Kan vi ha hund???? Snälla svara!

Sv: Kan vi ha hund???? Snälla svara!

Jag skulle vilja påminna om att hunden förhoppningsvis kommer att leva 10-15 år hos er. När hunden är gammal har barnen vuxit upp, kanske flyttat hemifrån osv. Kommer någon av er vuxna att fortsätta jobba deltid då? En gammal hund kräver mycket passning och det är något som man oftast inte tänker på när man skaffar hund. Den gamla hunden klarar inte att hänga med i samma tempo längre, men vill för den skull inte vara ensam hemma bara för att den inte orkar hänga med på allt. Den kanske behöver ut och kissa lite oftare och klarar inte att ligga lika många timmar i sträck längre.
Man får också räkna med att hunden kommer råka ut för ett och annat under sitt liv och kanske behöver extra passning vid sjukdom under en tid. Det kan ju vara svårt att säga nu hur ens liv ser ut om några år, men det tål att tänkas på!
Har ni någon ni kan anlita som dagmatte/husse periodvis? Finns det kanske något hunddagis ni kan anlita?

Lasta inte över för mycket ansvar på barnen. Det ligger helt på er vuxna att se till att hunden får ett bra liv hos er. En hund behöver inte bara ha sällskap och rastas och få mat, den behöver också få vettiga aktiviteter och ett tydligt ledarskap för att må bra.
Känner ni att ni kan ge en hund ett bra hundliv tycker jag absolut att ni ska skaffa hund.

Jag kan tipsa om en bra och lättläst bok om hur man blir en bra ledare för sin hund: "Inkallning är så mycket mera" av Memea Mohlin. (Naturia förlag). Den visar också lite allmänt om varför hunden beter sig som den gör och vilka signaler den uppfattar från oss människor och andra hundar. Det är bra att kunna förstå sin hund...

Tänkte just skriva detsamma. Vad gör ni när barnen blivit större och inte kommer hem från skolan tidigt längre?

Håller helt med. Vår hund får max vara ensam 4 timmar per dag. Blir det några problem så har vi en dagmatte där han trivs att vara och blir aktiverad.

Fast.. utan att vara otrevlig jag heller så kan :smirk: även vara ironisk.. eller bara uppgivet leende, inställsamt leende osv. Smirk använde i alla fall jag som ord under min uppväxt och det var absolut inte illa menat när man använde det (Svenska föräldrar men uppvuxen USA). Dvs vad det betyder hänger ju lite ihop med ämnet, hur man säger det och vad det handlar om. Menade inte att vara ordpolis......

Hallå, tack för svaren! Visst kan vi anlita daghusse/matte men vi har bestämt oss för att inte köpa någoon hund! Någon som vet hur man tar bort tråden nu när jag inte behöver den längre? eller det kanske inte går?

Liknande trådar

Övr. Hund Jag har idag fått ett mail från värden att de fått in klagomål på mina hundar, att de skäller när de är hemma själva. Jag vet inte vad...
4 5 6
Svar
107
· Visningar
7 113
Senast: Milosari
·
Övr. Hund Jag har en pomeraniantik på 6 år, som är en väldigt känslig individ. Det har tagit fram tills i år att få henne trygg nog att vara ensam...
2 3
Svar
49
· Visningar
5 862
Senast: lilstar
·
Övr. Hund Vi har bestämt oss för att utöka familjen med en hund. Nästa år kommer jag påbörja en utbildning på distans och kommer då vara hemma...
3 4 5
Svar
83
· Visningar
8 056
Senast: Farao
·
Övr. Hund Hejsan! Jag och min kille är otroligt sugna på en hund. Han vill ha nu-nu-nu medan det är jag som bromsar eftersom jag såklart vill att...
2 3
Svar
50
· Visningar
5 353
Senast: hollypolly
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Barmarksdrag/canicross
  • Retrievertråden