Kandar eller inte?

mumrikan

Trådstartare
Har funderat på hur ni alla duktiga dressyrryttare tänker (eller inte tänker) när det gäller kandar.
Ni som rider på kandar: Gör ni det först när ni kommer upp i den tävlingsnivå där man ska ha det, eller tidigare? På vilken nivå ungefär när det gäller en häst under skolning? Rider ni på kandar alltid eller bara ibland?
När jag sist red seriöst var det på ponny och då fick jag alltid höra att om en häst inte går bra på vanligt tränsbett utan hjälptyglar så är något fel, något man måste komma tillrätta med.
Nu kan jag tänka mig att dressyrryttare som kommit förbi framåt-nedåt-formen kan vilja använda kandar för att "lyfta upp" hästen. Men hur funkar det då när ni på era välutbildade hästar sätter i ett vanligt tränsbett istället, tappar hästen samlingen då? Blir den mer öppen i formen?

Sv: Kandar eller inte?

Personligen börjar jag inte vänja hästen vid kandar förren det börjar bli dags att starta Msv. När det är beror på hästen. ;)

Hur ofta jag rider på kandaret växlar men det är mer när det är tävlingssäsong. Stöter jag på problem löser jag det på tränsbett.

Under vintern (om jag rider alls) brukar jag växla mellan rakt och tredelat tränsbett på min ungefär varannan dag.

Om hästen är korrekt utbildad och kan rörelserna så gör den dem oavsett huvudlag, dvs. även i grimma. Dock tycker jag utbildningen bör ske på tränsbett.

Hoppas mina svar var till någon hjälp.. ;)

Jag började med kandaret på min häst då det var dags att starta gamla LA.4 som gick på kandar på den tiden om man ville (som LA.5 gör nuför tiden).

Men jag rider bara med kandaret lite då & då inför tävling, den mesta vardagsträningen görs på tränsbett. Nu är vi väl klara att starta Msv B ungefär och har kandaret kanske 1 gång/v max.

Tack för era erfarenheter. Andra som vill dela med sig?
Nån som alltid rider på kandar?
Nån som rider på kandar på en häst som ännu inte går de klasserna för att de helt enkelt går bättre på kandar?
Nån vars häst inte går bra på kandar och hade önskat att man ända upp i högre klasser fick rida på tränsbett?

Om du frågar på barock så får du säkert fler svar på dina senaste frågor... (iaf ang stång)

jo där är det säkert många som rider på stång ffa för att man "ska" inte för att de enligt "engelsk ridning" nått en nivå där det är lämpligt.
Är mest intresserad av "engelsk" dressyr och har alltid haft som mål att kunna rida som jag sett min mormorsfar rida på ett antal bilder. Han var kavallerist och red på landslagsnivå i dressyr i början av 1900-talet, mycket stilrent (med kandar)

jag har mest ridit på tränsbett, växlar ofta mellan rakt, 2 delat samt 3 delat. men nu har jag börjat rida mera på kandaret sen ngn vecka tillbaka. man kan väl säga varannat pass kandar, varannat pass tränsbett. Men oftare på tränsbett än kandar blir det iallafall.
jag trivs bättre med tränsbett. tycker det är så rörigt med alla tyglar.

Jag rider min häst hellre på kandar än på tränsbett av anledningen att det funkar bättre :idea: Vi trivs båda med att arbeta på det så då använder jag hellre det.

Jag vet egentligen inte vilken nivå man kan säg att vi ligger på?! Vi gör alla skolor i skritt o trav, bantar bakdelsvändningarna mot skrittpiruetter, påbörjat piaffarbete. Galoppen är det som är svårast o han behöver då en låg form för att orka, riktigt samlad orkar han bara några språng.

Hur menar du "lyfta upp" med kandaret? För mig är stången snarande sänkande........ Lyfter upp gör tränsbettet. Det funkar att rida även på tränsbett, men det funkar BÄTTRE på kandar! Om formen är öppen eller ej avgörs för mig inte av bettet. Han kan vara precis lika samlad på ett tränsbett som på kandaret. Likså om han blir öppen eller ej avgörs av hur öppen jag vill ha honom. Samlingen o öppenheten varierar ju för oss hela passet o ska ju funka oavsett bett.

Jag rider på kandar även om jag aldrig har tävlat. Jag red alltid på kandar ett tag för att jag ville och efter det kände jag för tränsbett och nu e jag inne på halsring.... Jag red helt enkelt på det för att jag ville.

Jag rider min häst på kandar. Min häst går msv men kan lite "högre" rörelser också. Däremot rider jag inte så jätteofta på kandaret och när jag gör det så rider jag lektion = har en kunnig tränare till hjälp.
Min häst trivs lika bra med kandar som tränsbett men när jag har ridit med kandaret lite för "ofta" kan hästen blir lite framtung då jag rider på tränsbettet igen men inget som inte går över efter en ordentlig uppvärmning.

jag rider på kandar när jag tränar(för tränare), och tävlar msv. även när jag förbereder mig inför en msv tävling rider jag på kandar, men annars utan. hon funkar hur bra som helst på båda betten, så för mig har det aldrig varit något problem, men en av mina stallkompisar kan bara rida sin häst på kandar träning / tävling, för rider hon på det hemma tappar hästen totalt all form och schwung när hon sedan rider på tränsbett.

jag rider på kandar ibland.

Är inte uppe på på kandar nivå tävlingsmässigt och kommer inte bli så länge jag tävlar på ponny.

Ponnyn behärskar skolorna öppna och sluta i samtliga gångarter och har en stadig form. Här började jag med kandar och nu har vi även börjat trampa lite(dock utan kandar för det mesta).

På ponnyn rider jag med kandar någon gång ibland mest som omväxling men också för att förbereda mig själv för häst.

Hon ändrar inte form bara för hon är med/utan kandar.

Personligen tycker jag kandar endast är som sporren, ett förtydligande. Kandar är skarpare än tränsbett samma med sporren.

Att ha kandar för att lyfta hästen låter konstigt eftersom kandarstången är hävstång neråt, isåfall är det helt onödigt.
För att lyfta huvudat kan man inte dra i stången utan bridongen som lika gärna kan vara tränsbett.

Senast ändrad:

*kl*

Varför göra det till en så stor deal? Man får väl rannsaka sig själv som ryttare - ÄR jag mogen nog att prova? Dvs är jag i balans på hästryggen? Är min häst i balans? Kan jag analysera effekterna av min hjälpgivning? Kan jag känna skillnad på bra-OK-dåligt? Vet jag hur man passar in ett kandar eller har jag ngn erfaren som kan hjälpa mig med det?

Så om man kan svara ja på ovanstående frågor varför inte lita på sin känsla och sitt omdöme och helt enkelt i lugn och ro prova..?

Bra i början är att ha ngn på backen som kan hjälpa en med tygellängden, det är lite svårt i början att få kläm på när man använder vilken tygel och risken att bridongen blir får lång och stången går in och jobbar alltför ensam kan vara stor.

Jag rider på kandar för att jag trivs bäst med det helt enkelt =) Gillar att man kan vara så nyanserad i sin hjälpgivning och att jag kan vara lätt-lätt på handen (har annars en tendens att hamna i handbroms läge på min pigga och starka häst). Jag har dock lovat mig att bli bättre på att oftare checka av genom att använda andra betslingar - så som vanligt tränsbett men även ridkapson.

Det ÄR nog lätt att bli kandarberoende på längre sikt - men ngn större risk med att *prova* ser jag alltså inte (ja, om man då inte är alldeles omdömeslös vill säga.. men en sådan ryttare har troligen redan hunnit prova allt utan minsta eftertanke ändå så..).

jag började rida på kandar på allvar (hade vant hästen vid det ute i skogen tidigare) två veckor innan vi startade vår första LA:6, var min tränare som tyckte att det kunde vara dags att testa.
sedan dess har jag ridit på kandar ca en gång/vecka (mest på träningar) och övrig ridning på tränsbett.
tränar på kandar för att jag får mera "tag" på vissa saker, ffa arbetet i galopp samt bytena (då min häst kan bli lite väl stark och på hugget sas), har varit bra att kunna sätta honom lite mer ibland - funkar även mkt bättre på tränsbett sedan jag började variera med kandar

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej på er! Jag är ny på detta forum och jag hoppas att jag postar i rätt del. Jag behöver ventilera och resonera lite med andra...
9 10 11
Svar
219
· Visningar
9 357
Senast: ako
·
Hästvård Hej! Mitt vuxna islandshäst sto på 12 år har för några månader sedan påvisat ”svaga” bakknän och ”problem” med patellan. Vi har...
Svar
9
· Visningar
709
Senast: tara
·
Hästmänniskan Hej! Jag är 14 år och älskar hästar över allt annat (förstås);) Jag behöver tips och råd om hur vida jag ska göra med en svårhanterlig...
2
Svar
25
· Visningar
2 148
Senast: ameo
·
Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
15
· Visningar
1 077
Senast: Bison
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Värma spenat?
  • Tjockistråden 4
  • Valet i USA

Hund, Katt, Andra Djur