Sv: Kandar!

Ok tack både Axel och Fio för synpunkter. Smart för övrigt att börja med Pelham först, han är ö.h.t aldrig riden på stångbett såvida inte Hacket ska räknas, så det är ett vettigt tips... dock undrar jag om det inte blir mer stång känsla att börja med Pelham, då tar man ju i stången hela tiden, jmfört med om man rider på kandar och enbart på bridongen i princip? eller är det skrotet i munnen i sig, dvs två bett som spelar större roll? Han har väldigt liten mun.

Jag gillar inte megatjocka stänger, utan de gamla hederliga normaltocka med normal tungfrihet.
Val. har en liten mun och jag tycker att det blir väl mkt med tjock stång då jag har 3-delad bridong med fasta ringar.

Rider pâ kandar när jag inte orkar med hopphästarna:rofl: och när min älskade dressyrtränare kommer.....dom flesta klarar av det from 6-7 ârsâldern beroende pâ hur pass fina dom är i munnen.

mackan skrev:
jodå det vet jag. men det du säger är alltså att jag inget har att förlora på att vänta, dvs det finns ingen anledning att starta nu eller hur? vet flera som börjar jätte tidigt så fort de kommit till LA nivå för att "vänja"....:confused:
:bow:

Jag tycker det är lagom när hästen är på LA nivå i början, (vi är inte riktigt där (5 år) men på tidigare hästar,) för att ha tid att vänja hästen och kunna träna mycket på kandaret innan man ska använda det på tävling.

I början rider jag bara på bridongen och vänjer hästen vid att ha två bett i munnen. Tjock snäll stång men smalt bridongbett. Man kan rida ut i skogen osv, de första kanske 2-3 gångerna. MEn ajg är kanske lite överdrivet försiktig med det mesta när jag börjar med något nytt. Tycker det blir bäst i längden.

Sen börjar man använda stången mer och mer, och ser hur hästen reagerar. Det har inte varit så märkvärdigt. De accepterar det bra. Vissa fullblod kan ha nära till att gå bakom hand och det får man se upp med. Troligen var verkan för kraftig då.

Ett par vänner som har halvblod har lite svårt med tränsbett sen när hästen väl är mycket riden på kandar, men det är inget problem på fullbloden tycker jag.

Senast ändrad av en moderator:

Min häst var konvalecent i fem månader. Då skulle hon skrittas vi hand varje dag. Passade på att leda i kandraret då, och hon accepterade det mycket bra i ridningen sedan efter den långa invänjningen. Då fick man ut något gott av eländet i alla fall.

Kom nu på ngt smart;)

Ta en bridong o låna ett rakt(ODELAT) o ha som stång.

Ett Pelham är ju delat o viker sig plus stångeffekten.
Jag skulle inte använda mig av det

Ett pelham är vanligtvis inte delat, de pelham som är delade förlorar hela sin stångverkan.

Jaktbett har D-ringar medans pelhamet har längre skänklar vilket gör att det har mer hävstångsverkan och att antingen rider man på 2 tyglar eller på delta. jaktbett har tungfrihet , det har inte pelhamet.

Personligen är jag inte så förtjust i jaktbettet.

Senast ändrad:

axel skrev:
Vad är det för skillnad på Jaktbett o Pelham(inte gummipelham)?

Jaktbett har även kedja och ringar med 3 (eller 2?)olika lägen som man kan sätta tygeln i. = olika skarpt. Rätt populärt bland barn som inte kan hålla ponnyn när de hoppar, och kanske även bland vuxna med hästar som de inte klarar att få stopp på.

*kl*

när min gick stadigt igenom LA programmen plockade vi på kandaret,ibörjan ut i skogen bara för att vänja sig vis skrotet men framför allt för att jag behövde träna på att tyglarna hela tiden (många tyglar att hålla reda på ha ha)

minimi skrev:
Jag tycker det är lagom när hästen är på LA nivå i början, (vi är inte riktigt där (5 år) men på tidigare hästar,) för att ha tid att vänja hästen och kunna träna mycket på kandaret innan man ska använda det på tävling.

I början rider jag bara på bridongen och vänjer hästen vid att ha två bett i munnen. Tjock snäll stång men smalt bridongbett. Man kan rida ut i skogen osv, de första kanske 2-3 gångerna. MEn ajg är kanske lite överdrivet försiktig med det mesta när jag börjar med något nytt. Tycker det blir bäst i längden.

Sen börjar man använda stången mer och mer, och ser hur hästen reagerar. Det har inte varit så märkvärdigt. De accepterar det bra. Vissa fullblod kan ha nära till att gå bakom hand och det får man se upp med. Troligen var verkan för kraftig då.

Ett par vänner som har halvblod har lite svårt med tränsbett sen när hästen väl är mycket riden på kandar, men det är inget problem på fullbloden tycker jag.

Tack så hemskt mycket! :bow:

axel skrev:
Kom nu på ngt smart;)

Ta en bridong o låna ett rakt(ODELAT) o ha som stång.

Ett Pelham är ju delat o viker sig plus stångeffekten.
Jag skulle inte använda mig av det

Jag har ett odelat rakt (fast svängt, sk mullenmouth med fasta ringar) samt även ett smalt tredelat bridong med fasta ringar. Men blir det rätt att rida så, det odelade är ju inget stång bett, så effekten måste ju bli "bett på bett" så att säga?

Pelham skulle jag aldrig ens komma på tanken att använda ett delat, det passar inte riktigt in med klassifikationen stång ö.h.

