar
834
Senast: Fiorano
·
Utrustning Köpte häromdan nytt träns till min nya häst då han är lite större än vad förra pollen var. Kikade runt lite och nästan alla tränsen som...
2
Svar
31
· Visningar
2 116
Senast: Reshästen
·
Ridning @the_connemara jag upplever att det är bättre på buke än på resten av SoMe men tendenser finns här också. All dressyr är djurplågeri...
2 3
Svar
46
· Visningar
2 370
Senast: tuaphua
·
Hästvård Man upphör ju aldrig att förvånas men vi måste också komma ihåg att det är handen som håller tygeln/tömmen som avgör hur bekväm hästen...
Svar
13
· Visningar
373
Senast: Corax
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka