Sv: Kan vi ha hund???? Snälla svara!
Jag skulle vilja påminna om att hunden förhoppningsvis kommer att leva 10-15 år hos er. När hunden är gammal har barnen vuxit upp, kanske flyttat hemifrån osv. Kommer någon av er vuxna att fortsätta jobba deltid då? En gammal hund kräver mycket passning och det är något som man oftast inte tänker på när man skaffar hund. Den gamla hunden klarar inte att hänga med i samma tempo längre, men vill för den skull inte vara ensam hemma bara för att den inte orkar hänga med på allt. Den kanske behöver ut och kissa lite oftare och klarar inte att ligga lika många timmar i sträck längre.
Man får också räkna med att hunden kommer råka ut för ett och annat under sitt liv och kanske behöver extra passning vid sjukdom under en tid. Det kan ju vara svårt att säga nu hur ens liv ser ut om några år, men det tål att tänkas på!
Har ni någon ni kan anlita som dagmatte/husse periodvis? Finns det kanske något hunddagis ni kan anlita?
Lasta inte över för mycket ansvar på barnen. Det ligger helt på er vuxna att se till att hunden får ett bra liv hos er. En hund behöver inte bara ha sällskap och rastas och få mat, den behöver också få vettiga aktiviteter och ett tydligt ledarskap för att må bra.
Känner ni att ni kan ge en hund ett bra hundliv tycker jag absolut att ni ska skaffa hund.
Jag kan tipsa om en bra och lättläst bok om hur man blir en bra ledare för sin hund: "Inkallning är så mycket mera" av Memea Mohlin. (Naturia förlag). Den visar också lite allmänt om varför hunden beter sig som den gör och vilka signaler den uppfattar från oss människor och andra hundar. Det är bra att kunna förstå sin hund...