:bow:

mackan skrev:
Jag har ett odelat rakt (fast svängt, sk mullenmouth med fasta ringar)

Det bör inte ha fasta ringar.

Ääh sätt på en riktig stång, men snäll.
Du håvar o drar väl inte:D

Jag brukar ta en sporrem i nylon i början, istället för kedja.
PS nu är MI....I ute o härjar på en tråd storbråk DS

Senast ändrad:

Nä jag håvar och drar inte, och hästen är snäll och fin i mun och sansad i skallen dessutom :D det ska nog gå bra med en vanlig, det tror jag med... ska låta tränaren bestämma huruvida det är för tidigt eller ej.

tack för alla tips och svar!

*lånar knapp*

Jätteintressant tråd! Tar upp massor av saker som jag har funderat kring den senaste tiden.

Min häst är 14 år och jag har haft henne sen augusti förra året. Hon är aldrig tävlad på kandar (tävlad tom LA:6 på träns), men däremot har förra ägaren ridit henne endel på det för att vänja henne (har hon sagt iaf).

Jag har provat rida henne på kandar två gånger och pelhamstång (gummiklädd) en gång, och det har väl inte gått sådär jättebra. Pelhamstången tog hon inte alls stöd på utan knäckte bara av i nacken så jag bytte efter bara 5-10 minuter. Första gången jag red med kandar hade jag en stång med fast skänkel och "normal" tungfrihet. Ingen höjdare det heller, hon ville inte ta stöd så jag bytte efter en liten stund bara. Nu senast provade jag med en stång med rörliga skänklar och låg bred tungfrihet. Bästa försöket hittills även om hon inte helt vill ta stöd.

Är det någon som har tips på hur jag ska gå vidare? Prova fler stänger? Eller ska jag helt enkelt försöka rida med kandaret med jämna mellanrum så att hon får vänja sig och kanske därmed accepterar stången och tar stöd på den?

Tar tacksamt emot alla tips!

axel PS nu är MI....I ute o härjar på en tråd storbråk DS[/QUOTE skrev:
Menar du mej? Och lösdriftstråden? Den har jag lagt ner. Dumt försök av mej. Orkar inte med de människorna och det borde jag ha fattat innan. JAG bråkar väl inte så mycket?

idaAa skrev:
*lånar knapp*

Jätteintressant tråd! Tar upp massor av saker som jag har funderat kring den senaste tiden.

Min häst är 14 år och jag har haft henne sen augusti förra året. Hon är aldrig tävlad på kandar (tävlad tom LA:6 på träns), men däremot har förra ägaren ridit henne endel på det för att vänja henne (har hon sagt iaf).

Jag har provat rida henne på kandar två gånger och pelhamstång (gummiklädd) en gång, och det har väl inte gått sådär jättebra. Pelhamstången tog hon inte alls stöd på utan knäckte bara av i nacken så jag bytte efter bara 5-10 minuter. Första gången jag red med kandar hade jag en stång med fast skänkel och "normal" tungfrihet. Ingen höjdare det heller, hon ville inte ta stöd så jag bytte efter en liten stund bara. Nu senast provade jag med en stång med rörliga skänklar och låg bred tungfrihet. Bästa försöket hittills även om hon inte helt vill ta stöd.

Är det någon som har tips på hur jag ska gå vidare? Prova fler stänger? Eller ska jag helt enkelt försöka rida med kandaret med jämna mellanrum så att hon får vänja sig och kanske därmed accepterar stången och tar stöd på den?

Tar tacksamt emot alla tips!

Rid med stång utan tungfrihet eftersom hästen verkar tveksam. Tjock och snäll. ta inte i stången alls i början. Bry dej inte om att försöka få stöd. Då börjar du som om hästen inte skulle ha haft kandar och det ver du ju inte om den har heller, faktiskt. (folk säger så mycket om sina hästar för att det ska låta bra.:smirk: när de säljer dem) Och om den har det så vet du inte hur det gick till ur hästens perspektiv. Så ta det lugnt och börja om. När hästen väl accepterar det brukar det fungera bra.

Jag red med kandar för första gången i höstas/vintras, när vi lärde Frida det. Så vi har lärt oss tillsammans och gjort 3 starter med det, som har gått över förväntan :).
Vi rider bara med det då och då, och inte efter vila då hon för det mesta är lite stel.
Men det är skönt att ha, för man kommer äntligen åt hennes höga nacke utan att det krävs en halvtimme - timmes ridning :angel:...

Rider med tyglarna som Lectra - stången mellan lång- och ringfingret, och bridongen som vanlig tygel.

Liknande trådar

Dressyr Tips på bett till hispanoarab med liten munhåla. Import som 7-åring, riden på kandar med mycket stöd. Kontroll av mun vid ankomst...
Svar
12
· Visningar
834
Senast: Fiorano
·
Utrustning Köpte häromdan nytt träns till min nya häst då han är lite större än vad förra pollen var. Kikade runt lite och nästan alla tränsen som...
2
Svar
31
· Visningar
2 116
Senast: Reshästen
·
Ridning @the_connemara jag upplever att det är bättre på buke än på resten av SoMe men tendenser finns här också. All dressyr är djurplågeri...
2 3
Svar
46
· Visningar
2 370
Senast: tuaphua
·
Hästvård Man upphör ju aldrig att förvånas men vi måste också komma ihåg att det är handen som håller tygeln/tömmen som avgör hur bekväm hästen...
Svar
13
· Visningar
373
Senast: Corax
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka