Sv: Kandar!

Tack för hjälpen! Jag ska kolla runt på olika stångar och försöka hitta en så snäll som möjligt enligt din beskrivning.

En tjock stång är snällare förvisso men vissa hästar gillar heller inte alls när de blir lite tjockare. Min ena som trivs väldigt bra på de flesta stänger gillar inte alls de lite grövre!
En liten tanke bara...

Jag har en sexårig valack som jag INTE vill rida på kandar ännu. Han är stadig i formen och gör rörelser motsvarande LA:5-6 dressyr. Men jag vill ändå inte använda kandaret eftersom han tidigare haft tendenser att lägga över tungan. Jag tänker vänta tills jag "måste" rida med det så att säga.

Tycker för övrigt att det är minst lika viktigt att ryttaren är redo för kandaret som att hästen är det. Om ryttaren inte har en stabil sits och kan hålla sitt överliv i balans utan att ha stöd i hästens mun tycker jag inte att han/hon skall rida med kandar. Då är det bättre att träna upp sisten med tränsbett i stället.

Mvh Monika

Liknande trådar

Dressyr Tips på bett till hispanoarab med liten munhåla. Import som 7-åring, riden på kandar med mycket stöd. Kontroll av mun vid ankomst...
Svar
12
· Visningar
834
Senast: Fiorano
·
Utrustning Köpte häromdan nytt träns till min nya häst då han är lite större än vad förra pollen var. Kikade runt lite och nästan alla tränsen som...
2
Svar
31
· Visningar
2 116
Senast: Reshästen
·
Ridning @the_connemara jag upplever att det är bättre på buke än på resten av SoMe men tendenser finns här också. All dressyr är djurplågeri...
2 3
Svar
46
· Visningar
2 370
Senast: tuaphua
·
Hästvård Man upphör ju aldrig att förvånas men vi måste också komma ihåg att det är handen som håller tygeln/tömmen som avgör hur bekväm hästen...
Svar
13
· Visningar
373
Senast: Corax
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka